ela84
Babyboomare
Reggad: 19:46
Hemort: I vårt fina hus i Kjula
|
|
Hur lång tid tog de innan era bart började gilla att va på dagis? Wendela gråter när vi bara närmar oss dagis å vill inte kliva in i bilen längre. Frågar ja henne när vi leker henna någonting om dagis så säger NEJ!!!
-------------------- Har dyslexi
|
|
|
hoppitossan
Bronsboomare
Reggad: 22:25
Hemort: Eksjö
|
|
Vi har haft tur, Ottilia har älskat förskolan sen dag 1 och aldrig varit ledsen när vi lämnat henne.
Vad säger personlen, hur är hon när hon är där?
-------------------- Ottilia f. juni 2008
Ellen f. maj 2012
|
Luzis
Guldboomare
Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
|
|
låter som att det är något bakomliggande, prata med personalen, kanske vara med en dag för att kolla läget?
-------------------- LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis
|
AnnaoPyret
Chattoman
Reggad: 20:18
Hemort: Norrbotten
|
|
Har personalen sagt något om hur dagen fungerar när hon väl är där? Det är inte alls ovanligt att barnen gråter och visar tydligt att de inte vill, men när föräldrarna väl har gått går det jättebra resten av dagen
-------------------- ~Elin 031203~ 4766g, 53cm
~Emma 120215~ 3894g, 51cm
|
ela84
Babyboomare
|
|
Dom säger att de går ganska bra, men oftast när jag hämtar så e hon röd under ögonen. Den enda personal hon gillar e sjukvikarien  Hon vänder ryggen till dom andra å säger nej, oftast när dom pratar me henne.
Hon har bara gått in drygt 3veckor
|
Marija_84
Beroende
Reggad: 21:06
Hemort: Skåne
|
|
Oj vad jobbigt... Ibland brukar min säga jag vill inte gå till dagis men det går över när hon väl kommer dit... Kan hon inte få ta med sig något som hon känner sig trygg med nån nallebjörn eller något..hur länge var ni med henne på inskolningen?
-------------------- Leyla 2009-06-06
Lunds bb
Vikt 4540g Läng 55cm
Maya 2011-11-18
Malmö bb
Vikt 4470 Längd 52cm
|
|
|
AnnaoPyret
Chattoman
Reggad: 20:18
Hemort: Norrbotten
|
|
Oftast är det inga problem efter den tiden, men en del barn behöver lite längre tid på sig. 3 veckor är ju ändå inte jättelänge, det kommer garanterat att blir bättre och bättre ska du se. Dessutom är det inte alldeles ovanligt att det är lite jobbigare för dem att börja där vi 1½ års ålder.
Det viktigaste är att du försöker hålla borta alla känslor och tvivel när du lämnar henne (och hämtar. Du får bryta ihop när du gått och hon inte ser För de känner av sånt så otroligt bra!!
-------------------- ~Elin 031203~ 4766g, 53cm
~Emma 120215~ 3894g, 51cm
|
lindi
Chattoman
Reggad: 15:11
Hemort: i mitt hus!
|
|
Tilde klamrade fast sig vid mig och grät varje morgon de två första månaderna, sen släppte det helt plötsligt och nu vinkar hon glatt och gör slängpussar när jag går, tycker verkligen om att vara på dagis nu :-) Så det kan vända snabbt!
-------------------- Tuva Li 040101
Love 061109
Tilde 100628
|
ela84
Babyboomare
|
|
Inskolningen gick jätte bar å dom tyckte hon va inskolad efter 3 dagar. Hoppas de vänder snart
|
Karin79
Ordmiljonär
Reggad: 13:34
Hemort: Forshaga, Värmland
|
|
Sofia började dagis när hon var 2½ år, och hon kände sig trygg nästan på en gång.
Nils började när han var 1½år, och för honom tog det betydligt längre tid att bli bekväm. Han skolades in under 2 veckor, och sedan tog det ytterligare 4 veckor innan han var glad och trivdes. Det var en tuff tid. Kan tillägga att Nils där efter tyckt väldigt bra om att vara på dagis.
-------------------- Sofia 031215 Nils 070211 Selma 100911
|
MoJs
Ordakrobat
Reggad: 23:24
Hemort: Umeå/tomtebo
|
|
Så jobbigt när de blir så ledsna men det är naturligt att dom protesterar när man ska lämna, det viktigaste är ju att hon blir glad och leker på förskolan efter du gått. Att hon var rödgråten när du hämtade, kan hon kanske ha ramlat eller blivit ledsen efter? Jag inskolade Moa när hon var 2 år och det gick smärtfritt och nu inskolar jag Leiah som är precis fyllda 1 år och det går hittills jättebra Hoppas det blir bättre snart!
-------------------- Stolt mamma till Moa som föddes 081216 och Leiah som föddes 110117
|
|
|
Zeldia
Chattoman
Reggad: 12:29
Hemort: Uppsala
|
|
med V gick det inget bra ibörjan. Han skrek och protesterade och jag blev praktiskt taget ivägputtad. Men det är jättegoa pedagoger på barnens förskola så de gav honom mycket uppmärksamhet. Det tog ett tag innan han trivdes. V hade en pedagog som blev hans anknytningsperson, hon jobbar på en annan avdelning nu men man märker att de har ett speciellt band L var det tvärtom med. Han älskade förskolan från dag ett. Ett bakslag kom några månader efter men sen har det gått bra. L var också en av de minsta när han började och han hade inte ens lärt sig gå, så han satt ofta i en pedagogs knä när han blev hämtad
Det är ju ofta så att barn får bakslag efter ett tag, det kan ju visas med oro både hemma och på förskolan. det påminner mig om L, han trivdes ju bra som jag skrev men när vi kom hem blev han en igel, hans skulle vara på mig Hela tiden...
Men prata med personalen så ska du se att de kan hjälpa dig med en lösning. Det kan vara så att det endast är avskedet som är jobbigt för henne. Och när hon ser några av de andra barnens föräldrar så blir hon påmind om dig vilket gör att hon gråter. Har hon en nalle eller nån slags "snutte" som hon kan ha på förskolan ifall hon känner sig orolig eller ledsen? Det kan ju hjälpa henne att påminna sig om er och skapa en trygghet i sig.
Hoppas hon blir gladare snart så att ni slipper det hjärtskärande lämnandet.
-------------------- ~Vincent 070522~
~Loke 091122~
|
19maj
Tungvrickare
Reggad: 13:07
Hemort: skåne
|
|
Vi skolade in L när han var 2,5 år han grät varje dag. Efter en vecka tog vi hem honom. Han har varit hemma i ett år och började förra veckan och det funkar hur bra som helst, jag tillhör de få lyckliga som har haft den möjligheten men jag tillhör även de som tror att det är helt fel att lämna gråtande barn. Hoppas ni kommer på en lösning som funkar för er.lycka till
-------------------- Ludwig 080214
Widar 120509
|
ela84
Babyboomare
|
|
Hur har ni löst de så? E oxå emot att lämna emot hennes vilja
|
19maj
Tungvrickare
Reggad: 13:07
Hemort: skåne
|
|
Vi har levt typ under existens minimum,det har varit värt varje sekund. Jag tror att det är viktigt att tänka på att alla barn inte är LIKA, vissa är mer tåliga än andra. Vissa fixar att lämnas ledsna, vissa låtsas vara ledsna men det finns oxå barn som verkligen är ledsna. Vi fick å till en barnspykolog med L för han blev så knäckt. Alla barn slutar tillslut att gråta, de vänjer sig. Men ett barn vänjer sig att bli slagen oxå så det är inte ett bevis på att det funkar. Lyssna på wendela. Och som sagt, stort lycka till
-------------------- Ludwig 080214
Widar 120509
|