BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)
Karin79
Ordmiljonär

Reggad: 13:34
Hemort: Forshaga, Värmland
Barndop
      #6802443 - 22:18 10/12/2011

Är ni för eller emot barndop?

--------------------
Sofia 031215 Nils 070211 Selma 100911
http://www.bakbokmat.wordpress.com

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Barndop [Re: Karin79]
      #6802444 - 22:23 10/12/2011

För, med mest för det praktiska och tradition.Inte för att jag är speciellt troende ( som borde vara anledningen) Min man är eg mot men gick med på det för min skull

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

_Annika_
Järnboomare

Reggad: 03:14
Hemort: Kristianstad
      #6802447 - 22:54 10/12/2011

Jag är för. Tycker det är en fin tradition även om jag inte alls är religiös.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

MaxåMejasmamma
Original

Reggad: 21:52
Hemort: Tenhult
Re: Barndop [Re: _Annika_]
      #6802455 - 23:40 10/12/2011

Jag är varken eller. Mina två äldsta barn är döpta för att min dåvarande svärmor ville det. Men barnet jag bär på nu kommer inte döpas.

--------------------
Max 2002 <3
Meja 2005 <3
Loke 2012 <3

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
      #6802457 - 01:24 11/12/2011

Jag är emot barndop. För mig är det en principsak. Att döpa sig innebär att man gör ett aktivt val att bli kristen. Det är ju det man står och lovar vid dopet. Föräldrarna lovar att uppfostra i kristen anda och tro.

Detta stör mig faktiskt en del.Det finns gott om föräldrar som säger sig vara ickereligiösa men anser att dopet är en fin tradition och därför låter döpa barnen. De står ju där och lovar något som de inte tänker hålla

Jag anser att det är ett personligt val som man ska göra själv och det i vuxen ålder när man vet vad det är man ger sig in på, inget som föräldrarna ska avgöra medan man är en liten bebis.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

SummerMoon
Järnboomare

Reggad: 17:38
Hemort: Skattkärr, Karlstad, Värmland
      #6802458 - 08:08 11/12/2011

Jag är helt inne på Sessans linje i den frågan. Jag tror inte på dop överhuvudtaget. Ingen av våra söner är därför döpta. Det är ett val som de får göra själva i framtiden. Däremot låter jag barnen gärna vara med på olika aktiviteter som har med kyrkan att göra, för att de ska få en uppfattning om vad de kan ha för val senare i livet. (Kyrkans barntimme etc.) Emil är dock medlem i Svenska kyrkan, för att jag är det. Linus är det inte, för de tog bort det för några år sen att barnen automatiskt blir medlemmar om ena föräldern är det. Jag är medlem, barnens pappa är det inte.

--------------------
Emil 031107
Linus 080907

TextAnnons
Hellene
Tungvrickare

Reggad: 21:48
Re: Barndop [Re: Sessan]
      #6802473 - 12:31 11/12/2011

Håller med Sessan. Jag är inte döpt, min son är inte döpt och ev framtida barn kommer inte heller att döpas. Jag skulle känna mig som en hycklare om jag stod framme i kyrkan och lät mitt barn "upptas i församlingen" när jag inte är det minsta kristen.

--------------------

Karin79
Ordmiljonär

Reggad: 13:34
Hemort: Forshaga, Värmland
      #6802507 - 21:19 11/12/2011

Jag är kristen, men förespråkar vuxendop. Som jag tolkar bibeln innebär dopet att individen gör ett aktivt val att lämna sitt gamla liv, och börja ett nytt liv med Kristus. Jag tycker att man ska vara vuxen eller tonåring för att kunna göra det valet.

En period irriterade jag mig på folk som döpte sina barn, men det gör jag inte nu längre. En del tolkar bibeln annorlunda än mig, och många döper enbart på grund av tradition. Jag respekterar deras åsikter, och kan som troende glädjas över att de väljer en kristen cermoni för sitt barn, även fast jag inte hade gjort det själv.

--------------------
Sofia 031215 Nils 070211 Selma 100911
http://www.bakbokmat.wordpress.com

_Annika_
Järnboomare

#6802594 - 10:12 12/12/2011

Jag gillar barndop, tycker det är fint och högtidligt men lägger inga större religiösa värderingar i det. Förstår dock inte varför det är störande för andra.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Sessan
Platinaboomare

#6802619 - 11:33 12/12/2011

Svar till:

Jag gillar barndop, tycker det är fint och högtidligt men lägger inga större religiösa värderingar i det. Förstår dock inte varför det är störande för andra.

Du vänder dig till mig i ditt svar så jag får väl säga varför jag tycker som jag tycker en gång till.
För mig är ett löfte något man ska hålla och vid avgivandet av löften ha för avsikt att hålla och det stör mig när folk lovar något som de inte har för avsikt att hålla oavsett vad det är.
Jag stör mig inte på personerna utan på fenomenet som sådant.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak

_Annika_
Järnboomare

#6802622 - 12:21 12/12/2011

Jag tar det inte så allvarligt. Visst, jag pratade med barnen om jesus, jul, påsk osv o läste till o med barnens bibel som de fick när de var små. På mitt lilla sätt har jag hållt löftet även om vi inte lever religiöst.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

TextAnnons
Luzis
Guldboomare

#6802624 - 12:53 12/12/2011

Jag ser mig inte som en hycklare då jag är mer kristen än någon annan religion vi firar de kristna högtiderna med. Jag är även konfirmerad och gift i kyrkan, man har även ett fritt val som döpt, man kan ju gå ur svenska kyrkan om man inte vill vara med.
Men visst jag ber inte, välsignar inte maten, går i kyrkan varje söndag osv.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

Sessan
Platinaboomare

Re: Barndop [Re: Luzis]
      #6802641 - 14:57 12/12/2011

Svar till:

Jag ser mig inte som en hycklare då jag är mer kristen än någon annan religion vi firar de kristna högtiderna med. Jag är även konfirmerad och gift i kyrkan, man har även ett fritt val som döpt, man kan ju gå ur svenska kyrkan om man inte vill vara med.
Men visst jag ber inte, välsignar inte maten, går i kyrkan varje söndag osv.

Men det är väl precis lika fritt att gå med i kyrkan som att gå ur om man är medlem? Det är ju inte så att man inte får bli medlem som vuxen....

--------------------

Luzis
Guldboomare

#6802648 - 15:57 12/12/2011

Nä det vet jag att man kan gå med när man vill.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

alberta77
Chattoman

Reggad: 15:44
Hemort: Borås
      #6802671 - 19:24 12/12/2011

Jag har inte döpt något av våra barn utan valt att välsigna dem istället. Jag vill att de ska få välja själva. Vuxendop är även finare tycker jag. Jag har inget emot att andra döper sina barn eller vad de nu väljer. Det med dop hänger nog ihop med att jag kommer ifrån en frikyrkoförsamling. För mig är det ett aktivt val att vara kristen, det är ju ingen titel utan handlar om tro. Att döpas av princip är ju egentligen en lögn och det går inte riktigt ihop. Men som sagt, alla får göra det de tycker är bäst för deras barn.

--------------------
Felicia(040813)Vincent(051231)Molly(081017)Stella(110117)

caropia
Babyboomare

Reggad: 11:08
Hemort: västerhaninge
      #6802708 - 09:44 13/12/2011

Jag är för barndop även om jag inte är aktivt kristen så har jag kristna värderingar och vill överföra det till mina barn. Det är anledningen till att båda mina barn döpta och kommer även döpa mina ev framtida barn. Vuxendop är absolut bra om nu är vuxen vilket det är rätt vanligt att man inte är frikyrkliga församlingar. Ett i mina ögon barn på 14 kan inte ta andligt ansvar anser jag, har sett väldigt många tonåringar som döpt sig och några år senare så kan de inte alls stå för det som lovades vid dopet. Värst är det inom Jehovas församlingar där ett dop i tidig tonår kan ha förödande konsekvenser.

--------------------
mamma till charmtrollen
Elias född:040803
Isac född: 070416

Bittersnippa

TextAnnons
miia69
Chattoman

Reggad: 08:00
Hemort: Järfälla, Sthlm
Re: Barndop [Re: caropia]
      #6802830 - 23:42 13/12/2011

Jag är för dop eftersom den ritualen tar med mitt barn i kyrkans gemenskap - och för mig som är aktiv (nåja, man hinner det man hinner) i min församling. För mig är det ett också ett naturligt sätt att visa min glädje över ett nytt barn. Barnet har alltså inte avgivit ngn form av löfte - det gör barnet sedan som ungdom (eller vuxen, det funkar också!) vid konfirmationen. Det valet jag gör som vuxen är att välkomna mitt barnin i församligen och dess gemenskap är inte svårt att hålla eftersom jag väljer det själv och barnet i fråga lär vara med mig där i många år. Vill min barn sedan inte konfirmera sig, dvs göra ett aktivt EGET val så är det en helt annan fråga. I svenska kyrkan handlar det heler inte om några förödande val, även om jag eg tycker att 14-15 år är väl tidigt.

Och för mig är det helt ok med de som tycker kyrkligt dop är en fin tradition o låter det stanna där. Vill man inte döpa sitt barn så är det ok - eftersom jag inte har rätt att lägga mig i andras beslut. Däremot tycker jag det är tråkigt eftersom det är en för mig viktig bit och jag tycker det är tråkigt att man hoppar över barnets första övergångsrit.

--------------------
HELENE 040623
PETRA 070618

Blev FRU 070707!!

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
      #6803509 - 14:07 21/12/2011

Tja...det är ju inget livsavgörande.

Vill man vara med i svenska kyrkan så är man det, vill man inte när man är äldre går man ur.
Det är ju inget som påverkar ens vardag direkt att man är döpt.

Jag är inte bunden till bibeln oc "superreligilös" men tror på ett liv efter döden och är enligt mig själv kristen.
Jag ser inte Bibeln som en bok som inne håller alla rätt, mycket där miss stämmer faktiskt med Guds egna ord som jag ser det.
Den boken är förlegad ordentligt.

Ändrad av trasselsudd (14:14 21/12/2011)

Poppy
Chattoman

Reggad: 00:47
Hemort: Småland
      #6803867 - 11:47 23/12/2011

Varken för eller emot!
Jag är inte konfirmerad eller gift i kyrkan, har aldrig trott på det e står för.
Alla min kompisar konfirmerade sig för presenterna och för att deras föräldrar ville, vilket jag tycker är helt sjukt!
När vi fick barn frågade jag min man om det var viktigt för honom att de döptes, det var det inte och då blev det inga dop...
Men stör mig inte på folk som döper sina barn i kyrkan, det är upp till var och en att bestämma själva...
Jag är med i Svenska Kyrkan, tycker att jag kan skänka de pengarna till dem, de har en massa bra aktiviteter för barn och tonåringar...

--------------------
Mamma till Wiggo 030122 och Wera 041125

Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
      #6804042 - 14:42 27/12/2011

Jag är vare sig för eller mot barndop. Alla gör som de vill

I vår släkt har vi en tradition och det är dop i samma dopklänning och på den får man sitt namn inborderat. Så alla på mammas sida har haft den klänningen. Det tycker jag är fint.

Jag är även gift i kyrkan och jag kommer begrava mig i kyrkan.

Min mamma har vait gift med en hindu och en muslim. Jag själv har blivit ateist men jag gillar våra kristna traditioner som jul, påsk, dop, äktenskap och begravning... Jag gillar religion över huvudtaget och det är en del av mitt och mina barns liv. Vi pratar en hel del om Gud, Jesus, Mohammed, Vishnu, Freja, Tor, Zeus och osv.... För mig är religion och tro intressant..mina barn gillar det också.

Jag lägger inte tyngden på (en) gud utan tryggheten det ger mig/oss.

I dag så är till och med kyrkan medvetna om att många enbart exempelvis döper sina barn av tradition. För mig har det varit viktigt att prästerna varit införstådda i vad jag vill få ut av det hela och ingen har mostsatt sig att vare sig viga mig eller döpa mina barn även om vi inte är troende. Om Svenska kyrkan inte har några problem med det så förstår jag verkligen inte varför någon annan ska lägga sig i det????

Vad andra tycker om det skiter jag i så länge jag och prästerna är överens

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (14:47 27/12/2011)

Sidor i denna tråd: 1 | 2 | >> (Visa alla)

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 52699

Hoppa till

Generated in 0.151 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 15 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu