BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Krokiz
Original

Reggad: 14:27
Hemort: strängnäs
Min kanonförlossning.
      #5598750 - 10:37 02/08/2007

I tisdags (17:e) på kvällen satt jag o Jocke ute o fikade. Jag fick en värk som gjorde ondare än de jag haft tidigare. Sen kom det fler och fler. Både natten till onsdag, torsdag o fredag blev de värre o värre o tätare. Jag fick världens ryck att börja packa upp banankartonger från flytten o det hjälpte kanske till. natten till fredagen hade jag 3-8 min mellan värkarna så det blev ingen sömn. På fredagen runt 17-tiden ringde jag förlossningen o de bad mig avvakta eftersom vattnet inte gått o att värkarna var ibland oregelbundna. Jag o Jocke bestämde oss för att åka till Sthlm i alla fall på kvällen eftersom Jocke skulle jobba där i helgen o jag skulle ha uppsikt av familjen ifall nåt var på G. Vid 23.30 gick jag o lade mig i sthlm, värkarna blev värre o värre o kom nu med 2-3 min mellanrum. Vi bestänmde att ringa förlossningen igen o de sa att vi var välkomna. vi satte oss i bilen o åkte tillbaka till Eskilstuna, Mälarsjukhuset. 02.20 fick vi komma in på ett intagningsrum på förlossningen. Där tog jag en dusch o fick två tabletter för värkarna, jag var bara 2 cm öppen. CTG-kurvan registrerade inte mina värkar så där var vi i rummet till kl. 09.00. Då hade jag öppnat mig 3 cm o de bestämde att jag skulle få stanna (innan tänkte de skicka hem mig igen). Vi fick ett förlossningsrum. Där vankade jag omkring med mina värkar. Fick när de blev starkare en morfinspruta, de gjorde även flera ctg-kurvor men värkarna registrerades inte, bara bebis hjärtslag. Efter lite mat i magen började jag testa lustgas då barnmorskan sa att hon tyckte det var jättebra. hihihi, min bäste vän - lustgasen! Jag öppnade mig sakta men säkert. Efter middagen fick jag epiduralbedövning som narkosläkaren la, jätteskönt o slippa de onda värkarna. När jag var öppen 7-8 cm vid 23-tiden så hade fortfarande inte vattnet gått så de sprängde hinnorna. Jag fick även värkstimulerande dropp så det skulle komma igång på allvar. Kände ingen värk vid värkarna, pga epiduralen. Skönt! Snart var jag fullt öppen och de var dags att börja krysta. Det var två barnmorskor o två undersköterskor som arbetade på förlossningen. De hade fullt upp då 4 bebisar ville titta ut samtidigt så jag fick klara mig. De kom in lite då o då för att säga att de lovade komma in o hjälpa till snart men så bidde det inte. Jag var totalt groggy av att ha tagit för mycket lustgas m.m. så jag visste inte vad som hände alls. Jag lyckades krysta ut huvudet o Jocke längde sig på larmknappen. Då kom personalen inflygande o böev chockade över att bebisen var nästan ute. Jag krystade ut kroppen (00.30, 22/7 på bf-dagen) o det blev full aktivitet. Jocke klippte navelsträngen o jag krystade ut moderkakan. Oj, vad den var häftig! visste att den var stor men sååååå stor hade jag aldrig kunnat gissa. Sen fick jag några smärtstillande sprutor innan jag blev sydd. Jag bytte säng i rummet, Jocke fick mäta, väga o tvätta lilla bebisen. Sen fick jag testa amma o vi fick den berömda brickan med smörgås m.m. 04.30 fick vi åka upp till familjebb. Där har vi varit tills idag (24/7, tisdag). Har fått hjälp med amning, lite småtips om barnskötsel för de inlagda föräldrarna, god mat m.m.

Lilla bebisen ska heta Ida. Hon är en riktig liten klump men världens sötaste. Hon är mycket bestämd och envis liten dam som darrar överdrivet mycket med läpparna när hon inte är nöjd.

Jag hade en kanonförlossning, den tog 22 timmar men med mycket smärtlindring så gick det bra. det jobbiga var krystvärkarna eftersom jag inte hade kontroll o fick ingen hjälp men jag kan utan tvekan göra om det.

--------------------
Ida 070722 (BF-dagen)
"Tarzan" BF 090815

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
Lima
Medlem

Reggad: 15:55
Re: Min kanonförlossning. [Re: Krokiz]
      #5598987 - 13:12 02/08/2007

grattsi till er dottern

--------------------
http://www.dailiescountdown.se/c.aspx?ukey=H0U0G0M0P85009V581P6F8P1111

Sniff
Pratmakare

Reggad: 16:36
Hemort: Mälardalen
      #5599300 - 17:21 02/08/2007

GRATTIS TILL DOTTERN
Jag födde också på Mälarsjukhuset och det var lika dåligt med personal och fullbelagt då också - fast jag hade tur och fick hjälp när jag behövde i alla fall *pust* Tur att det gick så bra för er trots att ni fick klara er så gott som själva

--------------------
Sniff, världens stoltaste tvåbarnsmamma till Lucas (17/1 -04) och Maximilian (19/3 -08)
Min blogg:
http://blogg.mama.nu/glammom

PEA_NUT
Tungvrickare

Reggad: 17:20
Hemort: Stockholm
      #5625023 - 11:29 25/08/2007

Ja det låter verkligen som att du fick en kanonförlossning och vilken styrka du hade som klarade av att krysta ut huvudet utan hjälp!! Stort grattis till lilla Ida och bra jobbat!!

Massa kramar

--------------------
Mina älsklingar Julius 040304 och Luca 070725

mojdur
Gröngöling

Reggad: 01:19
Re: Min kanonförlossning. [Re: PEA_NUT]
      #5666850 - 15:12 28/09/2007

stort grattis!

--------------------
moder till frank

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 7 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 4070

Hoppa till

Generated in 0.037 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu