BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
adnillen
Platinaboomare

Reggad: 19:39
Hemort: Valbo
Mileon ville tjuvstarta han!
      #6767818 - 18:07 11/04/2011 Bifogad (457 nedladdningar)

Mileon ville tjuvstarta, fem veckor innan BF åkte jag in med misstänkt vattenavgång. Skrevs in och låg inne i två dagar utan att något mer hände, fick sättas igång med cytotec och mycket pinvärkar senare körde äntligen det igång på riktigt. Han kom till sist efter mycket om o men då krystvärkarna helt plötsligt slutade upphöra, därav hans form på huvudet på bilden. I och med att han klassades som prematur så blev det barnkliniken för vår fina prins, där han observerades och jag hamnade på operation då jag hade stora inre bristningar. Läkaren sa minst fem stygn, men i förlossningsjournalen är det många många fler.... Trots allt så gick allt bra, lite komplikationer för både lillprinsen och mig - men vi mådde ändå relativt bra, fick ligga kvar på familjerum med honom, sondmatades, solade för envis gulsot och hade värmesäng. Vi skrevs ut 14 dagar senare, men hade varit hemma på permis i 4 dagar redan då. Orkar inte skriva hela förloppet så jag kopierar från min blogg jag hade.

2010-12-01
Igår upplevde jag vattniga flytningar, vilket bara ökade under dagen. Tänkte att det var väl "normalt" så här i slutet så jag satte på mig trosskydd och åkte iväg till Byggmax för att köpa lite material till sovrummet vi håller på med. Blev bara blötare o blötare, fick gå in på toaletten där och kika. Trosskyddet var fullt och trosorna dyngsura, långkallingarna lika så.. Vi gjorde klart de sista där och åkte hemåt, jag ringde in till förlossningen och frågade. De ville att vi skulle komma in på en koll. Så tillbaka med den lånade släpvagnen och in till sjukhuset.

Fick göra ctg, och koll. Fick ny tjock binda och gå runt i dryga timmen. Bindan blev till sist väldigt blöt och barnmorskan tyckte det var fostervatten. Sen sipprade det duktigt. Blev inskriven och så fick vi göra ultraljud för viktuppskattning, lillskrutt beräknas väga 2400g.

Så nu är det bara att avvakta, blir kvar här iallafall och kör det inte igång av sig själv så sätter dem igång mig. Det blev rätt chockartat och fortfarande känns de jättekonstigt. Vilken liten tjuvstartare! Då får blivande mormor rätt, alla barnbarnen i December ;-)

Ligger i skrivande stund med ctg på rummet, har jätteblöjan på mig. Känsla av att detta kommer bli segt.... Och nu måste vi verkligen införskaffa mer smått, smått!! Jisses... det blir inte som man tänkt sig!

Lite senare:
Ingenting har hänt, inte ens pyttepytte. Bebis trivs där inne trots mindre mängd vatten ;-) Den rumlar runt iallafall och har det bra ändå. Läkaren var in och förklarade hur det skulle gå till, har det inte startat förrän imorgon bitti så blir det igångsättning. Jag vill ändå försöka mig på vaginal förlossning och hoppas man klarar det trots min onda blåsa.

Vi har ett rum intill badrummet, det badas friskt - den ena gravida avlöser den andra. Värsta är att de envisas att ha i någon doft-arom i badet, lavendel - luktar skit och får huvudvärk av eländet..

Det känns helsjukt att vi är här, tror vi inte riktigt förstår hur nära vi är lillskrutten nu. Det är skräckblandad förtjusning, jag är på helspänn hur jag kommer ta värkarna - måtte det gå bra. De har iallafall prio att sätta in tidig epidural på mig i hopp om att lindra mitt extra onda. Men det finns ju aldrig garantier och det är ju lite skrämmande det också.

2010-12-02
Maken har åkt hem en sväng för att ta in post, klappa o mata katten och byta lite packning. Det blev ju tumult när man insåg att man skulle stanna kvar, inte en pinal med sig hade man. Är glad att jag packat bebisens alla kläder, så det var ju mest mina o makens kläder o saker som skulle pulas ner.

Nu kom barnmorska in o satte ctg igen, så ska jag snart få frukost. Ronden kör väl igång vid 9-tiden nånting. Bebis hade då vi kom in för koll i Tisdags lagt sig i rätt position, så inget tvärläge här längre. Huvudet något ruckbart igår.

Vi får väl se om bebis hinner komma till världen idag eller om det blir till imorgon. Jag har hört att några av de andra paren har fått bebis, dem små liven röstar upp sig emellanåt så det hörs här på avdelningen.

Lite senare:
Nu är första cytotec-tabletten instoppad. Vi får se om den har någon effekt. Fick ligga med ctg-kurva direkt efter det, men kunde bara ligga i dryga 40 minuter sen sa min urinblåsa ifrån. Kännt av lite effekt iallafall, vi får hoppas det håller i sig. När molvärken börjar komma så rinner det bokstavligen ut fostervatten.

Ska få nål för ev. cytotecdropp också. Lunchen är uppäten och kunde faktiskt äta rätt bra. Ska väl koppla ner igen så maken kan få sin mobil åter för att ringa o lugna hans stackars bror som verkar mer nervös än oss. Omtänksamt iallafall.

Lite senare ändå:
Ja då var det ett tag sedan jag skrev något, eller först var det maken som försökte uppdatera via mobilen men så skrev jag till sen på datorn vi har med oss. Första tabletten har gjort lite nytta, livmodertappen har ca 1 cm kvar för att utplånas. Fått en del värkar som inte varit roliga, även pinvärkar som är vanligt med konstgjord igångsättning.

Läkaren Bosse vill inte att vi ska sätta i en ytterligare tablett utan hoppas vi är på gång nu. Bebis ligger långt ner och trycker, det känns iallafall.

Tidigare under dagen kom en barnskötare från Barnkliniken ner till oss för att visa en film om för tidigt födda barn och informera om första tiden när lillskrutt kommit. Det blir förmodligen sond och syrehjälp, ev. kuvös/värmedynor. Så där hamnar iallafall han, och även vi senare. Vi kommer sova på BB avdelningen första tiden. Så de räknar med minst en vecka på barnkliniken och sedan hemgång under hemvård - utskrivna blir vi nog inte förrän han egentligen är fullgången. Det kändes bra o få lite info, fast inte mycket var nytt för mig så kan det ju vara det för maken.

Jag vet inte om jag kommer uppdatera så mycket mer om det kommer sätta igång ordentligt här, läkaren säger att det troligast blir bebis under morgondagen. Sen får vi väl se om det stämmer. Och när jag uppdaterar därefter får vi ju också se, man kommer nog inte vara på sitt rum precis utan är på våningen under för att bonda med den lille.

Är mest för min/vår egen del som jag uppdaterar här, det känns bra då man kanske glömmer något längs vägen - om inte annat roligt o läsa efteråt.

Vi höres alla fina, på ett eller annat vis!

2010-12-03
Sent om sider, men det är efter komplikationer (för min del) så har det tagit lite tid o landat. Får skriva mer utförligt senare, nu är jag så trött o orkeslös så det blir en snabbis.

Lillskrutt kom till slut efter massa strul 16.06, vägde 2396 g och 48,5 cm lång. 32,8 cm i huvudfång. Han har sluppit syretillsättning, men sondmatas och ligger på värmedyna.

Jag själv fick åka till operation efter rejäla bristningar långt in, var bra trött efter det men fick några timmar med lillskrutt på barnkliniken där han ligger för observation. Jag o maken har ett rum för natten på bb. Är inte orolig ett dugg, han har det bra våningen nedanför.

Nu blir det lite sömn förhoppningsvis. Tack för alla kommentarer! <3

Kortfattat om förlossningen:
Igångsättningen, gav mig en hel del pinvärkar. Men även nyttiga värkar som gjorde att jag öppnade mig mer o mer. Dock vart det riktigt oregelbundna värkar men som började komma allt mer och mer under den tidiga morgonen på Fredagen, maken låg och sov helt dödstrött medans jag vankade runt i korridorerna. Frustrerad - för jag fick aldrig vila från smärtorna, mellan värkarna satte min blåsa igång occh gjorde ont... Klockan blev morgon och precis i skiftbyte så hamnade vi till slut i en riktig förlossningssal då vi annars legat i ett "uppehållsrum". Maken fick sig ett bryskt uppvaknande där ;-)

Narkosläkare kallades dit för jag var öppen 3 cm och jag krävde verkligen epidural för att få lite lugn på det hela. Jag är väldigt förvirrad för jag är osäker på klockslagen, men han kom till sist vid lunch - epiduralen fick jag ha i EN timme innan den började krångla - slutade helt o upphöra. Vid två höll jag på att gå itu för dem hade ju brassat på med värkdropp dessutom för den korta stund jag hade fått epidural hade slagit av på takten på mina egna värkar. Bröt ihop för jag var så trött och kände mig inte tagen på allvar, rök ihop med en bitterfitta till barnmorska (ursäkta) och sedan fick jag äntligen prata med läkaren som var så pedagogisk. Vid det här laget hade värkarna tilltagit rejält och jag kände trycket bak på ett helt annat vis än innan. Läkaren ville checka av om det fortfarande gick med kejsarsnitt men vid kollen är jag helt öppen.

Bara att krysta Linda! VA? Jag bröt ihop igen, men vad gör jag nu då när jag inte har någon smärtlindring alls? Jag gör sönder!! Fick lustgasen, min bästa vän. Så här i efterhand tycker jag det är konstigt att jag inte fick lustgas som komplement innan när epiduralen slutade funka.

Mycket hallucinationer senare, så helt plötsligt slutar krystvärkarna. Konstigt, jag slutar upp i "mitt" och undrar vad dem väntar på. Ha ha! Dropp i full fart, lite väntan - så körde vi igång igen. Lyssnade på kroppen och bara gjorde allt jag orkade. Krystarbetet pågick i drygt 1 timme o 15 min, läkaren var in och tänkte hjälpa till med sugklocka - men precis när han öppnat det sterila paketet så fick jag krystvärk igen och fick ut huvudet! Sen var det inte mycket kvar av jobbet, tyckte absolut att krystvärkarna var bäst av hela förlossningen.

16.06 kom en liten kladdig knölande krabat som hamnade på min mage, underbart! Ett team stod utanför o väntade för att checka av honom då han är för tidigt född. Maken följde med och kom tillbaka, en stolt pappa! Fick mysa lite innan dem åkte upp till barnkliniken - det var lika bra för lillkillen hade lite svårt med andningen i början. Kippade mycket. Jag själv fick snällt ligga kvar och krysta ut moderkakan och sedan bli undersökt x 3... Rejäl bristning långt upp, jag skrek som en stucken gris trots flera sprutor och lustgas. Allt snurrade men smärtan var olidlig. Har nog aldrig gråtit så som jag gjorde då. Läkaren var tvungen o kolla han med, sa att det blir minst 5 stygn och han ville inte ens försöka - utan han ville ha mig sövd.
Så ingen firarbricka för mig, det fick maken ensam - stackarn! Jag rullades istället iväg till operation. Klockan var då ca 18. Vaknar upp vid 20. Ont, mörbultad. Får rullas upp på barnkliniken när jag var stabil igen. Myste med mina fina killar. Trött men fruktansvärt lycklig! Hamnar sen med maken på ett eget rum på bb, slår ihop våra ögon i rasande tempo vid tolvslaget.

Mycket svamligt men ett hum om Fredagsdygnet.

--------------------
Mileon
- 101203 -

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Protoria
Pratmakare

Reggad: 12:23
Hemort: Uppland
Re: Mileon ville tjuvstarta han! [Re: adnillen]
      #6767900 - 22:48 11/04/2011

Vilken liten sötnos. Vilken tur att allt gick bra.

--------------------
Mamma till Björn 03, Adrian 07 och Clara 12

Camilla82
Ordakrobat

Reggad: 12:31
Hemort: Köping
      #6768328 - 08:47 14/04/2011

<3

--------------------
Ville 080430
Alice 091108

Petra75
Platinaboomare

Reggad: 14:24
Hemort: Hos mig
      #6769569 - 15:42 20/04/2011

Skönt att du fick en sådan fin prins tillslut. Förlossningar är piss
kram <3

--------------------
♥Porrisen med bästa Goenissen ♥
Kfpm ♥ EM ♥

Jag är inte bara en bitch utan en mamma oxå...

adnillen
Platinaboomare

Re: Mileon ville tjuvstarta han! [Re: Petra75]
      #6770384 - 09:29 26/04/2011

Tack!

Petra, förlossningar är toppen! Gör lätt om det :-)

--------------------
Mileon
- 101203 -

Petra75
Platinaboomare

Reggad: 14:24
Hemort: Hos mig
      #6770549 - 18:56 26/04/2011

E du liiiite ironisk nu

--------------------
♥Porrisen med bästa Goenissen ♥
Kfpm ♥ EM ♥

Jag är inte bara en bitch utan en mamma oxå...

TextAnnons
adnillen
Platinaboomare

Re: Mileon ville tjuvstarta han! [Re: Petra75]
      #6771043 - 19:27 29/04/2011

Nej faktiskt inte Skulle dock uppskattat ett naturligt värkarbete istället för dessa pinvärkar man fick av igångsättningen med tabletter o dropp. Men ja, lätt att jag gör om det. Är avundsjuk på alla gravida, vill vara tjockis igen

--------------------
Mileon
- 101203 -

Pizan
Järnboomare

Reggad: 14:43
Hemort: Stockholm
      #6782281 - 15:35 18/06/2011

Vilken dramatik! Tack för berättelsen och grattis igen.

--------------------
Väldigt stolt mamma till tre underbara pojkar.

adnillen
Platinaboomare

Re: Mileon ville tjuvstarta han! [Re: Pizan]
      #6782364 - 23:04 18/06/2011

Ja det var lite action - men det gick ju bra ändå! Tack fina du, snart är det din tur!

--------------------
Mileon
- 101203 -

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 8 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 25052

Hoppa till

Generated in 0.076 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu