BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Tvillingar Trillingar eller fler Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Reggad: 02:14
Hemort: Örby
Sant eller falskt? Två eller ett ägg?
      #6687305 - 22:34 25/07/2010

Jag sitter och läser i en bok som jag fick på MVC som heter "Fler än en - att vänta tvillingar".

I den boken kan man bla läsa följande ang ett eller två ägg:
"Det är omöjligt att avgöra om det är fråga om enäggs- eller tvåäggstvillingar, om det är fyra hinnor och barnen är av samma kön. Ibland görs dock redan vid ultraljudsundersökningar felaktiga uttalanden baserade på skiljeväggens tjocklek."

Jag har alltså tagit ovanstående från ett stycke där det skrivs om fyra olika sätt som bebisarna kan ligga i sina ytter- resp innersäckar med gemensam eller separat moderkaka. Vad man menar är att det inte går att säga om det är tvåäggstvillingar när de har samma kön ens om de ligger helt i varsina säckar och med varsin moderkaka.

Jag har hela tiden varit säker på att jag väntar tvåäggstvillingar för det sa hon som gjorde UL väldigt tvärsäkert redan när hon upptäckte att det var tvillingar. Anledningen till det uttalandet var att skiljeväggen hade sk "lambdafästen" dvs eftersom bebisarna helt tydligt var åtskilda med varsin moderkaka.

Jag har lite svårt att tro att hon som gjorde UL inte vet vad hon talar om? Hon verkade väldigt erfaren och duktig, nog borde hon väl ha lärt sig att det inte är helt säkert att förutsäga om det vore så att hon har fel?

Vad tror/vet ni? Är det boken eller hon som gjorde UL som har fel?

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
040316
Entusiast

Reggad: 16:52
Hemort: Sollentuna
Re: Sant eller falskt? Två eller ett ägg? [Re: Jenny2002]
      #6687389 - 10:38 26/07/2010

Min barnmorska var också tvärsäker på att mina var tvåäggs p.g.a att de hade varsin inre samt yttre hinnsäck, dessutom hade de varsin moderkaka.
När sen tjejerna föddes var de rätt olika i utseendet, men efter bara 5-6 veckor ändrades det markant, de vart väldigt lika.
Då gjorde vi ett dna test och det visade sig att de mycket riktigt var enäggs.
Jag ringde då till labbet ( för jag hade också trott att med egna moderkakor m.m att det var omöjligt ) men hon förklarade det så att ägget delade sig så sent eller tidigt i graviditeten ( kommer inte ihåg hur det var ) att de fick just varsin moderkaka m.m. Och p.g.a det så är det inte heller riktigt 100 procent enäggs för att de har haft olika miljöer i magen.
Oj, vad snurrigt detta blev, hoppas att du förstod.

Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Re: Sant eller falskt? Två eller ett ägg? [Re: 040316]
      #6687401 - 11:00 26/07/2010

Aha, ja då måste de ha delat sig tidigt, för så mkt förstod jag iaf att ju tidigare de delar sig ju mer åtskilda från varandra kan de bli i magen. Om de delar sig sent så ökar sannolikheten att de har gemensam moderkaka (som eg är sammanväxta moderkakor iom att de ligger nära varandra) och/eller yttre säck, ibland även inre säck men det är tydligen väldigt ovanligt.

Om jag förstod boken rätt så kan det dröja upp till 4-5 år innan barnen är så lika varandra så att det syns att det är enäggs och innan dess kan man inte veta säkert att det är tvåäggs (om de är av samma kön då förstås ).

Så enda sättet att vara helt säker på att det är tvåäggs är om de är av olika kön eller om man gör dna-test.

Intressant.

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

madelen
Veteran

Reggad: 20:49
      #6688250 - 22:08 30/07/2010

Måste bara för ordningens skull rätta dej där med dna-testet, de finns helsyskon med identiska dna enligt hon som lämnade mitt svar på mina tjejer, så inte blir man klokare för de när man gjort ett sånt ju

--------------------
Stolt mamma till Ronja och Alicia 22/1-04, Melker 5/10-06, Milton 23/7-10

Gummsan83
Tungvrickare

Reggad: 10:58
Hemort: skåne
      #6688726 - 21:36 01/08/2010

Mina sa de hela tiden att de är två äggs .. och det sa de även när de kom ut eftersom även då var deras skiljeväg jättestor ..
Tror dock rätt säkert att de är två äggs , då den ena är jätteröd hårig och den andra är blond

--------------------
stolt Mamma till Emilia 040816
Matilda 070322
Tvillingkillar William och Hampus 100518

Chani
Beroende

Reggad: 19:06
Hemort: Finland
      #6694318 - 18:23 17/08/2010

På första ultraljudet sa de åt mig oxå att det var tvåäggs-. Detta pga två moderkakor och att de såg ut att ligga i varsin säck. Det var en läkare som tog ultraljudet. Men de är så lika så jag undrar hur det egentligen är.
De har samma blodgrupp.

--------------------
Barn: tre flickor, -98, 01, 01

TextAnnons
Isabelle
Pratmakare

Reggad: 18:07
Hemort: Stockholm
      #6702880 - 10:58 15/09/2010

Hej Jenny, först och främst. GRATTIS!!! Det blir fullt hus då med anda ord

Det är tydligt rättså svårt att veta om det nu är samma kön och de är extremt lika. Men vad jag har förstått så är MVC bara intresserade av att de inte delar säck och moderkaka med risk för tvillingtransförsion.

Dock spelar din ålder med in i bilden då vi släpper fler ägg ju äldre vi blir.
Spännande Jenny, du får ha nagellack till hands om de är för lika så att du kan "märka upp" den ena"

--------------------
Isabelle med Max 12år och Ebba 8år

f.d. stolt medlem i VBOA

Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Re: Sant eller falskt? Två eller ett ägg? [Re: Isabelle]
      #6707603 - 22:53 24/09/2010

Hej och tack!! Japp, det blir snart fyra tjejer här hemma, varav tre i blöjålder, helt galet.

Sannolikheten talar för att det är tvåäggs jag väntar, dels för att det är vanligare och dels för att jag har anlag för det iom att min morfar var tvåäggstvilling. Just nu är det en viss viktskillnad mellan tjejerna, men jag får väl se till att ha nagellack hemma ifall de börjar bli alltmer lika varandra .

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

ÅsaMarie
Pratmakare

Reggad: 21:28
Hemort: Stockholm
Re: Sant eller falskt? Två eller ett ägg? [Re: madelen]
      #6721405 - 17:47 01/11/2010

Svar till:

de finns helsyskon med identiska dna

Men det låter ju helt absurt... det kan väl inte vara möjligt. Det räcker ju med att en enda gen /cell är annorlunda för att DNA ska bli olika... Men sa hon så så är det säkert så....

--------------------
Viggo, februari 2003 samt Isac och Saga, september 2005

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 24605

Hoppa till

Generated in 0.077 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu