BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | (Visa alla)
Lasseman
Veteran

Reggad: 19:11
Hemort: Älvsjö
Re: Energislöseri i butiker? [Re: ellina]
      #6588633 - 22:51 23/12/2009

Tack det är nog varmare och jag inhämtar synpunkter för arbete IRL.

--------------------
Jag brukar alltid svara men inte alltid direkt.

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Puff
Chattoman

Reggad: 04:34
Re: Energislöseri i butiker? [Re: Lasseman]
      #6588897 - 13:05 25/12/2009

Jag tycker faktiskt att du har en poäng där. Det är rätt trist att alltid behöva ta av sig jackan när man kommer in i affärer. Men framför allt energislöseri, som du också påpekar. Och tänk så många kronor man skulle spara på att dra ner temperaturen några grader på så stora ytor som IKEA etc.

Jag tycker så synd om små barn som man ser i affärer påpälsade med overall, mössa och vantar och allt.

--------------------
Stolt mamma till två underbara kottar, nov -03 och juni -05

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
      #6588899 - 13:13 25/12/2009

Knapplån eftersom jag har en generell fråga/fundering

Hur värms affärer upp? Det kan ju inte vara med element i alla fall för jag har då aldrig sett några vare sig på Ikea eller Ica bara på de mindre klädbutikerna och där tycker jag det i allra högsta grad ska vara uppvärmt eftersom man provar kläder där och ibland står i bara underkläderna.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

mam
Guldboomare

Reggad: 21:48
      #6591499 - 16:39 29/12/2009

Jag är helt med på tanken där. Det pratas mycket om hur mycket energi man sparar för varje grad man sänker innetemperaturen hemma. Hur mycket energi kan det då inte gå åt till att värma upp en stor butikslokal?
Sen är det skillnad på butik och butik. En liten boutique på hörnet kanske inte vinner på att sänka värmen, där dörren öppnas och stängs dagarna i ända. Men de stora varuhusen?

Ta Nordstan i Göteborg som exempel. Hur mycket energi skulle man spara om man drog ner temperaturen två grader på vintern och lät den gå upp två grader på sommaren?
Nu vet jag ju inte hur det varken värms upp eller kyls ner, men det är värt en tanke.

Matbutiker har ju redan lite lägre temperatur och det antar jag har med matens hållbarhet att göra. Man behöver ju inte gå till överdrift och ha 15 grader i en underklädesbutik, men 20 istället 22 funkar kanon.

På mitt jobb har vi sommaruniform och vinteruniform. På vintern är det kallare ute och även inne. Då har vi långärmat och kavaj. På sommaren tar vi av oss kavajen och byter till kortärmat. I alla fall de avdelningar där inte hygienen kräver annat.

Det är väl inte hela världen om expediten på HM får ha långärmad tröja och byxor istället för t-shirt och kort kjol på vintern??

Visst finns det både större och värre miljöbovar. Men om alla tänker likadant så blir det ju aldrig någon skillnad. Vi måste ju börja någonstans, eller hur? Alla kan väl bidra med något?

Själv bidrar jag med att bojkotta konsumtionsprodukter med onödiga förpackningar. Däremot vill jag ha en lyxig förpackning till min nya parfym. Det iinebär ju inte att jag bojkottar den onödiga tandkrämsförpackningen i onödan. Det gör ju fortfarande nytta? Kanske dåligt exempel men ni förstår kanske liknelsen ändå.

Sedan om man har sådana stora problem med lederna att man inte klarar av att shoppa i några graders lägre temperatur, så har man värre problem än så. Du måste ju fortfarande ta dig till butiken och förhoppningsvis är du välklädd då. Om jag hade en butik så skulle jag faktiskt se till lönsamheten i första hand, inte att frusna personer har någonstans att värma sig.

Är man så frusen att man måste gå in i en butik för att värma sig kanske man ska stanna hemma och shoppa på nätet istället. Eller inte shoppa alls. För matbutikerna är ju redan kallare och dit kan man ju ta sig ändå.

Och ska man då ta det ett steg längre: Hemlösa. Är det de som ska komma in och värma sig i butikerna? Då pratar vi i så fall om välgörenhet och det tycker jag ändå inte håller som argument till varför butikspersonal ska kunna gå i kortärmat på vintern istället för långärmat.

Tänk att tanken inte ens har slagit mig innan...

--------------------
"Den äldre kvinnan med en massa barn. Är hon lesbisk?"

Jenje
Tungvrickare

Reggad: 15:17
      #6597540 - 13:58 08/01/2010

Vad skulle vara en lagom butikstemperatur då?

Vi hade 18grader där jag jobbade sist, sjönk graderna lägre än så så frös vi och kunderna gnällde för att det var för kallt att prova kläder... då blir det inte mycket sålt.

och jag har aldrig svettats på vår lokala ica affär... men, där kan jag hålla med om att det inte behöver vara lika varmt som i en klädbutik.

--------------------
Vincent -03 Alexander -07

Lillajag05
Original

Reggad: 17:52
Hemort: jönköping
Re: Energislöseri i butiker? [Re: Puff]
      #6600618 - 14:56 12/01/2010

Svar till:

Jag tycker faktiskt att du har en poäng där. Det är rätt trist att alltid behöva ta av sig jackan när man kommer in i affärer. Men framför allt energislöseri, som du också påpekar. Och tänk så många kronor man skulle spara på att dra ner temperaturen några grader på så stora ytor som IKEA etc.

Jag tycker så synd om små barn som man ser i affärer påpälsade med overall, mössa och vantar och allt.

först så vill jag säga att ikea använder otroligt klimatsmarta lösningar för uppvärmning och så sent som förra året så byttes ALLA lampor som finns i butiken till lågenergilampor för att ta ännu ett steg i miljötänkandet.

sen vill jag säga att jag tycker det är helt idiotiskt med föräldrar som inte lättar på kläderna på sina små barn när man kommer in i en affär. det är ju inte butikernas fel att barnen svettas ihjäl utan föräldrarnas. barnen är ju klädda för att vara utomhus och det säger ju sig själv att man blir varm när man kommer in då oavsett temperatur.

--------------------
...........
Linnéa 6/7-06 (v.35) 2550g 48cm
Hugo 6/3-09 (v.35+5) 3330g 49cm
..........
Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad.

TextAnnons
Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
Re: Energislöseri i butiker? [Re: Sessan]
      #6600648 - 15:52 12/01/2010

Verkar inte som att någon egentligen vet hur butiker värms upp... Jag misstänker nämligen att uppvärmningen inte är särskilt energislösig. Alla företag vill ju att deras företag ska gå med så stor vinst som möjligt och att man har tänkt till på den punkten.... Att det är varmt inne i varuhus beror nog mycket på att det är många människor där. En person producerar 1 kW/h i energi (värme) och i jultid när det är mycket folk så blir det nog snabbt hög temperatur - många människor som stannar längre än vanligt i butiken. Matvaruaffärer tror jag till mycket stor del får sin värme från den spillvärme som produceras av alla kyldiskar.
Jag tror att det finns bättre "miljöbovar" att påverka än värmen i affärerna

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Lasseman
Veteran

Re: Energislöseri i butiker? [Re: Sessan]
      #6602586 - 04:22 15/01/2010

Bra svar Vi får kolla hur det är IRL om de kyler eller värmer lokalerna. Nu behöver man fylla 1-2 vagnar med kläder och barn, alla har inte lämpliga vagnar.

--------------------

Puff
Chattoman

Reggad: 04:34
Re: Energislöseri i butiker? [Re: Lillajag05]
      #6603063 - 20:05 15/01/2010

Svar till:

först så vill jag säga att ikea använder otroligt klimatsmarta lösningar för uppvärmning och så sent som förra året så byttes ALLA lampor som finns i butiken till lågenergilampor för att ta ännu ett steg i miljötänkandet.

Jag tog bara IKEA som exempel för att det är en välkänd affär som har stora ytor att värma upp, men det är väl jättebra om de har kommit långt i sitt arbete. Jag är inte insatt i frågan men har funderat på det här med värmen i affärerna.

Svar till:

sen vill jag säga att jag tycker det är helt idiotiskt med föräldrar som inte lättar på kläderna på sina små barn när man kommer in i en affär. det är ju inte butikernas fel att barnen svettas ihjäl utan föräldrarnas. barnen är ju klädda för att vara utomhus och det säger ju sig själv att man blir varm när man kommer in då oavsett temperatur.

Ja, jag tycker så himla synd om små barn med föräldrar som inte fattar att tjocka pälsmössan och vintervantarna inte är så skönt för barnen att ha på sig inomhus! Jag menar inte att det är affärernas fel, men kombinationen ganska varma affärer plus korkade föräldrar gör ju att det blir synd om barnen.

--------------------
Stolt mamma till två underbara kottar, nov -03 och juni -05

Lasseman
Veteran

Re: Energislöseri i butiker? [Re: Puff]
      #6603231 - 03:26 16/01/2010

Men 20-40 graders skillnad ute till inne räcker det inte bara att knäppa upp

--------------------

Thatsme
Veteran

Reggad: 18:13
      #6609699 - 18:02 27/01/2010

För det första att dra skillnader mellan affärerna i Spanien och affärerna i Sverige är ju inte relevant för fem öre jag menar vi har garanterat bättre arbetsmiljösregler i Sverige.
Så för att dina barn ska slippa gå från en varm affär till en kall bil och då få hosta som du säger eftersom det är sådan värme skillnad mellan affären och bilen så ska alla som jobbar i affären jobba i ett kallt klimat?!
Tror inte det är så grymt nyttigt heller.
Sen undrar jag hur du gör hemma jag menar där är det ju en jätte skillnad på värmen inne och värmen i bilen eller har ni olika rum som barnen får gå igenom för att det inte ska bli sådan temperatur skillnad?

Visst fine om det nu är så att uppvärmningen i en affär kostar en massa pengar och energi odyl så skulle de säkert kunna sänka det med en grad och göra en jätte skillnad.
Men som många skrivit tidigare så vill ju affärerna tjäna en massa pengar och knappast spendera allt på uppvärmningen.

Jag brukar då ta av mig jackan när jag går in i en affär där jag ska vara en längre tid och barnen får då ta av sig overaller och mössor om de vill. När man haft en liten bebis så har jag då alltid tagit bort mössan och öppnat upp overallen. Så jag ser inte bekymret.

--------------------

TextAnnons
slynan
Medlem

Reggad: 17:46
      #6613454 - 09:06 03/02/2010

På Willy:s har man sommar- och vinterskjortor (kort- och långärmade). Det finns även polotröjor att ha under om man behöver. De har ett mejerirum där det är svinkallt (jobbigt att handla i på sommaren dock) och man blir ju varm när man lyfter varor. Det kanske inte är så överallt, men där tycker jag inte det är varmt så det blir slöseri.

Jag är annars väldigt frusen av mig och tycker det alltid är lagom på affärerna om jag bara öppnar jackan (ibland behöver jag inte ens det). Jag brukar klä av barnen på affärerna också, så himla jobbigt är inte det.

Ändrad av slynan (09:08 03/02/2010)

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 9 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 5503

Hoppa till

Generated in 0.07 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu