BB>Forum>Föräldrafrågor>Familjeliv Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
ALISSA
Gröngöling

Reggad: 13:31
HJÄLP - Jag slösar bort mitt liv på städning.
      #6800003 - 14:53 20/11/2011

Hej,

Jag lever med man och tre barn (6,8 ,10) ett hus på 180 kvm. Precis lagom stort för oss. Barnen har egna rum + eget TV-rum i gillesstugan. Barnen har genom åren i stort sett bara fått presenter vid jul och födelsedagar för att hålla nere inflödet men vid dessa tillfällen blir det en hel del då vi har stor släkt. Det är alltid ett evigt tjatande om att städa sina rum och plocka upp efter sig i huset. Jag har försökt få dem göra andra sysslor, men ger helt enkelt upp då de inte ens städar sina rum. Jag har inte hur mycket energi att tjata som helst heller. Jag har en man som går hemma och har gjort så ända sedan barnen var små pga arbetsskada. Jag jobbar och känner tyvärr att jag måste ägna mina helger och kvällar åt att plocka och städa etc för om inte jag gör det så gör inte heller någon annan det spontant. Jag måste tjata och tjata och tjata om att få saker gjorda (även på honom) och jag är så trött på det. Jag tycker alla borde hjälpa till och ta en del av ansvaret. Ibland bara skiter jag i att städa på någon vecka och låter det bli jättesunkigt, särskilt på toaletter, men ingen bryr sig och till slut står jaginte ut längre. Jag har inte jättehöga krav på städningen. Vill bara att var sak ska ligga på sin plats och att det inte ligger för mycket utspritt i huset. Diskbänken är alltid full och trots att maken kör tallrikar, glas och bestick ett par gånger i veckan så står det alltid plastbyttor och annat på diskbänken. Det är aldrig rent och avrensat om inte jag gör det på helgen. Jag har genom åren rensat bort leksaker (både gamla och nya) och både slängt och lämnat till myrornas och Erikshjälpen för enorma pengar. Detta gör jag inte på något vis som ett straff mot barnen utan för att underlätta min egen städning när jag bestämmer mig för att städa deras rum vilket tyvärr ofta blir vid extra ledigheter och lov när man eg. vill gör annat. Jag har en man som är prylgalen, men där jag har lyckats ta kontroll över ytorna funkar det hyffsat bra även för mig att städa. Men överallt där han och barnen har sina ytor är det fullt med grejjer staplade på varandra i hyllor, på bord och skåp och på golvet. Jag har försökt få bort så mycket förvaring (typ byråar med lådor etc) som möjligt för det är ohållbart, det blir bara fullt med skräp och man hittar till slut ingenting. Jag har inget emot mycket saker, men allt måste få ha sin plats så det blir hyffsat lätt att städa. Så här känns det som att jag spenderar mitt liv med att sortera, sortera sortera och stuva och grejjer fram och tillbaka för att styra upp och få ordning och detta måste jag hela tiden göra om. Jag har ett par jular och födelsedagar i rad försökt styra upp så att barnen får mindre större saker än många små och mycket är som sagt bortsorterat, men det hjälps inte. Det sköter inte det lilla de har ändå. Jag vill ju inte vägra dem julklappar och presenter. Förra året grät mellanflickan för att hon inte fick ett par av sakerna hon önskat sig väldigt mycket. Det skar i hjärtat på mig. Det var inget straff, men jag bara orkar inte städa mer och höll som sagt nere antalet presenter. I år blir det nog ännu mindre. Det är som sagt inget straff, men jag bara orkar inte mer och det är enda sättet för mig att underlätta samtidigt som jag vill tro att det får dem att tänka efter. De vet ju varför jag kör bort saker och varför inflödet sinar. Men de bryr sig inte. Jag har försökt dra ner på data och tv-tider men de det straffet går alltid ut över oss föräldrar då de blir så fruktansvärt rastlösa. Vad ska jag göra? Enda utvägen är väl att flytta hemifrån så kan de gro igen här hemma. Men det känns lite väl dramatiskt. VAD GÖRA?

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
Re: HJÄLP - Jag slösar bort mitt liv på städning. [Re: ALISSA]
      #6800020 - 20:30 20/11/2011

Hemma hos oss SKA barnen städa sitt rum VARJE kväll, och lite däremellan om det är allt för stökigt. Leksaker får bara finnas i deras rum och inte resten av huset.
Visst lite tjat blir det men de har lärt sig den hårda vägen, efter 2 timmar ( med massa tjat och timer , nedräkning ) så "slängs"( läggs i en säck och göms sedan ett tag. smygs sedan tillbaka) leksakerna. Funkar jättebra och har bara behövt göra det ett par ggr i deras liv.

Ang din slöa gubbe så kan ni väl ha en städdag i veckan. Min vän har varje fredag efter jobbet städar ALLA i familjen, de delar upp städningen och sedan kan de slappna av och ha det mysigt resten av helgen.

Jag själv är uppvuxen med städschema, alla hade en uppgift/ ansvars område i veckan förutom sina egna rum då.

Linus får Veckopeng och för att få den måste ( eller om vi har godkänt att det är ok att lämna någon sak kvar) rummet vara städat varje dag. Vckopeng mest för att peppa honom mer.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

MIAB
Guldboomare

Reggad: 09:13
      #6800043 - 08:55 21/11/2011

Du MÅSTE sätta ner foten!
Du sliter ut dig annars . Din make går hemma hela dagarna säger du.Är han mycket sjuk eller det är latheten som tagit över?
Jag har make och 3 barn (7.13 & 19) 19 åringen har flyttat hemifrån så hon sköter sitt egnet numera. Men 7 och 13 åringen har städdag på lördagarna. Dom har sina rum på ovanvåningen + allrum och toalett. Dom städar & dammsugar sina rum och ena veckan tar den ena av dom och städar toaletten och den andra städar allrummet.Och veckan efter byter dom . Funkar kanon eftersom dom nu lärt sig att ju mer dom stökar till dessto mer kommer dom få städa på lördagen

Ni kanske ska sätter er ner allihopa och komma på nått bra städ/röj schema som funkar. Och får barnen vara med och bestämma så blir det kanske inte lika mycket gnäll.

Kram till dig!

--------------------
Mamma till Gabriella -92 Marcus -98 Emma -04
Blev fru den 18/7-09

trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
      #6802636 - 13:46 12/12/2011

Städschema tycker jag lät bra.

Ha ett familjeråd där du berättar eller har skrivit upp på en whiteboard vad som behöver göras hemma.
Sen kan man ju ta på sig sånt som man känner att man kan bidra med.
Det är lönlöst att tvinga någon att göra en sak de avskyr, men man kanske kan göra något annat i städväg.
En som inte har något emot att plocka smutstvätt kan ju hellre göra det än att tex dammsuga om det är det värsta som finns.

I de egna rummen borde ni ju kunna komma överens om en lämplig ordning att upprätthålla en gång i veckan eller varje kväll.
Gemensamma ytor borde kunna ha regler.
Tex inte lämna dvd fodral framme, plocka bort från bordet/ golvet efter att man är klar med något.

Mannen ska verkligen kunna dela ditt ansvar för de mer övergripande sakerna.

Sätt lappar på lådor för vad det ska innehålla så att det inte blir gott och blandat överallt.

misskim
Chattoman

Reggad: 13:32
Hemort: dalarna
Re: HJÄLP - Jag slösar bort mitt liv på städning. [Re: trasselsudd]
      #6821053 - 15:02 13/03/2013

Jag tog en dag när jag tröttnade alla saker jag plockar ihop över hela huset på en dag, allt som inte var mitt och som inte låg där det skulle, sen slängde jag allt i en stor hög i köket, även mannens och sa åt alla att detta är vad jag plockar hela dagarna efter er, de var allt ifrån hårsnoddar till skor, jackor och telefoner m.m.
sen fick alla barn och mannen rensa den högen själva.
det var inte populärt men de förstod hur mycket jag plockar och att jag inte kommer orka det jämt och det hade en ganska bra effekt för oss iaf.

--------------------
Nowa 8år (031215)
Svala 5år (070407)
Holly snart 4 år (080805)
Jason 2 år (091210)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 0 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 22286

Hoppa till

Generated in 0.048 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu