BB>Forum>Barnfrågor>Småbarn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Fia82
Fingerflink

Reggad: 21:28
Hemort: Karlskoga, Värmland
Ni vars barn haft mask
      #6624978 - 18:14 22/02/2010

Vi var ju på barn mottagningen idag med Alice för att hon har ont på nätterna i snippan. Hon pekar verkligen längst fram i snippan och hon rycker till som bara den när man ska försöka titta där och råkar komma åt. Så jag tror henne faktiskt. De hittade inget på direkt provet men de ska ha det på odling till imorgon bitti. De nämnde då spring mask eftersom det kliar på nätterna.

Men det känns ändå lite fel. För det är när hon är kissnödig som hon får ont. Och därav att det blir på nätterna tror jag, för när hon väl kissat på natten så somnar hon. men det tar flera timmar av skrikande. Idag på sjukhuset fick hon ett rejält glas saft för att kunna kissa och när hon blev kissnödig började hon skruva på sig för hon fick ont...

Så nu till min fråga om maskarna... Är de lätta att se?
Rör de sig eller är de stilla?
Jag har kikat efter massa bilder på nätet men de ser ju såååå olika ut...Om hon bajsar tex, är maskarna I bajset då? eller kan de flyta runt i kisset runt om?

Berätta allt ni vet

--------------------
Zackarias 040727
Alice 070822
Leija 100419

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Grannflickan
Ordakrobat

Reggad: 18:25
Re: Ni vars barn haft mask [Re: Fia82]
      #6624981 - 18:24 22/02/2010

En tanke ifall hon har mask är ju att hon kliat sig mycket och att det därför gör ont när hon kissar.

Båda mina pojkar har haft mask och jag har då sett dem i själva bajset.

Men teoretiskt sett borde de väl kunna ta sig in i fram också.

--------------------
http://www.orangutanger.se/
Kika gärna in på sidan!

Fia82
Fingerflink

Re: Ni vars barn haft mask [Re: Grannflickan]
      #6624993 - 18:36 22/02/2010

Alltså hon kliar sig ingenting!! Det är det jag tycker är så konstigt...märker inget alls att det ska vara besvärande med kliande varken på dagen eller natten...

--------------------
Zackarias 040727
Alice 070822
Leija 100419

Grannflickan
Ordakrobat

Reggad: 18:25
      #6624994 - 18:38 22/02/2010

Det kanske är UVI.

--------------------
http://www.orangutanger.se/
Kika gärna in på sidan!

jetoli
Champion

Reggad: 22:18
Hemort: Kronoberg
      #6624997 - 18:47 22/02/2010

maskarna är som mest aktiva på kvällen och natten men tittar du i rumpan så brukar man se dem krypa in och ut och de syns i bajset.
har själv åkt på det 1ggr och då hade jag ganska ont i underlivet.

Fia82
Fingerflink

Re: Ni vars barn haft mask [Re: jetoli]
      #6625026 - 19:30 22/02/2010

Jag ser ingenting när jag tittar...Har kikat massa ggr...men syns de även dagtid eller är det bara på natten??
Gud jag har ingen koll alls på detta känner jag...

--------------------
Zackarias 040727
Alice 070822
Leija 100419

TextAnnons
pamilla
Original

Reggad: 18:34
Hemort: norrtälje
      #6625030 - 19:42 22/02/2010

tycker det låter som uvi. när jag fick det när jag var yngre så kunde/ville jag inte kissa för att det gjorde så ont. om det kliade kommer jag inte ihåg.

--------------------
<3 Benjamin december -05 (35+3) <3
<3 Tobias mars -13 (35+0) <3

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
      #6625073 - 20:40 22/02/2010

Jag skrev ett jättelångt svar till dig igår på ditt första inlägg om Alice, men lyckades på nåt sätt fixa bort det och det kom aldrig in Var nog lite trött...

Jag skrev just det som läkaren sagt till dig, att det kan vara mask.....
Wera hade det precis så som du beskriver, hon vaknade och skrek och grät att det gjorde ont i snippan...
Skrek att hon ville ha salva och att vi skulle tvätta....
Så himla jobbigt, vi höll på att bli knasiga
Det höll på flera kvällar/nätter i rad och sen var det lugnt ett tag, så började hon efter ett par veckor igen....

Vi sökte vård för detta 5 eller 6 ggr, olika läkare varje ggn och på den vanliga vårdcentralen, för här i vår lilla skitstad får man inte komma till barnmedicin om ditt barn är över 2 år!
Det var manliga läkare varje ggn, Wera ville inte visa snippan för en kille sa hon och då tittade dom inte i snippan eller rumpan på henne, fastän jag frågade om mask och sa att hon var lite röd!

Det enda dom gjorde var att ta urinprov och första ggn visade det på lite bakterier och vi fick antibiotika för uvi, de andra ggr visade det ingenting men vi fick antibioitika ändå
Vi fick även 2 olika svampsalvor för de sa att det kunde även vara svamp....

Hon blev ju bättre med ca 2-3 veckors intervaller och sen började skrikandet igen, läkarna trodde att det var att antibiotikan slutat verka och att uvi:n kommit tillbaka, så vi gav henne mer antibiotika, man tror ju på vad läkarna säger till en

Till slut en sen kväll när hon vaknat och skrikit igen, så blev min man så frustrerad och ledsen att han satte sig i bilen med Wera och åkte direkt till jouren....
En kvinnlig läkare kom och kollade Wera, kollade igenom henne grundligt och när hon kollade i rumpan på henne sa men hon har ju mask....

Man blir så jävla förbannad samtidigt som man blir lättad över att få reda på vad som var fel efter alla månader som vi haft det såhär....
Vi fick en receptbelagd maskmedicin coh efter hon tagit det pillret har det inte vart nåt mer.....

Kan tillägga att ingen av oss andra hade mask, vi såg aldrig några i hennes bajs(iofs bajsar hon på toan och man kollar ju kanske inte det så noga då), hon kliade inte alls mycket i rumpan & snippan.....

Jag hade till vårdcentralen en ggn med mig en tejpbit som Wera haft över rumphålet under natten, för att jag läst mig till att man kan i mikroskop se ägg om man har mask
Men läkaren skrattade typ och sa att mask kan det inte vara för då skulle du sett dem i avföring och trosorna...
Då litar man på det, dumt nog....

Den kvinnliga läkaren på akuten talad om att varför det inte gjort ont hela tiden, utan kom med veckointervaller.
Det var för att äggen läggs runt rumphålet, sen kläcks dom och då kliar det men sen dör dom snabbt och då är det lugnt ett tag tills nya ägg läggs och kläcks och det börjar klia igen....

Maskarna var så små, jag såg dom när vi kollade supernoga som så vita "pormaskar" som rörde sig lite.....
Inga långa saker och bara nån millimeter stora....
Sprider dom sig till snippan kan det orsaka slidkatarr..
Hoppas de hittar vad det är snabbt, långt och lite svamligt inlägg, Kram....

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

Fia82
Fingerflink

Re: Ni vars barn haft mask [Re: Poppy]
      #6625075 - 20:46 22/02/2010

Tack för ditt utförliga svar!

Ja man blir så frustrerad när man inte kommer på vad det är. Man vill ju hjälpa henne!!!
Det som dock stör mig är att hennes besvär verkar komma mer när hon är kissnödig. Inatt ska vi testa att ta upp henne och kissa så fort hon börjar krångla för att se om det hjälper. För att ha lite att jämföra med...Jag har verkligen LETAT maskar idag men ser inga. Ska kika inatt igen, för när hon har bekymret borde man ju se ngt. Hon är ju inge röd eller ngt alls...

Jag har telefon tid imorgon bitti hos barnmottagningen för att få svar på odlingen så då får vi se vad de säger.

Hur är det med dagis om de har mask? Ska de vara hemma? Hur länge??

--------------------
Zackarias 040727
Alice 070822
Leija 100419

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
      #6625077 - 20:58 22/02/2010

Wera skrek med att hon hade ont när hon kissade, hon ville inte kissa....
Men jag tror att det berodde på att hon tyckte det kändes obehagligt, kanske även för att det var irriterat i underlivet och det sved....

Hoppas verkligen att ni får besked snabbt, samtidigt som man tyckte så synd om henne så ville man vissa nätter bara rymma nån annanstans

Vi kollade henne med men såg aldrig några maskar, men den natten Jonas kom hem med henne från akuten så såg jag dom för första ggn....
Dom säger att det är på natten man ser dom bäst när, det blivit lite varmt och svettigt under pyjamas & täcket...

På vårt dagis fick man gå, men vi talade om att hon hade mask och att det var extra noga med hygien....

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

Fia82
Fingerflink

Re: Ni vars barn haft mask [Re: Poppy]
      #6625274 - 11:16 23/02/2010

Tror vi lagt ner både UVI och mask teorin. Inatt gjorde vi så när hon började jämra sig att vi tog upp henne på toa och hon kissade ordentligt. efter det somnade hon hyfsat snabbt. Det var lite lite gnäll några minuter men sen sov hon gott hela natten
Så det känns som att det är ngt med kissblåsan ändå.
Läkaren ringde imorse och sa att odlingen inte visade ngt och att vi nu avvaktar lite eftersom natten gick så bra. Kanske är hon lite irriterad i snippan och att det känns mer när blåsan blir fylld...Så det känns bra.

--------------------
Zackarias 040727
Alice 070822
Leija 100419

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 0 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, Viv, NettanMalmö 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 12190

Hoppa till

Generated in 0.141 seconds in which 0.006 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu