BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Konsthallen
Original

Reggad: 11:09
Svällten i afrika!
      #6787908 - 20:24 20/07/2011

Är det bara jag som reagerar på detta?
Det är fruktansvärt och torkan är olidlig, men helt ärligt?!? Varför skaffar man så mycket barn om man inte har råd med det?

De skriker hjälp oss, men jag tycker bara det föds fler och fler barn där hela tiden i alla fall. Var är deras ansvar i det hela???

Här får man skämmas om man föder för många barn men där verkar det vara hur accepterat som hälst även om de inte ens har råd med mat till sig själva? Varför är det ingen som sätter något ansvar på dem? Har vi dålig ekonomi i Sverige så skaffar vi inte fler barn.

Vad tycker ni? Hur tänker ni om det?

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
syskon2011
Beroende

Reggad: 19:18
Hemort: Lerum
Re: Svällten i afrika! [Re: Konsthallen]
      #6787911 - 20:44 20/07/2011

Att jämföra Sverige och Afrika är som att jämföra olja och vatten. Mat är en lyxvara där och det finns knappt någon utbildning att tillgå (sexualkunskap = noll)
När man lever under sådana förhållanden som man gör där så tror jag inte att p-piller finns att tillgå, och dessutom, eftersom det är så hög barndödlighet där av sjukdomar (och inte bara svält), så tror jag att byarna för att överleva måste försöka att föröka sig så gott det går då det är så dålig överlevnadsmarginal..
Skulle dom kunna köpa in mediciner så skulle det nog vara antibiotika och andra viktiga saker som prioriterades och inte preventivmedel av olika slag..

Annars skulle det till slut inte finnas några byar alls kvar.

Det sista dom tänker på är nog ekonomin utan snarare hur dom ska hitta vatten och mat så dom klarar sig till morgondagen...

Det är vad jag tror iaf!

--------------------

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Hemort: Stockholm
      #6787915 - 21:21 20/07/2011

För afrikaner är många barn en rikedom och en försäkring om att de själva (föräldrarna alltså) har sin ålderdom säkrad när det gäller försörjning. Dessutom är det ju så att barndödligheten är väldigt stor och ju fler barn man har desto större chans att någon av dem överlever till vuxen ålder. Att ha många barn innebär också att det är många händer som kan arbeta och skaffa föda till familjen.
Vi hade samma system här i landet innan de sociala reformerna genomfördes. T ex så kommer min pappa från en barnrikefamilj med 14 egna barn och ett fosterbarn, som verkligen inte hade det särskilt fett. Min farfar var torpare vilket alltså innebar att han gjorde dagsverken som dräng på en stor gård, min farmor hade också tjänstgöring på gården som bl a mjölkerska plus att familjen skulle åstadkomma en viss kvot av plockade hallon, smultron, blåbär, svamp. I utbyte mot detta arbete fick torparen tillgång till ett hus och en bit jord att odla. Sin egen odling fick han ta han om efter sitt arbete på den stora gården. Barnen fick till uppgift att plocka bär och svamp och liknande. Att då ha många barn var en fördel även om det var många munnar att mätta. Det jag beskriver är inte ens hundra år sedan....

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Konsthallen
Original

Re: Svällten i afrika! [Re: Sessan]
      #6787927 - 00:24 21/07/2011

Ja sånt tänker man inte riktigt på. Hemskt är det i alla fall att det inte riktigt går runt där utan att alla hamnar i nöd istället.

Men några har i alla fall kommit igång med eget odlande, man kan ju hoppas att det även kommer igång i andra delar av länderna där omkring. Synd bara att torkan verkar ta död på allt den kommer åt

malin7502
Babyboomare

Reggad: 16:12
Hemort: Norrlands inland Mitt i skogen...
      #6788482 - 18:14 25/07/2011

Förutom det Sessan skriver så kan det ju också spela in att dessa människor kanske inte har samma preventivmedelsmöjligheter som "vi" har...

Allt är inte bara svart eller vitt...

--------------------
Malin med
Wanja 03 & William 98

DET ÄR BARA ETT KÖTTSÅR...

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
Re: Svällten i afrika! [Re: malin7502]
      #6789878 - 10:59 09/08/2011

Men det finns ju folk med dålig ekonomi i Sverige som också skaffar barn som de inte har råd med.

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

TextAnnons
Konsthallen
Original

Re: Svällten i afrika! [Re: Lilly7]
      #6790617 - 00:19 13/08/2011

Jo men det är ju inte så att vi svenskar har de förhållandena som Afrika har, eller hur?

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 2 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 22666

Hoppa till

Generated in 0.06 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu