BB>Forum>Föräldrafrågor>Familjeliv Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Jenny1978
Nykomling

Reggad: 17:09
En fråga om barn i tidigare förhållande.
      #6816983 - 17:57 08/08/2012

Jag har inte använt det här forumet på flera år av många anledningar. Dom flesta av en gamlingar känner igen mig som fd. TindaLi. Iallafall,nu till min fråga eller problem kanske stämmer bättre. Dom som känner mig vet att jag fick min första son William -04. Jag och hans pappa separerade när han var 1&1/2 år,vi är jätte goda vänner än idag och det är viktigt för oss. William har adhd som är väldigt jobbigt för honom,därav våran nära kontakt med varandra.

Jag träffade minnuvarande man strax efter att jag hade separerat från Williams pappa. En heltfantastisk människa som gav mig så mycket kärlek och som tog till sig William som sin egen son. Jag hade träffat min stora kärlek.
Jag och William flyttade in till honom i vårt nuvarande hus,allt var så perfekt som man bara kan drömma om. William bodde varannan vecka hos oss,och när han var här så älskade William och min man varandra.
Dom gjorde allt tillsammans.
Efter något år bestämde vi att vi ville ha ett gemensamt barn, sommaren-08 fick vi Måns. Då allt förändrades mellan min man och William.
Min man stötte bort William helt och brydde sig bara om våran son,jag blev klart jätte ledsen men tänkte att det kanske blir så när man får ditt eget barn.
Jag har svårt att förstå eftersom jag inte har varit bonus förälder. Vi har haft många gräl om detta och jag har tagit William i försvar hela tiden. Samtidigt som jag har dragits åt olika håll och försökt vara tills lags för alla.
För nåt år sen bestämde sig William att flytta med sin pappa till en stad alldeles för många mil bort,men pga hans adhd så skulle han få det så mycket bättre där. Hans självförtroende har blivit jätte bra och han har fått massa nya vänner och trivs jätte bra.Många berömmer mig och frågar sig hur jag kan låta honom flytta. Men gör det för hans skull,jag vill att han ska ha det bästa,även om mitt hjärta blöder många gånger.Det är en kamp varje dag,att leva u tan sitt eget barn.
Våran yngsta son fick cancer när han var 1&1/2år,och den tiden var jätte jobbig för oss alla,särskilt vårat äktenskap. Precis tiden runt när Måns blev frisk,så fick vi beskedet att min älskade mamma hade fått cancer. Hon hann vara sjuk i 4 månader innan hon gick bort. Det är snart 2 år sen, och jag kämpar även där varje dag att försöka lära mig att leva utan henne. Måns är nu friskförklarad och vi har fått tillbaka våran vardag igen.
Men mitt i allt som varit så har vi fortfarande kvar problemet med min son och min man. Han behandlar mina barn olika fortfarande,han ser inte William som sin egen fast vi har levt ihop i 7 år.Så fort det kommer till MIN son så ska det jobbigt och han ska alltid ifrågasätta allt. Jag skulle kunna skriva en hel novell,men orkar inte det. Men ni som känner igen en,berätta för mig hur jag ska göra.
Ska jag behöva försvara min son hela tiden mot min man,han förstår inte att jag blir ledsen när han gör min son ledsen. Ska en vuxen karl behöva vara svartsjuk på ett barn....bara där hör man ju hur löjligt det här är.
Snälla hjälp mig,jag behöver verkligen alla tips och råd.

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
Re: En fråga om barn i tidigare förhållande. [Re: Jenny1978]
      #6816986 - 18:36 08/08/2012

Jag kan svara från två håll - och kanske lite svävande utifrån just din fråga.

Jag är sedan ca 2 år tillbaka sambo med en man som inte har egna barn - vi har varit ett par i snart fyra år. Det är inte lätt alla gånger. Som förälder älskar man sina barn - men - man älskar inte allt de gör! Som bonusförälder - han då - älskar han dem inte som jag gör - och blir därför märkbart mer irriterad när de gör något som "ogillas", och det kan bli konflikt - jag kan många gånger känna att jag får medla mellan honom och barnen. Nu var mina barn 11,9 och 4 år när han kom in i deras liv - och det fungerar klart bäst med den yngsta. Mina stora killar - nu snart 15 och snart 13, är fotbollskillar - min sambo hatar allt som har med fotboll att göra - och ibland känner jag att han är näst intill avundsjuk på att jag ägnar så mycket tid åt deras fotboll.......... Men - det är inte lätt alla gånger - och jag kan förstå ditt dilemma.

Mina pojkar har dessutom en pappa som är omgift. Innan de två fick gemensamma barn (hon hade inga egna när de träffades) skulle hon (kände jag) göra allt för att vara en så bra bonusmamma som möjligt - detta innebär att hon ifrågasatte mig många gånger - och det var ganska livat........ De fick sedan gemensamt barn - och helt plötsligt var det inte alls intressant med mina längre. De känner att hon behandlar dem olikt, och att hon alltid tar deras lillasysters parti i konflikter - de ska visa hänsyn, och har många skyldigheter - men inte speciellt många rättigheter............. typ.

Tror det är jättesvårt! Tror absolut aldrig man kan få samma känsla för någon annans barn som för sitt eget. Jag skulle kunna döda för alla mina - trots att jag har tonårstrots som är ganska jobbigt just nu....... De är mina - mitt kött och blod, de har legat i min mage - de är mina små bebisar........... Vet inte hur man kan förklara... Biologiskt - kanske?

Vet inte om det är något du kanske måste acceptera att han behandlar era barn olika - se om du kan kompensera din son på något sätt - göra roligheter med honom själv när han är hos er på umgänge, visa hur viktig han är för dig! Förstår om du är såväl ledsen som besviken på din sambo - det hade jag varit - och är emellanåt lite på min - och på exets nya fru........

Lätt med nya familjebildningar...............??? *NOT*

Lycka till!

Kram!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Jenny1978
Nykomling

Re: En fråga om barn i tidigare förhållande. [Re: MEJAN]
      #6816988 - 19:24 08/08/2012

Precis så där det det. Jag försöker verkligen kompensera när min stora kille kommer hit,men då blir det typ...men måste du gå på bio med honom....det är ju dyrt,ni kan väl åka pulka istället....när det var 25-grader och han var 3år(bara ett exempel) men jag har slutat lyssna på hans knäppa förslag,och säger bara,nu ska vi gör det här,gillart eller inte:)
Jag som har tänkt skaffa ett till barn......kanske inte

Jenny1978
Nykomling

#6816995 - 20:26 08/08/2012

Jag kan oxå tillägga att hans egen attityd mot vårt gemensamma barn har gått över gränsen. Han säger inför våra barn,att fan va jag är trött på ungar,jag är så trött på en så jag kan spy!!! Och vafan är det för fel på ungjäveln,han är ju ett problembarn,han springer efter honom och bär in honom skrikandes om han inte lyssnar. Hm skämmer ut sig totalt och jag har sagt det åt honom 10000000ggr,jag har sagt att han kanske ska ta och åka iväg en stund och fundera över vad han vill egentligen,,,,han gör ju både mig och barnen jätte ledsna,men han fattar inte dt själv....för det händer igen och igen och igen....vad gör jag??

Mamma_till_Theo
Original

Reggad: 14:17
Hemort: nånstans i sverige
      #6817047 - 12:25 10/08/2012

Hm...vet inte vad jag ska svara.. Men skaffa inga fler barn med den mannen... Hur är det mellan er egentligen? Han ska fasiken inte behandla barnen olika! Ultimatum säger jag... men du kanske inte vill lämna han heller?
Kram ...

--------------------
* Theo 060505 *
*LillSkrutt 110826*

Jenny1978
Nykomling

Re: En fråga om barn i tidigare förhållande. [Re: Mamma_till_Theo]
      #6817172 - 16:48 12/08/2012

Jag vet inte faktiskt,vi går på familjerådgivning för att jag har ställt ett ultimatum. Jag vill inte lämna honom,samtidigt som när han får sina utbrott och han tappar humöret totalt så känner jag bara för att ta mitt barn och sticka...samtidigt som jag vill kämpa för att vi har något att kämpa för. Men jag vet inte hur länge jag orkar...

TextAnnons
Coolingen
Original

Reggad: 15:36
Hemort: Östergötland
      #6818592 - 00:10 25/09/2012

Jag har barn med två män och min sambo (pappa till dem tre yngsta) har alltid behandlat sina biologiska barn och mina tvillingtjejer på exakt samma sätt, han älskar dem precis lika mycket, hittar på lika mycket med dem osv. Visst, han kanske haft det lättare då mina äldsta inte hade sin pappa närvarande dem första åren i livet (och knappt har fortfarande då han dyker upp som gubben i lådan emellanåt). Men jag skulle aldrig acceptera att min sambo behandlade barnen olika, när man träffar någon med barn får man ta hela paketet och det är bara acceptera. Tycker verkligen du borde ta ett ordentligt snack och få din man att förstå, din son märker ju garanterat av skillnaderna mellan hur han och syskonet behandlas vilket kan leda till stora konflikter mellan syskonen, att din äldsta utvecklar ett hat mot dig, sin bror (och styvpappan), och längre fram kanske tillochmed att han inte vill ha med er att göra då han troligen känner sig mindre älskad än syskonet.

--------------------
Världens stoltaste fembarnsmamma!
♥ 05,05,07,09, Nova 120904 ♥

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
      #6819758 - 11:56 26/11/2012

Det låter inte bara som att han behandlar barnen olika, han verkar ha svårt att orka med erat gemensamma också.

Han kanske behöver få verktyg så att han vet hur han ska göra när han blir frustrerad för att det inte blir som han själv har tänkt det.
Tålamodet tryter och han behöver ha andra sätt att göra saker på än att spyr galla så att barnet/ barnen hör.

Har det blivit värre med tålamodet efter cancerbeskedet tex?
Det låter inte som att han räcker till att vara sitt bästa jag.

Kanske blev inte livet som han tänkt sig, men det behöver inte vara försent att räta upp det heller om man bara kommer fram till vad som felar och hur man kan göra för att det ska bli bättre.
Han vill säkert inte vara en bråkig pappa heller om man frågar honom.

Men det är ju inte ofta som killar öppnar sig och vill prata om att dom inte räcker till eller hur dom känner där inne.

Nu svamlar jag mest....sorry

Om det handlade om svartsjuka mellan pappan och bonubarnet så borde det väl kommit redan innan erat gemensamma barn kom?
eller?

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6820985 - 13:40 08/03/2013

Jag förstår att du har det jobbigt....

Personligen så skulle jag aldrig acceptera att min man behandlade mina barn olika. Jag har aldrig haft bonusbarn men min man fick min son på köpet och vi har nu ett gemensamt. Innan jag träffade min man hade jag ett förhållande med en kille som jag var väldig förälskad i. Men han såg mitt son mest som ett problem. Detta även fast han hade egna barn sedan tidigare. Jag valde bort honom...

I min värld valde min nuvarande man OSS, inte bara mig.

Hoppas ni kan lösa era problem... För så där kan ni inte leva.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 34 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 21770

Hoppa till

Generated in 0.1 seconds in which 0.025 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu