BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Sweetbox
Beroende

Reggad: 10:26
Hemort: Umeå
4 års trots och matvägran
      #6804625 - 17:24 08/01/2012

Min dotter är riktig trots just nu. Vad man än säger så är det fel, pruttmamma är favoritord just nu. Detta är säkert vanligt, kankse blir värre för att hon känner att det håller på ändras här hemma med ett syskon på väg.

Dottern har matvägrat i perioder sedan hon var liten, nu har det börjat igen säkert i samband med trots. Jag/maken gör middag och säger direkt att hon inte är hungrig. Hon vägrar sätta sig vid bordet och skriker/bråkar när man försöker resonera med henne. Det blir en mycket störig måltid för sonen när lillasyster bråkar. Försökt olika metoder men inget ger resulatat. Tidigare perioder med matvägran så har vi bara väntat ut henne så har hon ätit när vi slutar tjata. Men man vill ju att hon ska äta något. På dagis äter hon.
Känns som att inget blir rätt just nu, hur hade ni gjort?

Nu blev det kanske svamligt men jag känner mig rådlös just. Som att inget man gör är rätt.

--------------------
William 041107 BF -2
Linn 070514 BF +4
Emma 120403 BF +1

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Hellene
Tungvrickare

Reggad: 21:48
Re: 4 års trots och matvägran [Re: Sweetbox]
      #6804626 - 19:00 08/01/2012

Är hon inte underviktig och hon äter på dagis skulle jag inte lägga mig i huruvida hon äter eller inte på kvällen. Jag skulle duka fram till henne och säga att det är matdags och att hon gärna får komma och äta, men inte muta/tjata/deala/hota. Finns det någonting hon brukar få ner kan du se till att alltid ha ett sådant alternativ på bordet så att hon får i sig något litet, men är hon inte alarmerande mager finns det ju ingen anledning att tjata om maten. Risken är bara att barnet snappar upp att det här med mat är ett område som bekymrar mamma/pappa mycket och utnyttjar det till sin fördel.

--------------------

Sweetbox
Beroende

Re: 4 års trots och matvägran [Re: Hellene]
      #6804633 - 07:00 09/01/2012

Det du skriver är precis som jag vill göra, men blir själv så stressad när hon inte äter. Hon har nämligen haft en period när hon var underviktig och fick extra näring i vällingen för att gå upp i vikt.

Säger till oss själva att vi inte ska tjata om maten, men det blir lätt så ändå för man vill så gärna att hon ska äta något i alla fall. Hon äter ju grönsakerna som är till maten men inte själva huvudmålet så något stoppar hon i sig i alla fall.

Dock kommer hon efter 10 minuter efter man dukat undan och vill ha en frukt för att hon är hungrig? Hur hade du/ni hanterat det?
Jag har sagt nej eftersom hon inte ätit middagen, men det skär i hjärtat när hon säger att hon är hungrig men vägrar äta den mat som är på bordet.

Nu börjar dagis igen efter jullovet så vi hoppas hon fortsätter äta där och det bara middagen hon vägrar. Det vänder väl igen så småningom.

--------------------
William 041107 BF -2
Linn 070514 BF +4
Emma 120403 BF +1

mapo51
Original

Reggad: 09:59
Hemort: Solna
      #6804643 - 10:45 09/01/2012

Vi har en 4-åring som alltid har ätit bra och äter mycket på förskolan (det har hänt 2-3 gånger på 3 år att han inte har ätit och det är när han fått annan mat än de övriga barnen pga tidigare överkänslighet).

Ibland är han precis som din dotter, men jag försöker tänka på att han äter bra på förskolan och han överlever även om han inte äter hemma på kvällen.
Det har även hänt att han har kommit en stund efter middagen och vill ha en smörgås eller frukt för att han är hungrig.
Men vi ger inte mat efteråt. Hos oss är regeln att man äter när det är middag och väljer man att inte äta då så får man inget annat senare.

Vi anpassar inte matsedeln efter barnen, men om vi ska äta något som vi vet att barnen absolut inte äter (tex räkor) trots att de har prövat flera gånger så ger vi dem något annat.

Sonen säger ofta att han inte gillar vissa saker av det som serveras, men vi låter honom välja vad han vill äta. Om han vill äta sig mätt på potatis och grönsaker så får han göra det.
Det är en metod som har fungerat ganska bra för oss.
Men vi märker att han nu testar oss ganska hårt speciellt vid måltiderna, men vi försöker undvika hot och mutor så långt det bara är möjligt och ge sonen själv valet om han vill äta eller inte.

--------------------
Mamma till Albin född dec-07 och Joel född okt-10

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6804708 - 11:11 10/01/2012

Spara maten och låt henne själv ta mat, så får hon bestämma hur mkt hon ska äta. Jag hade inte tillåtit frukt om hon inte ätit utan sparat maten i stället. efter maten får hon gärna frukt eller vad hon vill ha.

Har motsatt effekt här, min dotter äter oss ur huset

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Sweetbox
Beroende

Re: 4 års trots och matvägran [Re: Luzis]
      #6804753 - 19:01 10/01/2012

Barnen får alltid ta maten själv, så mycket som de själv vill ha. Brukar äta bättre då har jag upptäckt.

Tror att det mesta ligger på mig att inte jaga upp mig när hon inte äter. Inte tjata och muta utan ta det lugnt så äter hon så småningom. Märker på henne att hon utnyttjar att jag blir stressad. De är inte dumma de små

--------------------
William 041107 BF -2
Linn 070514 BF +4
Emma 120403 BF +1

TextAnnons
myran1973
Veteran

Reggad: 10:14
Hemort: Östergötland
      #6804769 - 20:20 10/01/2012

Så länge hon äter på dagis och håller vikten, så skulle jag hålla mig till att hon erbjuds den mat vi lagar och passar den inte så blir hon utan. Vi får göra så hemma hos oss med jämna mellanrum också. Vr tjej är mycket envis, men ibland är mamma envisare så den lilla ger sig till slut...

--------------------
Erik 9 år
Emma 6,5 år

Two
Champion

Reggad: 20:19
Hemort: Norrland
Re: 4 års trots och matvägran [Re: myran1973]
      #6805121 - 11:22 14/01/2012

Här är det nära på lika och maten serveras,väljer han att inte komma,så får han vara i ett annat rum,ingen tv eller något annat kul och har han inte kommit när vi dukar bort,så ja då blir han ju utan maten,ingen frukt eller smörgås efteråt heller,de är ju inga ´´små barn´´ längre och vet mycket väl att det finns regler

--------------------
Lukas FÖDD 19/3-06.
Nyfödd: Vikt:4175g Längd:54cm.

Ludvig FÖDD 13/2-08
Nyfödd: Vikt:4065g Längd:52 cm.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2724

Hoppa till

Generated in 0.051 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu