BB>Forum>BarnfrÃ¥gor>Förlossningsberättelser Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Tilde_Nova
Silverboomare

Reggad: 13:59
Hemort: Sthlm
Tisdag den 15 maj kl 21.07...
      #5498169 - 22:52 17/05/2007 Bifogad (454 nedladdningar)

...så kom efterlängtade Nova äntligen ut..

Ska väl ta det från början då?

Vi åkte till spec mvc, jag, maken och Tilde..(hon har alltid tyckt det varit så mysigt att följa med och lyssna på hjärtljuden och titta på när de tar blodtrycket på mig och så)..

Fick lämna urinprov vilket visade + 1 i protein..
De gjorde en ctg kurva vilken såg bra ut..
De kollade mitt blodtryck 2 ggr och det låg en gång på 105 och den andra på 110 i undertryck..

Sen undersökte läkaren mig, funderade lite, och sen sa han att han skulle gå bort till förlossningen och höra hur det såg ut där, för iom att jag hade så pass högt tryck, och att jag även fött barn tidigare, jag blev igångsatt då, och jag var i princip fullgången så fanns det ingen anledning att vänta med att det skulle starta av sig självt...

Så Björne gick iväg och ringde Ida (svägerskan) som fick komma och hämta Tilde, åka hem till oss och hämta BB väskan, lämna Tilde hos sin farmor och sedan komma tillbaks igen..(Ida skulle ju vara med på förlossningen hon me..)

Jag pussade och kramade Tilde hejdå, var rädd att hon skulle bli smått upprörd av att det blev så tumultartat, men hon var så förstående såå..
*min älskade tjej*

Det kom en undersköterska och följde med mig till ett rum, och Björne följde med Tilde till Ida..

Inne på förlossningsrummet gjordes en ctg kurva igen, blev undersökt igen och sen fick vi vila en stund innan de kom och tog hål på fosterhinnorna..

Sen fick jag antibiotika för Gbs'en och så skulle vi invänta värkar, kom de inte igång så skulle de sätta in dropp..

Värkarna satte ju igång, men precis som under förlossningen med Tilde så ökade de inte tillräckligt i styrka så jag fick värkstimulerande dropp.

Jag hade tänkt att försöka vara uppe och gå lite mer den här gången jämfört med under Tildes förlossning men det var så j-kla obehagligt att så fort man reste sig eller tog ett steg bara så rann det ju vatten, så det var inte riktigt min grej om jag ska vara ärlig..

Men jag stod upp en del iaf och gjorde lite "höftrullningar" för att huvudet behövde komma ner lite till..

Hade ett jättebra stöd ifrån både Björne och Ida, de var helt underbara under värkarbetet..
De första starkare värkarna kunde jag t o m skratta mig igenom med deras hjälp, de senare var jag tvungen att krama om Idas hand och samtidigt borra in huvet i Björnes bröstkorg..

kl 19 var det "inge roligt längre" om man ska citera Ida, för då började värkarna verkligen göra ont..
Bm kom in med hot packs och lade precis nedanför magen där det numera gjorde mest ont..Lindrade faktiskt en stund men sen blev det outhärdligt igen och då fick jag bekanta mig med lustgasen..

Tjolahoppsan tjolahejsan kan jag säga...haha..
Tror jag gjorde rätt den här gången för när jag använde mig av den under Tildes förlossning så höll jag på å få panik istället, tycker värkarna snarare blev värre än att toppas av, men den här gången funkade det bra..

Så pass bra att jag i ett vagt ögonblick när bm efter en stund undrade hur jag kände, talade om att jag nog skulle klara mig med bara lustgasen..
Dock var jag redan öppen 7 cm redan så jag tror inte att epiduralen skulle hunnit verka ändå (om det skulle gå lika fort att öppna sig de sista centimetrarna som med Tilde) så jag tänkte att fine, kör på för tusan, nu finns det ingen återvändo!

Dock ångrade jag mig en del då jag sedan kände av krystvärkarna och de "snodde" lustgasen av mig för att jag skulle kunna koncentrera mig på att krysta ut henne..
Dock var det tur att jag hade fokus på att krysta då lilla frökens hjärtljud sjönk från 154 till 49..

Anledningen var nog till största delen att hon hade navelsträngen virad 2 varv runt huvudet!!!!
Som tur var så fick jag inget veta, utan de talade bara om för mig att "Lyssna nu Therese, nu är det väldigt viktigt att du verkligen trycker på nästa gång du känner att en värk kommer.."
eller "Therese, tryck på nu nästa gång, det är jätteviktigt för bebisens skull"...Är oerhört tacksam för det, tror att jag hade ballat ur rejält ifall jag hade fått veta situationen innan hon var ute..

Krystandet gick tydligen av bara farten trots allt, även om det kändes som en evighet för mig..
Började 20.58 och 21.07 var hon ute..

Hela förlossningen i sig tog sammanlagt 4 timmar och 37 minuter och ut kom en liten Nova, 4480 g tung och 52 cm lång.

--------------------
Tilde - juli 2003 & Nova - maj 2007
Trean Bf 2014-04-01

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
TeZs_
Chattoman

Reggad: 03:51
Hemort: örebro
Re: Tisdag den 15 maj kl 21.07... [Re: Tilde_Nova]
      #5498284 - 01:13 18/05/2007

grattis till sötnosen! o vilken fin berättelse

--------------------
Oliwer -05
Felicia -07
Elias -08
Bebis i magen BF 9:e april -11

Sniff
Pratmakare

Reggad: 16:36
Hemort: Mälardalen
      #5498309 - 07:20 18/05/2007

Grattis igen till din söta lilla tjej!!
Kramar från

--------------------
Sniff, världens stoltaste tvåbarnsmamma till Lucas (17/1 -04) och Maximilian (19/3 -08)
Min blogg:
http://blogg.mama.nu/glammom

Leksakshus
Tungvrickare

Reggad: 21:01
Hemort: Finaste Linköping
      #5502434 - 13:47 21/05/2007

Grattis till sötisen.
Vlken fin berättelse.

--------------------
-Hilma 040624-

-Märta 080113-

Emelie24
Tungvrickare

Reggad: 21:33
Hemort: Skåne
Re: Tisdag den 15 maj kl 21.07... [Re: Leksakshus]
      #5503895 - 09:52 22/05/2007

ett stort grattis till bebisen.. !! Sååå söt..!!

--------------------
Ronja som kom 22/1-07 och numera är hon stolt storasyster till Nellie som ville titta ut 9/2-09

Perre
Chattoman

Reggad: 13:34
Hemort: Eslöv
Re: Tisdag den 15 maj kl 21.07... [Re: Emelie24]
      #5516346 - 18:48 29/05/2007

Stort grattis!!

--------------------
Johanna v.39+1 10/3-07
Isak v.40+5 1/10-09

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 4 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  NettanMalmö, Viv, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 4280

Hoppa till

Generated in 0.039 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu