BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Kan någon hjälpa mig en bit på väg?
      #6823380 - 17:58 08/10/2013

Min dotters utredning är snart klar, det lutar mot adhd.

Hur gör man med klasskompisarna.
Just nu håller hon på att förlora sin första bästis som går i samma klass.
Bästisen vågar inte vara med henne på skoltid pga att min dotter är den som stör i klassen och som inte alltid klarar av de sociala spelreglerna.

Hennes bästis kom med ett brev där det stod att dom kan vara bästisar i hemlighet och hon bad min dotter att inte slamsa i klassrummet.

Förmodligen av omtanke så att de andra inte ska prata illa om henne.

Att få en bästis är det bästa som hänt min dotter.
FÖre det hade hon det så jobbigt i skolan att hon slutade äta och inte kunde vara i skolan om inte jag var med.
Jag vill inte att det ska bli så igen...

Är det någon som inromerat klasskompisarna på ngt sätt om barnets diagnos för ökad förståelse?

På vilket sätt kan skolan hjälpa till för att barnet inte ska bli utsött och ensam för att hon är den som stör?

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Kan någon hjälpa mig en bit på väg? [Re: trasselsudd]
      #6823381 - 20:52 08/10/2013

det verkar olika på olika skolor. prata med skolsköterskan om detta så kanske denne kan hjälpa till om hur ni ska göra.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

pim-pim
Ordmiljonär

Reggad: 00:02
Hemort: Stockholm
      #6823385 - 15:59 09/10/2013

Jag skulle prata med klassföreståndaren om detta. Hon måste ju ha erfarenhet hur de brukar göra. Så de kan hjälpa din dotter på bästa sätt. Det gör ju ont i hjärtat när ens barn inte har någon att leka med Hoppas hon får bra hjälp snart. Kram på dej

--------------------
pim-pim Mina Älskningar 7 år 6/7
Felicia & Elin 04 & Alexander 09-mina Älskningar

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6823386 - 18:19 09/10/2013

Det är svårt. Tyvärr är det ju så att barn med ADHD ofta bränner slut på vänner för sitt sätt att vara.

Sonen fick sin diagnos i mars och jag har uppmuntrat honom att vara ärlig och förklara vad det betyder att ha ADHD.

Han har berättat för klassen så alla vet. Än har vi biten sett något direkt resultat. Han är oftast själv efter skolan och verkar nöjd med det. Han har mycket fotbollsträning så ha blir väldigt trött. Han måste "vila" mer från andra och aktiviteter för att orka med.

Det är lättare för honom att leka, orka alla regler, på helgerna när han inte blivit trött av skolan.

Idag äter han medicin vilket förbättrat hans liv avsevärt. Han kan sitta still i skolan och är inte lika jobbig för de andra eleverna.

Svårt att komma med så mycket råd. Men när ni får diagnosen och utbildning så blir det lättare att se sitt barn i nya ögon och man ser lättare hur man kan hjälpa sitt barn att hamna i konflikter.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Effi
J?rnboomare

Re: Kan någon hjälpa mig en bit på väg? [Re: Effi]
      #6823387 - 19:18 09/10/2013

Inte hamna i konflikter ska det naturligtvis stå.

--------------------
Jag heter inte mamma!

hape
Tungvrickare

Reggad: 11:12
      #6823411 - 21:47 15/10/2013

Vår äldste son fick diagnosen i höstas och vi informerade på ett föräldramöte. Vi stötte på en hel del tråkiga föräldrakommentarer på förskolan så vi ville förebygga det direkt i förskoleklassen (han började på en skola utan någon kompis från förskolan). Sedan följde min man med sonen till skolan och var med på deras samling och berättade lugnt och metodiskt för klasskamraterna varför B ibland skriker rakt ut, varför han kan vara lite stissig och sur mm. Kamraterna fick ställa frågor och det har inte varit några problem.
Vår B har alltid varit väldigt social och har lätt för att ta kontakt och få kompisar i alla åldrar.
Så jag förespråkar information till både föräldrar och klasskompisar. Fråga BUP om råd och hjälp (om det är där utredningen sker).

--------------------
Mamma till:
Prins Benjamin, 060526 (v35+0), 43 cm och 2465 gram.
Prins Samuel, 110326 (38+4), 47 cm och 3300 gram.

TextAnnons
trasselsudd
Järnboomare

Re: Kan någon hjälpa mig en bit på väg? [Re: hape]
      #6823425 - 18:43 19/10/2013

Tack för era svar!

Igår fick vi beskedet att utredningen var klar, att det är adhd.

Att berätta för klassen och föräldrar är något vi tänkt göra, först ska vi fundera ut hur vi ska informera.

De vi mött på BUP är jättefina och förstår vår dotter mycket bra, det dom säger känns väldigt träffande.

Jag har läst en del böcker för att se vad jag kan göra och vara förberedd inför samtalet med skolan så att jag kan säga vad vi önskar att hon får hjälp och stöd med.

BUP ansåg att det behövs en person som alltid finns i närheten på rasterna så att konflikter kan minimeras och klaras upp direkt.

Hennes lärare tyckte att det var bra att hon fick träna på att vara själv, medan jag anser att hon behöver träna på att hitta verktyg för att klara det sociala samspelet!

Hon får lätt kompisar, men det är svårare att behålla dom under en längre tid då det ofta uppkommer konflikter.

Jag har läst boken "Tänk om" och där har jag hittat mycket tips om vad man kan göra för att underlätta i skolan.

Jag undrar över det där med medicin.
Jag har läst om de olika preparaten både på sidor som socialstyrelsen står bakom och de sidor som står "utanför" socialstyrelsen.

Även om det ser bra ut och rätt beteende uppnås i skolan tack varae medicinen så är det inget jag tänker ge mitt barn.
Och borde det inte vara något högst privat om jag vill medicinera mitt barn eller inte?

Då jag sa att det troligtvis är adhd sa hennes lärare "Vad bra, då finns det medicin".

Jag förstår inte hur man kan säga så?
Skulle hon själv vilja stoppa i sig denna medicin?

Dopaminet i medicinen gör att hjärnceller stänger ner. Låter det bra?
Dosen måste gradvis ökas för att få fortsatt effekt, slutar man med medicinen kommer problemen tillbaka i ökad styrka (vilket gör att läkare föstås menar att barnet absolut inte kan stå utan medicinen).

I hemmets lugna vrå funkar läxor och rutiner bra, så med rätt stöd, användning av grupprum, dela skolarbetet i mindre bitar, mer pauser, ta fasta på det som intresserar barnet för att få fram motivationen mm tror jag skulle göra stor nytta.

*massa tankar snurrar*

Effi
J?rnboomare

#6823427 - 19:26 19/10/2013

Rekommenderar en bok som heter "ADHD- att leva utan bromsar".

Jag var helt emot medicin först. Sonen och mun man var mer positiva till det. Vi var hos läkaren på samtal och hon drog för och nackdelar. Hon drog även upp aspekter som jag inte tänkt på och tillslut valde vi att prova.

Vi liksom er har det övervägande bra hemma. Det är i skolan och det sociala på fritiden med vänner som är det jobbiga.

Vi valde att prova medicin som verkar i skolan och sen går ut ur kroppen på em.

Sonen älskar sin medicin och har öppnat upp en rad möjligheter. Hans låga självkänsla, problem med kompisar och problem i skolan har blivit MYCKET bättre.

Jag är fortfarande skeptisk till medicinering men när jag ser min son, som vid denna tiden förra året ville dö, skratta och må bra är jag glad att den finns.

Jag vill inte låta som en medicinförespråkare då det är ett högst personligt val,jag tänkte precis som dig, jag vill bara berätta vår resa . Det finns många nackdelar med mediciner men det finns också fördelar. I vårt fall övervägde fördelarna.

Dosen medicin höjer man oftast till lika många mg sim man väger. Eftersom barnen växer så måste den tids nog höjas. Eller kanske höja.

Sonen var uppe i 35 mg och väger 46 kg men vi har valt att gp ner till 27 mg.

Vårt samtal med läkaren gav mycket. Så även om du idag är helt emot medicinen så skulle jag råda dig till ett medicin möte. Jag fick reda på massor som jag inte tänkt på.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Effi
J?rnboomare

#6823428 - 19:31 19/10/2013

Glömde skriva att sonen är omedicinerad på kvällen och helt på helgerna. Jag har inte uppfattningen att det blir mer när han inte har medicinen

Som sagt, en läkare som jobbar med frågan är oftast väldigt bra på att förklara och vi fick även medicinering med på vår föräldrarutbildning

--------------------
Jag heter inte mamma!

trasselsudd
Järnboomare

#6823429 - 11:34 20/10/2013

Är det någon här som fått ut någon ersättning från försäkringsbolaget för adhd?

trasselsudd
Järnboomare

#6823431 - 13:07 20/10/2013

Då det gäller att medicinera så tycker jag att man kan läsa igenom den här texten innan man bestämmer sig.

http://www.haraldblomberg.com/amfetamin_concerta.htm

TextAnnons
Effi
J?rnboomare

#6823438 - 16:19 22/10/2013

Jag hade aldrig grundat något beslut utifrån en text på internet.

Oavsett vad man läser ich var man läser bör man vara starkt källkritisk. Om någon är för eller emot något bör första frågan alltid vara om de har någon vinning på sitt ställningstagande.

--------------------
Jag heter inte mamma!

trasselsudd
Järnboomare

#6823448 - 20:11 24/10/2013

Vad skulle vinningen vara tänkte du?

Att strålning, färgämnen, kvicksilver mm är skadligt kan inte vara något nytt egentligen och att det påverkar barn redan i fosterstadiet tycker inte jag låter konstigt.

Jag är ofta kritisk till det som Statlig sjukvård använder för lättvindigt.
Dom vinner stora pengar på att sälja sina preparat, så det är klart att man inte vill höra ngt om motsatsen från deras håll.

Jag tror absolut att man kan komma långt med att se till att barnet får i sig rätt kosttillskott som järn, magnesium, omega-3 osv, inte ge för mkt socker och se till att dom har jämn blodsocker nivå istället för att medicinera oh ge något som inte är långsiktigt forskat i.

Om man ser att barn tar skada av en medicin bör man inte då vara starkt och öppet kritisk, måste egen vinning vara inblandad?

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6823672 - 15:23 03/12/2013

Och om ett barn vill prova medicin och inte tar skada - är det fel och testa då?

Du gör det inte för din egen vinning för att få ett fogligt barn - man gör det för att barnen skall må bra och kunna tänka en tanke i taget och inte ha miljarders tankar på en gång.

Och nä, jag har inga barn med adhd men jag tänker på ett barn som inte mår bra och har en chans att må bättre genom att testa medicin.

Sen är det inget lättvindigt beslut och bara trycka i sitt barn massa mediciner.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

trasselsudd
Järnboomare

Re: Kan någon hjälpa mig en bit på väg? [Re: smulis_72]
      #6823776 - 18:48 14/01/2014

kanske inget lättvindigt beslut för alla.
Men mediciner skrivs ut väldigt lätt, det är inte sista utvägen och det är synd.
Det finns mkt man kan göra genom att ändra kost och ge rätt vitamintillskott.

har man testat andra vägar och inget tycks fungera så är det väl inte mkt man kan göra.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 21608

Hoppa till

Generated in 0.119 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu