BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)
Marrebarre79
Ordmiljonär

Reggad: 23:22
Hemort: Huddinge
7 årig sängvätare trots Minirintabletter
      #6791425 - 09:48 20/08/2011

Hej

Vi har haft problem med Tobias som har kissat i sängen jämt. I juni fick vi minirin utskrivet av läkare, då den lägre dosen. Det funkade inte alls så den 7e juli ökade vi i samråd med läkaren till den dubbla dosen. Sen var han torr en hel månad!! Vi trodde att det äntligen hade vänt men nu de senaste två veckorna har han kissat i sängen alla nätter utom två

Jag förstår inte och inte han heller, han varledsen innan men nu känner han sig "värdelös" , som han säger själv, för han inte kan hålla tätt ens med tabletter.

Någon som har någon erfarenhet, är det lika bra att skita i tabletterna?

Han ska operera halsmandlarna och polyperna om en månad och den läkaren sa att det här problemet eventuellt kan försvinna efter operationen.

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007
Fru till min underbara man 09.02.07

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Marrebarre79]
      #6791431 - 10:09 20/08/2011

Har inte kommit dit riktigt än, men vi skulle få larm tillsammans med minirin. Har ni bara tabletter?

NU har L även svårt dagtid så jag har väl inget bra råd alls eg, vet bara att när vi ska träffa ssk i sept att vi ska börja med minirin + larm.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Marrebarre79
Ordmiljonär

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Luzis]
      #6791436 - 10:23 20/08/2011

Vi tog inte larmet, mycket för att Tobias mår så imla dåligt ändå utan att ett larm ska tjuta varje gång det händer. Det bestämde vi i samråd med läkaren så han fick bara tabletterna.

Om det inte funkar efter op får man väl tänka i nya banor kanske.

Det jag funderar på är om jag ska strunta i tabletterna eftersom han ändå kissar på sig, varför trycka i honom massa kemikalier när det ändå inte funkar liksom?

Dessutom påverkas han ju ännu mer negativt psykiskt när hab kissar på sig trots tabletterna

Jag har inga problem att tvätta hans lakan varje dag, vi har flera uppsättningar med plastad frotte och dessutom kiss-skydd som man får från VC. Men jag tycker så himla synd om min lilla kille som mår dåligt

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

Puff
Chattoman

Reggad: 04:34
      #6791438 - 10:33 20/08/2011

Hoppas att det blir bättre efter operationen i näsa/hals! Du får förklara för sonen (det kanske du redan har gjort) att det inte är hans fel att han sover hårt...och att det förhoppningsvis blir bättre efter operationen.

Har kopierat nedanstående text från
http://www.uppsalabarnlakare.se/0acb0107-0805-4bb2-87f6-019d0e4520b7-29.html

NATTVÄTA

Om barnet aldrig varit ordentligt nattorrt kallas tillståndet primär nocturn enures. Detta är ett vanligt problem och förekommer hos i storleksordningen 1-2 barn i varje förstaklass. Det är i stor utsträckning ärftligt. Idag vat man att nattväta är ett huvudsakligen kroppsligt problem och att psykologiska faktorer hos de flesta barn har en högst marginell betydelse.

Uppkomstmekanism

Vid nattväta finns det 3 mekanismer som kan ha olika stor betydelse. Den faktor som alla barn med nattväta har gemensamt är att de är svårväckta. Det säger ju sig självt att ett större barn som är lättväckt och på natten behöver kissa går upp på toaletten. De flesta barn som är svårväckta är det eftersom det är deras natur. I en del fall beror det dock på ett stört sömnmönster, t.ex snarkningar med sömnapneer. Den vanligaste orsaken till detta i sin tur är förstorade tonsiller och/eller körtel (adenoid) bakom näsan.

Den andra faktorn av betydelse är att de flesta barn med sängväta nattetid utsöndrar för lite av det hormon (antidiuretiskt hormon) som koncentrerar urinen. Detta innebär att barnet på natten producerar förhållandevis stora mängder utspädd urin som det måste kissa ut. Sover då barnet djupt blir det blött i sängen.

Det här bekymmret är mycket ärftligt, drabbar oftare pojkar och har överhuvudtaget inget med några andra sjukdomar eller hormonrubbningar att göra. Barnen är helt friska.

Den tredje faktorn som ibland finns med är så kallad irritabel blåsa. Läs mer om det nedan. Det som urskiljer barn med irritabel blåsa är att de ofta har någon form av problem dagtid. Det vanligaste är att barnet uppger att när det blir kissnödigt måste det skynda sig väldigt snabbt till en toalett.

Behandling

Eftersom sängväta är så vanligt i förskoleåldern och det hos de flesta så småningom växer bort tycker vi inte det är meningsfullt att behandla de minsta barnen. Vi brukar dra gränsen vid 6 år om det inte finns några speciella skäl. Efter den åldern tycker vi dock att alla barn som inte är nattorra bör behandlas eftersom det då börjar kännas pinsamt och kan leda till sämre självkänsla och hindra sociala aktiviteter (sova över, klassresor).

Det finns två principer för hur man behandlar nattväta, larm och medicinering. Båda metoderna har sina för och nackdelar och båda är ungefär lika effektiva med runt 80% som blir torra.

Larmbehandling är den metod vi brukar rekommendera i första hand. Det går till så att en fuktkänslig sensor fästs i barnets underkläder när det sover. Om barnet kissar sänds en signal till ett alarm som (i bästa fall) väcker barnet. Tanken är att barnet så småningom undermedvetet skall koppla ihop att kissa med att vakna. En så kallad betingad reflex. Det här fungerar för de flesta barn efter en tid. Genomsnittstiden då vi gått igenom våra patienter har varit 3-4 veckor. Den stora fördelen med den här metoden är att barnen som regel "botas" för gott. Nackdelen är att metoden är lite besvärlig för barnet men också för föräldrarna. Det är nämligen så att många barn efter några nätter lär sig att sova igenom den starka signal som larmet ger ifrån sig. Föräldrarna måste då fungera som en extra väckarklocka för att barnet ska vakna.

Vi har som policy att låna ut larmdelen och att föräldrarna sedan via inbetalningskort beställer sensordelen från tillverkaren. Vänder man sig till landstingets barnläkarmottagningar får man låna larmet gratis men får då en begagnad sensor.

Medicinering. Principen är enkel. Man tar en tablett (Minirin heter den vanligaste) som innehåller det hormon som koncentrarar urin, innan man lägger sig. Fördelen med metoden är att den är väldigt enkel och bekväm. Nackdelen är att det vare sig förlänger eller förkortar den tid det tar innan barnet blir helt nattorrt.

IRRITABEL BLÅSA

Med detta menas att barnets urinblåsa är överretlig och vill dra ihop sig alltför häftigt och ofta vid en låg fyllnadsgrad. Ett annat namn som i stort sett avser samma sak är "liten blåsa".

Symtomen är att barnet får kissa ofta, att det behöver springa snabbt till toaletten när trängningar kommer och att barnet kan kissa på sig större eller mindre urinmängder. En del barn kan också få ont när blåsan drar ihop sig.

De allra flesta fall av irritabel blåsa är sekundära till förstoppning och/eller dåliga kissvanor. Behandlingen blir därför i första steget att korrigera detta. En minoritet barn blir inte fullt ut hjälpta. För dessa finns det en blåsstabiliserande medicin som förbättrar symtomen.

GODA KISSVANOR

Urinblåsan är egentligen bara en stor muskel. Den är byggd för och fungerar bäst om den först fylls lagom mycket och därefter töms fullständigt. Om man konsekvent håller sig för länge översträcks musklerna i blåsan. Blåsan blir slapp och kan inte tömma sig ordentligt. Resultatet kan bli återkommande urinvägsinfektioner och inkontinens. Att inte låta blåsan bli tillräckligt full innan man kissar är inte heller bra. Ett barn i skolåldern bör kissa ungefär var 3:e till var 4:e timme under dagen. Det är också viktigt att man dricker ordentligt under dagen, framförallt slarvar många barn med dryck under förmiddagen.

Om man har kommit ur goda kissvanor bör man kissa på bestämda klockslag tills det fungerar av sig själv igen. Praktiskt skaffar man antingen en timer och ställer in den att pipa var 3:e timme eller så bestämmer man vilka raster i skolan barnet ska kissa. Skoltoaletter är ett kapitel för sig. En av de vanligaste orsakerna till problemen ovan är att barnen håller sig eftersom toaletterna är snuskiga eller barnet inte känner att det får vara ifred. Hör med ditt barn om så är fallet och KRÄV ATT TOALETTERNA I SKOLAN HÅLLER ACCEPTABEL STANDARD.

När barnet kissar är det viktigt att det tar tid på sig att tömma blåsan ordentligt och inte snabbt springer iväg för att leka. Att sitta ned när man kissar och gärna att sjunka ned något i sitsen är det effektivaste sättet att tömma blåsan fullständigt.

--------------------
Stolt mamma till två underbara kottar, nov -03 och juni -05

Puff
Chattoman

#6791442 - 10:45 20/08/2011

Nu har jag ingen större personlig erfarenhet av sängvätning, mer än att äldste sonen var ca 4 år när han slutade med nattblöja och att det då tog ett par månader innan han var nattorr. Under den tiden var det lite fram och tillbaka, gick bra ett par veckor, kiss i sängen några nätter, bra igen osv. Hade jag varit i er sits hade jag fortsatt att ge tabletterna eftersom de faktiskt gav effekt under en period, jag tror absolut att det kan vara bara ett tillfälligt bakslag nu. Så kämpa på tills operationen!
Om han fortfarande har problem någon månad efter operationen skulle jag inte tvekat att prova en larmmatta också. Men jag tror och hoppas att det kommer fixa sig innan!!
Förresten, han är inte förstoppad? Det var vår son, och det gör ju också att det är svårare att bli torr.

--------------------

Marrebarre79
Ordmiljonär

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Puff]
      #6791446 - 11:11 20/08/2011

Tack snälla för den kopierade texten. Den var verkligen jättebra!

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

TextAnnons
Puff
Chattoman

#6791448 - 11:16 20/08/2011

Varsågod

--------------------

Luzis
Guldboomare

#6791449 - 11:20 20/08/2011

Jag hade fortsatt med tabletterna ett par veckor till, han har ju ändå varit torr någon natt då och då så helt verkningslösa är de inte och 2 veckor är inte så långt tid i förhållande till hur länge han har haft problem.

Se över hans drickvanor, är det något som ändrats dessa 2 veckorna?
och peppa peppa och peppa. Vet verkligen hur svårt det är.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

Marrebarre79
Ordmiljonär

#6791469 - 13:31 20/08/2011

Nä, det är ju vätskerestriktioner till tabletterna och dem har vi följt hela tiden, jag kan snarare tro att han dricker mindre kvällstid nu när det inte är semester längre.

Ja, jag kör väl på med tabletterna en tid till och hoppas att operationen hjälper sen.

Tack för era svar.

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

Kickan_73
Fingerflink

Reggad: 21:46
Hemort: Hemma med min sambo och döttra...
      #6791552 - 09:41 21/08/2011

Vår dotter är 7 år och har kissat på sig varje natt i hela sitt liv. Hon var velat använda blöja och vi har pratat med bvc/barnmottagning och det ska inte spela någon roll i fall man har det eller inte, så hon har fått ha det. Emellanåt har hon varit jätteledsen då lillasyster som är 5 år inte kissar på sig. I vintras fick vår dotter testa minirintabletterna. Det hjälpte ingenting hon kissade på sig flera gånger varje natt för det. Vi fick då ställa oss i kö för att testa larm eller rättare sagt larm tycker jag nästan är fel ord för det är som en väckarklocka som ringer. Never mind, i slutet av juni fick vi låna en larmklocka. Dottern var jätteglad nu kommer det att gå men vi försökte dämpa henne lite att det inte är säkert att det går med den här eller. Sagt och gjort vi stoppade i den lilla sensorn i ett trosskydd och hon fick sova på en madrass i vårt rum så hon var nära om det skulle ringa. Första natten ringde klockan 5 gånger!!!! Hon kissade alltså på sig 5 gågner. Förut har hon haft blöja på sig (hennes eget val) så vi hade inte riktigt förstått hur många gånger hon kissar. Tillbaka till ämnet igen. Hon ville försöka en natt till, nu ringde klockan 4 ggr båda andra och tredje natten men vad vi märkte var att hon kissade mindre vid varje gång den ringde det var precis som om hon började höra klockan och då slutade kissa. Fjärde och femte natten ringde klockan 2 ggr och då hade hon kissat så lite så det bara var att byta trosorna. Sjätte natten ringde klockan en gång och då var det bara en droppe på trosskyddet. Sedan den natten har hon varit torr. Dottern är helt överlycklig och som föräldrar är vi lika lyckliga vi. Vi körde på med larmet i 4 veckor efter klockan hade slutat ringa. När vi kom hem sent en kväll glömde vi att sätta på larmet men det gick lika bra ändå. Nu har hon varit torr i nästan 2 månader. Var jag vill säga med min berättelse är att testa larmet. Vi var jätteskeptiska både sambon och jag innan och vi trodde inte alls på det men ack så fel vi hade. Så för oss blev larmet en riktig solskenshistoria.

--------------------
KICKAN
Mamma till två underbara döttrar, en 04:a och en 06:a

Luzis
Guldboomare

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Kickan_73]
      #6791566 - 10:26 21/08/2011

Det är troligtvis ett sånt larm vi ska ha till L, man sätter i kalsongerna. Vi vet att L kissar 3-4 ggr på natten, då vi haft dygnsmätninga roch skit med honom.
L har även en "vanlig" klocka dagtid som ringer var 45 minut, det går väl sådär, olyckor sker fortfarande 2-5 ggr om dagen. Men inte pisseblöt längre.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

TextAnnons
Marrebarre79
Ordmiljonär

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Kickan_73]
      #6791601 - 16:48 21/08/2011

Det låter ju som larmet verkligen kan fungera. T kissar bara 1 gng per natt, det vet vi ju eftersom han har varit blöjfri nattetid sen han var typ 3.

Jag ska absolut överväga att testa larmet om inte op hjälper.
Min största önskan är ju att det är den oroliga nattsömnen som gör det svårt för honm att hålla tätt.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet.

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

Annys
Tungvrickare

Reggad: 15:39
      #6791645 - 20:59 21/08/2011

Eddie kissar fortfarande i sängen vajre natt (kanske torrt 1 gång i veckan) och han fyller snart 9.
Han åt minirin i 4 månader utan någon som helst förbättring.

Efter att han fick medicin mot adhd var han torr 21 nätter!!! Men sen vart det som vanligt igen.
Tror det är nåt man får dras med till dom växer ifrån det. Tyvärr.
Jä*ligt trött på att tvätta lakan o täcken varje dag.

--------------------
Mamma till EDDIE 9 ÅR
och IRMA 6 år.

Jag är gamla AMMY.

Luzis
Guldboomare

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Annys]
      #6791653 - 21:33 21/08/2011

Svar till:

Eddie kissar fortfarande i sängen vajre natt (kanske torrt 1 gång i veckan) och han fyller snart 9.
Han åt minirin i 4 månader utan någon som helst förbättring.

Efter att han fick medicin mot adhd var han torr 21 nätter!!! Men sen vart det som vanligt igen.
Tror det är nåt man får dras med till dom växer ifrån det. Tyvärr.
Jä*ligt trött på att tvätta lakan o täcken varje dag.

Blöja vägrar han eller?

fast, de läcker ju igenom...

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
      #6791681 - 08:00 22/08/2011

Har också en som kissar på nätterna för han sover så hårt. Men än så länge kör vi med blöja eftersom han inte störs av det. men det låter ju som om larm vore värt att testa.

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

Marrebarre79
Ordmiljonär

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Annys]
      #6791743 - 16:44 22/08/2011

Ja, i värsta fall får man väl vänta ut det men det är så jäkla jobbigt

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

TextAnnons
Marrebarre79
Ordmiljonär

Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Lilly7]
      #6791744 - 16:45 22/08/2011

Ja, det blir nog larm efter op om nu inte det hjälper. Blöja vägrar han ju att sätta på sig nu efter fyra år och det kan man ju förstå

--------------------
¤Tobias 2004
¤Sebastian 2007

jesslin
Järnboomare

Reggad: 07:49
Hemort: Mariehäll, Stockholm
Re: 7 årig sängvätare trots Minirintabletter [Re: Lilly7]
      #6792000 - 17:12 24/08/2011

Svar till:

Har också en som kissar på nätterna för han sover så hårt. Men än så länge kör vi med blöja eftersom han inte störs av det. men det låter ju som om larm vore värt att testa.

Det problemet hade vi också till Sofia var 5 ungefär. Hon sov så hårt. Men nu kissar hon nästan aldrig på sig tack och lov. Men hon fick ha nattblöja då.

--------------------
Älskade Sofia 12/10-04 född 54 min efter BF.
Älskade Emilia 13/6-08 född 11 dagar före BF.

jesslin
Järnboomare

Reggad: 07:49
Hemort: Mariehäll, Stockholm
      #6792001 - 17:15 24/08/2011

Håller tummarna för er att op kan hjälpa. Min pappa åt minirin fast tog den i näsan. men inte av den här anledi
ningen. (Han hade diebetes insipus och det var motsvarigheten till insulin för honom. Ett fel på hypofysen (och symptomen liknar diabetes i början).

--------------------
Älskade Sofia 12/10-04 född 54 min efter BF.
Älskade Emilia 13/6-08 född 11 dagar före BF.

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6792003 - 17:19 24/08/2011

Min mellanson fick larm när han var 6 år. Fick då reda på att minirin inte hjälper kroppen att känna signaler att den behöver kissa, utan mer "lurar" kroppen att inte kissa - vilket ju verkar fungera sådär, om jag läser era inlägg. Dock - han blev också torr med hjälp av larmet - tog någon vecka, bara, och förbättring natt för natt! Går det, är det ju mycket bättre att kroppen lär sig känna igen signalerna att den är kissnödig, än att man tillsätter hormoner! Lycka till!!! Och - sängvätning är MYCKET vanligt - man räknar med att var tionde pojke i årskurs ett är sängvätare - vanligare hos pojkar!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 6 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 9272

Hoppa till

Generated in 0.152 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu