BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Jessan78
Entusiast

Reggad: 10:47
Hemort: Sthlm
Dagen då jag ville träffa mamma och pappa (långt!
      #2123197 - 22:48 14/07/2004 Bifogad (420 nedladdningar)

Allt började tisdagen den 13 april. Mamma vaknade vid fyra tiden på morgonen och kunde inte somna om. Jag låg och sov och inget kunde väcka mig. Mamma blev lite orolig och drack iskallt vatten, hoppade omkring och buffade på mig men inget hjälpte. Hon bestämde sig för att om hon inte känt av mig på tre timmar skulle hon ringa in till sjukhuset. När pappa sedan vaknade vid sextiden (han skulle ju i väg till jobbet) och sade gomorron vaknade jag och sparkade till svar. Det var ju pappas röst jag ville höra.

När pappa åkt hemifrån städade mamma undan lite och hängde den sista tvätten, gick sedan och lade sig för att vila, hon visste ju inte när jag skulle komma så det var ju lika bra att passa på.

Vid elva tiden när hon vaknat och gjort sig i ordning åkte hon till Solna centrum för att köpa biljetter till en fotbollsmatch som pappa skulle gå på, på kvällen. Hon kände sig lite konstig i magen med lite, lite molvärk. När hon kom hem upptäckte hon att slemproppen hade lossnat mera (den hade börjat lossna ungefär en vecka tidigare) och att den blivit blodblandad. Detta måste ju vara ett tecken tänkte hon och blev lite nervös.

Pappa kom hem från jobbet och de pratade lite, han frågade om mamma känt något under dagen och hon nekade, hon ville att han skulle passa på att gå på matchen, och skulle hon ha sagt något hade han säkert stannat hemma. Hon hade ju lovat att det här var den enda dagen som jag inte skulle komma på. Mamma skjutsade pappa till matchen och allt var frid och fröjd.

Kl. nio på kvällen lät det lite annorlunda, det var då mamma började förstå att de värkar hon haft i en timmes tid inte var några larviga förvärkar, men som förstagångsföderska tog hon det lugnt, detta kunde ju ta jättelång tid. Vid kl. 2155 skickade mamma ett meddelande till pappa som fortfarande var på match att värkarna nu hade startat, och att han skulle skynda sig ut från matchen så att hon kunde hämta honom. Hon fick till svar ”Skämtar du??? Nej svarade hon. Då ringde pappa upp mamma helt panikslagen och undrade om det inte var bättre om han tog en taxi. Men hon tajmade in hämtningen av honom mellan värkarna, och åkte sedan och handlade dricka och chips. Sen åkte hon hem och lagade mat, för äta skulle man göra innan hade hon läst.

Vid elva-tolv tiden på kvällen så började värkarna komma tätare, ungefär var tredje minut, och de blev inte svagare av en dusch. Då ringde dem in till förlossningen och undrade när de skulle åka in. Eftersom mamma inte hade fött barn tidigare tyckte barnmorskan att dem kunde återkomma när mammas värkar var starkare (dvs. när hon inte kunde gå och prata under tiden en värk kom).

Pappa satte då igång att fixa i köket, och mamma att läsa i olika böcker. Pappa slog även en flukt han med i sin bok, och blev helt övertygad om att det var falskt alarm. De gick och lade sig för att försöka vila lite så att dem inte var för trötta när det satte igång på allvar. Och då hände något, värkarna blev mycket starkare men kom bara var åttonde minut. Besvikelsen var stor, skulle de aldrig få träffa mig? Pappa somnade fullt övertygad om att han skulle till jobbet dan efter, men tji fick han. Jag ville annat.

Vid halv fyra tiden ringer pappa in igen, nu har mamma värkar med en minut emellan ibland flera värkar utan mellanrum. Bm låter dem åka in. Dock så vill ju inte mamma sitta still, hon vill röra på sig hela tiden, hon tycker att det gör ondare att vara still. Så hon vill gå till sjukhuset, dock är ju pappa den förnuftigaste utav dem och tvingar in mamma i bilen.

Det tog inte lång stund förrän de var inne vid karolinska sjukhusets förlossnings avdelning. Bm Ulrica som de +ratat med visade in dem på ett rum och undersökte mamma och mig. Mitt hjärta slog som det skulle och mamma hade riktiga värkar. När hon tittade hur mycket livmodern öppnat sig så blev hon förvånad. 8 utav 10 cm hade mamma lyckats med hemma. Ulrica tyckte att mamma varit jätteduktig.

Nu blev de visade till förlossningsrummet och fick träffa den barnmorska som senare skulle hjälpa mig till världen, Anne, och undersköterskan Lena. De hämtade kaffe åt pappa och äppelsaft år mamma. Nu frågade mamma efter bedövning, men det var lite i det senaste laget, men lustgasen fick hon prova. Dock hjälpte den ingenting, så det var mest pappa som roade sig med den. Helt plötsligt fick mamma krystvärkar och det tyckte hon var en befrielse, nu försvann smärtan och hon fick bara känslan av att vilja krysta. Barnmorskan Anne och mamma skämtade lite emellanåt om att mamma var tvungen att bli färdig innan kl 7 då bm och usk slutade sitt pass, och det vore ju tråkigt om de inte fick träffa mig.

Efter en stund säger Anne att den som kommer ut, har mycket, långt svart hår. Och det var nu det värsta började för mamma, att få ut mitt huvud. Men med en åsnas envishet lyckades hon och kl 0647 föddes jag fram, med navelsträngen runt halsen (precis som när mamma föddes) och i hela hinnor, s.k. segerhuva som betyder tur.

Det var alldeles kallt och ljust så jag var ju tvungen att skrika lite för att visa mitt missnöje. Efter en stund så såg jag min mamma för första gången på utsidan och så fick jag ett ansikte på den där rösten som jag så väl kände igen, min pappa.

När de sytt ihop mamma och serverat den berömda frukostbrickan, låtit mamma duscha och återhämtat sig lite kom en bm in för att kolla hur stor jag var. Hela 3680 gram och 50 cm lång. Hon kollade även att jag mådde bra och var elak och gav mig en spruta med k-vitamin. När hon var färsig så fick mamma och pappa klä på mig mina första kläder, en vit body, beiga hängselbyxor (som mamma köpte dan innan i Solna centrum) och en vit hjälmmössa.

Nea

--------------------
Fick världens sötaste Nea den 14/4. 3680 gram 50 cm lång

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
_sommarbarn_
Ordmiljonär

Reggad: 18:46
Re: Dagen då jag ville träffa mamma och pappa (långt! [Re: Jessan78]
      #2123526 - 00:20 15/07/2004

Vilken jättefin berättelse!
Och verkligen duktigt att klara gå hemma så länge.

--------------------
5 år i Augusti
3 år i Juli

Zlemma
Pratmakare

Reggad: 21:20
Hemort: Göteborg
      #2125559 - 16:02 15/07/2004

Vilken fin berättelse!
Och grattis till underverket

--------------------
~°°62 månader av längtan°°~
(En jäkla massa år helt enkelt!)

Yezzixa
Chattoman

Reggad: 03:14
      #2127152 - 21:37 15/07/2004

Grattis till en jättefin liten tjej...

Anonym
Oregistrerad

#2127677 - 22:44 15/07/2004

Grattis till underverket

bjorntass
Veteran

Reggad: 17:05
Hemort: Lund
      #2130639 - 17:37 16/07/2004

jätte fin berättelse å va skönt att du klarade av att gå hemma så länge

--------------------
Johanna 970306
Ellenor 030501
Liivia 040901
Planerar en till 2008
Bröllop 18/11-06

TextAnnons
Svea
Entusiast

Reggad: 16:21
Hemort: Gothenburg
      #2134055 - 12:49 17/07/2004

GRATTIS

--------------------
Mamma till Ruth 050418

netweaver
Gröngöling

Reggad: 14:18
Hemort: Skåne
      #2144707 - 14:38 20/07/2004

Grattis, vilken sötnos !!

--------------------
\\
Pappsen

Jennypenny
Tungvrickare

Reggad: 20:48
Hemort: Södra Stockholm.
      #2152021 - 16:59 22/07/2004

Grattis!
Bra jobbat hemma!

--------------------
Mamma till Ella -04.03 och Ebbe -05.12 .

Axna
Pratmakare

Reggad: 09:34
Hemort: Lerum
      #2159768 - 18:31 24/07/2004

--------------------
Mamma till ängeln Amanda f/d 13/1-04, Madeleine f 3/1-05, Simon f 31/7-07 och David f 22/9-11

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 6 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2753

Hoppa till

Generated in 0.074 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu