BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | (Visa alla)
johannamedbarn
Tungvrickare

Reggad: 08:48
Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: Maria81]
      #6612794 - 22:20 01/02/2010

I sexan pratade skolsköterskan med oss, först med bara pojkarna och sedan bara flickorna. Hon lämnade ut brochyrer om menstruation, bindor och tamponger och det var oxå det hon huvudsakligen pratade om. Men lite så där i förbifarten nuddade hon även vid ämnet sexualtitet. Sedan i åttan gick biologiläraren igen ämnet lite grann. Men hon gick ju inte heller in på detaljer eller så utan det var mer en bild på mannens kön, en på kvinnans. Ett läxförhör på vad de olika delarna hette. Och så snuddade hon liiite vid hur det gick till när ett barn ble till...då ur synvinklen spermierna simmar upp genom slidan, in i livmodern och befruktar ägget där inne. Ungefär så i varje fall. Vi läste även föräldrakunskap villket var en kort och lättsam kurs. Vi tyckte det var ganska kul men fokus låg på vad som händer efter att barnet kommit ut och inte hur barnet skulle komma in

I andra ring på gymnasiet kom en barnmorska från ungdomsmottagningen ut och pratade sex, visade kondomer och p-piller kartor, visade film där ungdommar pratade om sex och vi fick följa med och se var ungdomsmotagningen låg. Vi tyckte det var ganska pinsamt och många hade ju redan haft sex ett bra tag..med tanke på att man är byxmyndig vid 15år käns det som ganska sent påtänkt att komma med undervisningen 1,5år senare

Förövrigt så är det skolans skyldighet att ha sexualundervisning..så det kommer de ju inte ifrån. Men ofta är det nog lärarna som inte vet hur de ska kunna ta upp ämnet på ett bra sätt, inte helt lätt när man kanske dessutom är rädd för att diverse föräldrar ska bli upprörda
Självklart har man ju oxå ett ansvar som förälder, det kan man ju aldrig komma ifrån. Man kan inte komma när 15åringen är gravid och säga "skolans fel..de skulle haft undervisning i ämnet". Men skolan borde trots allt ha bättre undervisning i ämnet, med tydligare riktlinjer för lärarna oxå kanske så att de vet hur de ska lägga upp denna undervisning och förhålla sig till ämnet!!

--------------------

Fyra fina pojkar <3

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
mrshannah
J?rnboomare

Reggad: 20:21
      #6612862 - 09:01 02/02/2010

Här var det i 8:an och måste säga det var ett rent skämt. Våran biologi lärare kunde inte prata helt plötsligt så han hämtade kemi läraren
Hon var ganska cool men vi fick se en tecknad film och sen visade hon typ hur man tog på en kondom och tror även vi fick pröva på en banan :grina
That´s it.

Tycker man ska tala om det hemma och vara öppen om det och tala mycket om känslor och sex.
Sen kan jag kanske tycka man kan ha det i årskurs 7 för till 8:an hinner man få en sned bild av tidningar, kompisar osv. Ofta är det så iaf.

--------------------
Jesper 05
Moa 06

Maria81
Entusiast

Reggad: 16:48
Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: Jenny2002]
      #6612895 - 09:55 02/02/2010

Hade min dotter undrat exakt hur spermierna kommer in i mamman så hade jag ju självklart förklarat som det är jag med.
Man ska vara ärlig.

Dom arbetar med likheter/olikheter i klassen just nu.
Och vad jag förstått det så handlade det om likheter/olikheter mellan killar och tjejer den här dagen i fråga.
Då hade fröken gått igenom hur ett samlag går till.

Jag hade iaf blivit väldigt glad om fröken åtminstone hade informerat oss föräldrar om att detta skulle komma, så man kunde förbereda sig lite.
Det blev på pang på nu..

Dessutom är lillasyster här hemma inne i en fas där snippor, snoppar och rumpor är vääääldigt intressanta. Så jag känner att där kom informationen lite väl tidigt..

--------------------
Maria81 is back!

johannamedbarn
Tungvrickare

#6613111 - 16:02 02/02/2010

Svar till:

Hade min dotter undrat exakt hur spermierna kommer in i mamman så hade jag ju självklart förklarat som det är jag med.
Man ska vara ärlig.

Dom arbetar med likheter/olikheter i klassen just nu.
Och vad jag förstått det så handlade det om likheter/olikheter mellan killar och tjejer den här dagen i fråga.
Då hade fröken gått igenom hur ett samlag går till.

Jag hade iaf blivit väldigt glad om fröken åtminstone hade informerat oss föräldrar om att detta skulle komma, så man kunde förbereda sig lite.
Det blev på pang på nu..

Dessutom är lillasyster här hemma inne i en fas där snippor, snoppar och rumpor är vääääldigt intressanta. Så jag känner att där kom informationen lite väl tidigt..

Fast läraren kan ju inte ta hänsyn till att eventuella syskon kanske är små och inte ska kunna få veta hur det går till av storasyskonet. Då kan de ju aldrig ha ngn sexualundervisning eftersom det alltid är ngn som har SMÅ småsyskon Och det är ju svårt att informera innan om hon inte planerat att prata om just detta. Jobbar man med barn så kommer det en massa frågor och så står man där, ngn vet ngt och så spinner de vidare och så måste man förklara hur det egentligen ligger till Hon kan ju inte gära säga till barnen "Vänta en vecka så att jag hinner informera era föräldrar först så ska ni få svar på dagens frågor då"

Kan lova dig att en del i klassen vet bra mycket mer än det lilla fröken informerade om och kanke dessutom pratat med din dotter om det..men att hon sedan väljer att inte ta upp de sakerna med dig. Bara man går till lekparken kan de ofta få läsa saker som "slicka fitta", "sug kuk" osv på klätterställningar osv Och vad vi än tycker om orden så vet många av barnen vad orden betyder trots att vi själva aldrig talat om det för dem.

Käns inte som att man behöver bli så upprörd av att fröken talade om hur det gick till.

--------------------

Fyra fina pojkar <3

Maria81
Entusiast

Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: johannamedbarn]
      #6613362 - 21:58 02/02/2010

Nej, det förstår ju jag med att läraren inte an ta hänsyn till ev småsyskon! Skulle hoppat över det där känner jag, var mest mina tankar (en stor suck) som hoppade över till skrift.

Och att man inte alltid kan planera sina svar till barnen och be dom vänta en vecka tills man pratat med föräldrarna förstår jag ju också.
Jag har ju faktiskt barn själv och dessutom har jag jobbat med barn ett antal år.

Att du inte tycker att det är ngt att bli upprörd över respekterar jag.
Och jag förstår ditt resonemang men jag tycker att du svarat lite ''elakt''. Känns som du dumförklarar mig på ngt vis. (ja, jag har en dålig dag idag- kanske tar åt mig mer än nödvändigt )

Jag vet mycket väl att våra barn vet mer om både det ena och det andra än vi vet att dom gör, så det är inte heller någon nyhet.

Egentligen så undrade jag mest om ni tycker det är tidigt med den sortens genomgång av sex i ettan?
Själv så tycker jag mellanstadiet, ev trean är mer lagom.
Och hur ni skulle reagera om era barn kom hem och hade lektion för er?
Sen i stundens hetta så skriver man ju ofta allt som ploppar upp. Kan ju säga att jag inte alls är lika upprörd men att jag iaf inte kan förstå varför dom måste prata så ingående om samlag när det ''bara'' gäller olikheter mellan killar och tjejer.

Alltså, är det så att någon/några barn pratat i skolan om detta och fröken då valt att berätta då är det lugnt, hon kan ju som sagt inte vifta bort det då. Men jag tycker som sagt att det är lite tidigt att ha planerad lektion om det.

Har mejlat fröken iaf så får vi se vad hon svarar sen.
Vill gärna veta om det ingår i läroplanen för åk 1.

--------------------
Maria81 is back!

johannamedbarn
Tungvrickare

#6613595 - 12:57 03/02/2010

Var inte meningen att dumförklara, uttrykte mig nog lite klumpigt!! Menade mäst att läraren nog inte planerat att ta upp detta så ingående utan att det bara blev så och att hon kanske inte hann tänka igenom jätte noga vad hon skulle säga eller prata med/informera er föräldrar innan. Antagligen har hon tänk hålla det på en betydligt oskyldigare nivå och prata om just olikheter men hamnade plötsligt i den situationen att hon fick prata lite om hur det går till när spermien kommer in i mamman.

Det står med i läroplanen för grundskolan men är inte specificerat till ngn särskilld årskurs. Möjligtvis om ngn skola skulle ha med det i den lokala läroplanen men jag tror inte att det hör till det vanliga. Tror tom att det finns med i läroplanen för förskolan (dagis) men är inte absolut 100% på det. Men det är ju alltid meningen att man ska anpassa innehållet efter åldersgrupp!!

--------------------

Fyra fina pojkar <3

TextAnnons
marie76
Babyboomare

Reggad: 23:11
      #6613748 - 17:58 03/02/2010

Vi hade det i 8:an!

Jag tycker faktiskt att det är både skolans och föräldrarnas uppgift att informera sina barn!

Jag vet inte riktigt när man ska börja informera i skolan men kanske 7:an iaf för att vara ute i lite bättre tid

--------------------
Ensamstående Mamma till Emma -01 & Jonathan -03

marie76
Babyboomare

Reggad: 23:11
      #6613752 - 18:03 03/02/2010

Svar till:

Kanske ska förklara varför jag undrar..

Har en dotter som nu går i ettan och hon berättade för mig hur ett samlag går till häromdagen.
Hennes beskrivning var att pappans snopp blir hård och sen stoppar han in den i mammans snippa.

Frågade henne lite fint vem som berättat det.
Hon svarade då att det var fröken som hade berättat det i skolan...

Dom arbetar med likheter och olikheter och vad jag förstått det så pratade dom om olikheter mellan män och kvinnor då.
Men inte f*n ska dom väl behöva få den informationen i ettan?
Jag vet inte om jag reagerar som jag gör för att jag är upprörd.
Men här hemma har vi pratat om hur barn blir till, den ''snälla'' varianten om ägg och spermier som möts i magen och så blir ett barn till. Hon har aldrig frågat hur spermierna kommer in i mamman osv. Så vi har känt att det är inget vi behöver tala om för henne. Utan det tar vi sen, antingen när det kommer frågor eller när vi känner att hon är tillräckligt gammal.

Vet att många andra föräldrar i klassen är upprörda och en del barn tycker att deras pappa är äcklig efter detta.

Jag själv känner mig även lite snuvad på att få vara den som berättar. Löjligt kanske men så är det.

Vi har heller inte fått någon information från fröken att detta skulle gås igenom på lektion.

Hur skulle ni reagera? Överreagerar jag undrar jag främst?
Tycker ni att detta är rätt eller fel?

Självklart ska dom veta hur ett samlag går till men kanske inte i första klass.
Jag kan även känna att eftersom dom är så pass fantasifulla och vill testa så mycket i den här åldern så kanske dom kommer på att jaha, så gör man ju, då testar vi själva då.
När jag var liten låg man ju och kramades med kläderna på lekte att man hade samlag.

Nej, jag vet inte. Är som sagt lite upprörd..

Jag hade blivit riktigt upprörd om min dotter som går i 2:an hade fått den infon din dotter fått!!
Tycker absolut att ni föräldrar ska gå vidare med detta så det inte upprepas fler gånger iaf!!

--------------------
Ensamstående Mamma till Emma -01 & Jonathan -03

Maria81
Entusiast

Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: johannamedbarn]
      #6613823 - 20:52 03/02/2010

Jag förstod att du inte menade illa.
Bara jag som hade en väldigt dålig dag igår..

Jag har fortfarande inte fått ngt svar från läraren så jag vet inte exakt hur det kom upp, vet bara det jag hört. Och rykten går ju....
Så vi får se var detta hamnar till slut.

--------------------
Maria81 is back!

Maria81
Entusiast

Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: marie76]
      #6613825 - 20:55 03/02/2010

Jag har mejlat läraren och ifrågasatt hur det kommer sig att detta kom upp på lektionen.
Vet att andra föräldrar också mejlat/ skrivit brev så vi får se var vu hamnar sen.

Har lugnat ner mig betydligt men känner fortfarande att det inte är rätt det som inträffat.

--------------------
Maria81 is back!

Puff
Chattoman

Reggad: 04:34
      #6613843 - 21:32 03/02/2010

Jag tycker nog inte att det är något att bli upprörd över. Hur bebisar blir till är ju något väldigt naturligt och...tja, vackert till och med. Genom att prata om det från att barnen är små blir det inte lika laddat och konstigt som om man väntar till högstadiet, mitt i puberteten, och någon lärare får den otacksamma uppgiften att prata om något som alla redan vet en hel del om från tidningar och TV och kanske till och med från "egna experiment"

Det klart att man vill vara först som förälder att berätta, men jag förstår faktiskt inte varför ni reagerade så starkt?

--------------------
Stolt mamma till två underbara kottar, nov -03 och juni -05

TextAnnons
ela84
Babyboomare

Reggad: 19:46
Hemort: I vårt fina hus i Kjula
      #6615969 - 14:38 08/02/2010

Vi hade lite om vad som skulle hända med oss inom kort i 6:an, i 7 och sen bytte jag skola å då hade jag även de i 9:an.
Sen hade vi de även under gymnasiet, så jag borde ju va proffs på den biten

Jag tycker de e bra att skolan undervisar, för ja tycker inte mina föräldrar va något vidare på de

--------------------
Sandor

Och underbara Wendela 3,5år

Annahz
Tungvrickare

Reggad: 20:21
Hemort: Valencia, Spanien
      #6649660 - 16:34 09/04/2010

Vi borjade med sexualundervisning i 4-5an. Vi delades upp pojkar och flickor och de talade emd en manlig larare. Det var val i samband med att den fysiska utvecklingen borjade.

Fast jag har for mig att det inte var sa nytt for nagon av oss. Min favoritbok nar jag var 3 ar var "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson. Tycker varje hem ska aga ett exemplar!

--------------------
Tindra 10/10/08
Viktor 31/05/10

Coolingen
Original

Reggad: 15:36
Hemort: Östergötland
Re: Sexualundervisning i skolan... [Re: Jenny2002]
      #6649766 - 20:05 09/04/2010

Vi hade sexuallkunskap i åttan på tok försent och värdelöst- tyckte allt var skitsnack. Det var bara tomt prat. Inget om känslor, att sex kan vara fel osv. Utan bara "såhär går det till". Använd skydd ni kan bli gravida eller få könsjukdom. Man och kvinna, punkt. Sen skulle vi bara lära oss namnen på allt kring könsorganen.

Undervisningen bör ske i sexan- sjuan ungefär 12-13 års ålder tycker jag är det bästa. Och mer information om känslor, att sex inte bara behöver vara mellan kille-tjej, allt som känns rätt för ALLA inblandade parter är rätt, rätten att säga nej.

--------------------
Världens stoltaste fembarnsmamma!
♥ 05,05,07,09, Nova 120904 ♥

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 8 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 5905

Hoppa till

Generated in 0.083 seconds in which 0.003 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu