BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Flizan
Ordakrobat

Reggad: 03:27
Hemort: Borlänge
tics
      #6754743 - 17:52 20/02/2011

hej

min äldsta dotter har plötsligt börjat få tics , det började med harklingar som vi först trodde var en irritation i halsen efter senaste förkylningen . När det aldrig slutade och hon samtidigt började klia sig frenetiskt och blinka med ögonen så förstod vi att det troligtvis handlade om tics ... Hennes pappa menar att vi ska säga till henne när hon håller på , men av vad jag läst mig till på nätet så ska man INTE göra det , utan ignorera det ? Är det vanligt att barn får tics , och försvinner dom oftast ? Hon har vart lite orolig den senaste månaden och det är ngt som bekymmrar henne det märks tydligt men hon vill inet säga vad när jag frågar henne Hon är 9 år nu och såvitt jag vet går det bra i skolan och hon är väldigt lugn och skötsam i skolan, inga konstigheter alls . Borde vi ignorera det ? kontakta läkare ??

Nån mer med barn som har tics ?

--------------------
Emmy 011120 och Alice 041015

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Re: tics [Re: Flizan]
      #6754747 - 18:42 20/02/2011

prata med bvc

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
Re: tics [Re: Flizan]
      #6754749 - 18:53 20/02/2011

Min äldste fick tics precis när han började fyran - då bör han också varit 9 år - fyller sent på året. Han ogillar starkt förändringar, och troligtvis blev det för mycket för honom med en ny lärare. Det var dock diskussioner kring om det kunde ha med hans epilepsi att göra också - men varken läkaren eller jag trodde det.

Hans ögon försvann, så man bara såg vitt i ögonen - och detta flera gånger i minuten. Detta ledde till att han hade svårt att koncentrera sig i skolan, tappade texten han läste / talen han jobbade med osv.

Vi fick samma tips som du - att ignorera - men ALLA påpekade ändå hur "äcklig" han såg ut när han "gjorde" så med ögonen.

Fick av läkaren reda på att det finns medicin mot tics - men att det finns många och tuffa biverkningar till den, och att den inte alltid är jättebra att kombinera med ep-medicinen han redan äter.

Efter 3-4 månader började ticsen ebba ut, för att sedan försvinna helt, och har därefter inte kommit tillbaka.

Hoppas det blir likt för er!

Tycker absolut ni ska kontakta läkare - eller åtminstone skolsköterska och se om det finns möjlighet att diskutera ev problem för er dotter!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Flizan
Ordakrobat

Reggad: 03:27
Hemort: Borlänge
Re: tics [Re: MEJAN]
      #6754876 - 09:28 21/02/2011

Tack för ditt svar , ska säga till hennes pappa att man ska ignorera det återigen och hoppas han tar mig på orden då . Vi lär väl kontakta vårdcentralen eller barnmottagningen också bara för att utesluta att det är rätt väg att gå .

Det är inte helt lätt att ignorera alltid då det faktiskt är ganska störande :S Din son måste haft det jobbigt när alla påpekade det , i den åldern är ju barn rätt duktiga på att anmärka på lite allt möjligt som sticker ut dessutom .

K'änner mig lite lugnare av ditt svaqr och hoppas det försvinner snart , hon har haft det snart två månader så vi får väl avvakta lite och se då

--------------------
Emmy 011120 och Alice 041015

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2348

Hoppa till

Generated in 0.04 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu