BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Askungen
Veteran

Reggad: 11:08
Övertid, men sen gick det fort! *lååångt*
      #6628678 - 11:41 01/03/2010

2010-02-09 - När Lillebror kom till världen!

Vaknade vid 04 tiden, kände nåt som liknade en värk, en riktig värk. Tjohoo, tänkte jag, äntligen. Var ju trots allt på BF+7. Låg kvar en stund, funderade på om jag skulle väcka sambon eller inte….. Fick några värkar till, skulle just säga till honom att det var på gång när hans mobiltelefon ringer.

Hans arbete - dom ville att han skulle jobba och han tackade ja och gick upp.

Blev ju tvungen att säga att det nog var på gång, ville inte att han skulle åka iväg om det skulle dra igång på riktigt…. Med de andra barnen har ju förlossningarna gått ganska så snabbt (4 timmar resp 1½ timme) så jag visste ju att det kunde dra igång snabbt om det ville sig så.

Han ringer sitt jobb, säger att han inte kan jobba. Jag ringer mamma och säger att vi kommer inom med barnen om en stund, ringer förlossningen som säger att vi kan komma in för en koll. Sagt och gjort - vi åker iväg!

Messar med syrran på vägen in, hon är exalterad som få! Gissar på att bebisen är ute innan 11.00. Klockan är då 8 nånting.

Kommer fram till förlossningen, blir kopplad till ctg - Bebisen mår bra, men värkarna är som bortblåsta. Har bara en endaste värk på hela tiden ctg:n är på. Barmorskan kollar, jag är bara öppen 1 cm och har 1 cm kvar på tappen :-( Jädrans vad besviken jag blir!!!!

Vi åker till Maxi och veckohandlar, traskar runt där någon timme, sen bär det av ner till stan, går runt, runt och runt. Åker sedan till A6, går runt där också…. till sist blir det en runda på IKEA också. Jag har värkar, men oregelbundna och inte så starka, och varje gång vi sätter oss ner för att vila lite, eller fika eller så, så försvinner dom nästan helt och hållet.

Jag är sur, irriterad och besviken. Här har man gått 1 vecka över tiden, och _ändå_ är det falskt alarm när man väl tror att det är på gång.

När klockan är 15 så vill jag åka hem. Är trötta på att gå, gå och gå. Ringer förlossningen för att se om vi får komma in på en koll innan vi åker hem bara, eftersom vi bor 5 mil från sjukhuset så det blir en bit att åka ju.

Blir undersökt igen, håller tummarna stenhårt att jag öppnat mig mer, men icke. Fortfarande 1 cm öppen bara och 1 cm kvar av tappen. Så vi åker hem.

När vi sätter oss i bilen på parkeringen utanför förlossningen får jag dock en jättestarkt värk, tänker inte så mycket på det, barnmorskan har ju just varit där inne och rört om lite – det är väl därför det gör ont.

Hela bilresan hem har jag värkar, mycket vassare än jag haft hela dagen innan, och de kommer med 10 minuters mellanrum och gör ont. Vi funderar på om vi verkligen ska åka hem och hämta hem flickorna från mamma, eller om flickorna ska få stanna kvar där och vi åker hem själva och ser vad som händer….

Det bli som så att vi stannar hos mamma och fikar lite. Vi är där vid 16 ungefär, och nu kommer värkarna trots att jag sitter ner och de kommer tätare och tätare, jag springer in på deras toalett varje gång en värk kommer för att inte skrämma flickorna. Nu måste jag andas igenom varje värk, och gunga med höfterna liksom för att underlätta smärtan.

Dröjer inte länge förren L måste följa med in på toaletten och massera min rygg, och jag lånar också mammas badkar för att underlätta. Nu börjar vi väl så smått inse att det är på gång, på riktigt den här gången, även om jag inte vill åka in till förlossningen igen - rädd för att det kanske inte alls har hänt nåt, och vi blir hemskickade, för tredje gången samma dag.

Vid 18-18.30 tiden har jag riktigt riktigt ont, L ringer förlossningen fast jag säger att jag inte alls vill åka in. Förlossningen säger att jag visst ska komma in, om jag har så ont och värkarna kommer så tätt och håller i sig så länge så kan jag i alla fall få nåt mot smärtan….

Värkarna kommer varannan-vartredje minut och håller i sig 1-1½ minut ungefär, och trycker på ordentligt neråt. Känns som att vattnet går varenda gång det kommer en värk, men det gör det ju inte.

Jag känner att jag inte vet hur sjutton jag ska klara en bilfärd i det här tillståndet, men vad har jag för val? In i bilen bara, koncentration och fokusera på andningen är vad som gäller.

Vi hinner köra ca 5 minuter, sen går vattnet. Jag får lite panik, för de andra barnen har fötts typ 10 minuter efter att vattnet gått, blir rädd att denna bebisen ska komma i bilen . L ringer och förvarnar förlossningen att vattnet gått, klockan är 18.58 när han ringer det kollade jag på mobilen i efterhand, och när vi väl är framme ca 15 minuter senare så står dom beredda vid ingången iklädda plastförkläden och med en säng och rullstol och hela fadderullan.

Dom tar mig en under var arm, försöker få upp mig i sängen men det går inte så bra…. svårt att hoppa upp i en säng när krystvärkarna startat. De leder in mig i förlossningsrummet, drar av mig alla kläder och den första krystvärken tar jag ståendes på golvet lutad mot sängen, och efter lite lustgas (äntligen!!!) kan jag i alla fall ta mig upp i den sängen som är där, ståendes på knä mot ryggstödet, för att vända mig om, sätta mig upp för att sen lägga mig ner i sängen blev för mycket helt enkelt.

Får en eller två krystvärkar sen är Bebisen ute! ”Va blev det för nåt?” är det första jag frågar L som tittar efter, och visst är det en liten son! En pojke!Jättefin är han såklart, och L är lite chockkad och jag är chockad och lättad över att han inte kom i bilen.

19.25 föddes Lillebror, efter bara 6 minuter inne på förlossningsavdelningen. En stor, fin pojke på 4550 gram, 52 cm lång och 35 i hattmått. Apgar 10-10-10. Jag fick sy ett stygn, men annars var allt toppen, amningen funkade super från första slurken. Vi sov en natt, L fick också stanna, sen åkte vi hem dagen efter.

Så – en Lillebror alltså! Trivdes bra i magen, men ville ut med väldans fart när han väl bestämde sig för att komma ut!

--------------------
Jag bloggar:
http://marianova.com/users/ottisen/blog

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Pussgurkan
Entusiast

Reggad: 22:50
Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: Askungen]
      #6629291 - 13:14 02/03/2010

WOW vad häftigt!! Härlig berättelse.

Grattis till sonen!!

--------------------
*Tjejmamman*

Lilly7
Babyboomare

Reggad: 13:36
Hemort: Västerbotten
Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: Pussgurkan]
      #6630761 - 13:34 04/03/2010

Det var en fin förlossningsberättelse!

--------------------
Mamma till 2 grabbar numera.

Askungen
Veteran

Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: Pussgurkan]
      #6631128 - 14:02 05/03/2010

TAck tack

--------------------
Jag bloggar:

Askungen
Veteran

Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: Lilly7]
      #6631129 - 14:02 05/03/2010

Tack så mycket!

--------------------
Jag bloggar:

BellaDoris
Original

Reggad: 14:40
Hemort: Stockholm
Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: Askungen]
      #6639603 - 01:00 20/03/2010

Härlig berättelse

--------------------

Linnéa 24/2-2010 3392g 51cm. Kl 09.48 (Bf -3)

TextAnnons
Cutie
Chattoman

Reggad: 09:57
Hemort: Kristianstad
Re: Övertid, men sen gick det fort! *lååångt* [Re: BellaDoris]
      #6640817 - 21:50 22/03/2010

Härligt!!

Stort Grattis!

--------------------
Kram Cutie

Tindra 060109
Isabelle 090504

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 6 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 3997

Hoppa till

Generated in 0.046 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu