BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
adhd hos flickor
      #6821083 - 14:24 14/03/2013

är det någon här som har en yngre tjej med det?
Misstänker att mitt hjärta har det. Inte allt för långsökt då jag har det.
jag vill inte att hon ska slita med samma grejjer som jag när jag växte upp och jag undrar om ni finns här hur eran flicka är?

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
misskim
Chattoman

Reggad: 13:32
Hemort: dalarna
Re: adhd hos flickor [Re: lillilinda]
      #6821087 - 14:59 14/03/2013

jag har nowa som har add de sa så när hon var 4år men kunde inte ställa diagnosen helt eftersom hon var så liten då, nu är ny utredning på g och då blir det stämplat å klart... skönt även om man inte vill att de ska ha de så vill man gärna ha det klart liksom inte gå utan fasta diagnoser.
vad vill du veta?

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Holly snart 4 år (080805)
Jason 2 år (091210)

lillilinda
Pratmakare

Re: adhd hos flickor [Re: misskim]
      #6821091 - 15:10 14/03/2013

va kul att det fanns nån som kunde svara =)
hur är hon?
om du tar bort vanliga barn fasoner, vad för add problem har hon?

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Reggad: 02:14
Hemort: Örby
      #6821181 - 22:02 20/03/2013

Nu är inte min tjej "yngre" längre, men hon hade ju ADHD även när hon var det, även om jag inte var medveten om att det var det som var grunden till hennes svårigheter då.

Några saker som alltid har varit utmärkande:
- Hon har alltid saknat tålamod och haft lätt för att tappa humöret när saker inte går som hon har tänkt sig (har senare lärt mig att det heter "oflexibel och explosiv", finns en bra bok på det temat)
- Jag har alltid upplevt henne som extremt envis, när hon väl hade fått sin diagnos har jag förstått att det är för att hon "kör fast" i sin egna kognitiva karta och inte klarar av att byta spår för att anpassa sig till omständigheterna (oflexibiliteten)
- Hon har alltid velat ha all fokus på sig, avbryter alla samtal som inte inkl henne själv. Har svårt att förhålla sig till mer än en person i taget, fungerar ofta bra på tu man hand och mindre bra i sammanhang med tre eller fler. Jag upplever att det grundar sig i ett enormt kontrollbehov som bottnar i att hon har en egen kognitiv karta som hon inte förmår uppdatera efter omständigheterna, det är lättare för henne att försöka kontrollera omgivningen än att försöka anpassa sig till den.
- Hon har alltid haft svårt med uppbrott, tex följa med när hon blev hämtad på dagis, det kunde ta en-två timmar för oss att komma iväg ibland om jag inte bar iväg henne sparkandes och skrikandes.

Något som jag minns tydligt var att varken jag eller dagispersonalen trodde att hon hade ADHD eftersom hon inte var ett barn som klättrade på väggarna så som "grabbarna" höll på. Hennes till synes trotsiga och egensinniga beteende bortförklarades alltid som ngn testperiod, hon hade både 2-års, 3-års, 4-års, 5-års, 6-års och 7-årstrots innan jag insåg att det var läge att kontakta BUP.

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

lillilinda
Pratmakare

Re: adhd hos flickor [Re: Jenny2002]
      #6821185 - 23:40 20/03/2013

Oj... ja... tack att du tog dig tid att svara.
Det va ju... intressant. Dom situationerna du beskriver, så är min dotter oxå. nu blir jag ropad på, ville bara säga att jag blev glad att du svara.

--------------------

misskim
Chattoman

#6821373 - 13:14 02/04/2013

Hej, det tar tid innan jag svarar
nowa problem är mycket att hon inte klarar nya situationer, hon kan inte hantera känslor och alla känslor är för mycket.
alltså blir hon glad så är det överdrivet glad samma när hon är ledsen och arg.
hon har svårt att koncentrara sig i skolan och vill gärna att någon är vid henne hela tiden, har svårt att sova och vaknar och kommer in till mig minst tre gånger per natt.
ligger lite efter i ålder, hon är nio nu men som sju i utvecklingen.
sen är hon väldigt ego, fat ändå inte hon delar gärna med sig av asina saker m.m. men när det gäller att veta saker först, komma först och sådant då är det bara hon som hägrar, sitter klistrad vid min sida när jag pratar i telen, läser gärna mina sms, allt för inneha kontroleln på allt som sker....
Vet hon inte allt och har någon form av kontroll då bryter hon ihop till sist.
Vet ej om detta var något svar du har nytta av men hoppas der

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Jason 2 år (091210)

TextAnnons
misskim
Chattoman

Re: adhd hos flickor [Re: misskim]
      #6821374 - 13:16 02/04/2013

stavningen gick inge bra ha ha

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Jason 2 år (091210)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 4 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2866

Hoppa till

Generated in 0.044 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu