BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
mino
Champion

Reggad: 19:57
Hemort: Umeå
Undernärd
      #6823624 - 01:11 17/11/2013

Lova räknas numera som undernärd. Redan som liten, när smakportionerna skulle ge, så har hon vägrat äta. Vi har verkligen kämpat och provat allt mellan himmel och jord. Vi har lekt med mat, ställt mat på golvet, godis, glass. Har försökt på alla sätt vi kommit på att försöka locka fram intresset för att stoppa in i munnen. Som liten undersökte hon sällan saker med munnen. Vi kunde sätta ner henne i sandlådan utan att hon stoppade munnen full med sand osv. Vi har signalerat, ropat och sökt specifikt för detta genom åren hos BVC, hälsocentralen och skolsköterskan. Som svar har vialltid fått att -inga barn i Sverige svälter och att matsituationen är den ända makten barn kan styra och vinna över. Vi har verkligen försökt få alla att förstå att det inte är det som det sitter i, hon har varken hunger eller aptit. I våras på utvecklingssamtalet tog Lovas fröken upp detta med maten. Vi hade inte sagt ett ljud om detta till skolan innan så hon hade ingen aning. Hon sa då att Lovas ork och energi inte fanns längre för en hel skoldag. Lova är en väldigt plikttrogen tjej och kämpar in i det längsta. Jag tog då återigen kontakt med skolsköterskan och det visade sig att hon varken vuxit eller gått upp i vikt på ett år. Hon låg redan nedanför alla kurvor som finns men har tidigare förlåt sin egen. För att göra en lång historia kort så fick hon näringsdrycker utskrivet men det är samma där. Det blir bara mera press då vi måste sitta och säga -drick, för varje klunk. Inte hållbart på något sätt! Hon själv är förtvivlad och säger att hon verkligen försöker att äta men att det inte går. Vi känner att vi inte mäktar med längre. Hon gråter ofta när hon kommer hem från skolan pga trötthet/ orkeslös. Hon gör verkligen allt hon kan men utan mat så funkar det inte. I morse åt hon tex 3 st körsbärstomater sen tog det stopp. Hon åt ett äpple till lunch och smakade på en ynka köttbit till middag. Klart att tjejen blir trött!!! Vi har nu på eget initiativ ringt en psykolog för att få hjälp för ingen verkar förstå!!!

--------------------
Lova född 030612
Lukas född 051222

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Undernärd [Re: mino]
      #6823631 - 21:50 17/11/2013

Täknte precis föreslå psykolog men såg nu att ni redan kontaktat en. Allt har blivit en ond cirkelt för er och mat förknippas nu med något negativt även om det kanske är omedvetet. Hoppas ni få kontakt med en bra psykolog som kan hjälpa er och fy vad arg man blir på bvc, skola etc som inte reagerat innan. Men de ska vara jäkligt snabba om ens barn väger lite mer än alla andra ( varit där) . L mår bättre när han har varit och pratat med sin psykolog så jag tror nog det kan hjälpa
Stor kram

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Re: Undernärd [Re: mino]
      #6823775 - 18:28 14/01/2014

Jag visste inte att det fortsatt på samma sätt.
Moa har också alltid varit liten i maten och är väldigt mager, men senaste året har hon börjat äta lite mer...
jag har förklarat för henne vad som händer om hon alltid äter för lite. Hur magsäcken blir mindre och visat bilder på de som ätit för lite under längre tid.
Moa vill inte hamna på sjukhus med dropp.
Men Moa kan styra med viljan, jag tror inte att det handlar om samma sak som för Lova.

Jag hoppas att en psykolog kan hjälpa, klart man blir trött och slut utan mat.
Något annat jag funderade på, nu kanske det är en sista utväg.
Men om hon inte har viljan och intresset av att äta och tycker att det är jobbigt att stoppa ngt i munnen, har frågan om en "knapp" kommit upp?
Alltså att man kan ge flytande mat direkt till magsäcken.

Då försvinner tvång mm

Den är liten men syns då man ska duscha/ bada såklart.
Men annars skulle det ge henne möjlighet att få i sig det hon behöver utan att hon måste sitta och kämpa med maten.
Det går att sitta och äta med lite vid bordet för den sociala biten, men utan att hon behöver få i sig för lite mat och näring.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 18438

Hoppa till

Generated in 0.033 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu