BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
MillanBot
Original

Reggad: 08:18
Hemort: Norra Stockholm
Infektion i örsnibben vid örhänge
      #6767906 - 06:43 12/04/2011

Fanny tog hål i öronen för ca 4 veckor sedan och vi har tvättat hålen två gånger om dagen men nu har hon ändå blivit varig i ett av hålen.

Är det "kört" nu? Måste man ta ut örhänget och låta hålet växa igen? Eller kan man ha en chans att få bort infektionen?

Är det någon som vet hur i så fall? I går tog jag Alsolsprit och tvättade med.

--------------------
Millan med Sanna 030205 och Fanny 041025

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
_Terese_
Veteran

Reggad: 10:40
Hemort: Värmland
Re: Infektion i örsnibben vid örhänge [Re: MillanBot]
      #6767975 - 10:40 12/04/2011

Vad är det för örhängen hon har? Varför har ni tvättat det, blev ni tillsagda att göra det? När min dotter tog hål i öronen sa tjejen som tog dom att vi inte skulle tvätta hålen, vilket jsg trodde man skulle göra. Men hon sa att det är många som tror det. Det bästa är att inte vara där och hålla på alls, bara tvätta med tvål och vatten vid duschningar/bad och sedan torka torrt. Sedan ska man inte heller vara där och ta med händerna, många tror nämligen också att man måste snurra på örhängena.

Så när min dotter tog hål (i höstas) var vi inte där och petade alls och dottern var också duktig som inte var där och petade med händerna (mycket bakterier som finns på händerna) och lyckligtvis klarade hon sig undan infektioner. Hennes kusin som tog hål för några år sedan tvättade också hålen två ggr om dagen men fick också därför infektion. Nu har han inte hål i öronen längre.

--------------------
Filippa maj-2003
Vilmer mars-2009
Pontus feb-2011

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6767980 - 10:47 12/04/2011

när vi tog så fick med oss en flaska rengöringsmedel från piercingstudion plus noggranna instruktioner. Bla skulle vi tvätta hålet och ringen så kom själva vätskan in i hålet. Tänk vad olika det kan vara.

Tvätta med sprit och kontakta stället ni tog hålen för att få råd. Annars får ni nog låta hålen växa igen om det inte ger med sig.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
      #6767998 - 11:38 12/04/2011

Vi har precis fått plocka ut Weras öronhängen, hon fick infektion i sitt högra öra...
Syntes inte på framsidan bara bak på öronsnibben, satt en stor klump med var och blod bakom ploppen när vi kollade en dag...
Vi testade att tvätta med klorhexidin och alsolsprit, men nu i förrgår kollade jag igen och det var likadant om inte värre, så öronhängena åkte ur...

När vi plockade ur öronhängena så rann det både blod och var, som om det det gått hål på nån böld eller så...

Wera gjorde hål i oktober 2010, så hon hade haft hålen ganska länge och vi har hela tiden haft plastöronhängen, inte bytt ofta och inte pillat på dem...Ändå gick det såhär...

Vi fick också rådet att inte tvätta, inte snurra dem utan bara skölja av lite med tvål o vatten när hon duschade...

Trist att låta de växa igen, men bättre än att det blir värre....
Hon ville själv ta ur öronhängena nu, hon tyckte det var jätteotäckt att det blödde och så...

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

Piffe
Ordmiljonär

Reggad: 18:51
Hemort: Stockholm
      #6768000 - 11:43 12/04/2011

Det kan vara svårt att få bort en infektion när örhänget ssitter i... Hittar du en bra liten ring (i rätt materiel) - en sådan utan plupp - så kan det fungera. Då luftas infektionen utan att det finns risk för att hålet växer igen.

--------------------
Fyra barn födda 97, 99, 01 och 03

MillanBot
Original

Reggad: 08:18
Hemort: Norra Stockholm
      #6768184 - 09:44 13/04/2011

Det är Blomdahls plastörhängen hon har och vi blev rekommenderade att tvätta öronen med tvål och vatten två gånger om dagen men inte snurra på dem.

Nu har jag tvättat med Alsolsprit ett par gånger och jag tycker (hoppas jag) att jag ser en skillnad, att det inte finns något var kvar. *Håller tummarna*

Tack för era svar!

--------------------
Millan med Sanna 030205 och Fanny 041025

TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6768257 - 14:51 13/04/2011

Vi fick också rådet att inte tvätta. Alice har allergier och lite eksem, så jag var tveksam till att låta henne ta - men det har gått jättebra! Hon har bara haft plast resp titan i örat - och kommer få ha det länge än! Inga problem, och nu är hålen snart 1½ år gamla! Lycka till!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

MammaCamilla
Fingerflink

Reggad: 01:29
Hemort: Västerås
      #6769232 - 19:11 19/04/2011

Så hade Nathalie det de båda ggr hon tog hål, några månader efter varandra.

Det ville sig inte hur mkt vi än tvättade rent vid öronen.

Nu kommer vi vänta några år med att prova igen, o hon vill ju själv, men vi ska vänta iaf nu.

Jag vet inte alls vad som blir fel, men han sa när jag ringde o frågade, att det kan vara allergi bakom...

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 41 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 11312

Hoppa till

Generated in 0.084 seconds in which 0.003 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu