BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
lillilinda
Pratmakare

Reggad: 19:06
Hemort: oslo
när bebis kom - våran egna lilla kamp
      #5998939 - 16:01 13/05/2008 Bifogad (428 nedladdningar)

Det va den 7 jan. bf den 15 e

I slutet på graviditeten så var jag ganska less på att vara gravid,
jag sov så dåligt och va ganska otålig i all väntan. Hade som mest snö på hela vintern
här då oxå och som gravid o gå ut i halka o snö o rusk är inte så kul...
jaja hur som helst så bestämde vi oss, jag och pappan att vi skulle pröva med olika
"färdknäppar" den 6e januari. Vi gick en lång promenad i snö ovädret haha o jag lyckades
ju halka fram med ena foten så jag sträckte magen liksom, det kanske hjälpte >< ne men
jag skulle aldrig göra något som skulle kunna skada bebisen, det va bara klantigt och sen hade vi ganska långt utdraget sex.
Happ tänkte jag efteråt.. det här va ju spännande, kände liksom inte ett jota. Vi gick o la oss som vanligt...
men det hade molat lite i magen lite någon dag innan så man hoppades ju.

7e jan

vaknade med pappans väckarklocka kl 6, han skulle till jobbet. Jag hade så ont i ryggen..
och det likom rullade över i magen.. det va så pass tydligt att jag kunde tima att det va 10 min.
emelllan men det gjorde inte jätte ont. jag kunde iaf inte gå och lägga mig igen.
jag sa inget till pappan heller för att jag tänkte nog inte ens att det kunde vara på riktigt.
Det slutade iaf göra ont efter ett tag MEN vid 8 snåret så vart det så himmla blött i trosorna,
och det bara kom mer hela tiden.. det va någon här på bb som skrivit att det luktade mandlar skållade mandlar elelr något
om vattnet och det gjorde mitt så då visste jag va det va =) jag ringde iaf förlossningen och frågade om råd,
"ja det är antagligen vattnet som har gått" att höra det bara rakt ut så där av en fag person va en chock även om jag visste
att det va ju det
jag fick en tid till kl 1 för undersökning. Jag ringde ju genast pappan som bara säger
"jag kan inte gå just nu men jag kommer" aaaaah äru dum eller jag ska föda barn (seriös drama queen)
han bara mena att ja men inte förens kl 1 > < Dom sa även att om det inte har satt i gång av sig själv skulle dom sätta
i gång förlossningen dagen där på. helt plötsligt gick allt jätte snabbt tyckte jag, jag va beredd på att gå 42 v.
o så men nej.. v. 39 hann jag till. Mitt bf enligt sista mensen va 8 jan. så det va ju lite komiskt.
efter besöket på sjukhuset så kontaterades vattenavgång och dom gjorde rutin undersökning med temp o bt och
lyssnade på bebisens hjärta, allt bra. Skulle komma tillbaka i morron det 8e jan. halv tio för igångsättning.
inget hände under kvällen o natten... inte ett enda jota! man känner sig lite miffad när vattnet går men inget
som helst händer juh eller jo jag hade den här molande känslan men ingen smärta direkt o det visade sig
inte gör någon nytta heller

8 jan.

fick väl inte sova något spec. på natten med små molingar o förväntan =) vi skulle äntligen få träffa den lilla där inne!!
syrran jag och pappan gissade vem jag hade där inne en sista gång och syrran gissa på båda könen 50cm 3000 g.
pappan pojke 47 cm haha o 3000g. jag, flicka, 49 cm och 3200 g. en av oss hade prick rätt.
jag har egentligen glömt en hel del men jag har min förlossning dagbok som jag har skrivit i och journalen.
jag kommer alltså dit till halv 10 men får vänta för att det är fullt på den avd... det slutar med att jag får komma till en
annan avd. avd. a o b hade dom. jaha.. suck.. får vänta ännu mer i ett annat rum, kommer in en bm jag inte kommer i
håg va
hon heter, något mongo som bara ger dålig information iaf. Hon berättade att en läkare skulle sätta en gel på/under
livmodertappen för att den skulle sätta i gång allt då och om den inte gjorde det skulle dom ge mig dropp i morgon nu då.
jaha... jag frågade om jag fick åka hem och sova hemma men det va det inte tal om, wtf? jag förstår att dm vill hålla koll
på barnet men jag blev avsnörtp så många ggr att jag blev så less och lesssen för den delen hursom helst så kommer den
där läkaren tillslut efter jätte länge. och säger inte så mycket, ja hoppa upp så kör vi i stort sätt.. den nya bm säger att
det kan vara lite obehagligt.. VA? vadå obehagligt??? hon ska ju bara sätta en gel väl? nix, hon ruckade och drog i min
livmodertapp o jag höll på dööööö det va värre än allt i hop tror jag, inte nog med att jag inte blivit indöpt i det hela
så va det det värsta jag vart med om. "jag måste liksom lyfta upp den lite så jag kan lägga gelen under" jaha!?
det va inte så det lät på hon andra! jag vart öm i hela magen av det för sjutton. Men sen då... då va det väntan o väntan
o väntan.. all snö som kommit va bara blask nu men vi gick ut o promenerade o gick i trappor o prövade vårat bästa och
timmarna gick. vi skulle vara tillbaka till 2 minns jag för då va det vaktskifte o allt va det va... men efter det vart
jag bara liggande i sängen med dom där jobbiga ctg banden på magen i 100 år. o jag började få ganska ont. hjärtljuden
försvann i dom där uråldriga ctg dosorna o det va bara härj med allt. jag började få onda "mase rier" <-- norska,
men inget som direkt syntes på ctg remsan.. wtf tänkte jag hur ont sak jag få om dom häääääär inte syns...
kvällen kommer o jag ligger där med dom där remsorna o kvider men inget syns o ingen öppning heller för den delen...
jag tror dom säger 2 cm vid något tillfälle. dom gör ju inte allt för många undersökningar om vattnet gått pga
infektionsrisken. jag delar ju "väntrum med två andra tjejer o jag börjar jämra mig mer o mer, det gjorde skit ont
vid det här laget. kl va 6-8 något sånt.. o jag börjar skaka, jag trodde att det va för att jag hade så ont
vid 9 snåret står jag inte ut längre och ber om att få bada men får inget direkt svar, efter en stund kommer hon
och säger att jag kan duscha. jag måste jämra mig förbi båda tjejerna som ligger o prövar sova, jag vet att ena
tjejen skulle upp halv 6 för att få kjejsar snitt. suck. jaha.. sätter mig på pallen i dusjen o värkarna kommer
med 2 min mellan rum men precis innan så hade jag ctg o det va inget att se liksom :( skit ont har jag. pappan
sätter sig nästan i duschen med mig så han kan duscha min rygg o ge mig kallt vatten. utan han hade jag aldrig klarat mig.
jag fryser som en blå dåre och skakar och huttrar trots nästan skållhett vatten. Det va inte det minsta kul, jag spyr
vid något tillfälle och pappan blir skit skrajj o går och hämtar bm. Hon kommer och frågar om jag mår bra och va ska
jag svara liksom döh... jag vill iaf sitta kvar, det va lite lindrig på alla sätt. Men det måste ha blivit värre för
pappan hämtar bm i gen som fölger mig ut till sängen. Dom vill undersöka mig nu men jag vill inte vara med, jag fryser
som en galning o sliter tillbaka täcket när dom ska ta undan det. jag får en liten skäll att dom måste titta liksom. jaha..
ingenting har hänt. någon börjar mummla att jag kabnske har feber, tjoho då. jag vill itne bli rörd o inte ligga på rygg
men dom måste ta tempen i rumpan.. skit kul va det. och skit kul att jag hade 39.8 i temp oxå då vart det full fart.
jag kommer i håg någon som utbrast att "du har ju feber!!!" o så svisch så kom det fler folk o en supp skulle dom trycka in.
o kom i håg jag ville inte bli rörd o frös som en chihuahua mitt i vintern. Nu skulle jag ligga på rygg med ctg banden så
dom kunde hålla koll på bebisen. Jag höll ju på att avlida, mellan topparna så gjorde det skit ont ändå, inga pauser emellan
va det ingen som fattade något eller? jag fick en veniflon i handen "utifallatt" utifallatt???? jag fick ingen info alls..
jag vet inte om jag fick antibiotika där på en gång oxå. jag hade fått en infektion nånstans. ok ok... greppa läget nudå..
dom hade sagt till mig tidigare att jag antagligen skulle få något som stoppade värkarna o nått att sova på och så skulle
vi börja med dropp i morgon bitti i gen. Nu hade nog bm nina kommit på jobb, hon som skulle var med oss resten av tiden.
någon stans så bestämmde dom att jag skulle flyttas till ett annat rum men dom sa inte varför. vart frågade dom varann.
dom pulade ut sängen med stora mig i. för att gå låg inte på kartan. det va en sterilt undersöks rum där jag fick hoppa
upp på en brits som va hård som stål i den situationen. Nina sa att bebisen inte mådde så bra, hjärtljuden va alldeles
för höga dom låg på 190-200 och det skulle dom inte göra. Hon sa att om det inte bättrar sig så kanske vi måste snitta.
happ hepp hopp? vasa? jag skulle ju sova!! Men hon gav mig inge direkt info ändå hon sa bara att vi tar det sen. jag får
nya ctg band men börjar gråta för att det gör så ont!! jag vill bara ha någon smärtlindring vid det här laget. Men dom
verkar inte höra mig. Hon ilar in och ut ur rummet och sätter på nya grejjer på droppstativet. Äta och dricka får jag
inte i f all vi skulle snitta. en läkare kommer in och ska ta sånt prov på bebisens huvve, men det va bra! tack och lov.
dom menar att jag inte öppnat mig så mycket mer än 2 cm fort. jag vill bara försvinna. jag minns att hon sa
vid nått tillfälle när jag inte ville "vi måste ju se till att bebisen har det bra i första hand" det va illa tycker jag,
JAG då??? självklart ville jag det med men jag mådde pyton o dom bara sprang in o ut o sa minimalt va dom skulle göra. jaha,
helt plötsligt säger hon att jag ska få värkstimulerande dropp för att skynda på för att bebisen inte mådde helt topp. ok?
vad hände med snittet och va hände med att få sova? ska dom orsaka mig ännu mer smärta (hehe) jag hängde inte med i
svängarna alls. vad va det som gjorde att snittet inte behövdes men värkstimulernade gjorde? happ. fick det i samma rum iaf.
jag skulle få ett fl rum när jag va öppen 4 cm. o då lovade hon mig även eda. hon sa till mig där o då att hon skulle gå o
betälla det men i journalen står det att hon gjorde det halv 2 eller nå sånt o där va kl max 12. febern gick ner
iaf men den konstanta smärtan va där så tillslut fick jag erbjudande om sterila kvadlar. jag hade ctg banden på fort.
Hon frågade mig om jag hade mest ont i magen eller ryggen, magen i mitt fall men där satt ju ctg banden så hon satte dom
i ryggen :/ det va väl ändå det jävligaste :/ gjorde så extremt ont.Enligt pappan skrek jag mer då än under hela förlossningen.
Men det hjälpte iaf såpass att jag fick pauser mellan
värkarna! =) hej och hå, efter ett försök att bajsa o lite av vart så fick vi äntlligen ett fl. rum.
Där inne satte dom snabbt en skalpelektrod så dom hade direkt kontakt med bebisen och jag slapp äntligen ctg banden.
Nina hade undersökt mig i det andra rummet och sa att jag va öppen 4 cm men doktorn kommer in och säger - ja 3 cm och
nina den
luringen säger - ja oförändrat då! och tittar på mig - ja 3 -4 cm.. öööh??? jaja jag försöker anda mig igenom värkarna iaf och får
lustgas som hjälper ganska bra ett tag men hjälp va jag hallusinerade. jag fick för mig att det spelades någon rejvmusik eller nå sånt
men det va bara bebisens hjärtljud! pappan och jag fick ett par sköna garv mitt upp i allt av den iaf, rösterna blev helt förvrängda
o så. Det höll inte så länge för dom kom och höjde på droppet så snart så ville jag inte släppa i från mig masken. vi kom in i fl rummet kl
1 ca. dom närmsta 2 timmarna minns jag inget av. bara att jag ylar i masken vid varje värk o gör allt för att andas rätt
men det går liksom inte. kl 3 kanske så listar jag ut att det gör mindre ont och jag "puschar ut" i slutet på värken så i slutet
på varje värk spänner jag magen o trycker. grymtar värre.. hahahha det va ju kryst värkar men det hade jag ingen aning om och inte gubben
heller :P jaja innan vi listar ut allt det så har jag en skum hallis att jag är i en ljus gång med ett stup i slutet
och jag är helt säker på att jag har en tjock mask i rumpan hmmm.. haha o det talar jag även om för Nina när hon kom.
Pappan ringer på larmet när jag börjar yla att jag har en mask i rumpan o vrålar rätt ut, fan va ont det gjorde.
Jag tyckte krystvärkarna va helt brutala om jag ska va helt ärlig, ingen lättelse alls, bara smärta!!
Hon kommer in och utropar att "nu ska du ju föda barn!!" jag kämpade på med lustgasen men hade den nästan inte över munnen längre för att jag
va ju tvungen att andas o gapa o så med. nina får mig att släppa den o ta tag i bena i stället vilket funkar jätte bra!! pappan stor bölar o beundrae
min styrka o hela situationen! kommer i håg att han sa med sån inlevelse -va duktig du är! det gav mig massa styrka!
när bebis kom helt ner med huvvet fick jag känna på det men jag kände bara nå mjukt, visste inte vad som va vad, efter mycket smärta
så kom hon utoch all smärta va faktiskt borta, pappan tjuter och prövar ta några kort! men jag fick inte upp henne på magen
på direkten. det va i stort sätt det enda jag önskade
att dom skule lägga upp henne på mig på direkten men dom la henne där nere o torkade av henne. jag hann säga - få se få se få se
flera ggr innan dom la upp värdens vackrast spinkigaste tjej!! 49 cm 3200 gr. precis som jag sagt =) Hon va frisk och alert trots allt. apgar 9 -10 -10 kärleken va där på ett
blink o jag kunde inte titta på henne på en månad utan att böla av kärlek för den lilla vi bakat!! fort. fylls mitt hjärta
till bristningsgränsen när hon tittar in i mina ögon! vårat lilla barn! 15 min krystade jag, sprack minimalt och Aminah föddes 03:34

efter förlossningen hade jag ett helt annat hvete men det får jag hoppa över... har ni läst allt mitt svammel så får jag tacka
:P ville bara dela med mig! Nästa gång blir en annan upplevelse

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Bella79
Original

Reggad: 12:54
Hemort: Halland
Re: när bebis kom - våran egna lilla kamp [Re: lillilinda]
      #5999034 - 17:32 13/05/2008

Grattis, vilken upplevelse!!!! Vad skönt att allt gick så bra tillslut.

--------------------
♥Pojke född-juli-01, Pojke född-oktober-06♥

lillilinda
Pratmakare

#5999120 - 18:31 13/05/2008

måste lägga till att jag öppnades från 4- 10 cm på 2.5 timme och från 6 - 10 på tio min. :S dte va därför det gjorde sååååååå sabla ont på slutet. i efterskott sa dom att jag hade en väldigt snabb öppning o att jag måste till sjukhuset tidigt vid nästa förlossning men skyldes inte allt på oxycontin droppet egentligen? dom verkar itne tycka det!?

--------------------
Tänk att JAG får vara mamma till dom TRE bästa barnen som finns på snart 6år,3år o 1år <3

Naggen
Tungvrickare

Reggad: 18:38
Hemort: Åland
      #5999342 - 21:41 13/05/2008

Grattis!!!

--------------------

Noosha
Original

Reggad: 13:39
Hemort: Göteborg
Re: när bebis kom - våran egna lilla kamp [Re: Naggen]
      #6004585 - 00:47 17/05/2008

Åh herre gud vilken brättelse..
Grattis till lilla Aminah

--------------------
Naba 2006/04/18
Aye 2008/04/01
Zahra 2011/08/09

Smurfen_82
Original

Reggad: 16:02
Hemort: Falun
Re: när bebis kom - våran egna lilla kamp [Re: Noosha]
      #6007237 - 08:37 19/05/2008

Grattis till en riktig sötnos!

TextAnnons
lillilinda
Pratmakare

Re: när bebis kom - våran egna lilla kamp [Re: Smurfen_82]
      #6025376 - 23:51 30/05/2008 Bifogad (152 nedladdningar)

en lite sen bild eller två för den som vill se

Rum 1 - allt är jätte spännande

--------------------

lillilinda
Pratmakare

#6025378 - 23:52 30/05/2008 Bifogad (141 nedladdningar)

rum 2 - inte lika skojj :S

--------------------

lillilinda
Pratmakare

#6025379 - 23:53 30/05/2008 Bifogad (184 nedladdningar)

rum 3 - försöker mitt bästa

--------------------

lillilinda
Pratmakare

#6025380 - 23:54 30/05/2008 Bifogad (195 nedladdningar)

men sen - TOTAL LYCKA

--------------------

Bella79
Original

Reggad: 12:54
Hemort: Halland
      #6025550 - 09:39 31/05/2008

ÅÅÅ, jag blir tårögd. Vad roligt att ni har er lilla flicka nu.

--------------------
♥Pojke född-juli-01, Pojke född-oktober-06♥

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 6 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 5166

Hoppa till

Generated in 0.064 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu