BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
Den 10 juli kom Elias till oss
      #6789025 - 15:35 31/07/2011 Bifogad (333 nedladdningar)

Jag var beräknad till den 9 juli och eftersom att lillen inte var fixerad och magen inte hade sjunkit ner något alls kändes ett möte med vår skrutt avlägset.
Det hade gått bra ända fram till den här Lördan, men plötsligt kände jag mig så fruktansvärt uppgiven och orkeslös.
Jag satt och deppade ihop i soffhörnet och varken ville eller orkade göra något öht.
Min granne kommenterade hur STOR jag var så fort hon såg mig och det kändes som att alla stirrade och kunde se på mig att jag borde föda idag...
Jag ville inte gå ut mer, inte förrän bäbin kommit. Men hur länge skulle vi få vänta?

Gustav var hos en kompis och hjälpte till att byta fönster och fick flera deppiga sms av mig. Då han kom hem fick han trösta en uppgiven färdibakad sambo.
Jag hade lite ont i magen hela dagen, förmodligen pga de där järntabletterna resonerade jag. Kände mig spänd och uppblåst och ville inte ta fler järntabletter.

Då Moa lagt sig för kvällen vid halv tio la jag mig i soffan med älskligen bakom mig, efter en stund undrade jag lite smått vilken mage jag egentligen hade ont i.Det kom i omgångar det hela och hängde ihop med sammandragningarna.
Jag funderade lite smått på om det kanske var förvärkar det handlade om trots allt och inte magknip.

En timme senare kändes det av lite mer och då förstod jag att det var förvärkar, men såna kan ju försvinna och återkomma flera dagar senare eller hålla i sig i flera dagar.

Min syster fanns i stan och henne kunde vi hämta om det var dags att åka in, mina föräldrar var hos lillasyster i Östersund men skulle komma hem om det hända något.
Men det skulle nog inte behövas, jag hade ju inte haft någon känning alls.

Vid tolv skickade jag isäng Gustav och låg själv och såg på tv och kände förvärkarna komma och gå. Dom kom med jämna mellanrum, men så kan det ju vara ett tag och sen försvinner dom eller lugnar ner sig. Jag hade en vetekudde som jag värmde upp och la mot magen, det var skönt.

En stund efter tolv gick jag på toa, då jag torkade mig kom det blod, en hel del också, precis som en mensblödning och det gjorde mig fundersam och orolig....så mycket ska man väl inte blöda om slemproppen går?
Jag ropade på Gustav och han ringde förlossningen för att höra vad det kunde handla om.
Dom pratade om slemproppen i telefon men jag hade ju inte märkt av något slem, bara massa blod (då kan man bli lite orolig).

Jag fick prata med hon på förlossningen och hon undrade hur mina värkar kändes och hur ofta jag kände av dom.
Gustav hade försökt att klocka mig och då var det väl inte så jätte långt emellan, men det var ju barar förvärkar sa jag.
En värk höll i sig så länge att jag hann ta tolv djupa andetag.
Kvinnan jag pratade med på förlossningen tyckte att vi kunde komma in för en koll iaf.

Jag ringde min syster, Gustav åkte för att hämta henne och jag skickade ett sms till mina föräldrar och berättade läget. Dom bestämde sig för att komma till stan på en gång, vilket jag tyckte var onödigt.

Mina värkar andades jag igenom, dom var rätt täta men inte superkraftiga...som återkommande mensvärk ungefär. Jag plockade ihop det sista till bb väskan, även fast dom skulle skicka hem oss med smärtstillande.
Det var lite jobbigt att åka bil, men det gick ju.

Då vi kom fram 01:20 sattes en ctg kurva och hjärtljuden på barnet kollades....täta värkar registrerades och jag tyckte att dom hade ökat lite i styrka, men jag andades med djupa andetag varje gång dom kom.
Vi pratade med varandra om vilken typ av tabletter dom skulle skicka hem oss med då vi satt och väntade på ett utlåtande.

Sen undersöktes jag och barnmorskan sa "hoppsan, nu får jag vara försiktig så att inte vattnet går".
"Har jag börjat öppna mig?" undrade jag förvånat.
-Jodå, du är öppen 7 cm! sa hon

Gustav och jag stirrade på varandra.
Vi hade ju precis pratat om vad jag kunde få för tabletter för att orka med dessa förvärkar hemma då vi blev hemskickade igen och nu var jag redan öppen 7 cm!!
Det var mycket svårt att ta in.

Gustav gick ut och parkerade om bilen och hämtade bb väskan.
Jag fick ett gåbord och sedan bad jag om att få hjälp att bli kompis med lustgasen, för den hade jag inte velat använda förra gången.
Och förra gången fick jag ju min eda då jag var öppen 7 cm, nu tyckte bm att jag andades så bra så att det nog inte skulle behövas.
Och då var det ju lika bra att testa lustgasen!

En timme senare var det tuffa värkar som jag jobbade mig igenom med lustgasen.
Men jag tyckte att lustgasn var svår, jag hann börja få för ont innan jag kom ihåg att andas i den så hur mycket den egentligen hjälpte vet jag inte, men den distraherade mig iaf.

Vi var själva ett tag men bm kom tillbaka och kollade hur det gick.
Då var jag öppen 9 cm.
Vattnet hade inte gått än och det tryckte på mycket, tillslut gnällde jag på bm "ta hinnorna" och hon bad mig att vända mig på rygg eftersom att jag låg på sidan.
Jag vände mig på rygg och då gick vattnet 03:18, lite lättare kändes det först men det blev mer tryck och nu tyckte och jag gnällde lite och la ihop benen.
"Nej, du måste öppna upp benen om bäbisen ska kunna komm ut" sa bm.

Jag sa att jag ville stå på knä som förra gången så hon hjälpte mig runt och höjde huvudändan av sängen.
Kl 03:23 började mina krystvärkar och jag tog i men då huvudet var halvvägs ute gjorde det jätte oooont och jag ville bara trycka ut hela ungen på en gång,
Bm sa till mig att andas istället och hålla lite för att inte spricka för mycket men hur tusan gör man det med det där trycket och då man bara vill att det onda ska försvinna?!

Jag bet mig först i handen och sedan högg jag tag i madrassen för att inte krysta och höll andan istället för att andas.
Då bm gav mig klartecken tryckte jag på för kung och fosterland och kl 03:27 var han ute!
En kille på 3675 g och 52 cm lång- Elias

Både jag och Gustav tittade storögt på varandra, vi som kom in för att få höra att det var förvärkar och två timmar senare var vår son ute.
Det var näst intill för svårt att ta in.
Gustav blev blank i ögonen
Nu hade vår son kommit. Som målbild hade jag haft Gustav med vår son i famnen.
Han har inga barn sen tidigare och fick Moa som 5 åring så att få dela det här ögonblicket med honom, som jag redan varit med om en gång.
Det kändes härligt.

Men vi måste åka tillbaka till förlossningen snart har vi sagt. Jag hann inte bli så mycket masserad av Gustav som var tänkt, J
jag som hade vunnit en dvd med profylax på Tradera där dom visade olika massage tips. Gustav hann stryka mig på benet och hålla handen, men inget annat typ.

Sen hann jag inte prova deras nya fina badkar som jag hade tänkt och Gustav hann inte testa lustgasen.
Det gick helt enkelt för snabbt

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
trasselsudd
Järnboomare

Re: Den 10 juli kom Elias till oss [Re: trasselsudd]
      #6789026 - 15:35 31/07/2011 Bifogad (290 nedladdningar)

Elias

AnnaoPyret
Chattoman

Reggad: 20:18
Hemort: Norrbotten
      #6789028 - 15:49 31/07/2011

Han är såå fin! Och vilken förlossning!!

--------------------
~Elin 031203~ 4766g, 53cm
~Emma 120215~ 3894g, 51cm
Bebis i magen är 21 veckor, BF 8/10-13

trasselsudd
Järnboomare

Re: Den 10 juli kom Elias till oss [Re: AnnaoPyret]
      #6789029 - 15:59 31/07/2011

ja!
om jag vetat det hade jag ju inte behövt gruva mig något.
Jag trodde att kroppen återgått till ruta 1 då det var mer än 4 år sen förra barnet kom, så att det skulle bli en lång och utdrsgen förlossning.

AnnaoPyret
Chattoman

Reggad: 20:18
Hemort: Norrbotten
      #6789033 - 17:29 31/07/2011

Jaa, man ska ju visst räknas som förstföderska igen vid det här laget!

--------------------
~Elin 031203~ 4766g, 53cm
~Emma 120215~ 3894g, 51cm
Bebis i magen är 21 veckor, BF 8/10-13

MoJs
Ordakrobat

Reggad: 23:24
Hemort: Umeå/Ersboda
Re: Den 10 juli kom Elias till oss [Re: AnnaoPyret]
      #6789133 - 20:13 01/08/2011

Så fina ni är!! Jättefin berättelse

--------------------
Stolt mamma till Moa som föddes 081216 och Leiah som föddes 110117

TextAnnons
Bella_zacke
Babyboomare

Reggad: 13:35
Hemort: Ånge
      #6789144 - 02:48 02/08/2011

Såå lik pappa

--------------------
10/5-04 IzaBella 4015 gr +6
20/8-05 Zacharias 3630 gr +10
24/1-11 Rocky 2975 gr -3
24/7-12 Molly 3125 gr -13
Bf 3/5-14 med Pixie lr Alfonz

Noosha
Original

Reggad: 13:39
Hemort: Göteborg
Re: Den 10 juli kom Elias till oss [Re: Bella_zacke]
      #6789146 - 03:32 02/08/2011

Vilken härlig förlossning,,jättefin han är

--------------------
Naba 2006/04/18
Aye 2008/04/01
Zahra 2011/08/09

Erika_Saga
Chattoman

Reggad: 10:23
Hemort: Boden,Norrbotten
Re: Den 10 juli kom Elias till oss [Re: Noosha]
      #6791914 - 00:33 24/08/2011

Grattis! Mellan mina barn är det prick 4 år, och lillasyster tog blott 35 minuter på sig från första förvärk tills hon var ute så jag tror inte alls på att det har nån betydelse att det är fler år emellan, har man en gång fött barn så har man=)

--------------------
Gift, stolt mamma till
Saga 21/12-04
Märta 8/1-09
Göta 27/4-12

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 23901

Hoppa till

Generated in 0.076 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu