BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Bella_zacke
Babyboomare

Reggad: 13:35
Hemort: Ånge
Ang gbp
      #6808446 - 12:26 19/02/2012

Är det bara jag som reagerar på hur lätt det verkar vara för folk att få göra denna op idag?

Känner hur många, unga och friska människor som helst som får lägga sig under kniven utan att ens gjort ett tappert försök till att gå ner i vikt (och då menar jag ett seriöst försök). Medans man själv slitit som en gris för att ha gått ner 50 kg plus alla graviditetskilon, då är vi helt plötsligt uppe på 100 kg som JAG gjort mig av med.

Hälften av alla av dessa har dessutom fått div problem efteråt och bor mer lr mindre på sjukhuset.

Ser folk detta som en lättare utväg lr har läkarna helt enkelt sluta bry sig om att dessa personer måste uppfylla vissa krav? En av mina bekanta som gjorde denna op berättade att läkaren som gav honom klartecken till op tom hade skrivit ett högre bmi i hans journal än vad patienten hade......

--------------------
10/5-04 IzaBella 4015 gr +6
20/8-05 Zacharias 3630 gr +10
24/1-11 Rocky 2975 gr -3
24/7-12 Molly 3125 gr -13
Bf 3/5-14 med Pixie lr Alfonz

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Ang gbp [Re: Bella_zacke]
      #6808457 - 14:06 19/02/2012

Jag är så förbannad över vissa som får igenom detta, bla min syster men vad hjälper det med alla mina varningar etc. JObbar med de som får komplikationer i form av sprucken tarm, tarmvred, sammanväxningar etc etc.
Vi har sett en kraftig ökning på GPB pat, vi har i snitt 2-4 pat i månaden hos oss med div komplikation.
min syster vägde BARA 85kg på sina 164cm.... ( jag har själv vägt 82 till mina 166cm och gått ner 20kg på egen hand) fruktansvärt. Detta var via landstinget för att hon ÄTIT sig till diabetes bla. Ja hon ville bli opad så hon satsade på att gå upp i vikt. SOm mest vägde hon 93kg, men gick ner de kilon man måste för op.

JAg tycker det är bra att den fins för de som verkligen behöver den och testat ALLT innan och dör om de inte gör denna, men som du skriver så får vissa det lite väl lätt.
Fick reda på att en i omklädningsrummet som jobbar på en grannavd gjort denna op -09 hon ser ut att ha anorexia, ser ut som ett skelett med lite armmuskler och tränar som en tok ( sagt själv om träningen) och äter inget ( har en gemensam bekant som bekräftade detta) Även hon fick en stor komplikation så illa att hon akutopererades och hamnade på iva något år efter op

Jag vet att det är flera här inne som opat sig och ni hade säkert era anledningar och så, men ibland tycker jag som Bella_zacke att det är för enkelt får många.
Ge dem typ biggest looser träning, gratis personlig tränare i ett par månader och dietist som hjälper dem att byta livsstil och matvanor så går det. Har man försökt allt detta seriöst så då finns det ju ingen annan utväg än op.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Anonym
Oregistrerad

#6809056 - 23:47 27/02/2012

När jag tänker tillbaka så har min vikt varit på tapeten sedan jag var 9 år.... Jag har bantat hela mitt jävla liv, gått miste om så mkt, hatat mig själv och min kropp.... gått ner 100tals kilon och gått upp dem igen.. Ingenting har funkat för mig... 19/1 - 2010 - opererades jag. Idag har jag gått ner 40kg men är ännu inte färdig och först nu börjar jag känna mig tillfreds med mig själv och jag är nu 38 år gammal.

ALLA har något att säga om GBP - många irriterar sig på att man inte kan träna och äta sig smal utan man tar "en lätt väg ut" Man låter skattebetalarna betala o.s.v yada yada yada.

JAG betalade 120.000kr själv och innan jag kom till beslutet så ville jag knappt leva längre. Jag vägde 123kg till mina 156cm, min vikt var jag och allt kretsade runt den.

Jag har ca 15-20 kg kvar men nu tränar jag för nu orkar jag.

Jättebra jobbat ni som klarar det på egen hand.... men vi är alla olika... glömt inte det.

Förhoppningsvis så får jag lov att må lika bra som jag gör idag och hoppas på att slippa komplikationer.

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
Re: Ang gbp [Re: lillalisa]
      #6809112 - 23:09 28/02/2012

Svar till:

När jag tänker tillbaka så har min vikt varit på tapeten sedan jag var 9 år.... Jag har bantat hela mitt jävla liv, gått miste om så mkt, hatat mig själv och min kropp.... gått ner 100tals kilon och gått upp dem igen.. Ingenting har funkat för mig... 19/1 - 2010 - opererades jag. Idag har jag gått ner 40kg men är ännu inte färdig och först nu börjar jag känna mig tillfreds med mig själv och jag är nu 38 år gammal.

ALLA har något att säga om GBP - många irriterar sig på att man inte kan träna och äta sig smal utan man tar "en lätt väg ut" Man låter skattebetalarna betala o.s.v yada yada yada.

JAG betalade 120.000kr själv och innan jag kom till beslutet så ville jag knappt leva längre. Jag vägde 123kg till mina 156cm, min vikt var jag och allt kretsade runt den.

Jag har ca 15-20 kg kvar men nu tränar jag för nu orkar jag.

Jättebra jobbat ni som klarar det på egen hand.... men vi är alla olika... glömt inte det.

Förhoppningsvis så får jag lov att må lika bra som jag gör idag och hoppas på att slippa komplikationer.

Känner igen mig i så mycket du skriver och har inte gett mig in i denna diskussionen innan, för jag känner att jag orkar inte "försvara" mig...Men nu kan jag inte låta bli längre...

Vet att det finns fall där man inte kollat upp folk ordentligt innan, att det finns folk som gör operationen som en lätt grej som fixar vikten, men vi är också många som sköter oss oss har blivit uppkollade innan...

Vad jag ville tillföra var att för min del har det aldrig handlat om att inte kunna gå ner i vikt, det har jag gjort massor av ggr, med viktväktarna/pulverdieter/bantningspiller på recept...
Har även lagt om min kost och tränat, har testat allt...

För min del handlar det om att kunna HÅLLA vikten efter viktnergång....Där ligger mitt problem och min operation har gjort så att jag har ett verktyg som hjälper mig att hålla vikten!

När ni pratar om Biggest Loser träning och dietistråd, skulle det vara kul att få reda på hur många som har varit med där verkligen håller sin vikt när de kommer ut i verkliga livet igen...

Vill bara avsluta med att alla är vi olika och för min del var min operation det sista strået för ett drägligt liv...
Jag är så lycklig över att jag lyssnade på min läkare och tog det beslutet!

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

Bella_zacke
Babyboomare

#6809149 - 16:54 29/02/2012

Som jag skrev så tycker jag det är fel med op på dem som inte gjort sig ÄRLIGA försök. Har ni kämpat med viktnedgång i flera, flera år så kan ni så klart gå med gott samvete. För jag tycker faktiskt inte att det är trevligt att mina pengar går till op för lata människor.

--------------------
24/1-11 Rocky 2975 gr -3

caropia
Babyboomare

Reggad: 11:08
Hemort: västerhaninge
      #6809151 - 17:10 29/02/2012

Det finns extremt mycket jag inte egentligen har lust att betala skatt för. Som tur vad är det inte så många av oss som gjort gastric bypass som gjort det av lathet och det är lika hårt jobb för oss att hålla smala som någon annan efter operationen. OCH även om man kanske inte gjort så många försök innan att gå ner i vikt så är man värd att få hjälp för sin övervikt.

--------------------
mamma till charmtrollen
Elias född:040803
Isac född: 070416

Bittersnippa

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6809153 - 17:15 29/02/2012

Vad är ett ärligt försök för dig?

Gäller det även sjuka som har fått övervikten av mediciner man kanske inte kan motionera?
Det finns så många skäl till varför folk väljer och spontant känns det som de du dömmer ut är de som kanske har den ekonomiska möjligheten att betala själva. Sjukvården har krav på dig - men givetvis går det att komma runt precis som på många andra ställen.

Jag har ingen lust att betala för rökande socialbidragstagare, eller folk som tränar till sig skador som kostar massa pengar

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Bella_zacke
Babyboomare

Re: Ang gbp [Re: caropia]
      #6809157 - 18:28 29/02/2012

Nej jag tycker inte man ska ha rätt till en sådan op om man inte gjort allt i sin makt för att bli av med problemet. Då kan man gott bekosta operationen själv istället. Och har man endast 20 kg övervikt är det, i mina ögon, ren lathet att lägga sig under kniven. Det var det denna tråd handlade om.

--------------------
24/1-11 Rocky 2975 gr -3

smulis_72
Platinaboomare

#6809158 - 18:32 29/02/2012

VET du att landstingen godkänner en op med enbart 20 kg övervikt?

Det beror mer på BMI och de flesta verkar ha en gräns på ett BMI på 35. När jag gjorde min var det 40 så ja - det har sänkts men man ser en postiv effekt av operationerna.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Bella_zacke
Babyboomare

Re: Ang gbp [Re: smulis_72]
      #6809161 - 19:03 29/02/2012

Jag känner personligen folk som fått operationen med 20 och 25 kilos övervikt. Så ja jag VET att dom godkänner sånt. Som jag skrev i första inlägget så skrev en läkare ett högre bmi på min fd granne än vad han hade.

--------------------
24/1-11 Rocky 2975 gr -3

smulis_72
Platinaboomare

#6809162 - 19:06 29/02/2012

anmäl läkaren - han begår tjänstefel.

Det är ingen lätt utväg att ta, det är ingen genväg till ett smalt och lyckligt liv. Det är ett redskap för att få hjälp. Visst - klarar man det på egen hand så är det kanon men för oss som inte gör det som har försökt och lidit av stor övervikt känns det ändå som ett hån från alla som tror det är en lätt utväg.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
Luzis
Guldboomare

#6809163 - 19:10 29/02/2012

Svar till:

VET du att landstingen godkänner en op med enbart 20 kg övervikt?

Det beror mer på BMI och de flesta verkar ha en gräns på ett BMI på 35. När jag gjorde min var det 40 så ja - det har sänkts men man ser en postiv effekt av operationerna.

min syster fick det via landstinget i Lund...

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

smulis_72
Platinaboomare

Re: Ang gbp [Re: Luzis]
      #6809164 - 19:16 29/02/2012

Då är det skandal...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Bella_zacke
Babyboomare

#6809165 - 19:27 29/02/2012

Läs mitt första inlägg igen. Jag säger absolut inget om de som verkligen behöver en sådan operation. Men det jag menar, och skrev, är att det är så lätt idag att få denna op och det är det som gör mig arg, för unga och friska med så lite övervikt ska kunna fixa detta själv...

--------------------
24/1-11 Rocky 2975 gr -3

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
      #6809167 - 20:52 29/02/2012

Jag tycker att man inte ska döma innan man verkligen _vet_ varför en operation har godkänts. Det kan mycket väl finnas annat bakom än enbart BMI. Det kan finnas andra sjukdomar eller kraftigt höjd risk för andra fettma-relaterade sjukdomar eller något annat som gör att det väger över till fördel för godkännande av operation.

Vi har i princip fri sjukvård här i landet och då gäller det alla typer av orsaker till varför man behöver läkarhjälp. Att välja bort självförvållade orsaker fungerar ju inte. Då skulle ju t ex aborter vara något som man fick bekosta själv, likaså idrottsrelaterade skador, skador från singelolycker med bil m fl.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Luzis
Guldboomare

#6809169 - 23:09 29/02/2012

Svar till:

Läs mitt första inlägg igen. Jag säger absolut inget om de som verkligen behöver en sådan operation. Men det jag menar, och skrev, är att det är så lätt idag att få denna op och det är det som gör mig arg, för unga och friska med så lite övervikt ska kunna fixa detta själv...

Det är så jag också tycker. För jag VET minst 2 som bara av ren lathet (orkar inte träna, inte ens promenad, äter chips, godis och flera liter Cola, skräpmat mm) och bra talförmåga kunnat få op och även betald med ca 20-25kg övervikt. DET stör mig väldigt, inte de med bmi på >30 och medicinska (som det tillslut blir) anledningar. De har ju ändå en anledning till op.

Något som jag dock tycker bör förbättras är att ta itu med sitt matmissbruk/ syn på mat då det inte löser sig med en operation. Oftast är det något sådant som ligger bakom ens kraftiga övervikt.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

TextAnnons
Two
Champion

Reggad: 20:19
Hemort: Norrland
Re: Ang gbp [Re: Luzis]
      #6811104 - 23:37 29/03/2012

Luzis: Helt ot fråga,men hur vet man att tarm spruckit/läker efter en op och hur tidigt efter op kan detta ske?
Att jag frågar är för att en nära vän fick sin op tid tre veckor innan jul och det skedde plötsligt,denne människa börja de ju äta igen nära på som förr redan 2 veckor efter sin op och hade även oturen att krocka in i ett träd i en hastighet på 40km/timmen,hennes tarm gick läck,men det sa läkarna berodde på att hon krockat,men det märkliga var att hon ej skadade sig alls vid krocken,utan jag tror att hon ätit så tarm läkt...men men,kan bara hålla med om att det plötsligt blivit som en het trend att få op sg och att läkare släppt på deras regler lite väl mycket.

--------------------
Lukas FÖDD 19/3-06.
Nyfödd: Vikt:4175g Längd:54cm.

Ludvig FÖDD 13/2-08
Nyfödd: Vikt:4065g Längd:52 cm.

Anna
Guldboomare

Reggad: 14:43
Hemort: Södertälje
Re: Ang gbp [Re: Two]
      #6813833 - 19:29 21/05/2012

Kan mycket väl bero på krocken om det skedde en kort tid efter krocken även om hon inte blev skadad i övrigt.

Mer troligt är dock (MEN jag är ingen läkare) att det blivit läckage om hon började äta i princip som innan så nära efter operationen. Det är därför reglerna finns om en viss tids flytande direkt efter op, därefter puremat en tid (och då handlar det om rätt små mängder, typ 1-2 köttbullar pureat och en liten mängd potatis) innan man sedan börjar med små portioner fast föda igen.

Det här med trend bland läkarna kan jag inte säga något om då jag inte vet hur det fungerar nu (snart 7 år sedan min op).

Anna
Guldboomare

Reggad: 14:43
Hemort: Södertälje
Re: Ang gbp [Re: Anna]
      #6813834 - 19:30 21/05/2012

Kanske liiiiiiiiiiiite sent svar till Two Men men....hehe...

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 25571

Hoppa till

Generated in 0.146 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu