BB>Forum>Föräldrafrågor>Känsliga ä­mnen Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Anonym
Oregistrerad

Magkatarr hos barn
      #6810301 - 10:18 20/03/2012

Dottern, 11 år, har under en längre tid haft problem med sin mage. Hon får ont på kvällarna, och vaknar en del på nätterna och har jätteont. Vissa gånger har hon vaknat och varit alldeles kallsvettig av smärta.
Vi har tagit en del prover på henne, och än så länge visar det ingenting. Eller, laktosprovet visade att hon antagligen inte var laktosintollerant...

Läkaren tyckte då sist att det hela kanske är magkatarr, så hon skrev ut Novaluzid till dottern. Dessa tabletter tar hon 3 gånger per dag, och har så gjort i en vecka. Tyvärr har de ingen effekt alls på det magonda... Som tur är ska vi ju till en barnläkare om några veckor som ska följa upp det hela.

Jag har ju inte så stor koll på vad magkatarr är. Har läst en del och så, men vi fick ingen info alls från läkaren. Har läst mig till att man ska äta "snällare" mat för magen och så.
Men roten till det magonda är väl ändå nån form av stress/oro?
Vi har pratat med dottern, men enligt henne är allt bara bra. Hon började en ny klass i höstas, har inte märkt några problem där och hon har fått många nya kompisar.

Läraren kräver ganska mycket av barnen, de har veckomål i de flesta ämnen, vilket gör att blir man inte klar så får man ta hem och göra över helgen. Detta har kanske hänt 2 gånger för dottern, och då var det typ 2 sidor matte. De har även mycket redovisningar och andra muntliga övningar som jag vet att dottern inte gillar. Hon är väldigt blyg. Hon har fått tillåtselse att stå över om hon känner att pressen blir för stor. Men hittills har hon inte hoppat över det, inte ens när hennes gruppkompis var sjuk och hon fick ta hela redovisningen själv (då var det en klasskompis som skrivit på facebook att dottern gjort en intressant och rolig redovisning - dottern var stolt som en tupp efteråt!).
Dottern är en grubblare och vill gärna ha koll på allt och alla, vi har sagt att hon ska släppa på kontollen... Är ju till viss del lite likadan. Eller var när jag var yngre...
Hon vill absolut inte gå till kuratorn och prata, det skulle bara kännas konstigt säger hon. Behöver hon prata så går hon till oss/kompisar/mormor och morfar sa hon...

Ja, så hur gör man. "Tvingar" henne till kuratorn, fastän hon inte vill. Hon säger bestämt att hon inte tror att att det magonda hör i hop med att att hon är orolig för något. För enligt henne själv så har hon inget som oroar henne.

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
Re: Magkatarr hos barn [Re: Anonym]
      #6810381 - 08:04 21/03/2012

Jag skulle nog ha utrett de fysiska orsakerna mer och lita på att inget oroar henne om hon säger det. Fast svårt att svara - du känner ju ditt barn bäst!

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Re: Magkatarr hos barn [Re: Anonym]
      #6810486 - 14:19 21/03/2012

Moa har fått medicin mot magkatarr.
Hon har haft ont på kvällarna och nätterna från början och nu senare även dagtid.
Det slutade med att hon inte ville äta för att hon fick så ont och trodde att hon skulle kräkas (magsyra som kom upp).

Och eftersom att hon inte ville äta blev det värre.
Magkatarr är ju då det blir för mkt magsyra typ...bättre att äta ofta och lite så att magsyran inte får fritt spelrum.

Moa fick utskrivet flytade medicin att ta morgon och kväll i två veckor. Zantac heter den och det har blivit bättre i magen. Dock kan hon behöva en kur till.

I Moas fall är vi säkra på att det hör ihop med stress och oro.
Kolla med läkaren om zantac kan vara ngt?
Det ska vara en mild medicin.

Ändrad av trasselsudd (14:21 21/03/2012)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 8 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 3272

Hoppa till

Generated in 0.034 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu