BB>Forum>Föräldrafrågor>Ekonomi Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Hullaha
Veteran

Reggad: 12:27
A-kassa
      #6797500 - 17:13 20/10/2011

Jag har fått avslag på min ansökan om a-kassa eller vad man ska säga så jag kommer enbart få grundbeloppet.
Som motivering till det står det:

I ditt fall är inget arbetsvillkor uppfyllt under medlemstiden.

För att kunna få inkomstrelaterad ersättning måste du varit medlem i en arbetslöshetskassa under minst 12 månader, men också uppfylla ett arbetsvillkor efter ditt senaste inträde i a-kassan.

Jag fattar det som att jag inte får några pengar pga att jag inte jobbat tillräckligt mycket sen jag gick med i a-kassan, är jag helt ute och cyklar då?

Detta står på min a-kassas hemsida:

För att du ska ha rätt till arbetslöshetsersättning måste du uppfylla en rad villkor. Uppfyller du dessa kan du få pengar om du har arbetat och sedan helt eller delvis förlorat arbetet. Det som avgör hur mycket du kan få är hur mycket du har arbetat per vecka i genomsnitt innan du blev arbetslös och din tidigare inkomst, men också hur länge du har varit medlem.

Precis som i andra försäkringar finns en självrisk när du ansöker om ersättning. Innan vi kan betala ut pengar dras sju karensdagar.

Det är viktigt att veta att det är riksdagen som beslutar om reglerna som styr ersättningen från a-kssan. A-kassans personal kan inte påverka dessa.

Som grund för att du ska kunna ansöka om ersättning gäller följande:

Du måste ha varit medlem och betalat avgift till
a-kassan i minst 12 månader.
(Medlemsvillkor)

Du ska ha arbetat minst 80 timmar per månad i minst 6 kalendermånader inom en ramtid av 12 månader. Alternativt ska du ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.
(Arbetsvillkor)

Du får normalt inte vara egen företagare. Om du är egen företagare gör a-kassan en bedömning om du har rätt till a-kasseersättning. Det samma gäller uppdragstagare/frilansare.

Du får normalt inte heller vara tjänstledig från något arbete. Vissa undantag finns. Skulle detta vara aktuellt i ditt fall ber vi dig kontakta a-kassan på telefon
020-678 00 00 för svar på vad som gäller just för dig.

Du måste stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att ta ett av arbetsförmedlingen anvisat lämpligt arbete.

https://www.internetkassan.com/62/Index.aspx?id=19

Jag tycker att det inte framgår på denna sida att man måste ha jobbat en viss mängd/tid sen man gick med utan att det räcker att man har jobbat "allmänt", är jag fel ute i mitt tolkande?

Känns bara skit att jag betalat under 3 års tid, men inte får något för det. Skulle få lika mycket pengar om jag gick med nu. Och ist för att betala de där 300 i månaden skulle jag ha kunnat spara drygt 10.000! Eller ja, de sänkte avgiften i januari så riktigt så mycket blir det väl inte, men det är ändå en MASSA pengar.
Fick brevet idag och tydligen har det någon utbildning så jag kan inte ringa dem förrän på måndag. Jag vill ju ha svar NU!

Sen står det att jag varit medlem sen 2009-03-01, men det är fel datum. Det ska vara 2008, kan det spela någon roll?
Har jobbat eller varit inskriven på ams när jag varit "mellan jobb" och alltid varit noga med att inte få något glapp just för att inte riskera att förlora några pengar om jag skulle bli arbetslös. Sen fick jag barn och har varit supernoga med sgi och allt, känns så trist allt bara

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
_Annika_
Järnboomare

Reggad: 03:14
Hemort: Kristianstad
Re: A-kassa [Re: Hullaha]
      #6797503 - 17:50 20/10/2011

Svar till:

Jag har fått avslag på min ansökan om a-kassa eller vad man ska säga så jag kommer enbart få grundbeloppet.
Som motivering till det står det:

I ditt fall är inget arbetsvillkor uppfyllt under medlemstiden.

För att kunna få inkomstrelaterad ersättning måste du varit medlem i en arbetslöshetskassa under minst 12 månader, men också uppfylla ett arbetsvillkor efter ditt senaste inträde i a-kassan.

Jag fattar det som att jag inte får några pengar pga att jag inte jobbat tillräckligt mycket sen jag gick med i a-kassan, är jag helt ute och cyklar då?

Detta står på min a-kassas hemsida:

För att du ska ha rätt till arbetslöshetsersättning måste du uppfylla en rad villkor. Uppfyller du dessa kan du få pengar om du har arbetat och sedan helt eller delvis förlorat arbetet. Det som avgör hur mycket du kan få är hur mycket du har arbetat per vecka i genomsnitt innan du blev arbetslös och din tidigare inkomst, men också hur länge du har varit medlem.

Precis som i andra försäkringar finns en självrisk när du ansöker om ersättning. Innan vi kan betala ut pengar dras sju karensdagar.

Det är viktigt att veta att det är riksdagen som beslutar om reglerna som styr ersättningen från a-kssan. A-kassans personal kan inte påverka dessa.

Som grund för att du ska kunna ansöka om ersättning gäller följande:

Du ska ha arbetat minst 80 timmar per månad i minst 6 kalendermånader inom en ramtid av 12 månader. Alternativt ska du ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.
(Arbetsvillkor)

Du får normalt inte vara egen företagare. Om du är egen företagare gör a-kassan en bedömning om du har rätt till a-kasseersättning. Det samma gäller uppdragstagare/frilansare.

Du får normalt inte heller vara tjänstledig från något arbete. Vissa undantag finns. Skulle detta vara aktuellt i ditt fall ber vi dig kontakta a-kassan på telefon
020-678 00 00 för svar på vad som gäller just för dig.

Du måste stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att ta ett av arbetsförmedlingen anvisat lämpligt arbete.

https://www.internetkassan.com/62/Index.aspx?id=19

Jag tycker att det inte framgår på denna sida att man måste ha jobbat en viss mängd/tid sen man gick med utan att det räcker att man har jobbat "allmänt", är jag fel ute i mitt tolkande?

Känns bara skit att jag betalat under 3 års tid, men inte får något för det. Skulle få lika mycket pengar om jag gick med nu. Och ist för att betala de där 300 i månaden skulle jag ha kunnat spara drygt 10.000! Eller ja, de sänkte avgiften i januari så riktigt så mycket blir det väl inte, men det är ändå en MASSA pengar.
Fick brevet idag och tydligen har det någon utbildning så jag kan inte ringa dem förrän på måndag. Jag vill ju ha svar NU!

Sen står det att jag varit medlem sen 2009-03-01, men det är fel datum. Det ska vara 2008, kan det spela någon roll?
Har jobbat eller varit inskriven på ams när jag varit "mellan jobb" och alltid varit noga med att inte få något glapp just för att inte riskera att förlora några pengar om jag skulle bli arbetslös. Sen fick jag barn och har varit supernoga med sgi och allt, känns så trist allt bara

Jag fetade till texten där det står arbetsvillkoret. Hemskt trist att inte få a-kassan på den nivå man har tänkt sig Hoppas det löser sig för dig!

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Hullaha
Veteran

Re: A-kassa [Re: _Annika_]
      #6797505 - 18:01 20/10/2011

är det alltså " inom en ramtid av 12 månader" som menas inom medlemstiden? Varför inte bara skriva i klarspråk "jobba 6 månader efter man blivit medlem"
då hade jag ju inte fortsatt varit medlem och betalat när jag började med fp

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

_Annika_
Järnboomare

#6797506 - 18:03 20/10/2011

Nu är inte jag så kunnig inom detta, men jag tror att man ska ha jobbat minst 6 månader inom en 12-månadersperiod.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

_Annika_
Järnboomare

#6797507 - 18:05 20/10/2011

Svar till:

är det alltså " inom en ramtid av 12 månader" som menas inom medlemstiden? Varför inte bara skriva i klarspråk "jobba 6 månader efter man blivit medlem"
då hade jag ju inte fortsatt varit medlem och betalat när jag började med fp

Man ska även ha varit medlem i minst 12 månader utöver att uppfylla arbetsvillkoret så hade du inte varit med under fp-tiden hade du fått börja om från början.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

_Annika_
Järnboomare

#6797508 - 18:08 20/10/2011

har du jobbat mindre än arbetsvillkoret?

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

TextAnnons
Hullaha
Veteran

#6797509 - 18:10 20/10/2011

Fast det villkoret uppfyller jag. Har varit medlem i 3,5 år.
När jag blev arbetslös så sa det att det enda som gjorde att jag inte fick ersättningen grundad på lönen var att jag inte hade hunnit varit medlem tillräckligt länge..

trist bara att jag kastat pengarna i sjön, hade ju inte spelat någon roll att jag börjat från början nu. Hade ju fått lika mycket pengar ändå. hade ju ändå inget jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten.

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

Hullaha
Veteran

#6797510 - 18:11 20/10/2011

Svar till:

har du jobbat mindre än arbetsvillkoret?

jag har jobbat sen jag slutade gymnasiet, men blev inte medlem förrän 2008-03-01 och fick sparken juni 08

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

_Annika_
Järnboomare

#6797511 - 18:12 20/10/2011

Men har du jobbat efter fl?

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Hullaha
Veteran

#6797512 - 18:12 20/10/2011

nej, tog vårdnadsbidrag. var jättenoga med att inte få något glapp så jag skyddade sgi och allt.

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

Hullaha
Veteran

#6797513 - 18:14 20/10/2011

Måste säga att jag är otroligt tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig! Känner mig helt dum i huvudet som fattar så trögt

Tusen tack!

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

TextAnnons
_Annika_
Järnboomare

#6797514 - 18:17 20/10/2011

Aha, då är det där det faller. Under tiden du varit medlem har du inte jobbat minst 6 månader under en 12-månaders period. Usch vad trist för dig/er

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

_Annika_
Järnboomare

#6797515 - 18:18 20/10/2011

Svar till:

Måste säga att jag är otroligt tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig! Känner mig helt dum i huvudet som fattar så trögt

Tusen tack!

Äsch... Klart man hjälper till om man kan.

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Hullaha
Veteran

#6797516 - 18:21 20/10/2011

jaa.. det felar på 1 månad om jag fattat det rätt nu. jobbade ju mars, april, maj och då tillräckligt mycket (fick bara ihop 25 timmar i juni). sen får man tillgodoräkna föräldrapenning 2 mån och då blir det 5 månader. fan vad surt

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

_Annika_
Järnboomare

#6797517 - 18:23 20/10/2011

Svar till:

jaa.. det felar på 1 månad om jag fattat det rätt nu. jobbade ju mars, april, maj och då tillräckligt mycket (fick bara ihop 25 timmar i juni). sen får man tillgodoräkna föräldrapenning 2 mån och då blir det 5 månader. fan vad surt

Nää!!! Nästan ännu värre...

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Hullaha
Veteran

#6797518 - 18:25 20/10/2011

mm.. det här är inte bra för min ångest!
skulle nog få ut mer pengar av att vara sjukskriven, börjar förstå varför folk fuskar

--------------------
Amelia 081028
Dante 141021

TextAnnons
_Annika_
Järnboomare

#6797519 - 18:29 20/10/2011

Hoppas du hittar ett jobb snabbt. Ring runt istället för att söka jobb som är ute på annons. Utnyttja alla kontakter som du har. Det är ingen kul sits alls och jag håller tummarna för dig!!

--------------------
Rebecka 20
Viktor 10

Konsthallen
Original

Reggad: 11:09
      #6798361 - 23:43 01/11/2011

Jag vet inte om det hjälper dig att jag skriver vår situation här, men skillnaden mallen 10 000 kr i månaden och lägsta beloppet var en månad på 48 timmar när det egentligen skulle ha varit 50 för att få ersättning. Så typ min man blev inringd på jobb och hans jobb såg ut såhär typ mån1 120 timmar mån2 69 timmar mån3 48 timmar mån4 90 timmar mån5 61 timmar mån6 110 timmar , så vi fick avslag på 2 timmar, vi svor, grät, bråkade med dem i telefon osv. det var hemskt rent ut sagt...Det värsta var ju att han jobbat så sjukt mycket de andra månaderna men att det i vårt fall inte spelade någon roll

MEN jag tycker ändå att du ska fortsätta att vara med i A-kassan så länge du bara kan och fortsätta att vara noga med att inte ha några hål, för plötsligt så står du där och har rätt till det igen... Och då ska du inte hamna på samma ställe igen att du inte varit medlem si och så länge. Din tur kommer och då ska du vara där beredd, då sak du ta din revansch.

Kolla igenom hur du har jobbat även innan du blev medlem och se om det spelar någon roll, alla är ju människor och de gör ibland också fel.

Om du har möjlighet att jobba nu så är ett bra tipps förskolor, där behövs alltid vikarier och där hade du lätt kunnat jobba in dina timmar. Om du hade tagit upp det med chefen så hade ni kanske kunnat komma överens om att du jobbar så mycket som krävs för att du ska kunna på A-kassa, och mer såklart om hon har mer, det var så jag började i alla fall , så mitt resultat på allt detta skit var att jag fick högre föräldrar penning än lön då jag låst min sgi till ett tidigare jobb eftersom jag nu bara jobbade 68% så var jag inskriven på arbetsförmedlingen 32% vilket då betyder att det är en 100% syssla, min chef är även medveten om att jag vill ha 100% jobb. Så nu när jag kommer börja jobba igen så går jag både till jobb och till arbetsförmedlingen och skriver in mig igen från dag 1.

Lycka till...

Ändrad av Konsthallen (23:52 01/11/2011)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, Viv, NettanMalmö 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 23033

Hoppa till

Generated in 0.137 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu