BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Tvillingar Trillingar eller fler Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
cecott
Veteran

Reggad: 16:40
Hemort: Trelleborg
Tvillingklubben och sätesförlossning
      #6758744 - 14:36 01/03/2011

Vi blev idag medlemmar i tvillingklubben, så ni väntar jag ivrigt på mitt paket därifrån

Tänkte fråga er som fött i säte, hur stor skillnad är det? Är det farligare för babyn?

--------------------
Min stolthet Sebastian föddes 23/12 -05
Bonuspojke Wille
Mina underbara tvillingar Isabelle och Kian föddes 1augusti!

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Tiddlan
Original

Reggad: 18:39
Hemort: Stockholm
Re: Tvillingklubben och sätesförlossning [Re: cecott]
      #6758790 - 16:16 01/03/2011

Jag har inte tvillingar, men födde min första i säte.
Det innebär ökade risker för babyn, men dom har ju bättre koll på förlossningen då oxå just eftersom det finns ökade risker.
Jag hade en läkare på rummet hela tiden.
Största risken är vad jag vet om barnet kommer med rumpan först och kläms ihop, det kan orska syrebrist.
Min flicka födes med fot+säte så hon riskerade inte att tryckas ihop på det sättet.
Ska man se det ur smärtsynpunkt så va det den förlossningen som var smidigast av alla.
Knappt något tryck alls i värkarna och nästan helt öppen när jag kom in till förlossningen.
Däremot så har inte bebisen samma förmåga att själv hjälpa till när huvudet inte är ffd.
Blev kritiskt ett tag på slutet och hjärtljuden gick ner drastiskt, så det blev ett klipp (utan bedövning) för att läkaren skulle kunna dra ut henne fort.
Jag hade för lite fostervatten för att dom skulle kunna göra ett vändningsförsök och är väldigt olustigt inställd till snitt.
Läkarna tyckte jag hade tillräckligt brett och bra bäcken för att låta mig föda me sätesbjudning.
Helst avråder dom en från detta och jag vet att dom är mera restriktiva nu än va dom va för 15 år sen då min dotter föddes.
Har du tur lägger sig båda "rätt" innan det är dags.

--------------------
Flickor 96,98 och -00, änglason f 4/10 d 24/10 97(psd), son -07, Lillebror -10

cecott
Veteran

Reggad: 16:40
Hemort: Trelleborg
Re: Tvillingklubben och sätesförlossning [Re: Tiddlan]
      #6758820 - 18:31 01/03/2011

Tack för svaret usch låter som det var lite omskakande...ska ärligt säga att jag är ganska rädd för säte men kejsarsnitt känns ännu värre.

--------------------
Min stolthet Sebastian föddes 23/12 -05
Bonuspojke Wille
Mina underbara tvillingar Isabelle och Kian föddes 1augusti!

ÅsaMarie
Pratmakare

Reggad: 21:28
      #6758846 - 19:53 01/03/2011

Jag har ju fött alla mina barn med snitt så jag vet inte... men jag har alltid trott att en sätesförlossning anses som mer ok om man fött barn tidigare.... Tvilling 1 låg i säte för mig men eftersom jag blev snittad vid storebrors förlossning så räknades jag som en förstagångs föderska i den bemärkelsen. Sen komplicerades allt med att tvillingarna låg så till 1:an i säte och 2:an med huvudet nedåt att de hade kunnat fastna i varandra. Så för mig var valet enkelt. Jag tror ändå att en vaginal förlossning är att föredra... men lyssna på vad läkarna säger... det kommer att råda dig till snitt om det är bäst med det och är snitt bäst av någon anledning så kommer det att gå super. Snittet med tvillingarna var en barnlek. Båda snitten var akut men med tvillingarna var jag mer förberedd på det. (det blev akut eftersom de ville ut innan det var dags för det planerade).

--------------------
Viggo, februari 2003 samt Isac och Saga, september 2005

Pusselbiten
Babyboomare

Reggad: 09:54
Hemort: Landskrona
      #6759783 - 10:12 05/03/2011

Alwin låg i säte.
Men jag valde Snitt.
Och nu tackar jag för det.
Han hade en fot ner och en upp, så han hade aldrig kommit ut normal väg.

Man vet ju aldrig exakt hur de ligger i magen.

--------------------
♥ Noah 060526
♥ Thias 070724
♥ Alwin 091210
♥ Miliax 120119
+ 3 Bonustjejer, 95, 97, 00.

Tiddlan
Original

Reggad: 18:39
Re: Tvillingklubben och sätesförlossning [Re: Pusselbiten]
      #6761416 - 11:21 14/03/2011

Fast OM man väljer att föda i säte så kollar dom allt sånt jättenoga! Då får man ett ultraljud så att dom vet precis hur bebisen ligger.
Samt som jag skrev så bevakar dom förlossningen väldigt noga. Jag hade som jag skrev en läkare på rummer hela tiden tillsammans med en barnmorska.
När det blev stressat ett tag så var det nog säkert en 5-6 stycken där inne för att kunna rycka in vid behov.
Eftersom det va min första så tänkte jag inte så mycke på sånt som skulle kunna hända heller utan litade på personalens kunskap.
Så ingenting är ju omöjligt.....

--------------------
Flickor 96,98 och -00, änglason f 4/10 d 24/10 97(psd), son -07, Lillebror -10

TextAnnons
marifors
Ordmiljonär

Reggad: 14:42
Hemort: Södertälje
      #6768113 - 21:39 12/04/2011

Det är inte alla sjukhus som tar sätesförlossningar.. När jag vänta mina tvillingar så var tvåan i säte, så jag var förvarnad om att skulle dom inte lyckas vända henne när ettan var ute så skulle det bli snitt på tvåan, men som tur va så var hon lättvänd när storebror var ute.. Vilket jag var glad för, ville helst inte snittas...

--------------------
Maria med Emma-03 och Emil & Thilda-04

femmamma
Medlem

Reggad: 08:56
Re: Tvillingklubben och sätesförlossning [Re: marifors]
      #6768123 - 22:56 12/04/2011

Jag födde min tvilling ett i säte och tvilling två kom med huvudet först. Jag var precis fyllda 17 år Läkaren sa när han skulle förlösa ettan att det här skulle ju varit snitt, för de kan fastna i hakorna på varandra, men nu får vi göra det bästa av situationen. Allt gick bra men gissa hur orolig jag blev.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 24570

Hoppa till

Generated in 0.068 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu