BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | 3 | (Visa alla)
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
Re: ADHD [Re: Effi]
      #6821359 - 22:39 29/03/2013

Jag vet ett barn med adhd-diagnos som inte medicinerar, och aldrig har gjort. De använder sig av alternativa metoder samt naturmediciner. Vill du kan jag kolla upp mer - om ett par veckor - familjen är nu i USA. Jag läser nu en bok som heter Vilse i skolan, och den visar på hur man kan möta barn med eller utan diagnoser i skolan, för att det ska fungera bättre för alla. Vi ska läsa den nu, hela vårt arbetslag, och arbeta utifrån metoder därifrån med ett barn.

Hoppas skolan kommer möta din son och andra barn som behöver - på bästa sätt!!!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
ako
Chattoman

Reggad: 22:48
Hemort: Ludvika
Re: ADHD [Re: MEJAN]
      #6821360 - 11:47 30/03/2013

Trist att läsa er konversation, sånt bemötande gör det knappast lättare- vare sig för barnet med npf eller det egna barnet som lindas in i bomull. Jag har och är väldigt noga med att sonen adhd och autism inte får användas som en ursäkt- det förklarar men försvarar inte- vi måste träna hans impulskontroll och han har kommit långt, en viktig bit i det är att han måste alltid be om ursäkt till de som han gjort illa. Inte när det inträffa eller samma dag, då är han inte mottaglig, men dagen efter eller senare samma dag. Det har hänt att han ringt fritidspersonal på em för att be om ursäkt och när det hänt nån större händelse på skolan så har jacobs resurs i uppgift att reda ut händelsen skoldagen efter. De pratar och ritar upp händelsen och pratar om känslor, om hur man känner när man blir illa behandlad. Jag tror det är viktigt för jacob att han måste hantera det här, han måste föreberedas för vuxenlivet. Jag har på nära håll sett konsekvenser av när man blundat för det här och det vill jag inte min son. Min andra son har inte npf men kan vara en riktig skitunge ibland- även han får naturligtvis ta konsekvenser för sitt uppträdande. På ett sätt ställer jag högre krav på honom än Jacob, just för att han är medveten om vad han gör på ett annat sätt- han vet innan konsekvenserna och vad han gör när han retas. När det gäller Jacob kan jag ibland släppa igenom, blunda för mindre grejer och istället avleda. Långt men min slutsats är den att inga ungar är änglar och ska inte behandlas därefter. Man gör dem ingen tjänat- tvärtom- om man sätter dem i en skyddad verkstad!

--------------------
Stolt Ensamstående Mamma till Jacob och Loke!
Nu har mosters Krax kommit- En liten Elliot blev det!
Målvikt nådd! Nu gäller det att hålla i den!

Kickan_73
Fingerflink

Reggad: 21:46
Hemort: Hemma med min sambo och döttra...
Re: ADHD [Re: ako]
      #6821368 - 09:47 01/04/2013

Självklart blev vi tillfrågade hur vi upplevde skolsituationen och vi beskrev hur barnet fungerade hos oss och berättade att det inte var några speciella svårigheter. Föräldrarna valde ändå att medicinera sitt barn pga att det var jobbigt hemma.

--------------------
KICKAN
Mamma till två underbara döttrar, en 04:a och en 06:a

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6821443 - 10:54 07/04/2013

Nu är vi hemma från vår semester så jag har inte hunnit läsa fär än nu.

Jag vill verkligen poängtera att jag INTE har några värderingar i vad andra gör och detta med medicinering. Jag utgår från att alla gör vad som är bäst för barnet/familjen.

I vårt fall som handlar om att Timothy med nöd och näppe fick diagnosen. Han är med andra ord inte SÅ brydd av svårigheterna. Hemma fungerar det till 95% och hade skolan aldrig påpekat att de tyckte det var lite stökigt så hade vi aldrig kommit på tanken att gå på en utredning (även om vi sätt vissa saker så anser jag att vi alla är olika och jag har inget behov av ett namn på olikheterna).
Skolan anser att det inte är ohållbarnt om än oroligt.

Med detta i bagaget så blev jag ganska brydd över att vi i samma andetag som vi fick reda på diagnosen så blev vi erbjudna medicin...

Men men..

Mejan jag hör gärna mer då vi med skolan i dagsläget bestämt att medicin inte är nödvändig.

--------------------
Jag heter inte mamma!

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6821446 - 19:13 07/04/2013

Sök på Vestibularis Mönsterås, så kan du läsa! Det är den metoden de följer. De medicinerar inte sin son. Jag har brodern i "min" klass.

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
Re: ADHD [Re: MEJAN]
      #6821475 - 17:40 08/04/2013

Tack jag ska kolla

--------------------
Jag heter inte mamma!

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | 3 | (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 8496

Hoppa till

Generated in 0.044 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu