BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Speciella barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Pandora_83
Veteran

Reggad: 15:40
Hemort: Värmland
Konstant spring och tjat...
      #6783963 - 23:07 29/06/2011

Idag är det 3:dje kvällen som vår dotter är mer överaktiv än vanligt,springer runt konstant och tjatar massor,grejar och drar i allt. från att hon kommer hem från dagis vid 15.00 tills att hon verkligen somnar som har varit ca 22.00 dessa senaste kvällar. Inte en enda lugn stund har det varit.Hon verkar inte vara trött alls heller.Börjar lägga henne redan vid 18.30 tiden. Men hon är inte alls trött. Sen är det bara som att trycka på en off knapp och hon somnar helt plötsligt. Det har varit lite lugnare innan detta nu en period. Så jag har lyckats få krafterna tillbaka och känt mig någorlunda utvilad från att ha varit på bristningsgränsen länge. Dessa 3 kvällar är det som behövdes för att den nya energin är borta igen. tack gode gud för att hon har dagis nu om dagarna iaf. Denna vecka och nästa vecka ska hon vara på dagis så då måste jag försöka vila och hitta ny energi. Sen stänger dagis och hon kommer vara hemma 4 veckor minst. Beroende på när hennes syskon föds så måste hon kanske vara hemma ytterligare 10 dagar. Tar en dag i taget. Men jag kan bara konstatera att jag skulle bli väldigt förvånad om den kommande utredningen inte skulle visa något funktionshinder t ex adhd som vi tror. Detta beteénde är verkligen inte ett normalt betéende. Denna energi nivån som hon har är inte heller på en normal nivå.Här om dagen knuffade hon till en liten pojke på dagis som ville komma fram till mig och hälsa.=(.Hon kramar dom andra barnen så hårt att personalen måste gå imellan och bryta.Sen avslutade hon med att slå till mig på magen med handflatan. Eftersom jag är höggravid så kändes detta minst sagt väldigt obehagligt och då blev jag jätte arg på henne och sa att hon inte får göra så eftersom bebisen kan bli skadad.Tyvärr så är det den enda gången hon förstår att hon gör fel när man blir riktigt arg på henne och höjer rösten väldigt. Hon är tyvärr hårdhänt och gör saker väldigt impulsivt som stämmer in på adhd. Tänk om bara allt vore bra,som vanligt så man kunde få njuta av livet som förälder =((.

--------------------
Emilia 080204
2940g 46 cm
(37+4)
Enya 110719
3150g 48 cm
(38+3)

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
smulis_72
Platinaboomare

Reggad: 20:44
Re: Konstant spring och tjat... [Re: Pandora_83]
      #6783981 - 05:47 30/06/2011

*kram*

--------------------
Linus * Emma * Oscar
KfPM*AP*EM
jag är en tyrannosaurus kärring!

Pandora_83
Veteran

Re: Konstant spring och tjat... [Re: smulis_72]
      #6784267 - 11:34 01/07/2011

tack =)

--------------------
Emilia 080204
2940g 46 cm
(37+4)
Enya 110719
3150g 48 cm
(38+3)

Karin79
Ordmiljonär

Reggad: 13:34
Hemort: Forshaga, Värmland
      #6785260 - 16:27 05/07/2011

Det låter väldigt jobbigt. Hoppas att det snart blir lite lugnare för er.

--------------------
Sofia 031215 Nils 070211 Selma 100911
http://www.bakbokmat.wordpress.com

ralfschumacher
Ordakrobat

Reggad: 16:56
Hemort: Knislinge
Re: Konstant spring och tjat... [Re: Karin79]
      #6785532 - 21:41 06/07/2011

Låter som om du beskriver Mino! Helt galet likt. Han har en sömnstörning och har i perioder fått theralen för att kunna sova. Hoppas ni får hjälp vid utredningen. Hur gick ni tillväga för att få den?

--------------------
Stora tjejen IZABELLE född 26 juli 2006! kl. 12.06
Hjärtebarnet MINO född 28 mars 2008! kl. 12.07
Kämpen JONALIE född 23 augusti 2010! kl. 10.18

MEJAN
Guldboomare

Reggad: 19:40
Hemort: Där jag trivs allra bäst!
      #6785605 - 13:06 07/07/2011

vet precis vad du går igenom. När min äldste var i den åldern var han alltid värst, barnen tog avstånd från honom, och vissa "mogna" föräldrar reste sig och gick med sina barn från Öppna förskolan om vi kom dit.........

Det är en enorm påfrestning att orka med ett barn som kräver mycket mer än de flesta andra - och steget mellan kärlek och hat är inte långt i alla lägen! Man älskar verkligen sitt barn - men inte allt barnet gör.

Jag hoppas hon kommer lugna ner sig!

Min lugnade sig när han var runt 8 år - fram tills dess var det minst sagt jättetufft - och utredningar och psykologkontakt avlöste vartannat.

Tro det eller ej - han fick ingen diagons - och idag är han en kolugn snart 14-åring.........

Lovar dig - det trodde jag verkligen ALDRIG - och jag är pedagog och jobbar med barn av alla sorter - och han var verkligen något utöver det "vanliga" både hemma och borta......

Stor Kram!

--------------------
Det är insidan som räknas, men vem f..n vågar chansa?
AP ~ EM ~ AKK

KÄR!!!

www.mejansblogg.blogg.se

TextAnnons
hape
Tungvrickare

Reggad: 11:12
Re: Konstant spring och tjat... [Re: MEJAN]
      #6785733 - 18:12 07/07/2011

Låter som du skriver om min son Hans kusiner brukar fråga om man inte kan stänga av honom. Han är som en duracellkanin dagen lång Impulsiv, överenergisk, konstigt beteende, man måste bli riktigt arg för att han ska förstå och rutinsaker blir som nya saker varje dag, klä på sig, borsta tänderna, hur man sitter vid matbordet - allt blir en kamp.

Vi väntar på remiss till bup så får vi se vad de säger Men som du säger, det är så dränerande på energi. Jag bar helt slut idag efter 10 min i mataffären där han sprang runt och bara skrek, pillade på allt och störde andra som handlade Och han är ju så stor så han börjar förstå att han beter sig annorlunda men kan inte förklara varför han gör det.

--------------------
Mamma till:
Prins Benjamin, 060526 (v35+0), 43 cm och 2465 gram.
Prins Samuel, 110326 (38+4), 47 cm och 3300 gram.

Pandora_83
Veteran

Re: Konstant spring och tjat... [Re: ralfschumacher]
      #6786376 - 15:19 11/07/2011

Det har varit en lång väg till utredning. Tog en diskussion med bvc sköterskan när vi var på 2.5 års kontrollen. Berättade våra misstankar. Efter utvecklingsbedömningstestet som tillhörde 2.5 års kontrollen tyckte bvc sköterskan att det var svårt att få kontakt med vår dotter och att hon inte förstod vad hon sa mm. Hon tyckte vi skulle skicka en remiss vidare. bvc sköterskan ringde dagis och frågade hur dom uppfattade vår dotter. dom hade inte tänkt i dessa banor ännu eftersom dom tyckte att hon var så ung och att det kunde vara ett beteénde som hade med låga åldern att göra.

Vi fick tid på mödra och barnhälsovården. Först var jag och sambon på "intervju" utan barn om vår dotters problematik mm.Då fick vi prata med 2 st psykologer som skulle göra en utvecklingsbedömning. Sen krävdes det två korta "hälsa på" möten innan det gick att genomföra själva testet med vår dotter. Själva utvecklingsbedömningstestet fick delas upp på 2 ggr och vi fick ta många pauser eftersom vår dotter inte satt still och smet ut ut rummet, fick utbrott mm. Sen var jag och sambon utan barn på ett möte med psykologerna där dom gjort en bedömning utifrån testet, vår intervju och en intervju i pappersform som gjorts med dagis personalen. Dom kom fram till att vår dotter ligger under det normala i sin utveckling för hennes ålder på alla områden som dom testade. Fanns inga tvivel om att en remiss skulle skickas vidare till bup.

Sen var vi på en sammanställning på bup utan barn. Där gick vi igenom allt material och blev intervjuade igen.Vi fick en kontaktperson också.Han tyckte inte det var några tvivel att det skulle skickas vidare en remiss för själva utredningen. Just nu står vi i kön för själva utredningen. Kön var ca 6-7 månaders väntetid sa vår kontaktperson. Så i slutet på detta år hoppas vi på att få en diagnos fastställd.

--------------------
Emilia 080204
2940g 46 cm
(37+4)
Enya 110719
3150g 48 cm
(38+3)

Pandora_83
Veteran

Re: Konstant spring och tjat... [Re: MEJAN]
      #6786382 - 15:33 11/07/2011

Tack för ert stöd. Känns bra att man inte är ensam. Det har varit en otroligt tuff tid i våra liv. Känner att personer runt omkring bara inte förstår hur jobbigt vi har det. Och vad svårt det är att genomföra normala saker i vår familj. Skulle aldrig kunna ta med vår dotter och handla mat, åka till Liseberg eller annat. =((. Allt, allt , allt måste planeras i minsta detalj för att inte spåra ur. Ska man någonstans måste man förbereda henne länge innan. Bilen måste stå parkerad utanför, alla grejer måste bäras ut innan. Inga hundar eller andra barn får finnas i närheten för då blir hon störd av det och får utbrott direkt. Vilket resulterar i att det inte går att få in henne i bilen och än mindre i bilbarnstolen.

Vi har blivit uppmanade av psykologerna att undvika alla platser som gör att dottern får utbrott. T ex lekparker med andra barn, promenadstigar där hundar brukar gå. Hon är väldigt impulsiv och det är måååånga gånger som vi nätt och jämnt har fått tag i hennes tröja innan hon sprungit uti vägen framför en bil.Vi ska tydligen försöka undvika alla situationer som kan vara fara för henne själv.Så vårt liv blir väldigt inrutat om man säger så och egen tid det existerar inte. Känns så trist. Alla saker jag skulle vilja göra med henne. Gå på öppna förskolan, leka i lekparken, träffa andra mammor, gå på badhuset mm. Ingenting av detta fungerar =((.

--------------------
Emilia 080204
2940g 46 cm
(37+4)
Enya 110719
3150g 48 cm
(38+3)

ralfschumacher
Ordakrobat

Reggad: 16:56
Hemort: Knislinge
      #6786517 - 08:48 12/07/2011

Okej.
Ja det var en lång väg.
Vi har varit hos bvc psykolog men där är sonen blyg och visar sig inte från sin "vanliga" sida.. Han är helt annorlunda där än hemma.
Dagis ser heller inga problem för han är ju så snäll..

Men hemma är han en vilde, impulsiv och har ett väldigt stort behov av att få rada upp saker. Särskilt bilar och Playmobil ska han rada upp.

Han är väldigt lik min bror som har en autism diagnos, men eftersom han inte uppvisar många av sina beteenden när vi var hos bvc psykologen så händer inget...

--------------------
Stora tjejen IZABELLE född 26 juli 2006! kl. 12.06
Hjärtebarnet MINO född 28 mars 2008! kl. 12.07
Kämpen JONALIE född 23 augusti 2010! kl. 10.18

Pandora_83
Veteran

Re: Konstant spring och tjat... [Re: ralfschumacher]
      #6786605 - 15:38 12/07/2011

Vår tjej kan också reagera så i vissa sammanhang. Hon liksom låser sig för att hon blir rädd. Så blev det första gången hon skulle träffa psykologerna. Hon klarade sig fast runt min hals och sa ingenting.Tittade inte ens på psykologen. Nästa gång var det likadant. 3:dje gången kände hon igen lokalerna och psykologerna och då lossnade det lite grann. Men hon kunde inte vara ensam med psykologerna för då låste hon sig igen. Jag fick ha henne i knät under själva utvecklingsbedömningen. Hon kan bli likadan vid läkarbesök, tandläkarbesök mm p g a att hon blir rädd och orolig.

--------------------
Emilia 080204
2940g 46 cm
(37+4)
Enya 110719
3150g 48 cm
(38+3)

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 0 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 1915

Hoppa till

Generated in 0.097 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu