BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
LillaSessan
Original

Reggad: 10:15
Hemort: Norr
Stökigt i klassrummet
      #6821100 - 19:44 14/03/2013

Dottern går i 3:an, i en ganska liten klass med 18 barn. De har 1 1/2 lärare och jag vet inte hur mycket fritidspedagog det har men, jag tror att de alltid är 2 vuxna iklassen. MEN det är så otroligt stökigt i klassrummet. Det är ganska många med speciella behov. Blev uppringd av en annan förälder i kväll som var gråtfärdig efter att ha varit i klassen i dag.
Min undran är om det är någon som har erfarenhet och framförallt tips på vad man kan göra för att skapa lugn i klassrummet och ett vettig miljö? Vad man som föräldrar kan göra? ( lärarna gör så gott de kan...)

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
Re: Stökigt i klassrummet [Re: LillaSessan]
      #6821118 - 17:17 16/03/2013

Spontant vill jag säga att läraren inte lyckas skapa arbetsro under rådande omständigheter.

Det ni föräldrar kan göra är att tillsammans fråga läraren vad hon anser saknas för att skapa arbetsro. Klarar hon inte av det pga exempelvis brist på resurser så får ni gå vidare till rektorn.

Det är inte ni föräldrarna som kan ändra detta hemifrån.

Vi har samma problem i vår skola och alla klasser kommer ha krismöten om det rådande klimatet. I vårt fall så anser jag att problemet är skolans. Jag har hela tiden hävdat att det är skolan skyldighet att skapa ett bra arbetsklimat. Nu på senare tid så har det visat sig att vår son är en av de stökiga eleverna i klassrummet. Jag hävdar fortfarande att det är skolans skyldighet att skapa arbetsro. Jag lägger inte över problemet utan det är skolans skyldighet och de i sin tur skyller på resursbrist.

De som hamnar i kläm är tyvärr de elever som blir drabbade av bråkstakarna

--------------------
Jag heter inte mamma!

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Stökigt i klassrummet [Re: Effi]
      #6821136 - 06:05 18/03/2013

Funkar det att dela upp klassen i mindre grupper?
Linus går montessori och de delar ofta in klassen i mindre grupper och jobbar med olika saker./ vissa går i väg in i ett annat rum. De är inte alls stökig klass men det så man jobbar. Har varit in flera ggr och det är knäpptyst och bra arbetsro. NU gör de inte så hela tiden men kanske någon gång per dag iaf

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

LillaSessan
Original

#6821156 - 20:49 18/03/2013

Jag tycker också att de är skolans ansvar. Lärarna gör nog så gott de kan men jag tror att orken håller på att ta slut.
Att dela klassen i små grupper tror jag skulle vara bra, skulle önska att man delade upp dem ordentligt- egentligen borde det finnas personal till det eftersom de verkar vara minst tre vuxna i klassen för det mesta.
Det ska bli samtal med rektorn så snart som möjligt, så vi får se vad det kan ge.

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
      #6821168 - 12:53 19/03/2013

Vår Wiggo har det också stökigt i sin klass =( Lärarinnan har inte nåt grepp känns det som, hon verkar alldeles för snäll och de lyssnar inte på henne...
Sen har de ett par barn som är extra "stökiga", Wiggo berättar att personal har fått komma och bära ut en pojke som inte lyssnat och bara stör och vägrar gå ut själv =( Häromdagen så fick en pojke hämtas av sina föräldrar för att han stört i klassen hela dagen och inte lyssnade när de sade till honom...
De delar in klassen i olika delar och då verkar det gå bättre, ett tag fick typ 5 st gå upp till specialläraren däribland vår Wiggo....Jag blev lite paff och frågade om han inte skött sig, men det var inte alls så...De skickade iväg barn som de såg klarade av mer om de fick studiero, inte de som bråkade och störde...
Känner att det kanske skulle vara tvärtom, men Wiggo tyckte det var superskönt och han nådde strålade resultat under den tiden...
Trist att det ska behöva vara såhär, de byter nu lärare efter sommarlovet och jag hoppas att de får nån som verkligen kan och orkar ta tag i det här...

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

LillaSessan
Original

#6821174 - 20:44 19/03/2013

Har ikväll fått kännedom att skolan har placerat alla barn som hade särskilda åtgärdsplaner ända från dagistiden, medvetet i en och samma klasd, betydligt mer åtgärder än vad jag visste är vidtagna och nu säger skolan att man kan inte sätta in mer resurser!?
Man kan ju undra hur de har tänkt.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 10 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 21537

Hoppa till

Generated in 0.244 seconds in which 0.189 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu