BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Pappademo
Veteran

Reggad: 10:12
Hemort: Stockholm
Gå till skolan eller stanna hemma?
      #6805885 - 11:31 23/01/2012

Har en undran här och undrar hur era barn ställer sig till detta:

Mina två grabbar går i ettan respektive sexårsverksamhet, de är alltså 7 och 6 år gamla. De har bra självförtroende, de har kompisar på skolan och det går bra för dem på lektionerna. Så allt verkar vara ganska shysst...

Men om jag tillfrågar dem som det råkade bli nu när en av de vart sjuk och var tvungen att stanna hemma, ifall de hellre är hemma än på skolan så svarar de att de hellre stannar hemma!? Då menar jag förstås inte när de är sjuka, utan när de är friska och kan gå till skolan.

Känslan är att de tycker att det kan vara roligt på skolan, men att det också är mycket stress av att kunna försvara sig mot andra hela tiden, då menar jag mest psykologiskt...

Så hur ställer sig era barn ifall ni frågar dem ifall de hellre stannar hemma med er eller går till skolan?

--------------------
Trött men glad far till Vincent och Jaquin-Adrian!!

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: Pappademo]
      #6805889 - 13:14 23/01/2012

Det är nog väldigt kluven - de har givetvis dåliga dagar och bra dagar precis som jag.

Men NU vill mina barn gå till skolan och tycker det är kul - för ett år sen hade jag en son som inte vill gå, han hade ont i magen och vantrivdes väldigt.
Samma med min dotter - hon tyckte inte förra året var roligt.

Nu har det sina skäl för vår del men vi har bytt skola, bägge går i större klasser men nu trivs bägge. Inte någon gång att de har sagt att de vill vara hemma utan just nu är det roligti skolan.

Sen självklart - skulle jag ge dom valet att vara hemma med mig och lillebror när jag vabbar så väljer dom mig - men det är nog mer mysfaktorn än att inte vilja vara i skolan.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
      #6805890 - 13:33 23/01/2012

Nu antar jag att du menar om den minsta vill vara hemma fast han är frisk??
För den äldre har ju skolplikt?
Bägge mina döttrar går ju i skolan så de har inget annat val än att gå till skolan fast de gärna skulle vilja vara hemma ibland
Lillkillen däremot går bara på dagis än så han får göra lite som han vill vissa dagar har han ingen lust och om jag skulle vara hemma och ledig den dagen får han mer än gärna vara hemma då
En extradag hemma är ju bara mysigt fast de kan ha det hur bra som helst i skolan, så jag tror inte du ska vara orolig för att de känner sig pressade eller mår dåligt i skolan

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: Katten]
      #6805892 - 13:42 23/01/2012

De får gå ändå, alla har vi tråkiga dagar och mina barn stannar hellre hemma i hopp om att få se på tv tillsammans med den sjuke eller film. Det är ju roligare än skolan/dagis.
Fast 7-åringen har ju skolplikt så då MÅSTE man gå till skolan.

Så jag brukar ha dem på skola och dagis när den andre är sjuk. Om det inte är magsjuka då. Magsjuka är ok för skolan då de har en i L´s klass som blir jättesjuk om han får just magsjuka och blir inlagd på sjukhus i minst 1 veckan.

Det du kan göra nr du vabbar är ju att hämta syskonet tidigare den dagen

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Pappademo
Veteran

Reggad: 10:12
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: Luzis]
      #6805893 - 14:06 23/01/2012

haha det är klart de ska gå till skolan, det var inte det frågan handlade om...

Det handlar mer om det sociala samspelet på skolan, om barnet upplever det som tungt och stressande eller om det upplever det som positivt och lätt. Det handlar om en undran i hur barnet kan uppleva sin skolmiljö...

Klar man har både bra och dåliga dagar och mina grabbar verkar ha haft ett riktigt bra första halvår...

Jag är intresserad i hur miljön på skolan påverkar dem. På dess positiva som dess negativa aspekter, därför är det intressant att veta vad barn överlag tycker ifall de får välja...

--------------------
Trött men glad far till Vincent och Jaquin-Adrian!!

Ändrad av Pappademo (14:08 23/01/2012)

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6805910 - 16:13 23/01/2012

Jag tror det beror på hur skolan och klassen är - är det en bra sammansatt klass utan bråk och stök och hyfsat lugn skolmiljö är det nog inte stressande men är det jättestökigt och bråkigt kan nog skolan vara jobbig.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6805914 - 16:41 23/01/2012

Min dotter som går i ettan hade gärna stannat hemma någon eller ett par dagar. Att få lite sovorgon, att få slippa "tempot" som är i skolan och på fritids, att få "strosa runt" och göra lite vad hon själv vill hade hon gillat en eller ett par dagar.

MEN - om alla kompisar är i skolan, hade hon blivit rastlös, och velat tillbaka ganska snart!

Helt normalt skulle jag tro - det som din grabb beskriver. Det ÄR ju högt tempo i skolan - inget att hymla med - och man bestämmer inte överdrivet mycket själv - nu ska ni ut på rast, nu ska vi läsa, nu ska vi sjunga, nu är det gympa osv............ Trevligt - men stressande för många - och skönt med ett par dagars välbehövlig avkoppling!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Piffe
Ordmiljonär

Reggad: 18:51
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: MEJAN]
      #6805920 - 18:05 23/01/2012

Precis så är mina barn också . Det skulle vara skönt att vara hemma ngn dag eller två, sedan blir det rastlöst

--------------------
Fyra barn födda 97, 99, 01 och 03

lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: Piffe]
      #6805976 - 08:07 24/01/2012

Jag tror att det ær rætt høg press o en del stress før barna i skolan. Men.... Det ær væl oundgåligt. Så længe barnet inte verkar må dåligt o det inte handlar om mobbing så bør det gå bra?

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

Teesa
Guldboomare

Reggad: 13:37
Hemort: Platsen Gud glömde...
      #6806008 - 14:08 24/01/2012

Mina pojkar vill båda hellre vara hemma än på skolan, Jonathan som går i 2an längtade inte ens tillbaka efter tre veckors jullov utan kompisar. Han skulle mer än gärna vara hemma trots att kompisarna är i skolan. Han har varken svårt med skolarbetet eller kompisar utan avskyr bara stressen kring allt han ska lära sig (enl. honom själv)

--------------------

Ensamstående mamma till Jonathan 10 år & Hampus 8 år och Katten!!!!!!
Jag vill ha ett LIV

Puff
Chattoman

Reggad: 04:34
      #6806206 - 18:22 25/01/2012

Det är bara att se till sig själv...
Jag kan lätt erkänna....att jag ofta känner på morgonen att jag gärna skulle vara hemma från jobbet (även om jag trivs där och tar mig dit jämt när jag är frisk).
Hem ljuva hem!! Älskar att gå och "skrota runt" hemma.

Så jag förstår att barnen också kan känna att de längtar efter att vara hemma ibland.
Det är så mycket vardag och så lite helg....

--------------------
Stolt mamma till två underbara kottar, nov -03 och juni -05

TextAnnons
Elsasmamma
Bronsboomare

Reggad: 16:03
Hemort: Dalarna
Re: Gå till skolan eller stanna hemma? [Re: Puff]
      #6806549 - 11:14 31/01/2012

Min dotter är fyller 8 och går i första klass. Hon gillar sin skola och går gärna dit, MEN visst tycker hon om att få gå hem direkt efter och slippa fritids, och visst ser hon fram emot lediga dagar med sovmorgon... Överlag gillar hon dock skolan, och just nu funkar det bra, även om hon haft perioder när hon kanske gärna velat vara hemma...

--------------------
♥ Elsa 040325 ♥
♥ Lukas 060418 ♥
♥ Hjalmar 080730 ♥

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 23920

Hoppa till

Generated in 0.096 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu