BB>Forum>Föräldrafrågor>Ensamstående föräldrar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
kelly_b
Guldboomare

Reggad: 04:07
hej alla
      #6819709 - 22:50 20/11/2012

för ca en vecka sedan kom gubben och säger att han vill skiljas, allt känns skit, någon som vet hur det är med arv, har fått saker efter min bror, kan han kräva att få saker efter min bror?

--------------------
älskade charlie 19730820-20081226 <3

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Teesa
Guldboomare

Reggad: 13:37
Hemort: Platsen Gud glömde...
Re: hej alla [Re: kelly_b]
      #6819715 - 15:28 21/11/2012

Först vill jag ge dig en stor kram

Ang arv så har jag förstått det som så att om det är skrivet som din egendom/lösöre i ett testamente är det ditt och ska inte räknas in i bodelningen.
Om du fått sakerna ur dödsboet utan att det är gett som enskild egendom har du rätt till sakerna (han kan inte göra anspråk på dem) men de räknas av i din lott i bodelningen. (Har ni gemensamma saker för ett värde på 10000:- och det ärvda är värt 1000:- får han 5000:- och du 4000:- +det ärvda.

--------------------

Ensamstående mamma till Jonathan 10 år & Hampus 8 år och Katten!!!!!!
Jag vill ha ett LIV

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
      #6819757 - 11:45 26/11/2012

Kram!!

Då det gäller sånt du fått efter din bror,
tror du själv att det är något han vill ta ifrån dig om du vill ha det kvar?

troligt
Gröngöling

Reggad: 09:29
Re: hej alla [Re: trasselsudd]
      #6819760 - 13:26 26/11/2012

Skickar dig en varm kram och ett stort lycka till.

kelly_b
Guldboomare

#6819831 - 14:23 28/11/2012

på tanke att han har tagit beslag på bilen, då han har körkort, och hemmet och snart halva mitt vårdbidrag, kommer jag inte ens ha råd med egen lägenhet, han har bra inkomst och jag endast vårdbidrag, så vet man ej vad som kommer näst,

--------------------

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6819832 - 16:57 28/11/2012

Fy så tråkigt Men ni är väl gifta? då delar man ju 50/50 vad jag vet, så han kan ju inte ta allt från dig ( han får väl lösa ut dig från boendet) . Ang din brors saker så borde du ju kunna få det?

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6819880 - 05:30 30/11/2012

Svar till:

på tanke att han har tagit beslag på bilen, då han har körkort, och hemmet och snart halva mitt vårdbidrag, kommer jag inte ens ha råd med egen lägenhet, han har bra inkomst och jag endast vårdbidrag, så vet man ej vad som kommer näst,

Vårdbidrag, barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag blir ju alla beroende av hur mycket barnen bor hos var och en av er, samt lite av vem barnen kommer stå skrivna hos. Lycka till!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

kelly_b
Guldboomare

Re: hej alla [Re: MEJAN]
      #6819907 - 17:15 01/12/2012

han har för hög inkomst för bostadsbidrag, han jobbar skift. och ingen av dagarna passar att ha barnen,, om jag inte hjälper och han dem på dagarna dvs jag kan inte jobba då ,han hotar med att soc ska ta barnen om han inte har ett boende, dvs om jag vill att vårat hem ska säljas eller jag bo kvar, han vill ha allt, dvs bilen hemmet, barnen, mm mmm.

--------------------

Ändrad av kelly_b (17:16 01/12/2012)

Teesa
Guldboomare

Reggad: 13:37
Hemort: Platsen Gud glömde...
      #6819982 - 19:52 05/12/2012

Men om han inte kan ha barnen när han jobbar måste ni ju göra upp ett schema så det stämmer. När jag jobbade på KP hade jag barnen på friveckorna och han när jag jobbade.
Kan du inte kontakta soc för samarbetssamtal och ev hjälp med lägenhet råd och stöd? Vet att de inte bara hjälper med lgh så där rätt upp o ner men ni ska ju sälja er och dela på pengarna alt att en löser ut den andra.
Låter som han försöker spela ut dig då han har jobb/pengar o inte du.
Kram

--------------------

Ensamstående mamma till Jonathan 10 år & Hampus 8 år och Katten!!!!!!
Jag vill ha ett LIV

LillaSessan
Original

Reggad: 10:15
Hemort: Norr
      #6820020 - 14:44 09/12/2012

Lycka till! Ta hjälp att reda ut vem som ska ha vad, för självklart ska inte han ha allt.

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Re: hej alla [Re: LillaSessan]
      #6820068 - 11:49 12/12/2012

Jag håller med Teesa.
Det låter som att han tror sig kunna ta allt han vill och ser det som att han har ett övertag för att han har jobb och inte du.

Ta kontakt med soc och kolla också om det finns andra myndigheter att fråga hur ni ska göra och vilka rättigheter DU har.

Han har väl inget underlag så att han kan hota att soc tar barnen om han inte får som han vill?
Du är deras mamma och även om du saknar jobb så kan ingen komma och ta barnen bara för att han hotar om det?!

Det är bättre att lägga fram alla hot och allting och se hur det funkar i verkligheten så att du känner att du har något bakom dig och så att han märker att hans hot saknar grunder.

Ta inte på dig allt det här själv och försök medla med honom pga det han hotar dig med.
Det ska absolut gå rätt till!

TextAnnons
troligt
Gröngöling

Reggad: 09:29
Re: hej alla [Re: trasselsudd]
      #6820076 - 15:42 12/12/2012

Är ni gifta och ska skiljas ska det göras en bodelning och ni ska dela på skulder och tillgångar.
Vägrar han och som du säger vill ha allt så kan du ansöka om en bodelningsförrättare vid tingsrätten,det utses då en bodelningsförrättare (advokat) som kommer medla,fördela och beräkna så det blir rättvist.
Ska han behålla huset måste han köpa ut dig så ett besök på banken behöver ni också göra.
Du behöver också ansöka om underhållsstöd via fk eller med hjälp av jurist(har han bra inkomst kan detta löna sig ordentligt) om han nu inte har barnen halva tiden.
Med en jurist kan du också få hjälp att få till stånd ett schema för barnen eller så finns ju familjerätten i varje kommun som också kan hjälpa till med detta.
Se till att få allt som går på papper så kan han varken ändra eller komma med hot hur som helst.
Dra dig inte för att söka juridisk hjälp även om du har det kärvt ekonomiskt,skilsmässofrågor/vårdnad/boende/umgänge/bodelning kan du få rättshjälp för så det kommer inte kosta dig mycket.
Som andra skriver-ta hjälp!
Glöm inte heller bort det mest basala,du befinner dig naturligtvis i kris,äta,dricka,sova och se till att få någon att prata med om vad du går igenom.
Vc kan ofta ge tid hos en samtalsterapeut ganska snabbt,annars är finns det också samtalsstöd via kyrkan tex.
Styrkekramar till dig

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 22126

Hoppa till

Generated in 0.095 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu