BB>Forum>Barnfrågor>Gravid Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
mysflikkan
Ordmiljonär

Reggad: 13:28
Hemort: Lerum
hur funkar en..
      #6496347 - 09:48 14/07/2009

Igångsättning?

hur var det för er, hur lång tid tog det, har du fött inann utan igångsättning, vad var då skillnaden?
vill veta ALLT..
ska på läkartid nästa vecka inföär ett samtal ang igångsättning..

JÄTTE tacksam för MASSA svar!!

--------------------
Natalie -01 Emelie -03 Max -08 Victor -09

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Re: hur funkar en.. [Re: mysflikkan]
      #6496352 - 09:53 14/07/2009

Jag har inga positiva erfarenheter av igångsättningar men jag kan dela med mig av det jag har...

Emma, min första, där gjorde dom fyra försök till igångsättning med gel och liknande men ingen av dom lyckades utan hon är akutsnittad på fjärde dagen. Jag reagerade alltså inte på de preparat som dom hade.
Med Oscar lyckades jag öppna mig såpass så med gel så dom kunde spräcka hinnan och jag fick värkstimulerande dropp. Han är född vaginalt men även denna gången reagerade kroppen dåligt på preparaten så han är född med sugklockan utan krystvärkar.

Så inte vad du ville höra kanske men jag är ärlig ialla fall

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

kelly_b
Guldboomare

Reggad: 04:07
      #6496362 - 10:04 14/07/2009

Jag har blivit i gångsatt 2 gånger. först med Oliver första barnet och jag fick dropp och förlossningen tog 13 timmar.
Och Alexander satt de in en ballong, var omogen när jag blev igångsatt, och sedan när den ramlade ut tog de vattnet och sedan fick jag dropp.. Förlossningen tog 4 timmar och 36 minuter, var då i vecka 37+4

Jag har även fött Casper utan igångsättning och tycker förlossningen blir jobbigare med bli igångsatt och värkarna blir mer onda
Kan säga så att mina värkar blir jobbiga när jag var öppen 5 cm med Casper, före det så var det bara obehagliga

--------------------
älskade charlie 19730820-20081226 <3

Billie
Gröngöling

Reggad: 20:34
      #6496372 - 10:20 14/07/2009

Nr 1 av sig själv tog en hel dag (eller hel helg beror på hur man ser det )
Nr 2 igångsättning med hål på hinnerna vid 9, hände inget, dropp från 11, bebis ute 14,40
Bägge födda i vecka 43. Föredrar igångsättning, mådde mycket bättre efter det.

mysflikkan
Ordmiljonär

Re: hur funkar en.. [Re: Billie]
      #6496375 - 10:27 14/07/2009

tror, eller tänker så här..
e ju min 4e graviditet/förlossning..
som omföderska kan man ju gå öppen lite ett tag innan o vid en sen igångsättning kanske det går lättare?

ush har börjat få ångest inför förlossningen nu..
tänker på max, allt som vi har vart med om, tänk om det startar av sig själv mitt i natten, vad gör jag då? vi har ingen bil, känner ingen här som jag kan lita på o ta hand om honom, ge han hans mediciner osv. max förlossning gick så himla super FORT, 4tim efter 1a värken, 46 min inne på förlossningen, ah..
har massa tankar o stor rädsla nu inför denna förl. tänker inte att om de blir akut åka in själv, då föder ja nog hemma

ush ush ush, mår dåligt när jag tänker på kommande förl. o hoppas att killen inte tittar ut innan igångsättning..
(min mamma ska ha max o tjejerna då)

om man är öppen lite innan igångsättning, typ 1cm, hur sätter de igång de då? dropp?
kan man ta vattnet vid 1cm öppning?

FÖRLÅT för mitt deppande inlägg..

--------------------

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6496378 - 10:29 14/07/2009

Jag har inga tröstande ord att ge men du får massa kramar!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

TextAnnons
lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
Re: hur funkar en.. [Re: Billie]
      #6496379 - 10:29 14/07/2009

eftersom du vill ha massa svar så kan jag svara oxå =) blev i gångsatt för att vattnet gick utan värkar.. men jag blev i gångsatt dagen efter.. har förstått att det bästa är att vänta 3 dagar innan :S det hade jag lätt valt om jag vetat det.. det är mycket större risk för komplikationer av en i gångsättning, det visste jag inte heller då. dom fick det att låta som att det är så dom gör.. o det är det.. på DET sjukhuset. iaf.. det dröjde många timmar innan jag fick värkar o när jag fick det fick jag värkar hela tiden, hela tiden alltså. o dessutom en infektion. jag öppnade mig inte alls förens vid 12 på natten då jag öppnade mig till4 cm o fick dropp o då gick det i dundrans fart till 10. tack o lov. jag fick sån gel från början förresten för att tappen va helt omogen.

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

mysflikkan
Ordmiljonär

Re: hur funkar en.. [Re: lillilinda]
      #6496382 - 10:33 14/07/2009

med max, öppnades jag 7cm på 40 minuter ... hua..
får handsvett när jag tänker på hur det ska gå denna gången...

--------------------

lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
      #6496383 - 10:37 14/07/2009

ta upp din oro på nästa kontroll o se om ni kan lösa det på något vis? du har inte övervägt på fullaste allvar att föda hemma då?

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

mysflikkan
Ordmiljonär

Re: hur funkar en.. [Re: lillilinda]
      #6496384 - 10:40 14/07/2009

hehe, näe det vågar jag nog inte..
vill VARA på östra när han föds, med tanke på max grova hjärtfel så campar jag utanför i värsta fall, känns de som..

--------------------

mysflikkan
Ordmiljonär

#6496393 - 10:55 14/07/2009

vad säger de o vad frågar de på ett igångsättnings samtal?

--------------------

TextAnnons
jerry_williams
Pratmakare

Reggad: 19:32
Hemort: Sundsvall
      #6496426 - 12:01 14/07/2009

Jag har blivit igångsatt med alla utom första. Har bara positiva saker om igångsättningar o jag har nog provat nästan alla metoder , det har ju läkarna beslutat vilken metod som varit den bästa eftersom jag varit olika mogen o så. Mina igångsättningar har inte varit långdragen utan tagit normal tid som en vanlig. Däremot har mina barn kommit fortare från det att man varit fullt öppen o tills barnet varit framkrystad så på den fronten har det varit lite jobbigare.
Tycker inte du ska oroa dig i onödan, man hör mycket om igångsättningar men dom är INTE farlig o själv tycker jag man ska se ett kejsarsnitt mycket värre eftersom det är en op.

--------------------
Mamma till 9 undebara barn, 5 f o 4 p.

punknisselinan
Veteran

Reggad: 21:37
Hemort: Kågeröd
      #6496439 - 12:36 14/07/2009

Ja jag har precis varit på ett sådant samtal.... det enda han sade var att det finns en anledning till att man går 40 veckor och att de inte startar om det inte är fara för mammans eller barnets liv! Och mina krämpor är övergående

--------------------
Milton 090730 3890g 51cm
Milian 051217 3710g 52cm

Plutten02
Original

Reggad: 11:48
Hemort: Gävle,Gästrikland
      #6496452 - 13:01 14/07/2009

Blev igångsatt med min son. han vart 5 veckor tidig med vattnet hade gått, men jag fick inga direkta värkar o jag öppnade inte mig så jag fick värkstimulerande dropp....inget kul alls. det tog ändå tid men det var intensivt. värkarna kom hela tiden. hoppas det går bättre för dig!

--------------------
André 020203
Nathalie 070703
Sebastian 100220

_hanna_
Bronsboomare

Reggad: 21:28
      #6496476 - 14:18 14/07/2009

Blev igångsatt pga överburenhet i v. 43+0.
Fick hormongel 2 ggr med 6 timmars mellanrum. Vattnet gick spontant på kvällen, värkarna kom efter 10 minuter.
Värkarna kom tätt direkt, med 1,5 minuts mellanrum. 16 timmar senare är bebisen född. Var en jättejobbig förlossning.

--------------------
~Linnéa 03.09.10~
.:Lukas 05.09.14:.
~Leo 08.10.21~

Jenni_fer
Veteran

Reggad: 13:23
      #6496574 - 19:13 14/07/2009

För två veckor sedan blev jag igångsatt. Med mitt första barn kom det igång av sig själv med vattenavgång. Denna graviditet fick jag havandeskapsförgiftning och det var anledningen till igångsättningen. Efter en undersökning såg de att jag var öppen två centimeter och därför var det möjligt att göra så att vattnet skulle gå. Det gjorde de klockan 11, och i en timme väntade vi på att kroppen skulle sätta igång av sig själv, men så blev det inte. Klockan 12 satte de på ett dropp med värkstimulerande medel, första timmen hände inte ett dugg, sen höjde de lite varje halvtimme. Efter 2-3 timmar var det igång på allvar. Grejen var att värkarna kom alledes för tätt, med mindre än en minuts mellanrum, ibland bara 30 sekunder. BM sa att de värkarna inte gjorde nån nytta och sänkte därför droppmängden. Då kom värkarna mer sällan men med större effekt. Då hade min kropp kommit igång och resten sköttes utan dropp. Då hände det grejer, och fort gick det. Öppnade mig 7 centimeter på en och en halv timme tror jag och fick väl en 3-4 krystvärkar, och sen föddes vår son! Skillnaden mellan förlossningarna var väl egentligen bara att andra gick fortare, men det beror väl snarare på att jag var omföderska än på igångsättningen. Efteråt däremot var det enorm skillnad, jag var jättepigg och dagen efter kändes det knappt att jag fött barn. Underbart (men det hade säkert inte heller med igångsättningen att göra). Jag hade också hört en massa om att det blir jobbigare förlossning med igångsättning men när jag frågade dem om det sa dem att så ofta inte var fallet om det inte är första barnet.

Första barnet tog 12 timmar värkar, andra barnet 3,5 timmars värkar.

--------------------
Tilda 070517
Theo 090701
http://jennifelt.blogspot.com/

TextAnnons
mysflikkan
Ordmiljonär

Re: hur funkar en.. [Re: Jenni_fer]
      #6496752 - 23:03 14/07/2009

tack för alla svar, de finns solskenshistorier..
hoppas det ej blir jobbigt o utdraget för min del..

--------------------

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 4 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 1841

Hoppa till

Generated in 0.14 seconds in which 0.003 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu