BB>Forum>Övrigt>Diskutabelt Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Annahz
Tungvrickare

Reggad: 20:21
Hemort: Valencia, Spanien
Angaende PSD och att sova med barnen.
      #6781678 - 10:55 15/06/2011

Haromdagen sa sa en pappa till mig att de ville sova med bebisen, men gjorde inte det pga PSD risken som det for med sig. Samtidigt sa har jag hort att det ar tvartom, att risken for PSD minskar om barnet sover med mamman (framforallt) och pappan for mammans instinkt att vakna lattare om nagot ar pa tok. Olika kallor sager olika saker, sa vad ar sant egentligen? En risk finns ju att man rullar over pa barnet, men det ar inte PSD och da brukar det vara alkohol och tobak inblandat i bilden (vad jag hort). Jag har sovit med mina barn nar de ammade pa natten och har somnat och vaknat i samma position. Har alltid varit superlattvackt, anda fram till det att jag sluta amma och de sov i sina egna rum. Nu vaknar bara min man om de grater! :S

--------------------
Tindra 10/10/08
Viktor 31/05/10

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
BabyLonging
Medlem

Reggad: 19:48
Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Annahz]
      #6781780 - 19:46 15/06/2011

I broschyren vi fick från barnmorskan i förra veckan står det så här:

Alla är överens om att det säkraste är att ha spädbarnet sovande i föräldrarnas sovrum. Om föräldern är mycket trött eller påverkad av alkohol eller mediciner, avråder vi från att spädbarnet sover i samma säng. Vi avråder också från att ha barnet sovande i förälderns säng om modern är rökare, eftersom flera undersökningar har visat en något ökad risk för plötslig spädbarnsdöd i dessa fall. Några undersökningar har också visat att om barnet är under tre månader finns det en något ökad risk med att sova i samma säng även om modern inte är rökare.

(Ur Socialstyrelsen "Minska risken för plötslig spädbarnsdöd")

--------------------
Hemlig användare som längtar efter bebis igen!

BF: 2012-02-10

Tiddlan
Original

Reggad: 18:39
Hemort: Stockholm
Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Annahz]
      #6781881 - 13:25 16/06/2011

Dom har kommit fram till att det finns en något större risk för psd med samsovning.
Men största risken är fortfarande om man inte följer rekomendationerna om ryggläge, för sen dom började rekomendera ryggläge och dom flesta följer det har psd minskat med närmare 70%.

--------------------
Flickor 96,98 och -00, änglason f 4/10 d 24/10 97(psd), son -07, Lillebror -10

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Tiddlan]
      #6781928 - 17:45 16/06/2011

Svar till:

Dom har kommit fram till att det finns en något större risk för psd med samsovning.
Men största risken är fortfarande om man inte följer rekomendationerna om ryggläge, för sen dom började rekomendera ryggläge och dom flesta följer det har psd minskat med närmare 70%.

70%? Var har du fått den siffran från?

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

Tiddlan
Original

Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Sessan]
      #6781952 - 20:33 16/06/2011

Inte riktigt 70 % utan typ 63% för flera år sen och då antar jag att det närmar sig 70 nu. Tog del av infon via föräldraföreningen psd.

Självklart bidrar det med att endast 5% av gravida svenska mammor fortsätter röka under graviditet och amning oxå.

--------------------

Sessan
Platinaboomare

Reggad: 05:30
Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Tiddlan]
      #6781953 - 20:42 16/06/2011

Svar till:

Inte riktigt 70 % utan typ 63% för flera år sen och då antar jag att det närmar sig 70 nu. Tog del av infon via föräldraföreningen psd.

Självklart bidrar det med att endast 5% av gravida svenska mammor fortsätter röka under graviditet och amning oxå.

AAAA... För jag räknade lite på det... 1991 var det 140 barn som hade dött av PSD och det var då en promille av alla barn som föds i Sverige. 2007 så hade antalet döda barn sjunkit till 13 st och det motsvarar då ca 1 på 10 000 levande födda barn och räknar man på de siffrorna så blir det en 90%-ig förbätbring. Dock har jag även sett en annan siffra om att det numera är ca 1 barn på 4000 nu. Vilket som är mest riktigt kan jag inte säga.

--------------------
Light travels faster than sound, that is why some people appear bright until you hear them speak
HaJ-medlem + KfPM, AP i kvadrat

TextAnnons
Tiddlan
Original

Re: Angaende PSD och att sova med barnen. [Re: Sessan]
      #6787140 - 13:30 15/07/2011

Min siffra är inte en "ny" siffra utan den senaste jag tagit del av, men det har ju minskat dramatiskt och ryggläge kommer gälla för all framtid.
Sedan har dom ju sagt att samsovning är en liten liten ökad risk.
Hörde för några år sen att det händer me ca 45 födda barn per år.
Siffrorna blir väl lite varierande då det förmodligen inte händer samma antal varje år.
Jag är glad att det minskat så mycket men fortfarande är det ca 45 barn för mycke ändå.
Dessa barn är ju friska, finns inget som tyder el påvisar en dödsorsak, inte ens säkert att dom alla dör av samma anledning. Förjäkligt är det iaf.

--------------------

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 6 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 22742

Hoppa till

Generated in 0.064 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu