BB>Forum>Föräldrafrågor>Familjeliv Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)
JennyE
Ordmiljonär

Reggad: 12:18
Hemort: Gbg
Jag tycker inte att det är samma!
      #6779680 - 11:07 08/06/2011

Nu när jag har min make i utlandet på jobb så får jag hela tiden höra att -Ja men så har jag det jämt som är ensamstående.
Och mitt svar är att -Nej så har inte du det.

Det är skillnad på att vara ensam hemma och att vara ensamstående. Jag har hela tiden en oro med mig att det ska hända min make något på hans uppdrag. Han är trots allt mitt i en krigszon. Jag har inga som helst pengaproblem men har svårt att få vårat liv som är byggt på att vi är två att gå ihop nu när jag är själv.

Jag kan inte anpassa mitt liv efter mig och barnen utan måste hela tiden tänka in makens önskningar också trots att han inte är här.
Kan tex inte sälja vårt hus med stor gräsmatta nu för att jag tycker att det tar för mycket tid med skötseln eftersom han ju kommer hem igen. Inte heller kan jag skicka hans älskade båt åt fanders trots att jag gärna vill det många gånger utan måste åka dit och fixa med den trots att jag har fullt upp som det är.

Barnen har fritidsintressen anpassade efter att vi är två som kan vara med och skjutsa och greja. Är svårt att säga till dem att de inte kan fortsätta just nu men kan börja igen när pappa kommer hem...

Är man ensamstående så har man säkert det tungt i många avseenden men det är inte samma. Jag vill på intet sätt förminska eller förringa er arbetsinsats men det är inte samma.

--------------------
Erik dec-03, född vecka 39
Emma feb-07, född vecka 36
Elias nov-08, född vecka 29

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
mammsengbg
Original

Reggad: 21:33
Hemort: Göteborg
Re: Jag tycker inte att det är samma! [Re: JennyE]
      #6779726 - 11:51 08/06/2011

Självklart är det inte samma! Men varför ens lägga energi på att jämföra? Ingen situation är den andra lik, inte ens för oss som är ensamstående! Jag är ganska trött på att höra från andra ensamstående "jag vet jur de känns" "så har jag de också", då våra situationer inte alls påminner om varnadra mer än att vi just inte bor med barnens pappor. Man kan ju byta erfarenheter, peppa varandra och ge tips om man har några men att jämföra tycker jag är helt meningslöst!
Jag är som sagt ensamstående med tre barn, har inga föräldrar i livet, enda släkten är en bror 10 mil härifrån. Min situation är kanske inte lik någon annans, men jag undrar om någon är det...
Ett tips jag har till dig är att kolla om ni har någon såndär "hyr en pensionär?" i närheten? Dom kan hjälpa dig med trädgård/ hus/ båt mm, kostar en slant, men om man har pengarna är det helt klart värt det! Om du inte använder båten kan du ju låta den vila en sommar och låta förvara den, och eller hyra ut den eller båtplatsen... bara en idé...
Som sagt alla har de olika, men varför jämföra vem som har de värst?
Styrkekramar!!!

--------------------
ensamma mamman med tre

Maniiqua
Fingerflink

Reggad: 16:48
      #6779731 - 12:01 08/06/2011

Det är inte samma sak så jag förstår inte varför folk säger det. Är man ensamstående har man ett stort lass att dra själv, absolut men då är ens liv anpassat efter det, efter just den situationen man lever som ensm med barn.
Är man två vuxna i en familj anpassar man sitt liv efter det. Precis som du skriver funkar det då plötsligt inte att hämta och lämna 3 barn på olika aktiviteter t ex, det funkar inte att sticka iväg och fixa med båten en kväll eller bara gå ut och klippa gräsmattan efter middagen eftersom den vuxna som brukar vara med barnen då inte finns där.
Det är en jäkla skillnad på att vara ensam jämt och att bara bli det som du är nu.
Jag förstår dig helt och hållet!
När jag levde ensam med stora sonen under många år hade vi det riktigt tufft ibland men jag valde att bygga upp vårt liv efter hur det fungerade bäst då. Nu när jag varit sambo i många år skulle det vara ännu tuffare om han skulle jobba borta/ åka iväg eftersom jag och barnen då inte skulle kunna fortsätta vårt liv som vanligt, som vi lever när sambon också är hemma.
Som sagt, lever man i ett parförhållande är livet anpassat efter det, precis på samma sätt som ensamstående anpassar sina liv efter sin situation.

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
Re: Jag tycker inte att det är samma! [Re: Maniiqua]
      #6779770 - 14:45 08/06/2011

Nu vet jag inte om det var mitt inlägg du reagerade på. Men ibland blir jag så less på folk som säger att det är värre när mannnen är bortrest som i ditt fall. Du vet ju iaf att han kommer hem. Ni är två inkomster. Skulle något allvarligt hända så kommer han hem. Är man ensamstående där barnet inte har någon som helst kontakt med sin pappa så är man jäkligt ensam!!! Jag skulle ge hur mycket som helst för att ha en pappa till mitt barn.

Och nej, jag var inte ute efter att alla skulle tycka att det var synd om mig. Jag tycker inte synd om mig själv.

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

Maria_68
Chattoman

Reggad: 10:20
      #6779781 - 15:41 08/06/2011

Nej, det är inte samma.

Men om nu pengar inte är problemet.. så lej bort gräsklippningen.

Båten... vad är det som måste fixas med den hela tiden? Lej bort det med då.

Skjutsa till aktiviteter.. Kolla med andra föräldrar om ni samordna skjutsande... så slipper du köra på allt.

JennyE
Ordmiljonär

#6779824 - 19:24 08/06/2011

Gräsklippningen och båten är mest exempel och visst kan man leja bort mycket -vilket jag också gör.
Jag försöker att fixa med hjälp med körningen till aktiviteter osv och det är inte där mitt egentliga problem ligger. Det ligger i att jag är själv hemma i ett liv som är anpassat för två med allt runt omkring.

Ibland behöver jag bara få ventilera lite i denna perioden av mitt liv som är tung men då får jag gång efter gång det svaret -så har jag det jämt -av dem som är ensamstående. Både här och i verkligheten. Och nej jag tycker inte att det är samma.

Men det kanske är så att ensamstående aldrig behöver ventilera eller kan känna sig förtvivlade när saker överhopar sig?! Och om det skulle vara så att det ändå skulle inträffa då blir de oerhört hjälpta av att någon säger -så har jag det med fast värre..och mer!

--------------------

TextAnnons
mammsengbg
Original

Reggad: 21:33
Hemort: Göteborg
      #6779879 - 21:32 08/06/2011

Förstår att de var exempel, men som sagt de finns ju bra möjlighet med att köpa hjälp med sånnt och andra saker också. Såg att du bor också bor i göteborg, om du vill ha tips på bra hjälp får du gärna pm:a mig, har också lejt bort sånna saker under övergången från 2 till en vuxen här!

Visst behöver man ventilera, men jag har nog liksom gett upp hoppet på att någon ska förstå som sagt alla har de ju så olika... brukar inte vilja skriva så mycket här om mina problem, men lovar lätt är det inte alltid... vet inte om jag är knäpp, men jag faktiskt känna att de känns lite lättande när någon säger hur mycket värre dom har det även om dom igenltigen inte har de värre känns det liksom lite att "gud vad duktig jag är som klarar allt detta så bra..."
Även om det inte är samma så känner jag väl igen de där med att ha anpassat livet till att vara två vuxna, med aktiviteter, boende... ja allt! när mitt ex stack helt utan förvarning stod jag där och visste inte hur jag skulle fixa allt, inte funkar de då att säga till tjejerna "nej, nu får ni inte rida mer för pappa är borta" de är ju trauma nog att inte veta vart pappa är... allt annat praktiskt var också svårt första året, då var "hyr en pensionär" toppen!!!

--------------------
ensamma mamman med tre

LillaSessan
Original

Reggad: 10:15
Hemort: Norr
      #6779912 - 22:51 08/06/2011

Nej det är inte det samma som de andra oxå svara, så varför jämföra?
Det man själv tycker är jobbigt, är väl jobbigt för en själv, det är ingen annan som behöver lägga värderingar i det.
Du är inte ensamstående och dina problem är inte det samma som att du skulle vara det, utan de hör samman med din situation som du befinner
dej i.
Så är det väl egentligen med alla familje konstelationer, alla har olika
problem och olika styrkor.
Sen har folk lätt att försöka jämföra sina olika liv. Tex har jag rätt att beklaga mej över något överhuvudtaget till min kompis som har förlorat
ett av sina barn? Nu är ju det en ytterligehet, men sxjälvklart har man rätt
att beklaga sig, men man ibland ska man tänka sig för om vad man ska velats sig om och för vem, och ibland måste man bara få beklaga sig för
att det blir för mycket.
Hur som helst förstår jag att du har det jobbigt i eran situation just nu.

Anneli77
Bronsboomare

Reggad: 07:37
Hemort: Borrrrååås!!!
      #6779915 - 23:05 08/06/2011

Jag förstår absolut att det måste vara jättetufft för dig och som många andra har skrivit: Man kan inte jämföra en persons tuffa liv med en annans.
Alla har vi det olika med olika förutsättningar, olika typer av orosmoment, olika antal barn, olika arbetsbörda och olika "fritidsbörda".

Men en jämförelse vill jag ändå ge dig: Det ÄR värst i början. Det handlar om att man ska hitta sina egna rutiner, (utan att ha någon annans axlar att vila ut eller falla mot när man är slutkörd) man ska hitta sina egna smarta lösningar på sina numera alldeles egna problem och man ska lära sig att prioritera så att allt går ihop. Själv.

Första året efter min skilsmässa (mina barn var då 3 månader resp. 2 år) har jag knappt något minne av. Det gällde bara att fokusera och få ihop dagarna, så minnesluckorna är enorma från det året.
Sedan började allt lossna och idag har vi hittat vårt liv - jag och killarna!
Nu vet jag inte hur länge din man ska vara borta, men antingen får du bita ihop och genomlida tiden - eller så får du hitta dina egna, smarta lösningar. Och det kommer du göra! För så klart går du även igenom en sorgperiod nu när ditt livs förutsättningar har ändrats. Det vore konstigt annars.

Styrkekram!

--------------------
"Tan-Tan" okt -02 och "Cnusper" aug -04.

ENASTÅENDE ENSAMSTÅENDE!!!

JennyE
Ordmiljonär

Re: Jag tycker inte att det är samma! [Re: Anneli77]
      #6779926 - 00:09 09/06/2011

Tack för ditt fina svar

Precis så är det ju för mig nu. Det är värst i början och vi kommer snart att hitta in i en vardag som är våran -så som situationen ser ut nu.

Har fyllt frysen och kylskåpet idag med massor av mat som tar mindre än 30 minuter att laga. Till skillnad mot maken som älskar långkok och grillkvällar. Nu får det istället bli god men snabblagad mat och lite halvfabrikat imellanåt. Genast gick middagen så mycket smidigare än innan.

Letar fler lösningar och tidsoptimerare. För att hinna är det största problemet just nu. Särskilt att hinna vara där för barnen och inte bara stressa runt med alla praktiska måsten.

--------------------

Lilly7
Babyboomare

#6780140 - 14:03 09/06/2011

Fast det är ju du själv som säger att du har det värre än en ensamstående. Och självklart får man gnälla, man får gnälla hur mycket man vill. Men man måste väl kunna diskutera också? Jag tycker fortfarande att du har det bra som åtminstone har en pappa till dina barn.

--------------------

TextAnnons
JennyE
Ordmiljonär

Re: Jag tycker inte att det är samma! [Re: Lilly7]
      #6780196 - 17:50 09/06/2011

Nej jag anser inte att jag har det värre än en ensamstående. Jag tycker bara inte att det är samma.
Visst är det underbart för barnen att ha en pappa även om han inte finns tillgänglig för dem under detta året så finns han ju ändå. I teorin liksom... Han älskar dem och vill deras väl. Och han kommer ju tillbaka förhoppningsvis i någorlunda samma skick.

Men tänk tillbaka lite en stund och tänk hur du hade det/ mådde två veckor efter du vart ensam. Där är jag nu -mitt i krisen liksom. Även om den för dig och mig ser annorlunda ut.

--------------------

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6780227 - 20:09 09/06/2011

Nu lägger jag mig också i...

Att vara ensamstående innebär INTE att man kan säga till sina barn att de INTE får gå på sina aktiviteter, eller att när träningsdos eller annat utökas, att de då bara får träna någon gång - det gäller att få ihop vardagen ändå.

Jag har haft trädgård flera år som ensamstående, haft barnen på tre olika ställen, inte haft någon avlastning, haft dottern 365 dygn per år, och haft killar som sporadiskt har varit hos sin pappa.

Jag har inte haft någon hjälp med läxläsning eller annat till dem - jag har fått fixa ALLT själv för mina tre barn.

Jag klagar inte - men jag skulle ALDRIG orka en gång till - jag har verkligen haft det pissjobbigt!!!

Och med problem med ekonomi och annat har man legat sömnlös många nätter, och absolut inte haft någon att bolla ev sjukdomar, problem eller annat med.

Jag är inte ute efter någon sympati från dig, då du ju ser det ur din synvinkel - men tro inte att man alltid VÄLJER att bli ensamstående, och då kan bestämma aktiviteter till barnen utifrån det - så funkar i alla fall inte mina barn.

Visst - det är inte samma - men ni har i samförstånd bestämt denna utlandsresa, som säkert ger ett gott klirr i kassan - så snälla - gör inte hån av oss som är ensamstående, att vi har valt situationen, och kan anpassa den osv - för då blir jag riktigt ledsen, faktiskt!!!

Jag hoppas du orkar genomlida din situation - och jag är säker på att du fixar den bättre om du ser positivt på det hela, och inte lägger massa energi på att tycka synd om dig själv.

Och bara för man inte lever ihop med barnens pappa innebär det inte att man önskar han vore död eller inte känner någon oro för honom / hans hälsa / hans val i livet osv!

Du får det att låta som om det är så enkelt som ensamstående - och jag är säker på att mina medsystrar som svarat i din tidigare tråd, bara försöker peppa - precis som jag.

Jag lovar dig - ingen av oss har valt att våra förhållanden inte skulle fungera av olika anledningar, och många av oss har säkert sorger med i våra separationer - de kanske inte ens var självvalda - och som någon skrev - vi ensamstående har inte alls alla samma situationer - utan de ser helt olika ut!!!

Så jag bara undrar - hur vet du hur "vi" har det?

Jo - jag är lite sur - det är inte lätt att vara ensamstående - är säker på att många skriver under på det!

Så ta nu din energi och lägg den på att klara av den här tiden i stället för att fokusera på hur jobbig den är!

Lycka till!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

JennyE
Ordmiljonär

Re: Jag tycker inte att det är samma! [Re: MEJAN]
      #6780263 - 00:22 10/06/2011

Men det är ju det jag skriver. Det är inte samma därför reagerar jag på det ordvalet när folk säger: -Så har jag det med fast hela tiden eftersom jag är ensamstående.

Jag tycker inte synd om mig själv -jag behöver däremot få ventilera lite utan att få slängt i anskitet hela tiden att jag har det värre för såhär har jag det jämt.

Jo jag tycker att det känns orättvist när dottern får borelian från helvetet (35 utslag över hela kroppen), sonen reagerar på att pappa åker med att strula i skolan, bilen går sönder och vi får en vattenläcka i källaren. Inom en två veckorsperiod precis när han åker samtidigt som det är en tjej som säger upp sig på vår avdelning på jobbet så att det faller massor av mer jobb på oss andra -förra veckan jobbade jag över 12 timmar...
Jag är trött helt enkelt. Trött på att alla andra har det samma när de inte alls är samma -någonstans.

Lyssna gärna -kom med konstruktiva förslag -peppa, - berätta hur du gjorde, -men säg inte så har jag det jämt för jag är ensamstående.

Lycka till själv

--------------------

MEJAN
Guldboomare

#6780389 - 10:38 10/06/2011

Nej livet är inte samma - inte för någon - men jag lovar dig, att det kan strula till sig med saker även som ensamstående - been there, done that - och jag är ganska säker på att man känner sig mer ensam när man inte någonsin vet när man kommer leva ihop med någon igen - som man kan bolla med - om man nu någonsin kommer göra det. Så kände jag iaf - även om jag nu är sambo - efter att ha levt själv i nästan 9 år.

Man är trött ofta - oavsett om man är ensamstående, eller sammanboende - och jag har inte heller haft det lätt med mina barn - där den ena har sjukdom som har medfört sjukhusinläggning och annat - och med urdålig backup.

Du FÅR ha det jobbigt - men gnäll inte på oss som försöker peppa och visa att vi har klarat av det - och mena inte på att vi har valt detta - det är det jag reagerar över.

Jag hoppas du fixar detta - med eller utan borelia, sömn, med heltidsjobb och annat - jag gjorde det - med epilepsibarn, vattenkoppor från helvetet utan sömn i fyra dygn, extremt taskigt med avlastning / hjälp, föräldrar som inte ställer upp osv.

Men - jag är stark - situationen runt mig har tvingat mig att bli det.

Använd era pengar till att fixa hjälp - någon som kan hämta barnen ett par timmar tidigare ett par dagar i veckan och förbereda middagen, eller ta med dem till en aktivitet eller något annat.

Det är inte fult att köpa sig hjälp om man har råd.

Det enda som är synd, är att de som bäst skulle behövt hjälpen sällan har råd.

Lycka till nu!

--------------------
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Lilly7
Babyboomare

#6780407 - 11:50 10/06/2011

Jag försökte bara påpeka skillnaden - du har faktiskt en till person där. Skiter sig allt så kommer han hem! Men någon sådan person finns inte när man är ensamstående. Det var det jag reagerade på. Skulle det bli översvämning i mitt hus skulle ingen annan än jag få fixa det. Allt ligger jämt till 100% på mig och det säger jag inte för att gnälla. Jag säger det bara för att du kanske kan stann upp och inse att du ändå är ganska lyckligt lottad som har en pappa till dina barn!

Jag försökte bara förklara skillnaden. Inte beklaga mig.

Och som sagt - klaga på allt du vill!

--------------------

TextAnnons
Starshine
Champion

Reggad: 17:40
Hemort: Västerås
      #6780818 - 20:50 11/06/2011

Hej!
Min första tnke är : Hur kan din man vara så JÄVLA korkad att han lämnar Fru med tre barn, heltidsjobb,hus etc och är borta ända tills jul. Totalt jäkla själviskt. Fattar inte heller hur han kan vara så korkad så han åker ner till en krigszon när han har er här hemma....

vore jag dig så skulle jag gå ner i arbetstid, sälja bort det som tar för mycket tid (dvs hans båt etc) . Skit i hans "önskningar" är han så dum så han åker i väg så här men ändå har krav på vissa grejer där hemma så får han faktiskt skylla sig själv. Å är det så att du inte vill sälja den, skit i den, låt den stå där den är och gör inte ett jota på den...han har valt detta och får då stå sitt kast.

Säg till barnen att ni tar en liten paus med fotboll etc nu när pappa är borta MEN att ni kan hitta på något skoj i hop varje helg istället, t.ex åka till badhuset, gå på bio etc, eller bara gå på mc donalds och köpa något i leksaksaffären.

Var lite självisk du också, barnen klarar sig. De vill nog hellre han en pigg och glad mamma än att få gå på fotboll och ha en slutkörd mamma etc.

Ursäkta mitt stundtals fula språk...

--------------------
SELMA 23/10 03
KRISTINA 31/12 09
ALEXANDER 14/9 11

JennyE
Ordmiljonär

#6781515 - 19:49 14/06/2011

Jag menar inte alls att ni har valt att vara själva. Jag utgår bara från mig när jag säger att hade jag varit själv så hade jag valt ett boende med mindre skötsel. Bostadsrätt eller dyl. Jag hade inte haft kvar båten och jag hade fått leta fram tex danskurs åt dottern på närmare håll än vad hon har i dagsläget tex.
Jag hade lagt upp mitt liv helt annorlunda om jag hade varit själv med barnen. Nu går det ju inte riktigt att göra de förändringarna som jag känner skulle behövas.
Jag upplever att jag tar hand om materiella ting mycket mer än vad jag umgås med barnen. Logistiken runt om går inte ihop.

--------------------

MEJAN
Guldboomare

#6781789 - 21:06 15/06/2011

Svar till:

Jag menar inte alls att ni har valt att vara själva. Jag utgår bara från mig när jag säger att hade jag varit själv så hade jag valt ett boende med mindre skötsel. Bostadsrätt eller dyl. Jag hade inte haft kvar båten och jag hade fått leta fram tex danskurs åt dottern på närmare håll än vad hon har i dagsläget tex.
Jag hade lagt upp mitt liv helt annorlunda om jag hade varit själv med barnen. Nu går det ju inte riktigt att göra de förändringarna som jag känner skulle behövas.
Jag upplever att jag tar hand om materiella ting mycket mer än vad jag umgås med barnen. Logistiken runt om går inte ihop.

Men det är ju inte alltid så att man planerar en separation. Mina killar hade absolut inte gått med på att spela mindre fotboll, för att jag är själv med dem - inte en chans på miljonen!!! Det är bara att bita ihop och gilla läget.

Man kan inte alltid välja bort saker för att man blir själv!

Vad jag faktiskt irriterar mig på är att du inte verkar vilja ha råd och tips från oss som faktiskt är / har varit ensamstående, för att det inte är samma.

Men - du får fixa det bäst du vill - för ni har ju faktiskt valt detta tillsammans! :-)

--------------------
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Petra75
Platinaboomare

Reggad: 14:24
Hemort: Hos mig
      #6781948 - 19:47 16/06/2011

Mejan: Jag kunde inte sagt dina ord bättre. Håller med till 100%

--------------------
♥Porrisen med bästa Goenissen ♥
Kfpm ♥ EM ♥

Jag är inte bara en bitch utan en mamma oxå...

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 30 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 50712

Hoppa till

Generated in 0.152 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu