BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Tvillingar Trillingar eller fler Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Reggad: 02:14
Hemort: Örby
Lite frågor och funderingar från en nykomling
      #6650615 - 17:01 11/04/2010

Fick reda på att vi ska ha tvillingar vid KUB-ultraljudet i torsdags. De såg jättefina ut och risken för avvikelse var 1:1307 vilket jag har förstått är bra . Skiljeväggen har "lambda-fästen" vilket jag fick förklarat för mig betyder att det är tvåäggs.

Nu har jag bara gått ca 13 veckor än så det är precis i början av graviditeten, men magen har redan jäst ut ordentligt , är nog än så länge mest gaser skulle jag gissa, men jag ser verkligen gravid ut. Nu har brösten börjat spänna och växa rejält oxå, de känns nästan mjölktunga redan.

Mår dessutom väldigt dåligt och har väldigt svårt för mat, blir så lätt äcklad av allt och vill ibland bara ligga under en filt och vara ifred. Har fått Lergigan och Lergigan Comp mot illamåendet, men vet inte om det hjälper så mkt.

Mina tidigare graviditeter har varit övertidare, första 6 dagar och andra 12 dagar. Hur fungerar det när det är två? Får man gå över lika mkt då?
Jag var rejält stor i slutet av graviditeten när jag väntade Lovisa, kan inte föreställa mig hur det skulle se ut om jag hade TVÅ fyra-kilos-bebisar i magen . http://www.babyboom.nu/forum/download.php?Number=6399187

Innebär tvillinggraviditeter större risker? Jag har så svårt att ta till mig att det är på riktigt, det känns som att jag när som helst ska få veta att det inte blir några bebisar. Det underlättar inte direkt heller att jag blöder lite varje dag . Det sägs bero på att jag har (åtminstone) en moderkaka som ligger nedåt och skaver på mynningen. Psykologiskt känns det rätt så jobbigt eftersom jag förknippar blod med missfall. Någon som vet om det är vanligare med missfall när man väntar två?

Vet inte riktigt hur länge jag ska vänta innan jag vågar slappna av och räkna med att det blir bebisar av det här i slutändan . Samtidigt har jag redan berättat om det på jobbet (det syns ju ändå), så jag är lite motsägelsefull . Kanske beror det på att jag kan tro mer på det om jag får prata mkt om det med andra.

Sedan har vi så mkt praktiskt att fundera på kring detta, Lovisa blir bara ca 19 mån äldre än tvillingarna så vi kommer att ha tre blöjbarn här hemma . Då kommer andra funderingar, som tex, bil med plats för tre bakåtvända (och Salma på sin kudde), två babysitters, tre tripptrappstolar i köket, vagn-frågan (ska stackars Lovisa få stå på bräda redan från 19mån?). Vi har ju fortfarande gott om tid på oss att fundera och planera, just nu har vi bara en massa frågor och inga svar.

Ursäkta att det blev lite långt , hoppas någon orkar läsa. Om ni har några erfarenheter kring det jag funderar på vore jag tacksam om ni ville dela med er .

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
ÅsaMarie
Pratmakare

Reggad: 21:28
Hemort: Stockholm
Re: Lite frågor och funderingar från en nykomling [Re: Jenny2002]
      #6650739 - 21:57 11/04/2010

Visst är det ett chockartat besked om att det är två små pyren i magen? Viggo min äldsta var 2 år 7 månader när Isac och Saga föddes så det är lite längre emellan. Han fick stå på ståbräda och det var inga problem. Det finns tvillingvangnar, jag tror att Babyproffsen Baby travel (eller vad den nu heter har en variant där man kan häkta på en sittstol, det kanske kan vara ett alternativ, eller så kanske en bärsele/bärsjal till en av de små. Jag tror att man vill om det går undvika en trillingvagn.

Tre blöjbarn hade vi också ett tag och det var inga större problem, inte tre tipp trapp stolar heller. När barnen var små så hade vi en stor hund så vi skaffde en WW sharan med plats för tre bakåtvända stolar, en tvillingvagn och en stor hundbur. Kan rekommendera den biltypen!

Att vänta tvillingar är en riskgraviditet, att vänta två äggstvillingar är alltid mindre riskfyllt än att vänta enäggs tvillingar. Du kommer att få gå på många ultraljud, inget före rutin ulet men sen kommer du att få gå på ett i månaden minst. Viggo kom i vecka 42, Isac och Saga i vecka 36. Visst finns det tvilling graviditeter som är 40 veckor eller fler men de är ovanliga. Runt vecka 35-38 tror jag de flesta kommer. Jag skulle ha planerat snitt pga av barnens läge i magen och det planerades till vecka 37, men så länge ville de inte vänta.

Du ska ta det så lugnt du bara kan, blir du erbjuden sjukskrivning ska du ta den. Jag var halvtidssjukskriven från vecka 18-20 någon gång och sedan heltidssjukskriven från vecka 25 ungefär. Anledningen var sammandragningar och därför risk för en för tidig förlossning.

Jag måtte jätte bra under hela tiden, men visst blev jag stor och trött. Mot slutet så sov jag hela dagarn, var vaken några timmar med Viggo och somnade sen för natten när han somnade.... Inget liv direkt men det behövdes.

Mitt svar blev nog längre en din fråga och jag har säkert missat flera av dina frågor. Men fråga gärna igen! Jag svarar gärna så gott jag kan på alla frågor.

--------------------
Viggo, februari 2003 samt Isac och Saga, september 2005

Jenny2002Moderator
Bronsboomare

Reggad: 02:14
Hemort: Örby
Re: Lite frågor och funderingar från en nykomling [Re: ÅsaMarie]
      #6651559 - 20:30 13/04/2010

Tack för ditt svar! Känns jättekul att få lite information om skillnaderna mot en graviditet där man väntar ett barn.

Jag har fortfarande inte förstått att jag är gravid, det känns alltid rätt så overkligt innan man kan känna fosterrörelserna. Än mindre har jag förstått att det faktiskt kommer TVÅ bebisar . Både spännande och nervöst på en gång. Skönt att det finns ett forum där man kan ställa lite mer tvillingsspecifika frågor.

--------------------
Jenny, mamma till
Salma nov-02,
Lovisa feb-09 samt
Hedda & Sofia 29/9-10

marifors
Ordmiljonär

Reggad: 14:42
Hemort: Södertälje
      #6653516 - 23:03 17/04/2010

Åsa har svarat dig väldigt bra. Det jag vill säga att köp absolut INTE iglesinas trillingvagn, helt omöjlig att köra.
Det är ju 11mån mellan min första och dom andra två, men den vagnen vart inte långvarig.
Nu har det ju kommit tillbaka syskonsitsar, jag skulle satsa på det och en ordentlig bärsele.
Vi köpte tvillingvagn efter ett par månader bara och när jag var själv (så vi inte kunde använda 2 vagnar) och Emma inte orkade gå längre så tog jag Thilda (hon vägde minst) i bärselen så fick Emma åka vagn.

Sen hur länge man går är ju inte lätt att veta innan..
Emma är överburen och jag vart igångsatt, Emil och Thilda kom 3 dgr före bf, trodde jag skulle vara gravid för evigt.

Pröva med salta pinnar, ha med dig hela tiden och knapra på..

--------------------
Maria med Emma-03 och Emil & Thilda-04

Nilwa
Entusiast

Reggad: 12:12
Re: Lite frågor och funderingar från en nykomling [Re: marifors]
      #6669504 - 15:42 28/05/2010

Jag skulle verkligen rekommendera att INTE ha hårdliftar till Babytravel utan mjukliftar med sitsen som ÅsaMarie skrev..

Jag fick hinnsvepning i v 37+6 och dom kom dagen efter.. Då var jag trött, TRÖTT TRÖÖÖTTT!! Så jag rekommenderar också sjukskrivning (var ändå sjukskriven from v 23 på heltid).. Var helt slut då tjejerna kom.. Men mitt tips är att inte ställa sig in på att dom kommer tidigare! Jag var väldigt stor med storasyster och blev ju såklart ännu större med tvillingar..

När tjejerna kom satte sig Emma på en vanlig stol så vi hade bara två barnmatstolar..

Ja, jag upprepar bara allt som skrivits innan.. Sorry! Är lite trött

Lycka till med bebisarna!

--------------------
♥ Emma 23 juni 2005 ♥
♥ Maja & Molly 18 sept 2007 ♥

Chani
Beroende

Reggad: 19:06
Hemort: Finland
      #6669999 - 15:39 30/05/2010

Hej och grattis!
Du skrev nåt om babysitter men man kan ju använda babyskyddet (alltså första bilstolen som stol åt babyn inne eller ligga på filt på golvet.
Ikea har väl nån praktisk matstol som man kan lägga "på varandra" om man tycker att tre matstolar tar mycket rum. Kanske inte alla barn behöver "tripp trapp stol"??
Ta en sak i gången och fundera först på vagn, säng och sånt. Lycka till!!

--------------------
Barn: tre flickor, -98, 01, 01

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 1 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Jenny2002, NettanMalmö, Viv 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 23649

Hoppa till

Generated in 0.082 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu