BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Thette
Original

Reggad: 18:43
Hemort: Mjölby
Nu är det klart!
      #6821078 - 12:20 14/03/2013

I går var maken och jag på habiliteringen för att få veta vad de kommit fram till under utredningen på Rasmus.
Den slutade i att han uppfyllde kraven för 4(??!!) diagnoser:

Autism (detta har vi misstänkt)
ADHD (även detta har vi förstått)
Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (Har ju sett att han inte hängt med sina jämnåriga i utvecklingen)
Spasmisk hemiplegisk cerebral pares (här kom chocken för min del)

Att rasmus skulle klassas som att ha en slags cp skada var verkligen nytt för mig.
Jag vet ju att han har väldigt svårt att ha reda på var han har sin kropp, och han går mycket på tå, han har en muskel som är för kort (fick vi veta under utredningen) i höger vad om jag minns rätt och att han ofta trampar lite snett med höger fot.

Just nu känner jag mig som en berg och dalbana... i går var jag positiv och uppåt och allt kändes bra, i dag är jag ensam hemma (ja Emil är ju hemma med så klart) och känner mig nere.
Varför vet jag inte för han har ju inte förändrats bara för det här, han är ju samma kille som han var i förrgår.

Nu undrar jag, ni som har barn med diagnoser. Jag vet ju att det finns fonder att söka för olika ändamål. Kan ni tipsa om några bra?
Majblomman har jag fått höra om och ska kolla upp den.
Vi ska även försöka söka vårdbidrag men jag tror vi kommer få hjälp av kuratorn till det.

Men jag vill även gärna bli överöst med tips om hur man får vardagen att fungera på ett någorlunda bra sätt!

Förlåt för en massa svammel men i dag går verkligen hjärnan på högvarv

--------------------
Rasmus 2/11-08
Emil 3/12-12

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
Re: Nu är det klart! [Re: Thette]
      #6821082 - 14:21 14/03/2013

jag bor inte i sverige så jag är inte så insatt i hur och vilken hjälp man kan få men jag jag ville bara skriva att jag förstår. jag förstår vilken chock det måste vara och hur lessen du är. Det är ju samma barn men nu kan du verkligen se honom på ett annat vis. Men med rättt stöd och hjälp så klarar ni det här helt galant! kram

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

misskim
Chattoman

Reggad: 13:32
Hemort: dalarna
Re: Nu är det klart! [Re: lillilinda]
      #6821088 - 15:02 14/03/2013

fonder finns till allt, majblomman delar ut hela året men ger inte ut särskilt stora summor, så det beror på vad man ska söka till för något. Det finns en bok du kan låna på biblioteket, stora fondboken... kolla i den finns fonder som folk inte har en aning om som bara väntar på att dela ut bidrag.
Jag önskar jag hade orken att söka men det blir aldrig av

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Holly snart 4 år (080805)
Jason 2 år (091210)

misskim
Chattoman

Reggad: 13:32
Hemort: dalarna
Re: Nu är det klart! [Re: misskim]
      #6821089 - 15:05 14/03/2013

Vårdbidrag, ska ni absolut söka men det är ju ett himla krångel oftast. du vet f-kassa vill du ha tips för vårdbidrag m.m. så pm:a frågor jag har sökt det och krånglat mycket med Svala

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Holly snart 4 år (080805)
Jason 2 år (091210)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 0 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2387

Hoppa till

Generated in 0.03 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu