BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Simons_mamma
Babyboomare

Reggad: 19:39
Hemort: Upplands Väsby Stockholm
Mellanmål på förskolan?!?!
      #6800697 - 21:21 30/11/2011

Ååå jag måste vara världens jobbigaste förälder...
Känns som om jag har åsikter och synpunkter på det mesta...

Men jag är lite irriterad över rutiner och alternativ på mellanmål på sonens förskolan.

Vore intressant att få höra hur det ser ut på andra stället?

På Lukas avdelning har man inga fasta rutiner kring mellanmåler utan personalen ropar på barnen att melliset är klart och att de ska komma och sätta sig.
MEN om barnen inte vill el "tjafsar" så låter de barnen fortsätta leka och blir då utan mellis

INTE ok i min mening, barnen är 4-5år, de ska inte bestämma det själva utan det måste finnas klara rutiner precis som vid lunchen, man avslutar leken och tvättar händerna, sätter sig på sin plats osv.

Dessutom har de börjat med fil/flingor varannan dag. Min son äter inte det utan tycker det är jätte äckligt.

Vid flera tillfällen har jag hämtat honom och han har varit helt förstörd, skriker, gråter , ja "galen".
Har först efteråt fått veta att han inte ätit mellis då han inte gillar fil.
I min hjärna har det ekat, men varför tog han inte en knäcke macka el frukt istället.
Imorse tog jag upp det med en personal och det visar sig att de INTE serverar NÅGOT annan än fil el mjölk och flinot till. Gillar man det inte kan man få 1/2 frukt.

HALLÅÅÅÅ!!!
Det är väll inte ok för aktiva 4-5åringar som äter lunch kl 11 och sen kanske inte äter middag förren 17-18.

Vad tycker ni?

Är flera föräldrar med mig som reagerat, så det vore intressant att höra era åsikter

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: Mellanmål på förskolan?!?! [Re: Simons_mamma]
      #6800698 - 21:27 30/11/2011

Låter slappt av förskolelärarna tycker jag.
På de dagis jag har erfarenhet av så sitter man samlad vid alla måltider, För de som inte gillar maten finns det tex knäckemacka som alternativ.

Bra om ni tar upp det på nästa föräldramöte eller försöker samla ett par st och tar upp det. Barn behöver både rutiner och mat. Som du skriver vet inte en 4:åring att äter jag inte nu så får jag vara hungrig i 2-3 timmar. Sedan kan man ju aldrig tvinga någon att äta, men gillar man inte fil som i ditt fall så kan man ju erbjuda smörgås. En halv frukt är väl inte mättande, Som jag tycker är fruktansvärt snålt att barnen får dela ett äpple i 4 bitar och dela på tex, Men allt handlar väl om pengar som vanligt. Erbjuda macka blir för dyrt eller en hel frukt.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Simons_mamma
Babyboomare

Reggad: 19:39
Hemort: Upplands Väsby Stockholm
Re: Mellanmål på förskolan?!?! [Re: Luzis]
      #6800702 - 21:50 30/11/2011

Jag kollade faktiskt upp förskolans ekonomi då de är privat och de har jätte bra resultat de senaste 3 åren. De har stadigt ökat sin vinster, så de gör mig nästan bara ännu argare.

Jag har tänkt precis som dig att gillar barnet inte en viss sak som serveras så erbjuds säkert iaf en knäckemacka...
Har tom sagt till Lukas när vi pratat hemma att om du inte gillar fil så kan du väll ta en knäcke macka, trodde det var helt självklart att det fanns.
Men i morse fick jag då veta att det inte alls erbjuds då det är "så jobbigt för personalen" om barnen får mkt att välja på.... *grrr*

Sa åt dom att se över sina rutiner kring mellanmålet för det här accepterar jag INTE!

Arbetar själv på fritids och det finns inte på världskartan att ett barn inte skulle vara med under mellanmålet....
Dessutom har vi alltid flera alternativ vid melliset och knäcke bröd får de alltid ta flera av...

Har pratat med 2 andra föräldrar och mailat både vd:n och förskole chefen.

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

miia69
Chattoman

Reggad: 08:00
Hemort: Järfälla, Sthlm
      #6801178 - 11:28 04/12/2011

Men OJ vad jobbigt att ha macka som alternativ till mellis. Tycker som du att det ska vara självklart med macka!! Och du är INTE en jobbig förälder utan en förälder som bryr dig om ditt barns bästa. Har haft många, långa diskussioner ang både det ena och det andra på stora tjejens fritids och jag bara vägrar skämmas. Alla barn ska vara glada, trygga och mätta i barnomsorg och skola oavsett nivå.

--------------------
HELENE 040623
PETRA 070618

Blev FRU 070707!!

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6801193 - 12:37 04/12/2011

Klart du ska reaggera! Knäckebröd upptill är absolut INTE för mycket begärt! Inte heller att alla barn ska komma och sätta sig och äta - i alla fall att personalen jobbar för det!

Jobbar själv på fritids - också - och vi har ett barn vi har problem med när det ska ätas - kommer utifrån dagsform - men - blir ju alltid erbjuden! Och - vi brukar spara en färdigbredd smörgås i kylen till detta barn - är ju inte så att barnet gör detta för att jävlas - utan på grund av annan problematik.

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

sandrasol
Bronsboomare

Reggad: 14:39
Hemort: bruksorten
      #6801343 - 21:27 04/12/2011

jag tycker det är självklart att man som lärare i förskolan samlar barnen när det är dags för mellanmål och/eller annat mål.
sen vet jag av erfarenhet att det finns vissa barn som tycker det är
"roligt" att smita när man vill att de ska komma. men där jag arbetar
så räckte det för det barnet att bli utan mellanmål en gång.
(barnet fick en banan lite senare).

men det låter konstigt att de bara blir serverade fil?
på min förskola får barnen när det är yoghurt till mellis oftast skorpor också.
och du, man får vara en jobbig förälder. man vill ju att ens barn ska ha det så bra som möjligt. alltid.

--------------------
odin
allis
tage

Fjantbloggen

TextAnnons
mapo51
Original

Reggad: 09:59
Hemort: Solna
Re: Mellanmål på förskolan?!?! [Re: sandrasol]
      #6801581 - 09:54 06/12/2011

Jag håller med om att man samlar barnen till mellanmål.
På sonens förskola så serveras det fil och müsli till mellanmål, men även mjuk smörgås med pålägg.
De dagar som de äter soppa till lunch så brukar det vara pannkakor eller lite mer matiga mellanmål.

På sonens förskola har de dessutom så att de barn som är kvar 16.30 får även lite frukt för att de inte ska vara alltför hungriga och gnällig när de blir hämtade.

Jag tror att det är bekvämlighet från förskolans sida att inte erbjuda något annat, och att pedagogerna inte tar striden med barnen att de sitter vid bordet när det är mellanmål.

Du ska absolut vara en jobbig förälder när det gäller detta för det är viktigt att ha bra matrutiner.

--------------------
Mamma till Albin född dec-07 och Joel född okt-10

Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
Re: Mellanmål på förskolan?!?! [Re: mapo51]
      #6802397 - 15:34 10/12/2011

jag jobbar för tillfället i skolkök och där kommer alla mellanmålsbarnen ner till matsalen och får mellis.. olika varje dag.. fredagar äter de gröt till lunch eller soppa och då blir det oftast korv m bröd till mellis, vissa dagar är det kräm, en del dagar fil o flingor, en del smörgåsar.. men oavsett vad det är så har barnen ALLTID möjlighet att få en eller två knäckemackor

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 23512

Hoppa till

Generated in 0.068 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu