BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Hur mycket rätt har man att moralisera över
      #6795816 - 11:27 30/09/2011

vad andra gör?

Om någon är gravid och dricker ett glas vin och du tycker det är fel - du kan ju givetvis påpeka det olämpliga i att personen gör det, men är det inte upp till var och en?
Samma med rökning, olika val i livet folk gör som inte stämmer med vad du själv tycker och tänker och som kanske går emot de rekomenadtioner som finns.

Nu menar jag alltså inte begå brott, bryta mot lagen och sånt utan sånt som är rekomendationer men i slutändan är upp till varje enskild individ?

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Effi
J?rnboomare

Reggad: 12:37
Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: smulis_72]
      #6795878 - 18:41 01/10/2011

Jag tycker att det är upp till vara och en att göra som man vill. MEN det hindrar inte mig från att ha åsikter om vad jag tycker om det.

Sen behöver jag ju inte förmedla dem. Men OM jag gör det så tycker jag inte det är det samma som att moralisera och kasta pekpinnar. Tycker mycket ligger i hur man för fram sina åsikter till någon som uppenbarligen inte tycker lika.

För mig blir man moralkärring när man anser sig veta bättre/vara bättre och försöka tvinga på sina åsikter och argument på de som ej håller med och anse att de är idioter.

Jag har alltid varit väldigt öppen med vad jag tycker och tänker och det är många som inte tål mig för det. Men de som är mina vänner uppskattar min ärlighet. Om någon är gravid och röker. varför ska jag inte säga att jag inte tycker det är en bra ide´???

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (18:43 01/10/2011)

Luzis
Guldboomare

Reggad: 16:48
Hemort: 2 mil söder om Göteborg
      #6795901 - 10:57 02/10/2011

Rätt och rätt, Jag går inte fram till främmande människor och skäller ut dem för att de röker eller dricker alkohol med bebismage, eller andra olämpliga saker.
Men är det folk jag känner så kan jag säga att jag inte hade gjort/ tycker det är lämpligt att tex dricka alkohol när man är gravid. eller dricka när man ammar så att barnet kan få i sig alkoholen.
Som Effi säger så finns det olika sätt att säga till. Predikar gör jag inte för det är deras val och de som får leva med ev konsekvenser av sitt handlande.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007
På tradera heter jag Luzis

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
      #6795911 - 13:20 02/10/2011

Svar till:

vad andra gör?

Om någon är gravid och dricker ett glas vin och du tycker det är fel - du kan ju givetvis påpeka det olämpliga i att personen gör det, men är det inte upp till var och en?
Samma med rökning, olika val i livet folk gör som inte stämmer med vad du själv tycker och tänker och som kanske går emot de rekomenadtioner som finns.

Nu menar jag alltså inte begå brott, bryta mot lagen och sånt utan sånt som är rekomendationer men i slutändan är upp till varje enskild individ?

När det gäller moraliska/etiska dilemman så försöker jag i mesta möjliga mån att framföra mina åsikter i neutrala situationer och inte när det föreligger en sådan situation om det inte är så att det är direkt skadligt - typ stupfull gravid kvinna. Jag utgår från att var och en är den som har ansvaret för sig själv och sitt eget väl och ve. Lika lite som någon annan bestämmer över mig och mina handlingar så länge jag håller mig inom lagens råmärken.
Jag tänker bl a på bartendern som nekade en ammande kvinna ett andra glas vin. Jag hade blivit skogtokig om jag råkat ut för det. Jag är fullt kapabel att fatta beslut om en sådan sak utan att en vilt främmande bartender ska lägga sig i med sina privata moraliska värderingar.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Sessan]
      #6795971 - 08:14 03/10/2011

Undrar också när man bör gripa in. Häromdagen såg jag en mormor med 2 barn på en hamburgerrestaurang som har rättighter.Jag tyckte inte att det kändes bra när hon beställde in en öl efter att ha druckit en halvflaska vin och har hand om två barn. Klockan var dessutom bara 13.00 på en söndag. Skulle ni ha sagt något till henne?

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Lilly7]
      #6795978 - 08:59 03/10/2011

Nä... jag tror inte det. Hade du sagt något hade du troligen fått dig stor skopa ovett för att du la dig i. Var hon märkbart berusad och misskötte barnen? Hade det varit så hade man ju i samråd med restaurangen ringt polisen/soc tjänsten men annars är hon i sin fulla rätt att göra som hon vill - tyvärr. Det tyder ju bara på väldigt dåligt omdöme men mest troligt är att hon helt hade skitit i vad du sa.
Sen kan man vända på det - hon hade druckit en halvflaska vin och beställde in öl - det kan ha varit lättöl osv...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

#6795980 - 09:01 03/10/2011

Det är lite det jag är ute efter - vi får utgå från att 90% av befolkningen trots allt är kapabla att fatta sina enga beslut även om det går emot rådande "oskrivna" regler.

Man kan dra det längre - det finns säkert någon som skulle moralisera om man köpte pizza fem gånger i veckan, drack cola varje dag osv... (och är desutom familjen märkbart överviktig så blir det ramaskri) men är det inte upp till varje enskild invivid att göra vad man vill?

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Effi]
      #6795981 - 09:03 03/10/2011

Det är ju - allt beror på hur du säger det men samtidigt tror jag inte att någon som röker och gravid inte är medveten om riskerna - gör du det lättare/bättre för den personen genom att påpeka det felaktiga i vad hon gör?

När man gör ett val som går mot strömmen är man trots allt oftast medveten om att det inte stämmer med gängse uppfattning om vad som är rätt och fel...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Lilly7]
      #6795997 - 10:03 03/10/2011

Svar till:

Undrar också när man bör gripa in. Häromdagen såg jag en mormor med 2 barn på en hamburgerrestaurang som har rättighter.Jag tyckte inte att det kändes bra när hon beställde in en öl efter att ha druckit en halvflaska vin och har hand om två barn. Klockan var dessutom bara 13.00 på en söndag. Skulle ni ha sagt något till henne?

Jag kan inte låta bli att undra över en del av dina påståenden i det här inlägget... T ex Hur vet du att det var just en mormor? En hamburgerrestaurang med alkoholrättigheter? Jag gjorde en sökning på google och fick noll träffar...

Det låter alltså en smula konstruerat. Vad har söndag och kl 13 med saken att göra? Blir man mer påverkad av alkohol bara för att det är söndag eftermiddag? Dessutom tycker jag tycker inte det låter som särskilt mycket alkohol; 2 ganska små glas vin och en öl är ju ingen större mängd. Man får ju faktiskt köra bil efter att ha druckit 15 cl vin (0,2 promille). Vem vet, det kanske var den här kvinnans alkoholförbrukning för en hel månad framöver, det kanske var hennes födelsedag och enda gången på året hon unnar sig lite öl och vin. Som tillfällig betraktare har man ingen aning om hur det ligger till så självklart låter man personerna sköta sig och sitt.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
      #6795999 - 10:24 03/10/2011

vilka gifter ska man moralisera över då?
är det bara tobak o alkohol som ska räknas som skadligt för barnen eller ska man dra in mat i det hela?!
genom att äta hel- och halvfabrikat får en människa i sig i genomsnitt 600kg tillsatser i sitt liv, många tyska forskningar pekar på det kan vara en bidragande orsak till många bokstavs-diagnoser?!
ska man oroa sig mer för ett glas vin en gång i graviditeten än att människor äter dålig mat?

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Katten]
      #6796018 - 11:23 03/10/2011

Måste man moralisera öht?

som jag skrev ovan - du ser en överviktig kvinna/man på Mcd och tänker något typ: ja, feta äter på donken och blir ännu fetare.. men tittar du på vad personen äter?
jag äter gärna på McD men jag äter McFeast utan dressing, tyvärr har de tagit bort fullkornsbrödet, äter sallad eller morötter och tar en juice som jag sparar till senare men har ändå fått blickar just när jag var kraftigt överviktigt.

Vad det gäller mat och kosthållning är det många aspeketer som spelar in: ekonomi, tid, okunskap -vilket jag tror är den största men ändå - måste man moralisera? upplysa kan väl vara om man märker att det är okunskap men annars - angår det verkligen mig vad du äter och om du äter fel?

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
Katten
Guldboomare

Reggad: 17:54
Hemort: ORSA
      #6796020 - 11:45 03/10/2011

nej eg är det ju upp till var och en

--------------------
Våga-vägra-kommentarer-på-kort

Effi
J?rnboomare

#6796058 - 14:39 03/10/2011

Jag har aldrig förstått det där med att man ska vara tyst och inte säga sin mening när man tycker något är fel

Nu är det inte så att jag springer runt och berättar "sanningar" till höger och vänster. Men jag har aldrig haft några problem
med att ifråga sätta människors val. Det är inget jag tänker sluta med. Även vuxna människor gör dåliga val Och kan behöva sig en tankeställare

Jag önskar fler hade påpekat för min mamma hur olämpligt det är att vara stupfull med ett barn. Jag önskar fler kunde ha sagt och gjort något.

Nä, jag tänker inte vara tyst. Men för det är jag ingen moralkärring!!

--------------------
Jag heter inte mamma!

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Effi]
      #6796064 - 15:45 03/10/2011

Men varför? Jag förstår inte varför man skall påpeka i det olämpliga att röka när man är gravid och gnugga in ett dåligt val i någon som troligen mår dåligt, hjälper ditt påpekande till?

Är det lika ok att gå fram till en överviktig och påpeka det olämpliga i att äta den glassen han/hon har i handen? Visst - är du överviktig så skadar du direkt bara dig själv men indirekt din omgivning på samma sätt som rökning.

Jag kan påpeka om något är olagligt eller liknande men saker som bara är rekomendationer litar jag faktiskt på att folk omkring mig är så vuxna så de själva gör val och är medvetna om vad de gör.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Luzis
Guldboomare

#6796102 - 18:15 03/10/2011

Måste å måste... i bland känns det bra att få säga sitt

Tyvärr finns det även korkade människor som inte fattar vilken skada vissa saker kan göra för kropp och bebisar mm.

Är det personer man ser upprepade gånger fulla med sina barn, dricker alkohol flera ggr om sin graviditet och röker flera pack cigg när man är gravid, varför kan man inte få säga till dessa människor i hopp om en förbättring?

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Luzis]
      #6796124 - 20:29 03/10/2011

För du är nog inte den första och har personen inte lyssnat på det tio första bla sin barnmorska så lär dom inte lyssna på dig heller

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

TextAnnons
Luzis
Guldboomare

#6796125 - 20:30 03/10/2011

S åkan det vara, och det blir bättre av att jag inte säger något då?

Nu säger jag inte till okända människor utan bara de jag vet/ känner.

--------------------
LINUS 2004
CORNELIA 2007

smulis_72
Platinaboomare

Re: Hur mycket rätt har man att moralisera över [Re: Luzis]
      #6796128 - 20:48 03/10/2011

Men ändå - vad får du ut av det?

allt beror väl iofs på hur man säger saker och hur ofta - att gnata och gnöla ger ju knappast effekt

samma med överviktiga/feta - du kan tala om hur mycket du vill att maten de äter är kass, dom skiter i det totalt men är väldigt medvetna

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM

Effi
J?rnboomare

#6796262 - 15:40 04/10/2011

Jag förstår faktiskt inte varför man inte skall ska säga något?? Det är ju inte av illvilja som iaf jag uttrycker mig som när exempelvis någon gravid jag känner röker...

Jag tror ju knappast att jag påpekar något gör att denna känner sig bättre till mods primärt. Menatt hålla käften hjälper ju knappast heller till bättre måeende. Ett samtal kan dock lösa flera knutar än tystnad.

När det gäller fetma, visst är det farligt men det utsätter ju ingen annan för fara.. ja, om vi inte misstänker att denna är så fet och vinglig att denne kommer ramla över en andra part...

Dock tycker jag att jag kan påpeka för föräldrar om deras barn är tjocka.. då menar jag återigen dem jag känner.

Jag har en vännina som jag påpekade att hennes son gått upp i vikt. Detta UTAN att hon kände sig "påhoppad" utan hon blev upprikgit glad då hon blundat för detta..

Jag har även en vän som jag uppmundrade gå till BUP med sin son som sedan fick en diagnos. Detta har även hon tackat mig för då hon tyckte att deras liv var "normalt".. hon såg inte själv..

Jag tror det ligger i hur väl man känner varandra och hur man säger det. Personligen så gillar jag inte människor som enbarnt är "påhejare"... mina vänner ifrågasätter mig också.. som bland annat när jag rökte och var gravid...och med deras ogillande OCH stöd så lyckades jag tillslut att sluta. Och jag uppskattar ju det de gjorde mer än att få en massa ryggdunkar för mitt riktigt dåliga beteende.

--------------------
Jag heter inte mamma!

Ändrad av Effi (15:54 04/10/2011)

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
      #6796832 - 08:27 12/10/2011

Svar till:

Svar till:

Jag kan inte låta bli att undra över en del av dina påståenden i det här inlägget... T ex Hur vet du att det var just en mormor? En hamburgerrestaurang med alkoholrättigheter? Jag gjorde en sökning på google och fick noll träffar...

Det låter alltså en smula konstruerat. Vad har söndag och kl 13 med saken att göra? Blir man mer påverkad av alkohol bara för att det är söndag eftermiddag? Dessutom tycker jag tycker inte det låter som särskilt mycket alkohol; 2 ganska små glas vin och en öl är ju ingen större mängd. Man får ju faktiskt köra bil efter att ha druckit 15 cl vin (0,2 promille). Vem vet, det kanske var den här kvinnans alkoholförbrukning för en hel månad framöver, det kanske var hennes födelsedag och enda gången på året hon unnar sig lite öl och vin. Som tillfällig betraktare har man ingen aning om hur det ligger till så självklart låter man personerna sköta sig och sitt.

För att barnen kallade henne mormor. Och varför skulle jag hitta på att det var en hamburgerrestaurang med rättigheter??? Den ligger i Piteå om du nu är så intresserad av just den delen. Men poängen var inte att det var en hamburgerrestaurang utan att jag tycker att det är olämpligt att dricka så där mycket när man har hand om 2 barn. På den tid vi var inne, ca en halvtimme, han hon hälla i sig en halv flaska vin och en stor stark. Och ja -jag såg att det var en stor stark för vi satt precis vid kassan.

Men återigen var det inte min poäng. Personligen skulle jag bli fly förbanna dom min mamma drack så där mycket när hon passade mitt barn.

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 25407

Hoppa till

Generated in 0.152 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu