BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | 3 | >> (Visa alla)
Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
ADHD
      #6821093 - 15:30 14/03/2013

Nu är vår utredning av Timothy köar. Igår fick vi reda på att han har ADHD. Vi har märkt av lite extra jobb här hemma men det är i skolan han har mest problem. Utredningen visar att han ligger ganska långt före sin ålder på alla testet om än väldigt ojämnt.

Nu har vi blivit erbjudna samtal om medicin. Jag önskar era erfarenheter. Timothys största problem är att han är ofokuserad och tappar tråden väldigt fort. Han blir också väldigt fort trött. Vad har ni för medicin? Vad är bra och vad är dåligt? Har ni den korttidsverkande?

Sen undrar jag om det är fler än oss som har ett lugnt barn? Timothy är inte gapig, har aldrig varit fysiskt överaktiv.

Sen undrar jag vad ni har för stöd i skolan? Hur ser hjälpen ut?

Sen undrar jag om alla söker vårdbidrag? Lät som en självklarhet att man ska söka det?

Många frågor men uppskattar alla svar jag kan få.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Re: ADHD [Re: Effi]
      #6821111 - 11:41 16/03/2013

Kolla här http://www.attention-riks.se

det är ett rikstäckande nätverk med regiongrupper - jag vet att det ialla fall är stort hos oss.

Jag kan inte hjälpa dig i övrigt men jag vill ge er en kram !

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Maria_68
Chattoman

Reggad: 10:20
      #6821115 - 16:05 16/03/2013

Har tyvärr inga svar.

Men vill ge dig en stor kraaam!

Effi
J?rnboomare

Re: ADHD [Re: smulis_72]
      #6821116 - 16:58 16/03/2013

Tack vi har blivit informerade om ett ADHD center som är kopplat till vården här i stan.

Har kollat en del på nätetmen erfarenhet från andra föräldrar just i medicinfrågan är ovärderlig..

Timothy fick diagnosen ADHD UNS vilket tydligen är att han uppfyller tillräckligt många kriterier för att få diagnosen men inre alla. Så det känns lite som han "snubbla på målsnöret". Missförstå mig rätt

--------------------
Jag heter inte mamma!

Effi
J?rnboomare

Re: ADHD [Re: Maria_68]
      #6821117 - 17:00 16/03/2013

Tack. Än så länge så känns det faktiskt bara bra. Det är dock i skolan som problemen visar sig och det ser ju inte vi..,

--------------------
Jag heter inte mamma!

ako
Chattoman

Reggad: 22:48
Hemort: Ludvika
      #6821149 - 16:34 18/03/2013

Jacob har adhd (och autismspektrumstörning samt dyslexi) Han medicineras för sin adhd, jag märker ingen jätteskillnad i hemmet med eller utan medicin men skolan märker stor skillnad. Utan är han väldigt okoncentrerad och "fladdrig". Han får medicin på skoldagarna, ej fritiden. Han har equasym, får en tablett på morgonen och effekten sitter i till em. Han har extremt kort uthållighet och på eftermidddagar är han jättetrött och därmed också lättretlig, mycket konflikter han inträffat då. Fritdis fungerar inte för honom- jag har för drygt ett år sen gått ner i arbetstid och hämtar honom 14,30 vilket gjort situationen mycket bättre för honom. Han får oxå melatonin för att underlätta insomning, tidigare kunde han vara vaken till 00-01 på nätterna vilket gjorde att han var ständigt trött och på dåligt humör. Nu somnar han före kl 22, ofta tidigare, vilket oxå gjort att det blivit bättre för honom.
Han har en resurs under skoldagen, från 08,10-14. De arbetar oftast ensamma då Jacob störs av ljud och rörelse i klassen. Han är med klassen på de mer praktiska lektionspassen såsom drama, slöjd, idrott och musik. Jag har ett halvt vårdbidrag idag. Har precis skickat in ny ansökan och hoppas få ligga kvar på åtminstone ett halvt då det tär en del ekonomiskt att inte kunna arbeta heltid. när jag sökte det vårdbidrag vi har idag hade han inte diagnoserna autismspekturmstörning samt dyslexi men uppgav i ansökan att utredning pågick. Det kanske påverkade till att vi fick ett halvt.

--------------------
Stolt Ensamstående Mamma till Jacob och Loke!
Nu har mosters Krax kommit- En liten Elliot blev det!
Målvikt nådd! Nu gäller det att hålla i den!

TextAnnons
Effi
J?rnboomare

Re: ADHD [Re: ako]
      #6821152 - 18:11 18/03/2013

Tack för ditt svar

Låter som ni har en skola som iaf bidrar till att han kan gå i skolan på sina villkor

Har han biverkningar v medicinen?

--------------------
Jag heter inte mamma!

ako
Chattoman

#6821172 - 16:51 19/03/2013

Ja idag känns skolan bra, Jacob och hans resurs har funnit varandra och de lägger upp undervisningen utifrån hans förutsättningar, de arbetar mycket med korta arbetspass och belöningar, stjärnsystem. Men det har inte alltid varit så tyvärr.

Ja han har biverkningar av medicinen, aptit och sömn. Han äter väldigt dåligt dagtid, svårt att få i honom lunch. Han kompenserar detta på kvällarna då han äter "ikapp" men ett lågt blodsocker är ingen höjdare för någon som har koncentrationssvårigheter och problem med impulsivitet. Jag skickar med honom smörgås och festis som han ibland äter, ibland inte.

Sömnen påverkas oxå, utan Melatonin som jag nämnde tidigare har vi stora problem med det.

Medicinen är dock nödvändig i dagsläget för att han ska klara skolarbetet.

--------------------

Effi
J?rnboomare

#6821217 - 14:22 22/03/2013

Tack för du tagit dig tid att svara

--------------------
Jag heter inte mamma!

Kickan_73
Fingerflink

Reggad: 21:46
Hemort: Hemma med min sambo och döttra...
      #6821293 - 23:00 28/03/2013

Som lärare känner jag att jag vill svara på den här tråden. Jag har ingen erfarenhet av att medicinera mitt eget barn men har mött en hel del i jobbet. Jag skulle aldrig medicinera mitt eget barn om det inte vore så att barnet själv lider av situationen i skolan. T ex lider T själv av att han är okoncentrerad? Blir kompisarna störda av att han är okoncentrerad och på så sätt visar det mot honom? Om båda svaren är ja, då kanske jag skulle fundera på medicinering. Om svaren är nej, att T inte lider av det då skulle jag inte ens tänka tanken att ge mitt barn medicin. Ni ska inte behöva ge ert barn medicin för han ska klara av skolan. Skolan ska anpassa sig så det fungerar för T. Nu låter det som om jag förkastar medicin helt men det gör jag inte. Jag har sett många fall där medicinering hjälpt många barn som upplevt sitt funtionshinder som jobbigt men jag har också sett fall där föräldrar väljer att medicinera sitt barn där vi i skolan istället kunde välja att arbeta på ett annat sätt för att underlätta för barnet.

--------------------
KICKAN
Mamma till två underbara döttrar, en 04:a och en 06:a

ako
Chattoman

Re: ADHD [Re: Kickan_73]
      #6821300 - 09:01 29/03/2013

Märkligt att du upplevt att barn får medicin när det inte är nödvändigt. Har inte du som lärare varit med på nätverksmöten etc och framfört att ni kan lösa problematiken genom att ni anpassar er pedagogik? Medicin ska nämligen endast användas i kombination med andra anpassningar och när dessa visat sig vara otillräckliga! Det här är ingen medicin som skrivs ut lättvindigt, och kontrollen är stor.

--------------------

TextAnnons
Effi
J?rnboomare

#6821301 - 17:14 29/03/2013

Jag kan säga att jag blev lite chockad över att läkaren erbjöd medicin direkt. Som om det var självklart att äta det med den diagnosen.

Vi avböjde och bad om att få återkomma på ett samtal om medicin.

Nu är Timothy inte så värst "överrörlig" utan han stör klasskompisar genom sin imulsivitet som att prata rakt ut och så vidare. Han själv blir lidande då han inte håller koncentrationen uppe och tappar lätt tråden.

Nu har vi i samrådan med skolan bestämt oss för att försöka anpassa hans skolgång till hans ADHD istället för att anpassa ADHD:n till skolan.

Nu är Timothy som sagt ganska lugn och jag kan förstå varför medicin kan vara nödvändig. En klasskompis till Timothy har ADHD och han och Timothy är väldigt lika. Skillnaden är att Timothy inte har någon medicin men det har kompisen. Så det är ju ENORM skillnad från person till person.

Vi hoppas och tror att vi än så länge kan anpassa skolan till hans behov. Hur framtiden blir får vi se.

Vi har även pratat med Timothy om medicin och han säger själv att han kan tänka sig att prova det i framtiden. Än så länge så får han det mesta gjort med lite stöd och han ligger som sagt före alla i klassen. Men han säger själv att han tycker det är jobbigt att han glömmer fort och att han blir ledsen på sig själv när han inte kan vara tyst

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (17:16 29/03/2013)

ako
Chattoman

#6821306 - 19:22 29/03/2013

ja det låter ju faktiskt lite märkligt- här är habiliteringen väldigt noga med att medicinering endast sker när allt annat provats och bedömts vara otillräckligt. Vi har nätverksmöten med skola, hem och hab minst en gång per termin.

--------------------

Effi
J?rnboomare

#6821307 - 19:40 29/03/2013

Det låter väldigt sunt.

Här fick vi i princip med oss ett recept på en gång om vi ville..

Nu vill vi som sagt försöka få det att fungera utan medicin och jag är i dagsläget övertygad om att det gå, just nu, utan medicin..

--------------------
Jag heter inte mamma!

smulis_72
Platinaboomare

#6821309 - 19:44 29/03/2013

Låter ju som ni kan komma tillrätta med det utan medicin utan med medvetenhet och rutiner...

Hoppas ni lyckas!!!!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6821310 - 20:02 29/03/2013

Tack, jag/vi hoppas.

Hoppas bara vi får med oss skolan hel på detta tåg. Efter sommarlovet så får han ny lärare som jag hoppas är mer insatt i hur man bäst arbetar med barn med ADHD.

--------------------
Jag heter inte mamma!

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

#6821311 - 20:05 29/03/2013

Det är väl ett av de stora problemen har jag förstått - skolan har för lite kunskap om hur de skall hantera barn med Npf diagnoser överlag...

Jag har hört så många skräckhistorier så man blir mörkrädd

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6821312 - 20:09 29/03/2013

Ja, tyvärr är det nog så.
Märkligt att man inte satsar mer på utbildning för all personal. i Timothys klass är det nu 5 st med ADHD och en med asperger. För ALLAS bästa så borde ju all skolpersonal veta hur man bäst bemöter dessa elever.
Något som jag också tycker är konstigt är att jag inte träffat någon med ADHD som INTE äter medicin..

Det jag tycker är det absolut värsta är att Timothy stör andra elever..

Nu har det iof blivit bättre men i dags läget tycker jag det är det jobbigaste.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (20:09 29/03/2013)

smulis_72
Platinaboomare

#6821314 - 20:13 29/03/2013

Jag förstår det - det är det som skapar skitsnack och att andra tycker illa om.. han blir den stötiga och jobbiga...

och det är aldrig kul att få höra som förälder!

Sen finns det alltför många föräldrar som inte ser sina egna barns fel utan skyller allt på "problembarnen" -för deras egna änglar kan ju aldrig göra något...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6821316 - 20:15 29/03/2013

Svar till:

Sen finns det alltför många föräldrar som inte ser sina egna barns fel utan skyller allt på "problembarnen" -för deras egna änglar kan ju aldrig göra något... /citat]

HAHAHA
Ja det finns en hel del sånna föräldrar..

--------------------
Jag heter inte mamma!

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | 3 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 8495

Hoppa till

Generated in 0.114 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu