BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Lär er barn att inte glo!
      #6821429 - 12:25 05/04/2013

och även er själva!!!!!!

Som många av er vet så har jag en mer eller mindre multihandikappad son - han kan inte mer än en 4-6 månaders trots att han fyller 4 till sommaren.

Han sondmatas via knapp på magen, han dregglar en del och ser annorlunda ut. Men ändå inte för ser du honom sittande i kärran märker du inget först - det kommer efter en stund.

jag förstår att man kan reagera på matningen om man aldrig sett någon äta via slang på magen.
Och titta är helt ok - men sluta glo för fan!

Kom hellre fram och fråga - varför och vad det är. Jag har alltså varit med om att folk vänder sig om så de missar munnen när de äter, vridit stolar så de kan se bättre, snegla och mer eller mindre se äcklade ut...
Det är inget äckligt - du ser en slang gå in under tröjan.

Stirrar folk lika mycket folk som har ett ben, DS eller andra tydliga funktionshinder?
Punkare och avvikande klär sig provokativt för att folk skall reagera men reagerar någon idag?

Vad är det som får folk att tappa all uppfostran och bära sig åt som de är på zoo?

Jag tänker aldrig gömma Linus - jag tänker ta med honom ut och göra saker, jag tänker gå ut och äta med honom, jag tänker åka bort med honom!

Men snälla - lär era barn en basic uppfostran - det är fult att stirra och när ni lär era barn så ta till er själva av kunskapen...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
MIAB
Guldboomare

Reggad: 09:13
Re: Lär er barn att inte glo! [Re: smulis_72]
      #6821440 - 12:57 06/04/2013

Jag håller fullständigt med dig!

Mina barn är uppväxta med handikapade av olika slag då min syster jobbat som assistent i många år och dessa barn har alltid hängt med oss när vi skullat göra grejer. Därför reagerar nte mina barn på "annorlunda" barn utan säger bara jaja det är inget konstigt.

Tycker dock vuxnas gloende e värst. Dessa borde fan skaffa lite hyfs !

Klart Linus ska lyftas framåt. Sådan solstråle som ni har ska ni vara stolta över <3

--------------------
Mamma till Gabriella -92 Marcus -98 Emma -04
Blev fru den 18/7-09

Wilbes
Guldboomare

Reggad: 07:57
Hemort: på mälardalens högskola känns ...
      #6821442 - 23:47 06/04/2013

Mina barn lär sig att man kan fråga jag svarar för att de behöver det sen ser jag till att de fortsätter med vårt men sen så jobbar både deras moster och mormor som personligassistent och ibland ser vi ju dem tillsammans med dem. och jag har själv jobbat med det medans pebels var liten. dessutom så umgås vi med de som har barn som har handikap också så det gör det hela naturligt, så för de är det som vilken som helst! Pebels förklarade till och med för sin kompis här om dagen att bara för att man har lite fel på tungan så är det inget fel bara så att han har det (då blev jag stolt att hon inte såg det som ett problem utan bara som en avvikelse och att det var ju helt naturligt)

Men glor gör ju folk jämt oavsett anledning känner jag!!! fel kläder, fel val av resturang för kroppstorleken, fel färg på vagn till barnen, eller färg på kläder så det är väl hela männsklighetens syn på det som för dem inte är normalt som borde ändras inget annat!!!

Kram till dig och Linus

--------------------
// Jessica mamma till 2 små troll och fru till min underbara make

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6821444 - 11:04 07/04/2013

Jag håller verkigen med dig om att stirra/glo är väldigt ouppfostrat.. I många fall är dock vuxna värre än barn. När jag jobbade på ett gruppboende för vuxna med multihandikapp (rullstolar, ingen pratade eller var förmögna att göra mer än att möjligen svälja själva) och vi var ute så var nog de allra värsta pensionärer..

Jag förstår att det är jobbigt men jag vill påpeka att för oss som inte känner er eller andra på stan så är det OMÖJLIGT att veta hur hur ni vill bli bemötta. (SJÄLVKLART INTE MED STIRR OCH GLÅPORD). Men du och andra vill att man frågar och andra vill bara bli lämnade ifred.

Som alltid tycker jag det är svårt att "göra rätt" för att det finns många olika viljor.

Önskar det hade funnits ett rätt och ett fel då hade jag känt mig bättre till mods. För min egendel så handlar mitt agerande ut välvilja även när jag känner att det blev fel för de inblandade. Inte alltid så roligt för någon.

--------------------
Jag heter inte mamma!

smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: MIAB]
      #6821447 - 08:19 08/04/2013

Vuxna är värre - helt klart!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: Wilbes]
      #6821448 - 08:19 08/04/2013

Det är sant - allt som avviker...

Suck - jag blir så trött...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: Effi]
      #6821449 - 08:27 08/04/2013

Göra rätt är skitsvårt och det är upp till vare individ men stirra, glåpord, äckelminer osv är aldrig ok!

Jag tar gärna frågor men vet att andra inte gör - men oavsett vad så skall man bära sig åt som folk...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6821453 - 11:43 08/04/2013

Stirrande människor kommer man nog aldrig ifrån, MEN jag tror ändå att "vår" generation är mer vana vod avvikande människor så att det inte blir stirreffekten som oftast blir hos de äldre. Förr gömde man alla människor som var lite anorlunda men idag är de ute i vårt samhälle som vilka andra som helst. Tror och hoppas då att det inte blir lika konstigt att se personer som är lite annorlunda.

Mina barn tyker inte alls det är konstigt med människor som är lite annorlunda, sen är jag bra ( hoppas jag iaf) att berätta som det är och att det inte är ngt konstigt i sig. Vissa hamnar i en olycka och blir förlamad, amputerad eller vad som. Andra föds med problem av olika grad.

L har en klasskompis som har ryggmärksbråck, superbra för då blir det inte så konstigt med en kille som inte kan röra på sig, sitter i rullstol och har korsett osv.

Så lev i nuet och visa Linus världen och lev som NI vill och stirrar folk så frågar även om det är såååå tröttsamt för miljonte gången.

Stirrande tror jag handlar om oförståelse och att de aldrig sett något annorlunda.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: Luzis]
      #6821456 - 12:17 08/04/2013

Tyvärr har jag varit med om alla sorter - unga, gamla osv

Jag kan ta att folk är nyfikna och tittar, jag förstår att folk reagerar både en och två gånger och kan tänka massor... att det är jobbigt vet jag men att jag skulle ta så illa upp det trodde jag aldrig...

Jag funderar på att färga håret lila och skaffa fler piercingar så kan de glo på mig istället!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

greengirl
Fingerflink

Reggad: 13:30
Hemort: Höganäs
      #6821457 - 12:21 08/04/2013

Det är så sorgligt att världen inte har kommit längre så att säga, att folk fortfarande stirrar på saker som i deras ögon inte uppfyller normen för vad som anses vara normalt.
I min ungdom hade jag en vän vars bror var utvecklingsstörd och min vän råkade upprepade gånger ut för mobbning pga att hon var syster till en person som inte var som de allra flesta, det är ju så skrämmande att man önskar att det inte vore sant.

Jag läste faktiskt denna tråden redan häromdagen och tänkte diskutera lite med en vän som har en utvecklingstörd son, om hur hon upplever stirrandet, värst tyckte hon den äldre generationen var, de tittade med tefatsstora ögon som om de ramlat över en helt ny mänsklig art, de som reagerar minst tycker hon dagens tonåringar gjorde och även barn i yngre skolåldern, att barn under 4 år reagerade hon inte så mycket på att de tittar, med förklaring att hon inte ansåg deras tittande som dålig uppfostran utan mest ett barns naturliga nyfikenhet.

Kanske kan man ana en röd tråd i det hela, jag vet inte, men i dagens samhälle är det mer vanligt att framför allt tonåringar vill se annorlunda ut, man vill inte följa normen för vad som anses vara normalt, kanske är det därför som i alla fall min vän inte uppfattade att tonåringar stirrade, att de helt enkelt inte reagerar lika mycket som äldre.
Jag hoppas i alla fall att det hela ändras, att folk inte reagerar så mycket på saker som de inte anser vara normala, utan bara kan se en människa som en människa, att se bortom det ytliga så att säga.

till skillnad förresten mot dig som hellre vill att folk ska fråga tycker min vän att det mest är jobbigt när okända frågar om hennes barn.

Jag hoppas Linus får växa upp till en allt mer glofri miljö.

--------------------
Anna med erik född 04-10-21
gifte mej den 20/3-04

smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: greengirl]
      #6821458 - 12:35 08/04/2013

Tack för ditt svar!

Jag har ont av folk som vänder sig om, sätter sig så de kan stirra bättre, missar munnen när de äter osv

vanligt tittande kan jag stå ut med.

Jag är en öppen person - jag sprider gärna min kunskap om Linus och funktionshinder till allmännheten, jag gör allt för att vi skall få en öppnare och trevligare värld! men jag vet oxå att alla inte är som jag och det är inte lätt för omvärlden att veta vem som tycker frågor är ok eller inte.

Jag skall nog göra Linus till antingen punkare eller riktig rocker - då kan folk stirra!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
Effi
J?rnboomare

#6821469 - 16:16 08/04/2013

Nä INGEN ska behöva ta sånt..

--------------------
Jag heter inte mamma!

smulis_72
Platinaboomare

#6821478 - 17:57 08/04/2013

Men som Wilbes skrev oxå - det räcker med något fel så tycker folk att det är ok att stirra och tappa allt vad sunt förnuft heter...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6821483 - 18:08 08/04/2013

Så jävla dumt att det inte är sant igentligen. Kan inte föreställa mig smärtan.

Dock irritationen eftersom jag som sagt vart ute med brukare.

En dag åkte vi på utflykt till ett slott som är känt för sitt tårtbord. Där tasslades det och viskades det och gloddes.

Efter ett tag kom en tant fram och förklarade lite fint att hon tyckte det var slöseri med skattepengar att ta ut folk som hör hemma på instution när de ändå inte uppskattar det..

--------------------
Jag heter inte mamma!

smulis_72
Platinaboomare

#6821484 - 18:12 08/04/2013

Tyvärr känns samhället som vi många gånger är på väg tillbaka mot institutioner...
Det är ett kluvet samhälle - de skall ut i vardagen och få leva ett så "normalt"liv som möjligt men ändå är det inte accepterat och anpassat för att de skall kunna leva normalt...

Jag har läst och hört om folk som mår fysiskt illa av funktionshindrade, som tycker de är äckliga och mer eller mindre borde dö...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6821485 - 18:16 08/04/2013

Finns folk för allt..

--------------------
Jag heter inte mamma!

TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6821495 - 21:21 08/04/2013

Svar till:

Tyvärr känns samhället som vi många gånger är på väg tillbaka mot institutioner...
Det är ett kluvet samhälle - de skall ut i vardagen och få leva ett så "normalt"liv som möjligt men ändå är det inte accepterat och anpassat för att de skall kunna leva normalt...

Jag har läst och hört om folk som mår fysiskt illa av funktionshindrade, som tycker de är äckliga och mer eller mindre borde dö...

Dessa personer önskar man ska få en kraftig stroke så de blir förlamade, tappar talet och sluddrar och dreglar de med så VET de kanske hur det är att bli utstirrad. Nu menar jag inget ont (hoppas ingen tar illa vid sig) om handikappade/ strokedrabbade etc med detta utan lite payback time.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: Luzis]
      #6821500 - 07:40 09/04/2013

tycker du var snäll- jag brukar tänka tankar om offentligt spöstraff, stegling, garrotering osv...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

greengirl
Fingerflink

#6821507 - 09:05 09/04/2013

Det är verkligen skrämmande att folk inte har mer vett alltså.
Min vän med den utvecklingstörda sonen berättade igår om att hon varit ute på promenad och en äldre kvinna hade stirrat så väldigt att hon inte la märke till en lyktstolpe utan gick rakt in i den.

Och det Effi skriver är ju så hemskt, är det så svårt att hålla sina kommentarer för sej själv liksom, vissa människor har verkligen inget filter mellan hjärna och mun.

Och den händelsen fick mej att tänka på en sak som hände mej och sonen då vi var på ett julbord 2011, med på julbordet var en familj med ett handikappat barn, min son lekte med det barnet, när de skulle gå kom mamman fram och tackade mej för att jag lät min son leka med hennes barn, jag blev faktiskt helt ställd, och först nu inser jag hur mycket skit hon förmodligen råkat ut för med sitt barn för att känna att hon ville säga så till mej, så sorgligt.

--------------------
gifte mej den 20/3-04

smulis_72
Platinaboomare

#6821509 - 09:26 09/04/2013

Men jisses...

Jag tänker vara påstridig, låta min son vara med och måtte jävulen ta alla som anmäker på honom!

Shit - jag blir så mörkrädd så jag kan börja gråta

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

pamilla
Original

Reggad: 18:34
Hemort: norrtälje
      #6821627 - 10:18 10/04/2013

det är fruktansvärt vad och hur folk kan uttrycka sig. jag jobbar ju själv som assistent med en brukare som bara kan kommunicera med sina ögon och ansiktsuttryck. dvs h*n är multifunktions handikappad men h*n är precis som "oss" i huvudet, dvs han förstår allt. vi har bland annat fått höra att såna som h*n inte ska ska vara ute och handla vid typ storhelger för att det är så många andra ute då eller såna som h*n inte ska åka på kryssning plus att det är så många som tycker synd om h*n för att han sitter i rullstol o.s.v. det som jag har reflekterat över är att det till 99% är kvinnor som fäller dessa kommentarer.
sen till det som faktiskt är positivt är att det är många som tycker att det är så kul att h*n åker på kryssning. och h*n är det väldigt många som flörtar och pratar med, och då direkt till h*n och inte till oss assistenter.
man får stifta många nya bekantskaper

--------------------
<3 Benjamin december -05 (35+3) <3
<3 Tobias mars -13 (35+0) <3

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: pamilla]
      #6821628 - 10:23 10/04/2013

Just den här känslan av att de inte får visa sig ute bland folk, inte har rätt till ett eget liv osv tycker jag speglar mycket - fortfarande!

Alla har rätt till ett liv!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

greengirl
Fingerflink

Re: Lär er barn att inte glo! [Re: pamilla]
      #6821633 - 10:57 10/04/2013

Wow det är verkligen inte långt ifrån att man blir mörkrädd för hur människor tänker och dömer andra människor, man tycker ju världen skulle ha kommit längre än så här, att så många fortfarande inte riktigt tycker att alla människor har lika värde.

Jag hade en nästkusin/syssling som var förlamad från halsen och ner och dövstum, hon kunde se och röra på huvudet och en fullt fungerande hjärna.
Alltså gick det utmärkt att skriva till henne när man skulle konversera med henne och hon hade någon manick som hon tryckte på med en pinne som hon höll i munnen för att få fram vad hon ville säga, hon dog när hon var 25 år och skrämmande många i släkten beklagade inte sorgen till hennes föräldrar utan sa saker i stil med att var skönt det måste vara för er att hon fick dö, hon hade ändå ingen glädje av livet.
Och jag har svårt att förstå att man ens kan få för sej att säga orden till sörjande föräldrar, och förstår verkligen inte hur man kan tycka att hennes liv inte var värt att leva, även om det inte såg ut som många andras liv så gjorde det definitivt inte att hon inte levde ett bra och värdefullt liv.

--------------------
gifte mej den 20/3-04

smulis_72
Platinaboomare

#6821639 - 12:18 10/04/2013

Jag får ett allt större förakt för mänskligheten... tyvärr!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

greengirl
Fingerflink

#6821641 - 12:36 10/04/2013

Glömde påpeka att min nästkusin dog för ca 10 år sen, hon v ar jämngammal med mej, det mest tragiska är att efter att läsa folks erfarenhet av hur folk beter sej inser jag att hennes föräldrar förmodligen stött på samma kommentarer även om hon lämnat livet idag.

--------------------
gifte mej den 20/3-04

smulis_72
Platinaboomare

#6821650 - 12:47 10/04/2013

troligen hade dom det.

Utveckling, förståelse och empati har inte bättrats.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
greengirl
Fingerflink

#6821660 - 13:08 10/04/2013

Nä det verkar som det inte har det, otroligt tragiskt att det är så.
De borde lära ut lite mer om det i skolan, min son som går i tvåan hade några lektioner under förra terminen där de tog upp att alla barn var lika värda oavsett var de kom ifrån, dags att utveckla det lite kanske.

--------------------
gifte mej den 20/3-04

smulis_72
Platinaboomare

#6821662 - 13:11 10/04/2013

Det borde ingå i läroplanen - eller ja, det skall nog ingå men det gäller ju att de förmedlar den kunskapen oxå!

Det gäller ju allt!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

greengirl
Fingerflink

#6821673 - 13:22 10/04/2013

Ja kan helt klart vara dags för att ta in det lite mer i läroplanen.

--------------------
gifte mej den 20/3-04

pim-pim
Ordmiljonär

Reggad: 00:02
Hemort: Stockholm
      #6821752 - 13:08 11/04/2013

Ja de borde börja redan på lågstadiet & läsa Etik & Moral så oerhört viktigt att de får lära sej från början. Så kanske det skulle förändras till det bättre i framtiden.

--------------------
pim-pim Mina Älskningar 7 år 6/7
Felicia & Elin 04 & Alexander 09-mina Älskningar

Maria_68
Chattoman

Reggad: 10:20
      #6821931 - 20:50 19/04/2013

Håller med dig till fullo!

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 4 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 51697

Hoppa till

Generated in 0.229 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu