BB>Forum>Barnfrågor>Stora barn & Tonåringar Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
trasselsudd
Järnboomare

Reggad: 15:20
hur motiverar man att göra läxa?
      #6791368 - 14:40 19/08/2011

Moa börjar tvåan och verkar redan skoltrött.
Första veckorna i ettan gick bra men sen la hon av.
Så fort man tar fram läxan börjar hon gäspa o säger att hon är såååå trött, hon ooorkar inte. Oavsett tid på dygnet.

vi köpte en guldstjärnebok "jag lär mig skriva" från 6 år. Det är basic men bra för att inte glömmaallt under sommarlovet.
Vi lovade henne ett biobesök då boken var klar, det är 8 sidor kvara nu. Varje gång vi tagit fram boken har det varit så motigt o jobbigt.
Hon har fått göra korta bitar. Ibland göra en halv sida o spela tv spel i 15 min o sen göra en halv sida till.
Men ändå är det jätte jobbigt.

Jag bävar för läxorna framöver.
Hur gör ni andra med barn som inte vill göra läxan?
Hon är likadan i klassrummet och säger att hon är sså trött där med så fort något ska göras.

Jag är inte utrustad med alla knep som man ska ta till.
Jag förstår inte varför hon tappat lusten !?

Vi förklarar varför man behöver träna och jämför det med att lära sig cykla o sånt...då byter hon bara ämne.
Eller så säger att hon redan kan allt o därför inte behöver träna, tyvärr stämmer inte det.

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
LillaSessan
Original

Reggad: 10:15
Hemort: Norr
Re: hur motiverar man att göra läxa? [Re: trasselsudd]
      #6791374 - 17:23 19/08/2011

Har ni veckoläxa? Vi har det, läxan kommer alltid hem fredagar och lämnas in onsdagar. Jag brukar se över den på en gång och hon får börja med den under helgen så att den inte blir sparad till sista dagen och framförallt att det finns möjlighet att dela upp den i lagom längd/dag. Men L är inte särskilt glad i läxor heller och hon kan vara ganska tålamodsprövande. Jag tror att mycket är en mognadsfråga och att det bara är att kämpa på.

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6791379 - 20:28 19/08/2011

Ja du - från att ha tyckt att läxor är självklart, och att föräldrar måste hjälpa sina barn att ta ansvar osv till att tycka att läxor är skolans straff för föräldrar - där är jag nu............ Min mellanson och hans läxläsning tar verkligen kål på mig! Nu börjar han högstadiet, och jag verkligen bävar. Det är krig när läxor ska göras, och trots att jag tar det när jag har tålamod mm, så slutar det ändå alltid med kaos........

Har inga bra tips - hoppas någon annan har..........

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

Teesa
Guldboomare

Reggad: 13:37
Hemort: Platsen Gud glömde...
      #6791394 - 22:22 19/08/2011

Jonathan gillar dem inte heller...

Har kört olika, men läsläxan i slutet förra terminen gjorde vi så att han läste för mig sen läste jag hans gonattsaga. Funkade bra.

--------------------

Ensamstående mamma till Jonathan 10 år & Hampus 8 år och Katten!!!!!!
Jag vill ha ett LIV

Tezzis
Original

Reggad: 18:32
      #6791437 - 10:26 20/08/2011

Muta med nånting? Om hon gör läxan så får hon en peng, typ en 10:a eller nåt. Sånt brukar motivera.

--------------------
Sebbe 2003
Cornelia 2006
Leo 2007

trasselsudd
Järnboomare

#6791458 - 12:26 20/08/2011

vi har satt igång med läxan på en gång då hon fått den och läst läsläxan på olika sätt.
Trist att det ska vara så svårt och jobbigt redan nu.
Önskar att skolan gjorde det roligt för barnen att lära sig.

TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
      #6791516 - 21:30 20/08/2011

tjat och tvång... läxor är något som måste göras - helst en gång om dagen för att förstå och lära sig...

Min son har jag iofs haft mina duster men han är klipsk och fattar snabbt - tösen.. ja, jisses... men nu visar det sig att hon har dyslexi (säger inte att Moa har nu!) men det känns så skönt så skönt att veta lite varför hon inte velat...

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

trasselsudd
Järnboomare

Re: hur motiverar man att göra läxa? [Re: smulis_72]
      #6791603 - 16:57 21/08/2011

jag undrar om det kan vara ngn orsak...
Men vet inte än.
Får hålla koll

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
Re: hur motiverar man att göra läxa? [Re: smulis_72]
      #6791607 - 17:26 21/08/2011

Svar till:

tjat och tvång... läxor är något som måste göras - helst en gång om dagen för att förstå och lära sig...

Min son har jag iofs haft mina duster men han är klipsk och fattar snabbt - tösen.. ja, jisses... men nu visar det sig att hon har dyslexi (säger inte att Moa har nu!) men det känns så skönt så skönt att veta lite varför hon inte velat...

Det har ju Jacob också - men - det betyder inte att han får någon annan läxa än just alla andra - vilket är för tufft för honom, får honom att känna sig "dålig" och i slutändan gör att vi får våra duster. Det lär inte bli färre läxor / duster när han börjar högstadiet heller.......

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

JennyE
Ordmiljonär

Reggad: 12:18
Hemort: Gbg
      #6792594 - 11:25 30/08/2011

För oss funkar det bäst om:

När han kommer hem så bestämmer vi en tid när han ska göra läxan. Då känner han att han har varit med och bestämt.
Jag brukar se till att det inte blir för sent.

Sedan kollar vi över vad det är han ska göra lite snabbt. Eventuellt dela upp det i lite små delmål.

Jag brukar vara jätteengagerad och låta som att det är världens roligaste grej att göra läxan. Berömmer honom för minsta lilla som han gör rätt/bra.

Glada tillrop hela tiden typ nu är det snart halva klart vad snabb du är! Osv..

När vi väl har satt oss så låter jag inte honom gå ifrån förrän det är klart. Möjligen på toa om det är akut..

Jag tar ibland fram lite typ morotsstavar eller liknande för att han ska tycka att det är lite lyxigt att få sitta och göra läxan.

Jag ser också till att omgivningen är lugn. Stänger av tv:n och radio om de är på så att han lättare kan koncentrera sig.

Jag lovar honom aldrig saker för att han ska göra sin läxa. Däremot tar jag bort fördelar som han har om han inte sköter detta. Jag vill att han ska veta att det han har krävs det en motprestation för att få. Dessutom tror jag att det lätt eskalerar. Att han ska vilja ha mer och mer för att sköta sådant som borde vara självklart. Tex kan tv-tid eller data-tid försvinna likaså tid med kompisar. Först sköter man sina läxor och då har man frihet och fördelar.

--------------------
Erik dec-03, född vecka 39
Emma feb-07, född vecka 36
Elias nov-08, född vecka 29

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 9 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 3580

Hoppa till

Generated in 0.058 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu