BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Simons_mamma
Babyboomare

Reggad: 19:39
Hemort: Upplands Väsby Stockholm
Ta med egna leksaker till dagis....
      #6799635 - 10:10 17/11/2011

Min son tar ofta med sig ngn leksak till dagis.
Jag har märkt att det är en trygghet för honom. Han är 4 år då de förra terminen slog ihop 2 avdelningar och nu i höst slagit ihop 2 avdelningar igen.
Han har haft lite svårt med omställningarna, alla nya kompisar och fröknar...
På utvecklingssamtalet pratade jag och fröken om det och hon sa att det var ok att ta med ngn grejj för att han skulle känna sig trygg.

Jag tror han vill "imponera" på sina kompisar, att han känner sig lite ensam/osäker...

Nu till själva grejjen.
Iom att de slagit ihop 2 avd är barngruppen på drygt 40 barn. Det är väll en 6-8 fröknar, men det är väldigt rörigt många gånger under dagen.
Barnen springer omkring och det är ostrukturerat.
I min värld skapar det problem.
Fröknarna hinner inte se vad som händer....

I förrgår hade Lukas med sig sin nya ödla han fått av mormor.
Tänkte inte på att den inte kom med hem på em.
Igår sa han själv att den var borta...
I morse frågade jag en av fröknarna som sa att det blivit bråk med ett annat barn om den och Lukas hade blivit jätte arg och en fröken hade tagit ödlan...
Lukas säger själv att det var "M". Frågar henne hon säger att hon inte vet?!?!
KOllar hans hylla/korg.
Letar på avd. Lukas säger själv igen att "M" tog den och la bort den..
Konstigt att hon "inte vet" ?!?!

Letar vidare och går tillbaka till hans plats och hux flux ligger den där

Hm... Känns som om "M" lagt dit den medans vi letat....

Hon kommer dit och berättar att Lukas har SÅ SVÅRT" att hantera att ta med sig saker, han blir jääääätte arg på de andra barnen och igår bet han en pojke

Vore bra om han inte tog med sig ngr leksaker till dagis... Är samma fröken som jag pratat med om hans tryghet och osäkerhet, känslighet för omställningarna på avd....

Han är ABSOLUT INTE det enda barnet som har med sig leksaker och det säger jag till henne.
Hon menar att så är det inte...
Öhhh jag ser ju vad barnen har på sina hyllor....
Blir lite irriterad, men säger inget..

Hon menar att Lukas inte har förmåga att hantera sin ilska utan går till angrepp istället för att tex hämta en fröken om ngn tar hans saker.

För hon berättar att de andra barnen tar saker från kompisarnas hyllor!!

Lite mer irriterad, jag skulle oxå bli jäkligt arg!
Och han är 4 år, är väll inte alla 4åringar som kan lugna ner sig och hämta en fröken!!!
Det klarar faktiskt inte många barn i skolåldern heller! (Jobbar på fritids och har en son i 2:an)

Säger det till henne!

Förlåt mitt svammel, men blir så irriterad när de får det att låta som att det bara är Lukas fel att han blir arg om ngn tar hans saker....

Var är dom när det här händer????

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: Simons_mamma]
      #6799640 - 11:38 17/11/2011

Rent principiellt så tycker jag att barnen inte ska ta med sig saker hemifrån vare sig till dagis eller skola/fritids.
Dagis har leksaker så att det räcker och privata saker riskerar att gå sönder, försvinna och/eller bli föremål för avundsjuka/svartsjuk/revistänkande dessutom innebär det extra arbete och extra ansvar för personalen. Om ETT barn har med sig EN sak är väl inte så mycket men om 40 barn har med sig var sin sak så blir det 40 extra saker som personalen ska hålla koll på - utöver de saker som hör hemma på dagiset/fritidset.
Det är väl en sak om de har med sig en nalle eller snuttefilt som de har när de ska sova men mer renodlade leksaker tycker jag är bäst om de stannar hemma.
Om barnen ändå har med sig saker hemifrån så tycker jag att det inte är personalens ansvar utan att man som förälder får se till att saken/sakerna kommer hem och att det är sådant som barnen inte är alltför rädda om ifall de skulle gå sönder eller försvinna.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Petra75
Platinaboomare

Reggad: 14:24
Hemort: Hos mig
      #6799642 - 12:12 17/11/2011

När Pontus var på dagis och han har ändå haft mer än ett så har det varit förbjudet att ha med sig egna leksaker. Just för att inget barn ska ha något bättre med sig än någon annan. En regel jag tycker är sjukt bra.

nu i skolan så uppmanar skolan att man ska ha med sig någon leksak. Varje fredag är det så. Det ska vara något blått, randigt, stort, litet osv.
Jag tycker helt ärligt att det är skitjobbigt. Delvis för att vissa saker inte kommer hem, förstörs osv.

Sen så har inte Pontus en leksaksfabrik. Han är i stadiet att han inte leker med så mkt leksaker. Han har alltid använt sin fantasi, så nu börjar det lixom sina lite... Så det sätter ju press på en annan.

Imorgon ska dom ha med sig något randigt. Han har ju fan inte ens något randigt??

så om jag ska säga min åsikt så tycker jag inte att dom ska ha med sig leksaker alls...

--------------------
♥Porrisen med bästa Goenissen ♥
Kfpm ♥ EM ♥

Jag är inte bara en bitch utan en mamma oxå...

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: Petra75]
      #6799645 - 12:28 17/11/2011

skit oxå - jag har en randig skallra i form av en sjöhöst!

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

mapo51
Original

Reggad: 09:59
Hemort: Solna
Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: smulis_72]
      #6799646 - 12:32 17/11/2011

På sonens avdelning (barnen är 3-4 år) så har personalen och barnen diskuterat just detta med att ta med sig egna leksaker och gemensamt bestämt att barnen inte får ta med sig egna leksaker till förskolan just för att det orsakar mycket konflikter.

Sonen tar inte med sig leksaker för vi motverkar det. Ibland har han velat ha med sig en bil, men då lägger han den sedan i min väska/ficka när jag lämnar honom och så får han den igen på kvällen.

Sen har de vissa dagar när barnen får ta med sig leksaker, men då med reservationen att de kan gå sönder och att de ska vara märkta med barnets namn.

--------------------
Mamma till Albin född dec-07 och Joel född okt-10

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6799659 - 15:19 17/11/2011

På dagis och skola har de leksakens dag, dvs några gånger per år får de ta med leksak och visa och berätta, alla andra dagar är det leksaksförBud. Vilket jag tycker är väldigt bra för man slipper en massa tjafs och risk att leksaker försvinner eller går sönder.
Är man på skola/ dagis får man leka med det som finns där.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

TextAnnons
Simons_mamma
Babyboomare

Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: Luzis]
      #6799672 - 17:25 17/11/2011

Jag håller med om att man inte ska ha med sig leksaker och att de borde vara ett förBud.
MEN nu har det inte varit så utan det har varit ok...
Just för att han varken har napp, snuttis el gossedjur, så har jag sagt ja till det när han velat ta med sig. Och som sagt jag har ju pratat med personalen om det...
Blev nog mest irriterad över personalens sätt att uttrycka sig ang det hela.

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

Petra75
Platinaboomare

Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: smulis_72]
      #6799750 - 19:59 17/11/2011

Svar till:

skit oxå - jag har en randig skallra i form av en sjöhöst!

Vad är en sjöhöst?
Fasen det hade ju varit grymt

Han fick ta med sig ett spel i olika färger helt enkelt. Undrar om jag kommer se det igen...

--------------------
Kfpm ♥ EM ♥

Petra75
Platinaboomare

#6799751 - 20:00 17/11/2011

Svar till:

Jag håller med om att man inte ska ha med sig leksaker och att de borde vara ett förbud.
MEN nu har det inte varit så utan det har varit ok...
Just för att han varken har napp, snuttis el gossedjur, så har jag sagt ja till det när han velat ta med sig. Och som sagt jag har ju pratat med personalen om det...
Blev nog mest irriterad över personalens sätt att uttrycka sig ang det hela.

Glömde skriva, Pontus har aldrig haft napp, gosedjur eller snuttefilt någonsin på dagis.
Napp slutade han visserligen självmant med när han var 10 månader. Och snuttefilten och nallarna bor hemma...

--------------------
Kfpm ♥ EM ♥

Simons_mamma
Babyboomare

Re: Ta med egna leksaker till dagis.... [Re: Petra75]
      #6799759 - 20:32 17/11/2011

Barn är ju så olika.
Vissa behöver inget de är trygga i sig själva, medan andra kan behöva mer "tröst" med sig...

Det irriterande i detta läget är väll att de först sagt att det är helt ok att ta med sig saker och sen hux flux säger att han inte får det för att de andra barnen tar hans saker och han blir arg...
Kan ju påpeka att han haft saker med sig typ sen han började på dagis och det inte varit ngr problem. Förren nu när de är ihopslagna över 40 barn.
Då helt plötsligt så "klarar inte Lukas" av att hantera sin ilska....

Kanske är så att personalen inte hinner med?!?!

--------------------
♥ Änglabarn 2002 ♥
♥ SiMoN Feb 2003 ♥
♥ LuKaS Maj 2007 ♥
Mål -8kg

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6799797 - 09:23 18/11/2011

Det är ju två diskussioner - men har personalen innan sagt att det är ok och sen gör en kovändning för att något inte stämmer och de känner stress skall de inte agera på det sättet och helt plötsligt komma på att det inte är ok.

Sen huruvida ha saker med eller inte är en annan diskussion som inte rör det du vill prata om

Men det är ju bra - nu vet ni vad som gäller men jag tycker nog ni kan ta upp det på utvecklingssamtalet och påpeka att de gärna får köra enad front och gå ut skriftligt och informera.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

TextAnnons
MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6799900 - 18:51 18/11/2011

Såväl när jag har arbetat på förskola som skola / fritids har vi haft förBud mot LEKSAKER hemifrån med till förskolan. Men - är det en nalle eller en filt man behöver till vila / trygghet är det en annan sak.

Barnen köper ofta kompisar med leksaker de haft med sig hemifrån - du får vara med - och du - men inte du........ och argumenterar att de minsann bestämmer för det är deras saker.

Då tar ofta något barn som INTE får vara med saken och antingen förstör eller gömmer - och vi i personalen förväntas lösa detta eller veta var alla saker är när barnen ska gå hem........

Ärligt - det är inte det jag har utbildat mig för att göra - så jag tycker att det borde vara ett generellt förBud på förskolor / fritids att ha med sig saker.

Problemet kvarstår ju dock, om personal anser att vissa barn klarar det - och andra inte.......

Förstår din frustration - det funkar ju inte med något mellanting direkt.........

Vad jag tycker dock - egna leksaker leker man med hemma med kompisar man har med sig hem för att man vill leka med dem!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Starshine
Champion

Reggad: 17:40
Hemort: Västerås
      #6800409 - 23:05 25/11/2011

Hej!

När Selma gick på dagis hade de leksaksdag 1 gång i månaden och då fick alla ta med sig en leksak hemifrån med vissa restriktioner. det tyckte jag var bra.

--------------------
SELMA 23/10 03
KRISTINA 31/12 09
ALEXANDER 14/9 11

Karin79
Ordmiljonär

Reggad: 13:34
Hemort: Forshaga, Värmland
      #6800731 - 09:03 01/12/2011

På sonens avdelning får de ta med gossedjur eller liknande. Djuret/snutten får bara tas fram på vilan.

--------------------
Sofia 031215 Nils 070211 Selma 100911
http://www.bakbokmat.wordpress.com

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 3 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 24939

Hoppa till

Generated in 0.125 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu