BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
EvaM
Ordakrobat

Reggad: 01:35
Amandas födelse
      #1993 - 18:10 10/08/2002

Här kommer min berättelse om hur det gick till när Amanda föddes. Lite lång kanske.....

"Kl 23.30 den 10 april 2002 vaknade jag av lite ?mensvärkar?, som kom ungefär var 10:de minut och höll i sig ca 30 sekunder. (Bebisen var beräknad till den 2 april). Fick springa upp på toaletten flera gånger då magen var i uppror. Värkarna blev värre och värre. Fick inte en blund på hela natten. Kl 03.00 ringde jag till BB på Södertälje sjukhus. De tyckte att värkarna inte höll i sig så länge att jag behövde komma in. ?Ta 2 alvedon och gå och lägg dig igen? fick jag som råd. Sagt och gjort. Men vad hjälpte det. Kl 07.00 ringde jag BB igen och sa att nu vill jag komma in. Det fanns inga platser lediga då men det skulle bli en ledig kl 08.00. Vi åkte in så vi var där till 08.00. Vi blev då hänvisade till ett väntrum. Kl 08.30 fick vi en förlossningssal och en barnmorska satte CTG på mig. Värkarna har nu trappats upp och det börjar bli väldigt jobbigt. BM sa att jag skulle ligga med CTG i 30 minuter. Det blev till slut 1 timme !!! Kl 09.35 togs den bort och jag fick prova lustgasen. Jag har provat lustgas en gång tidigare, vid en tandoperation, men kunde inte ta det då, då jag mådde illa av den. Nu däremot, så kändes det helt underbart. Lustgasen blev min bästa vän, förutom min underbara sambo Daniel som var med under hela förlossningen.

Kl 09.45 kom ?min? barnmorska Maria in, för att undersöka hur öppen jag var. Jag hade nästan räknat med att få åka hem igen av någon anledning?.. Hon meddelade då att det skulle vi inte göra! Jag var öppen 5-6 cm. Jiippii tänkte vi, här ska det födas barn! Knappt 1 timme senare så var jag öppen 8 cm. Jag använde lustgasen genom värkarna och det funkade kanonbra. Kl 12.20 var det dags för nästa inre undersökning. Då sa det bara poff och så blev det alldeles blött i sängen, då gick vattnet. Det började då trycka på något fruktansvärt mot ändtarmen, nästan som om man skulle ?behöva gå på toa?. Kl 13.45 fick jag värkstimulerande dropp då värkarna inte blev starkare på 1,5 timme. Den lille där inne envisades med att ?åka ner?. Bebisen låg med ansiktet mot min rygg istället för mot min mage som de ska göra. Detta gjorde att nedfärden blev lite trängre och tog längre tid. Nu vred vi också upp styrkan på lustgasen, när värkarna blev mer intensiva. Det värkte något fruktansvärt i ryggen. De satte kateter på mig för att jag var kissnödig, för jag provade tidigare att gå på toa och då kunde jag inte kissa.

Jag låg mestadels på rygg under värkarbetet, med ?ryggstödet? uppfällt. Jag hade innan en vision av att jag minsann skulle stå på knä över en saccosäck i sängen och föda, men när jag väl provade det så kändes det inte alls bra, så jag gick tillbaka till liggande ställning. Gåstolen använde jag mig lite av för att ändra ställning och röra på mig lite, men det kändes jobbigt att stå genom värkarna. Kl 14.20 var jag helt öppen och krystvärkarna började komma. Jag låg nu i ?gynställning?. Kl 15.30 satte dem en skalpelektrod på bebisens huvud. Kort därefter inkallades ytterligare en barnmorska som skulle hjälpa till genom att hänga och trycka på min mage. Jag blev rädd att det skulle göra ännu ondare, men faktiskt, så kändes det rätt skönt, att få hjälp och känna att det faktiskt hände något, dock inte så mycket som barnmorskorna hade hoppats. Nu började man prata om sugklocka?.. Läkare för det tillkallades, men han behövde inte mer än komma in i rummet så tittade bebisens huvud fram genom en stark krystvärk. Efter ytterligare någon krystning så sa det bara plopp !! Kl 15.53 den 11 april så kom en liten flicka till världen! Vår Amanda var äntligen här! Hon vägde 3520 gr och var 48 cm lång, med massor av svart hår och jättefin i hyn. Ett litet underverk!"

// Kram Eva & Amanda

--------------------
* Amanda 020411 *
* Johanna 031229 *
* Rasmus 070711 *

http://www.mankler.se

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
**Oreggad**

Re: Amandas födelse [Re: EvaM]
      #2017 - 19:21 10/08/2002

Det är en sådan upplevelse att vara gravid, vad ska det då vara att föda barn?!!!

Jag vill att vår baby ska komma NU!

*kram på dig*

Jessica

EvaM
Ordakrobat

Re: Amandas födelse [Re: Jessica 15/8]
      #2030 - 19:38 10/08/2002

Jag förstår att du längtar! Det är något underbart ni har framför er. Det går så himla fort. Amanda är nu 4 månader och den tiden har bara rusat iväg. Hoppas att du slipper vänta så länge till.....

// Kram Eva & Amanda

--------------------
* Amanda 020411 *
* Johanna 031229 *
* Rasmus 070711 *

tiny
Babyboomare

Reggad: 15:08
Hemort: Värmland
      #2041 - 20:01 10/08/2002

Ett jättestort grattis! Härligt att läsa din berättelse, känner igen mig i mycket. Tänk vad man kan när man måste!

tiny

--------------------
tiny
Mamma till tre.

NettanMalmöAdministratör
Guldboomare

Reggad: 15:17
Hemort: Malmö
      #2235 - 06:10 11/08/2002

Hej Eva - vilken härlig förlossningsberättelse min favoritmening i din berättelse var: "så sa det bara plopp " :)

Kram Nettan

EvaM
Ordakrobat

Re: Amandas födelse [Re: NettanMalmö]
      #2701 - 00:24 12/08/2002

Tack! Det var ju verkligen så det kändes - plopp och så kändes det så tomt i magen. En underlig men härlig känsla!!!

// Kram Eva & Amanda

--------------------
* Amanda 020411 *
* Johanna 031229 *
* Rasmus 070711 *

TextAnnons
Momo
Bronsboomare

Reggad: 01:25
      #105600 - 05:21 21/11/2002

Fin berättelse!

Kram:Momomed Bf 13/12
Flodhästklubben&*December-klubben*

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 7 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2445

Hoppa till

Generated in 0.082 seconds in which 0.013 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu