BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)
Simons_mamma
Babyboomare

Reggad: 19:39
Hemort: Upplands Väsby Stockholm
Leka med vapen/krig el ej....
      #6792722 - 10:15 31/08/2011

Vet inte om detta är rätt forum, men...
Mina barn har fått leka med leksakspistoler, lasersvärd etc.
Det har alltid gjort det med måtta, ngn gång ibland som de klär ut sig och leker typ star wars, agenter ja el faktiskt krig..
Vi har varit noga med att man inte får sikta på ngn som inte är med i leken. Inte slåss el göra illa, utan det är på låtsas.

Min son har ett par kompisar som absolut inte får ha leksaksvapen, deras föräldrar tycker det är förfärligt när det finns så mkt elände i världen.
Kan förstå det, MEN hjälper det att förbjuda?
El ska man kanske lära barnen skillnad på lek och verklighet?!?!

Varför jag började tänka på det här är för 2 av dessa pojkar som inte får ha vapen, blir "galna" när de kommer hit..
De river fram alla vapen och utklädningskläder,
låter som en hel armé....

Det var här i helgen och det var en massa pojkar som lekte (tot 8st 4-9år)

De gick ut för att leka "krig" på dessa 2 pojkars initiativ.
Varpå deras mamma och en annan pojkes mamma direkt följer med ut och stoppar leken och tar in sina pojkar för det inte passar sig att leka krig...

Slog mig sen att enda gångerna min son leker krig är när dom kommer och hälsar på, annars är hans intresse mer för låtsas lek (agent, spion, star wars)

Så min frågeställning är väll hur ni resonerar kring att leka krig/anv leksaksvapen?!?!

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
SummerMoon
Järnboomare

Reggad: 17:38
Hemort: Skattkärr, Karlstad, Värmland
Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: Simons_mamma]
      #6792725 - 10:24 31/08/2011

Jag resonerar nog ungefär som du. Att det är okej, men vi är noga med att man inte siktar mot andra etc. Båda mina barn leker med "vapen", eftersom vi har varit på High Chaparal och köpt med oss grejer därifrån. Barnen springer gärna runt ibland och smäller med sina pistoler (knallpulver).

Däremot är jag lite emot rena "krigslekar" av det slaget att det handlar om "riktiga krig". Våra barn får gärna ha både cowboyrevolvrar och lasersvärd, men vi tillåter inte vapen som är kopior av riktiga vapen helt enkelt. (nog för att en revolver är en kopia av en riktig, men det är liksom inte riktigt samma tidsera. ).

--------------------
Emil 031107
Linus 080907

Catrin M
Tungvrickare

Reggad: 18:48
      #6792730 - 10:43 31/08/2011

Ungefär samma här. Vi har varit på High Chaparral fler gånger så vi har ett gäng med pistoler och gevär.
Han har lasersvärd och lite annat.
Lego gubbar i massor som har både svärd och diverse vapen, så jo nog leks det både som cowboys, star wars och krig här..... men inte på ett våldsamt sätt.

Men jag är väldigt säker på att sonen förstår att krig på riktigt är väldigt otäckt....

Barn bearbetar ju också genom lek och när de kommer upp lite i åldern är det svårt att skydda dem från allt hemskt som händer i världen. (krig, terrorism osv.)

Finns nog inget generellt rätt eller fel, man känner sitt barn bäst och vet vad den "klarar" av att leka med utan att det går överstyr.

--------------------
Jag&Godisgrabbarna
Lycklig Juli-02, Nov-12 mamma

Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
      #6792736 - 11:32 31/08/2011

melvin har väl några svärd och nån pistol åxå
dock inga krigsleksaker eftersom det är polis eller star wars och såna lekar han leker..
bygger pistoler och svärd av legot åxå gör han

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6792743 - 12:14 31/08/2011

Sonen ville ha ett automatgevär typ en leksaks AK4 och då sa vi blankt nej - det är något som är en kopia av ett riktigt vapen som kan ställa till med stor förödelse

Däremot har han svärd, lasersvärd, en cowboy pistol bla men det han leker mest är Star Wars och då känns det inte lika allvarligt som att leka rena krig. hade jag hört mina barn säga "nu skall vi leka kriget i Libyen" hade jag nog stoppar och tagit ett allvarligt snack med barnen...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6792767 - 14:52 31/08/2011

Jag vet inte om jag vågar svara i den här tråden, för sist den var uppe blev jag kallad en hemsk mamma, som lät mina barn leka med det...........

Men - vet du vad - de leker inte med det längre - nu spelar de krigsspel på TV-spelskonsoller i stället........

Jag tror inte på massa förBud - oftast är det de barnen som har förBud för saker, som "missbrukar" saker på värst sätt!

Men - allt ska göras med måtta, och under viss kontroll!

Fick du något svar - eller blev det bara svammel??? ;-)

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: MEJAN]
      #6792769 - 14:53 31/08/2011

Kanske ska tillägga att mina killar blir 14 resp 12 år i år............

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
      #6792780 - 15:46 31/08/2011

Svar till:

Kanske ska tillägga att mina killar blir 14 resp 12 år i år............

när vart de det?!?!?

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

Simons_mamma
Babyboomare

Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: Katten]
      #6792803 - 17:43 31/08/2011

Tack för era svar!

Sonen vet att krig är hemskt, vi pratar ofta om sånt som visas på nyheterna han har mkt empati för de som har det svårt i världen.
Han är dock bara 8år så han förstår kanske inte alla detaljer om varför man krigar osv.
Han har ganska mkt vapen, har gillat rolllekar sen han var liten och samlat på sig genom åren. Både priat, cowboy, star wars och en del mer krigar aktiga vapen.
Men grejjen är väll den att hans intresse är väldigt måttligt.
Han kan ha dom brevid sig ibland när han kollar på en film, han och lillebror kan klä ut sig och leka el med ngn kompis.
Vi har en skogsdunge och ett litet berg brevid vårt hus där de kan leka sånt ibland.

Det som gjorde mig lite "illa till mods" var väll de andra mammornas "sätt".....
Fick en sån känsla av att jag "uppfostrar" fel som låter mina barn ha leksaksvapen
Trots att det var deras barn som drog igång allt.... Nu "skyller" jag inte på dom utan kände mer att de var de drivande i leken och ändå reagerade deras mammor som om det var min sons fel...

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

smulis_72
Platinaboomare

#6792804 - 17:51 31/08/2011

Svar till:

Jag vet inte om jag vågar svara i den här tråden, för sist den var uppe blev jag kallad en hemsk mamma, som lät mina barn leka med det...........

Men - vet du vad - de leker inte med det längre - nu spelar de krigsspel på TV-spelskonsoller i stället........

Jag tror inte på massa förbud - oftast är det de barnen som har förbud för saker, som "missbrukar" saker på värst sätt!

Min son är ju ganska många år yngre och jag har inte förbjudit tv-spel - jag köper inte GTA till honom men han spelar hos kompisar... Förbjuder jag krigsspel så spelar han ändå hos kompisar som är äldre... han har en god distans till våld och inser att det inte är på riktigt. Han har även fått se många 15 års filmer med oss bla har han sett både Die Hard och Mission impossible däremot får han inte se filmer typ pulp ficiton och inglorius bastards...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Simons_mamma
Babyboomare

Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: smulis_72]
      #6792814 - 19:30 31/08/2011

Svar till:

Svar till:

Jag tror inte på massa förbud - oftast är det de barnen som har förbud för saker, som "missbrukar" saker på värst sätt!

Min son är ju ganska många år yngre och jag har inte förbjudit tv-spel - jag köper inte GTA till honom men han spelar hos kompisar... Förbjuder jag krigsspel så spelar han ändå hos kompisar som är äldre... han har en god distans till våld och inser att det inte är på riktigt. Han har även fått se många 15 års filmer med oss bla har han sett både Die Hard och Mission impossible däremot får han inte se filmer typ pulp ficiton och inglorius bastards...

Det låter ungefär som hos oss, istället för att lägga "locket på" så får han till viss del se en del 15 år filmer och även spela en del spel från 16 år.
Detta efter att han började vara vääääldigt mkt hemma hos kompisar som fick se och spela dessa.
Känner att vi hemma kan begränsa det till viss del. Han får spela vissa inte de allra blodigaste/våldsammaste och han får se vissa filmer som tex sagan om ringen. Men då är vi alltid med och pratar om det osv.

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

#6792817 - 19:34 31/08/2011

FörBud leder till spänning och då går det till överdrift när det finns tillgängligt tycker jag.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Elsasmamma
Bronsboomare

Reggad: 16:03
Hemort: Dalarna
      #6793027 - 21:09 01/09/2011

Jag har en mycket god vän, som tillika är förskollärare, som hade varit på en mycket intressant föreläsning om just pojkar och "krigslekar". Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades på den, men kontentan av det hela var att hon faktiskt slutat förbjuda svärd, pistoler och andra "våldsleksaker". De kommer att leka krig ändå, men med en träpinne som svärd och en gammal rot som pistol (tro mig, det har mina gjort, trots att de faktiskt har någon cowboypistol, piratsvärd och liknande). Jag tror inte heller på att förbjuda, inte mycket alls faktiskt.

--------------------
♥ Elsa 040325 ♥
♥ Lukas 060418 ♥
♥ Hjalmar 080730 ♥

MaxåMejasmamma
Original

Reggad: 21:52
Hemort: Tenhult
      #6793042 - 04:05 02/09/2011

Att förbjuda lek med vapen och krig gör det bara mer spännande. Får dom inga vapen så hittar dom en pinne att använda som gevär ist. Nä förklara vad som gäller och låt pojkarna leka. Som sagts innan, sikta inte på någon och förklara att det bara är på låtsas.

--------------------
Max 2002 <3
Meja 2005 <3
Loke 2012 <3

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6793135 - 14:06 02/09/2011

Jag låter inte mina leka krig. De har inga pistoler eller svärd.

Hos andra har de hittat pistoler och pangat mot någon och då har jag sagt att man inte skiktar på någon och bett dem leka med nått annat.

Jag är inte fanatisk på något sätt men jag tycker ärligt talat det ser förjävligt ut när barn springer runt med leksaker som ser ut som riktiga vapen och skriker "jag ska döda dig"...

Mina är inte speciellt intresserade av att leka krig. Men de gångerna de springer runt med en pinne och pangar lite och inte använder "död-termer" så låter jag dem vara...

Jag köper inte "det lönar sig inte att förbjuda"-grejen...

För vissa saker FÅR man bara INTE göra.. när de är tonåringar tänker jag TOTALFÖRBJUDA alkohol hur djävla spännande det än blir...

Idags läget får barnen INTE leka med pistoler, svärd, inte spela blodiga TV_spel, inte sno saker från kompisar eller från affärer, de får inte cykla utan hjälm, får inte se skräckfilmer.

Jag kommer förbjuda dem att göra massor av saker. Om det gör saken mer spännande??? Det skiter jag i och jag kommer fan se till att de lyder också..

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (14:12 02/09/2011)

toffelina
Ordmiljonär

Reggad: 20:46
Hemort: Kungsängen
Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: Effi]
      #6793162 - 18:10 02/09/2011

Svar till:

Jag låter inte mina leka krig. De har inga pistoler eller svärd.

Hos andra har de hittat pistoler och pangat mot någon och då har jag sagt att man inte skiktar på någon och bett dem leka med nått annat.

Jag är inte fanatisk på något sätt men jag tycker ärligt talat det ser förjävligt ut när barn springer runt med leksaker som ser ut som riktiga vapen och skriker "jag ska döda dig"...

Mina är inte speciellt intresserade av att leka krig. Men de gångerna de springer runt med en pinne och pangar lite och inte använder "död-termer" så låter jag dem vara...

Jag köper inte "det lönar sig inte att förbjuda"-grejen...

För vissa saker FÅR man bara INTE göra.. när de är tonåringar tänker jag TOTALFÖRBJUDA alkohol hur djävla spännande det än blir...

Idags läget får barnen INTE leka med pistoler, svärd, inte spela blodiga TV_spel, inte sno saker från kompisar eller från affärer, de får inte cykla utan hjälm, får inte se skräckfilmer.

Jag kommer förbjuda dem att göra massor av saker. Om det gör saken mer spännande??? Det skiter jag i och jag kommer fan se till att de lyder också..

*****GILLA*****

--------------------
Tobias 03
Isac 06
Max 08

TextAnnons
Teesa
Guldboomare

Reggad: 13:37
Hemort: Platsen Gud glömde...
      #6793178 - 22:14 02/09/2011

Mina pojkar leker sällan krig, men varenda pinne med lite böj på är en pistol...
Jag har aldrig köpt några vapenleksaker men de har några pistoler de fått.
Känner lite som dig, lek med vapen med måtta så blir det inte så märvärdigt...

--------------------

Ensamstående mamma till Jonathan 10 år & Hampus 8 år och Katten!!!!!!
Jag vill ha ett LIV

Simons_mamma
Babyboomare

Re: Leka med vapen/krig el ej.... [Re: Teesa]
      #6793186 - 11:03 03/09/2011

Jag arbetar med barn och har arbetat med ungdomar i mååååånga år.
Tyvär tror jag att man verken ska tillåta allt el förbjuda allt. Det kommer bli en revolt mot förBuden förr el senare. Och är allt tillåtet så blir dom likgiltiga och förstår inte gränser.
Jag har fått privilegiet (stavning?) att följa flertalet barn upp till tonåringar och idag är många även unga vuxna. Jag har haft väldigt god kontakt med många föräldrar och deras uppfostringssätt. Och de barn/ungdomar som hamnat snett har oftast varit de med föräldrar som tillåtit allt och inte brytt sig så mkt. El de som varit stenhårda och förbjudit.
Självklart inte alla, finns många undantag, men det visar sig ändå att fler blir uttåtagerande och testar gränser som tonåringar (alkohol, rökning, droger, våld) när de har föräldrar som är extrema åt ena el andra hållet....

Då talar jag självklart bara om min erfarenhet, men har väll mött över 1000 barn så man kan ju se ngt slags samband iaf...

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

smulis_72
Platinaboomare

#6793194 - 16:00 03/09/2011

Men då måste jag ändå ha en lite fråga i fråga...

Vad är krigslek?

Min son leker gärna starwars liknande lekar, är det krig?
Jag hade stoppat om dom lekte kriger i Irak - men leka Darth vader vs Luke skywalkee är ok för mig...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

sandrasol
Bronsboomare

Reggad: 14:39
Hemort: bruksorten
      #6793205 - 19:46 03/09/2011

mina barn får inte ha leksaker i form av vapen.
varför? för jag tycker det känns obehagligt.
jag kan inte hindra dom från att bygga saker med lego,
låtsas att pinnar är gevär eller vad som men jag vill inte ha "vapen" i mitt hem.
men det är inte ofta de leker "krigs/våld"inspirerade lekar.
men det har hänt ett par gånger.

--------------------
odin
allis
tage

Fjantbloggen

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 53797

Hoppa till

Generated in 0.17 seconds in which 0.019 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu