BB>Forum>Föräldrafrågor>Familjeliv Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
ela84
Babyboomare

Reggad: 19:46
Hemort: I vårt fina hus i Kjula
Dagmamma vs dagis
      #6791802 - 07:09 23/08/2011

Går era barn på dagis eller dagmamma?
Vilka e fördelarna respektive nackdelarna, tycker ni?

--------------------
Sandor

Och underbara Wendela 3,5år

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
SummerMoon
Järnboomare

Reggad: 17:38
Hemort: Skattkärr, Karlstad, Värmland
Re: Dagmamma vs dagis [Re: ela84]
      #6791828 - 09:39 23/08/2011

Emil gick på dagis, och Linus går hos dagmamma. Jag förespråkar helt klart dagmamma! Det är lugnare miljö, och mindre barngrupp. Det blir ju mer "som hemma".

Nackdelen med dagmamma kan dock vara att man inte har samma "insyn" på verksamheten, eller man får en dagmamma som man inte funkar ihop med. Men vi älskar verkligen vår dagmamma, hon är toppen!

Men det beror ju lite på barnet också. Jag tror att Emil passade rätt bra på dagis, medans Linus passar bättre hos dagmamma (Emil vill ha mer fart runt sig, medans Linus vill ha det lugnare. Men det kan ju också vara en följd av att Emil gick på dagis. Jag vet inte...)

--------------------
Emil 031107
Linus 080907

mapo51
Original

Reggad: 09:59
Hemort: Solna
Re: Dagmamma vs dagis [Re: SummerMoon]
      #6791854 - 14:57 23/08/2011

Jag ju bara haft Albin på förskola, men eftersom han är försiktig och gärna tar lite tid på sig innan man kan lämna honom hos någon vuxen så tycker jag att det är bra att ha honom på förskola för då finns det alltid någon som han känner.

Om man har dagmamma och hon blir sjuk så är det inte säkert att barnen känner den som de ska till på samma sätt som de lär känna personalen på en förskola som de träffar varje dag.
Dessutom så arbetar de mycket över avdelningsgränserna på Albins förskola så att barnen känner sig trygg med all personal även förskolechefen.

Om det är så att vi som föräldrar inte riktigt kommer överens med någon i personalen så kan vi ju välja att prata med någon annan när vi hämtar. Albin väljer också vilken personal han helst går till och när de är på gården så märks det att han inte alltid föredrar de som arbetar på hans avdelning utan tar kontakt med någon annan.

--------------------
Mamma till Albin född dec-07 och Joel född okt-10

SummerMoon
Järnboomare

Reggad: 17:38
Hemort: Skattkärr, Karlstad, Värmland
Re: Dagmamma vs dagis [Re: mapo51]
      #6791856 - 15:39 23/08/2011

Svar till:

Om man har dagmamma och hon blir sjuk så är det inte säkert att barnen känner den som de ska till på samma sätt som de lär känna personalen på en förskola som de träffar varje dag.

Det där kan ju se lite olika ut på olika ställen, men här har de en toppenbra lösning på det. De är tre dagmammor som jobbar här, och varje dagmamma har en ledig dag i veckan. Den dagen får barnen vara hos en av de andra dagmammorna (samma varje gång). Det gör att Linus känner en av de andra dagmammorna väl också, och får då vara hos henne när hans dagmamma är sjuk. Sen träffas alla tre dagmammorna och alla dagbarnen en gång i veckan i en gemensam lokal.

--------------------
Emil 031107
Linus 080907

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6791862 - 17:08 23/08/2011

Vi hade förskola Emmas första två år och Oscars första år inom barnomsorgen och det funkade väl ganska bra. Emma växte ur sin barngrupp men kunde inte flyttas upp pga platsbrist vilket inte var jättebra.

Sen flyttade vi och bytte till dagmamma och för mina barn var det perfekt. Små grupper, de blev sedda och trivdes underbart. De var fem dagmammor i det området och de träffades varje dag, vissa dagar var de i skogen, vissa dagar i lokalen och hade bla gympa. De var och badade från maj till september. De kände alla dagmammor och kunde varaa hemma hos vilken so utan problem. Iom att det var många dagmammor var det en stor barngrupp - ca 25 barn totalt och alla trivdes kanon.

Jag tror att man får själv känna - vilket känns bäst för mitt barn. Vissa barn är "dagisbarn" och vissa är "dagmammebarn" - men det är svårt att säga hur de barnen är.

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Petra75
Platinaboomare

Reggad: 14:24
Hemort: Hos mig
      #6791917 - 07:46 24/08/2011

Pontus har gått på 3 förskolor och jag tycker det är helt fantastiskt.
Dom har på alla 3 ställena delat upp gruppen så dom varit 4-5 st i varje grupp och gjort småaktiviter som utflykter, lärt sig läsa, räkna osv. Vi har kanske haft tur som haft förskolor med 1 eller 2 avdelningar.
Och med grupper med mkt personal.

så jag skulle inte välja dagmamma. Även om jag själv gick hos dagmamma

--------------------
♥Porrisen med bästa Goenissen ♥
Kfpm ♥ EM ♥

Jag är inte bara en bitch utan en mamma oxå...

TextAnnons
TuttanGoding
Chattoman

Reggad: 19:58
      #6792012 - 18:35 24/08/2011

Om du gillar dagmamman, så är det oslagbart för dina barn om de är riktigt små. Mina tjejers dagmamma har jag känt sen jag själv var liten och hon var bekant till mina föräldrar. Mitt personliga facit var att dagmamma var helt perfekt för små barn. Som en övergångsperiod efter att man börjat jobba igen efter mammaledigheten. Lugnt, familjärt och tryggt för mina döttrar.
När barnen började bli runt 4-5, så behövde de mer stimulans och då var dagis perfekt. Så med facit i hand (för oss) så var det kalas att ha dagmamma den första tiden och sen dagis, något år innan förskolklassen, så att de lär känna de nya kompisarna i god tid.

Precis som summermoon, så hade mina barn en bekant dagmamma som var vikarie om den ordinarie var sjuk osv. Alla dagmammor och barn på vårt bostadsområde umgås ute, så det var inga främlingar vi fick lämna barnen hos när vår dagmamma hade förhinder.( Vilket nästan aldrig hände. )

Elsasmamma
Bronsboomare

Reggad: 16:03
Hemort: Dalarna
      #6792062 - 08:19 25/08/2011

Tror det beror helt på förskolan och dagmamman/dagmammegruppen... Det fungerar ju så olika på olika ställen med gruppstorlekar, åldrar, arbetssätt osv osv. Mina barn har gått på dagis. Där har de två avdelningar och totalt har det gått 40-45 barn på dagiset. De måste, vilket varken de eller jag egentligen gillar, ha 1-5 avdelningar. Nackdelen med 1-5 är att barnen har väldigt olika behov när de är 1,5 mot när de är 5 år. Har man bara stora barn på avdelningen så kan barnen själva ha större tillgång till saxar, pärlor och annat som småbarnen inte ska komma åt. Och de kan nog ha en annat arbetssätt gentemot barnen om de är jämnare i ålder. Fördelen är att de stora barnen lär sig att ta hänsyn till de små (men ibland blir det för mycket av det goda, många stora barn, och få små = ganska bortskämda småbarn med ). Jag tror säkert att det kan fungera jättebra med dagmamma med. Men det förutsätter ju att man har en dagmamma som man fungerar bra ihop med, personkemin är nog viktig, samt att de har ett bra samarbete med andra dagmammor. Och att de faktiskt fixar ens arbetstider! För min man och mig, som ibland måste lämna 7.30 och hämta 17.30, så måste ju dagmamman vara flexibel. Jag är inte helt säker på att alla dagmammor fixar det, när det dessutom gäller på ett oregelbundet schema. En nackdel med dagmamma kan ju vara just för större barn, om det finns väldigt få i en årskull, så har de inte någon att leka med på samma nivå. Men detta kan ju även uppstå på mindre förskolor, som min egen. Jaja, det finns + och - med båda, men jag tror man ska höra sig för i bekantskapskretsen hur det fungerar på de förskolor och hos de dagmammor man är intresserade av.

--------------------
♥ Elsa 040325 ♥
♥ Lukas 060418 ♥
♥ Hjalmar 080730 ♥

Tiddlan
Original

Reggad: 18:39
Hemort: Stockholm
      #6792118 - 13:40 25/08/2011

Alla mina har gått på dagis.
Jag tycker det har varit jättebra.
Jamie har precis skolats in och han trivs
Förskolerna i vårat område är reggio emilia inspirerat och det är en bra pedagogik som alla mina barn hunnit med att arbeta med.

Jag skulle kunna tänka mig att Wendela skulle passa utmärkt på dagis eftersom hon verkar aktiv och oblyg

--------------------
Flickor 96,98 och -00, änglason f 4/10 d 24/10 97(psd), son -07, Lillebror -10

DesireeJ
Entusiast

Reggad: 14:18
Hemort: Enköping, Uppsala Län
      #6792168 - 21:08 25/08/2011

Våra 2 barn har gått hos dagmamma och både vi (=jag & min man) & barnen trivdes kanon med det
På vårt område jobbar dagmammorna tillsammans så alla barnen känner varann + alla dagmammorna.
Är den ordinarie dagmamman sjuk så är barnen hos "reserven".
Man är alltid välkommen att vara med om man vill....så att man får "insyn" så det får man även hos dagmamma (var ngn som skrev att man INTE får det)
Lugnare tempo....vår son har ADHD & Tourette så det passade oss & honom perfekt att det inte var så stojjigt som på dagis.

--------------------
Nicklas 9/10-00 & Linnea 7/8-03

Nicklas är "en liten dampis" = han har ADHD & Tourette.

smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6792231 - 11:05 26/08/2011

Sen måste jag säga att det är en omöjlig fråga att svara på - besök dagis och dagmamma och gå på egen magkänsla. Det är klart att de som "bara" haft barn på dagis och det har funkar förespråkar dagis och de som haft barn hos dagmamma och det funkar förespråkar dagmamma. Det finns inget rätt och fel utan det är upp till varje enskild familj och göra sitt val.

Jag känner att det blir väldigt svart eller vitt när man läser här nämligen...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

TextAnnons
Tiddlan
Original

Reggad: 18:39
Hemort: Stockholm
Re: Dagmamma vs dagis [Re: smulis_72]
      #6792489 - 09:40 29/08/2011

Jag har haft dagmamma till ena flickan ett halvår oxå i brist på annat. Det var inte dåligt heller, men dom var så liten grupp, 4 barn och ingen i samma ålder. Det tyckte jag va lite tråkigt, även om dagmammorna här oxå träffas ett par ggr i veckan. Fast det är ju som smulis säger att man förmodligen förespråkar sitt egna val. Min äldsta var ganska vild och då tånkte jag att dagis säkert passar henne med lite mer kompisar osv. Att ena tjejen hade dagmamma berodde på platsbrist, men visst det va lite vemodigt när hon efter ett haövår skulle byta, fast då fick hon gå på samma som syrran och jag kände personalen. Framför allt slapp jag hämta barn på 3 olika ställen som en del dagar kunde ta närmare 1,5 timme. Kolla runt lite, be om att få hälsa på och känn efter som någon föreslog

--------------------
Flickor 96,98 och -00, änglason f 4/10 d 24/10 97(psd), son -07, Lillebror -10

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 31 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 22537

Hoppa till

Generated in 0.097 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu