BB>Forum>Föräldrafrågor>Att mista ett barn Föregående tråd Tidigare Visa alla trådar Innehåll Nästa tråd Nästa Trådat Trådat  
Hoppa till första olästa inlägg. Sidor i denna tråd: 1
Sciarlotta
Tungvrickare

Reggad: 13:34
Hemort: Luleå, Norrbotten
Fredagen den 13:e juni 2003.. (långt)
      #1472235 - 14:43 13/02/2004

..avled min kära svärmor Raini efter en utdragen kamp mot sin celiaki (glutenallergi)

jag kommer här berätta om hennes sista tid, men även om vår tunga sommar med ytterligare sorgligheter...

Det tog alldeles för länge innan Raini fick sin diagnos, då hade celiakin förstört nästan allt tarmludd i hennes tunntarm... läkarna uppskattade att hon endast kunde ta upp 5% av näringen som passerade genom hennes tarmar..
under hennes sista år var hon inlagd med jämna mellanrum för att "tankas".. hon fick näring och blod i dropp...
sista halvåret var hon inlagd nästan hela tiden... i januari tog hon sig iväg på en sista semester till Thailand med hennes livskamrat Stig... i början av maj (mot läkarnas protester) tog hon sig en sista gång till sina väninnor i södra Finland... det var hennes sista vistelse utanför sjukhuset...
hennes värden blev allt sämre.. läkarna förstod inte vart hennes blod tog vägen.. hon började få små blodproppar, hennes lungor var fyllda av dem.. så gav de hennes blodförtunnande i massor... när hon en eftermiddag ramlade och slog sig illa i rygg och rumpa, så var det förödande... allt hennes blod rann ut i stora blåmärken, det gick inte att stoppa blödningarna... sista dygnet gav de henne 6 enheter blod i hennes lilla kropp.. hon vägde ca 40 kilo..men det rann bara igenom...
hon ringde till sin mamma och bad henne komma, hon förstod att slutet var nära... men hon ville inte att hennes söner eller hennes livskamrat skulle vara där.. hon var lite arg på oss och sa åt oss att åka hem.. det fanns viktigare saker att göra än sitta där..
fredagen den 13:e var hon okontaktbar.. hade mycket ont och fick morfin.. mormor kom under dagen.. hon satt och vakade.. jag och sambon for hem för att äta middag och hämta sambons lillebror... men vi hann inte tillbaka...
Raini blev 60 år gammal...

(Raini på en av alla sina resor, här uppe på WTC)

dagen efter skulle vi ha gäster ute på restaurangen, vi valde att inte ställa in... det var Rainis livsverk och i och med att vi jobbade där ute på Altappen hedrade vi hennes minne..
Stigs mamma Sally, som var bofast ute på Altappen, kände att sorgen blev för stor och tung.. hon började få känningar av kärlkrampen.. vi skjutsade över henne till fastlandet där ambulans mötte upp..
Kära Sally gav upp, det sa hon själv till sin storasyster i telefon... den 26:e juni somnade hon in på sjukhuset..
Sally blev 89 år..

Stig hade nu inom två veckors tid förlorat både sin livskamrat och sin mor... sambon och hans lillebror hade misst sin mamma och farmor.. det var mycket tugnt och dystert, men vi beslutade att själva ordna med begravningarna och ha kyrkkaffet i restaurangen på Altappen..

28:e juni, jag och sambon är ute på Norr-Espen i stugan, vi förlovar oss trots allt som har hänt... Raini hade inte velat att vi skulle skjuta upp förlovningen som var bestämd långt i förväg...

7:e juli, jag upptäcker att jag är gravid.. lite i chocktillstånd över allt som har hänt och nu detta.. men vi blir glada och inser att vi fått nåt positivt att se framemot... jag får en känsla av att jag bär på en flicka, på nåt sätt känns det som att det är Raini som ska återfödas..

16:e juli Rainis begravning.. allt flyter på bra.. trots att det är årets varmaste dagar.. många gäster, särskillt från Finland.. min graviditet håller vi hemlig..

17:e juli, fortfarande värmebölja och vi åker upp till Torneå för gravsättningen.. (tack och lov för AC;)) efter cermonin gratuleras jag och sambon för förlovningen.. ingen har tagit illa upp för att vi förlovade oss under sorgeperioden.. livet går vidare..

24:e juli.. Sallys begravning.. allt flyter på ganska bra.. men jag är däckad.. har fått halsfluss och har närmare 40 graders feber i två veckors tid innan antibiotikan biter..

7:e augusti.. min farfar avlider efter en tids sjukdom.. Oscar skulle ha fyllt 75 år dagen därpå.. det känns skönt att han äntligen får somna in.. han blev dement efter farmors död tio år tidigare.. och har bara gått runt som ett tomt skal sedan dess... hans kropp var stark.. därför kom nästan cancern som en välsignelse.. då fick han äntligen följa efter farmor till himlen..

14:e augusti.. farfars begravning.. jag och sambon börjar kunna det här nu tredje begravningen på en månad.. det går bra.. bara de närmsta anhöriga var där... efteråt berättar vi den glada nyheten för pappas släkt att vi ska få barn..

16:e augusti.. MA konstateras... jag skrapades akut den 17:e..

sådan var vår sommar.. tre dödsfall och ett MA...

det sägs att döden alltid kommer tre gånger... det verkar ju stämma...

--------------------
mamma till Helmer 5/6-04
Helmers sida
Helmer ska bli storebror! BF 10/8

Ändrad av Sciarlotta (14:49 13/02/2004)

Inläggsfunktioner: Skriv ut inlägg   Påminn mig!   Meddela moderator  
TextAnnons
tiny
Babyboomare

Reggad: 15:08
Hemort: Värmland
Re: Fredagen den 13:e juni 2003.. (långt) [Re: Sciarlotta]
      #1472268 - 14:57 13/02/2004

Oh, ni har verkligen haft det ovanligt tufft och svårt. Känner verkligen med dig. Nu kan det bara bli bättre. Hoppas att livet snart vänder, och att framtiden blir ljusare. Ibland är det bra med lite galghumor, som du så tydligt visar att du har. Men jag förstår att det ligger mycket smärta bakom. Vill bara stötta dig litegrann. *kram* Tina

--------------------
tiny
Mamma till tre.

NettanSthlm
Original

Reggad: 18:04
Hemort: Stockholm
      #1472560 - 16:40 13/02/2004

() () () ()
II II II II
II II II II
II II II II
II II II

Usch, vilken tragisk och jobbig tid i era liv. Nu måtte det bara bli ljusare...

--------------------
**Nettan**
mamma till två goa töser
(maj-99 och aug-02)

Ugglan71
Fingerflink

Reggad: 21:59
Hemort: Stockholm
      #1474044 - 22:55 13/02/2004

usch beklagar sorgen. Ibland undrar man varför livet är så orättvist.

--------------------
Mamma till Ophelia(021128) Amadeus(050118) Athena 080611

Muppsan
Platinaboomare

Reggad: 10:56
      #1474112 - 23:04 13/02/2004

()
||
||
||
||

Filips_Mamma
Bronsboomare

Reggad: 18:33
Hemort: Märsta (N. om Sthlm.)
      #1475407 - 12:39 14/02/2004

()
[]
[]
[]

--------------------
♥Filip 030130 4090g 53cm
♥Felicia 060803 3510g 50cm
FILIPS

TextAnnons
_annlo_
Ordmiljonär

Reggad: 12:56
Hemort: Sthlm
      #1482626 - 12:09 16/02/2004

Vad mkt hemskt på sån kort tid...*kramar om*.

Sidor i denna tråd: 1

Extra information
0 registrerade och 11 anonyma användare besöker detta forum.

Moderator:  Viv, NettanMalmö, Jenny2002 

Skriv ut denna tråd

Rättigheter
      Du kan inte skapa nya trådar
      Du kan inte svara på inlägg
      Html är aktiverat
      BBKod är aktiverat

Betyg:
Trådvisningar: 2601

Hoppa till

Generated in 0.046 seconds in which 0.001 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.

Annonsera på BB | Kontakta BB | Abuse | Regler
Copyright © Babyboom.nu